Oude paarden met pensioen? nergens voor nodig toch...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Oude paarden met pensioen? nergens voor nodig toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:28

Natasja91 schreef:
Tja, het ligt eraan in welke conditie het paard is
Janine gaat bij mij met pensioen als ze het rijden niet meer aankan, en dat zal nog lang duren als ik dat zo zie

En bij mij houdt 'met pensioen' niet in dat ze ergens op een landje wordt gegooid en geen beweging meer krijgt, maar gewoon over de weg stappen, rustig aan longeren enzo.

Janine is nu 23 en nog in prima conditie.
Heb zelfs nog twee maanden terug 2 privelessen gehad van mijn oom en geleerd hoe ik haar kan oprichten en dergelijke (achterhand eronder etcetera) . Ze deed het allemaal voor me, had geen spierpijn of wat dan ook.

Het is juist beter om te blijven rijden, in elk geval te laten bewegen, anders is het zo voorbij.

Ja ik vind dat t ook een beetje aan het paardje ligt.
Wij hadden ook een heel erg oud beestje op de manege (25+) Tocai.
Hij heeft nog een jaartje kinder half-uurtjes staples gedaan z'n 3 x per week.
Zijn rug was zo hol dat zijn schoft 12 cm hoger was dan zijn rug.
Dus er zaten alleen lichtgewichtjes op.
Maar nu werd hij echt te oud en is hij gezeschapspaard geworden

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:44

Nou heeft mijn paardje Artrose idd en is hij met zijn jonge 15 jaartjes al met pensioen. Hij staat op 60.000m2 gedraineerd weiland met 26 andere paarden en een hele grote inloopstal waar ze allemaal ruim in kunnen staan als het nodig is.

maar ja, ik vind ook dat een paard veel beter beweging kan hebben dan dat ze stil gezet worden. sommige manege paarden worden idd erg oud en dat komt door de continue beweging die ze krijgen. ach, die houten bek en houten rug.... maar verder...
Helaas is het wel zo bij manege paarden dat als ze flink lang iets mankeren ze ook snel weel "weg" zijn.... dus...

maar het ene paardje is met 20 jaar al toe aan zijn pensioen, de andere pas met 25, dat verschilt gewoon heel erg. maar beweging is belangrijk. Net als bij mensen he.. als je maar in beweging blijft dan houd je je lijf soepel en dat houdt je ook weer "jonger"....

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:50

die van ons is 28 en altijd in beweging gehouden..nu nog superfit, er word wel niet meer op gereden maar wel gewandeld en gelongeerd.
(word niet meer gereden omdat ze iedereen eraf gooit)

xSemmiex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 02:10

Ja vind ik ook, zolang het paard het nog aankan en het nog leuk vindt waarom niet?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:37

Mijn oudje staat sinds anderhalf jaar op de Paardenkamp. Rijden vond hij niet leuk meer en wandelen buiten kon niet want hij was niet echt verkeersmak. De rondjes op het kleine erf had hij ook wel gehad en longeren om de dag vond hij op een geven moment ook niet leuk meer. Denk dat hij toen gewoon steeds ouder werd en het minder goed aankon. Gelukkig word hij op de Paardenkamp wel iets in beweging gehouden omdat hij daar veel buiten staat in een kudde. Die oudjes houden elkaar in beweging omdat er altijd wel een tussen staat die dominant is en de boel op gang houd.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:18

Ik verst onder pensioen stoppen met wedstrijden etc. Maar nog wel gewoon rijden en beweging houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:49

Voordat ik mijn huidige paard had ik een verzorgruintje!
Hij was 30 jaar toen ik met hem stopte.
We waren toen M2 met 2 winstpunten, leeftijd zegt inderdaad niks als je ze gewoon lekker door blijft rijden.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk....

Nadat ik gestopt was reed er een ander meisje op, helaas is hij op 33 jarige leeftijd ingeslapen. Hij is tot de laatste dag aan toe gereden. Altijd kerngezond geweest en zelfs tijdens het laten inslapen bleef hij vechten...

In beweging houden is inderdaad het aller beste. Je houd ze lichamelijk fit en dus ook geestelijk gezond!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:07

Ik reed vroeger een 26 jaar oude pony die nog in top vorm was! En door al die levens ervaring was hij ook super slim en volledig verkeersmak. Hij had er echt plezier in om te rijden en wist soms van geen ophouden!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:30

Mijn merrie is er 23 en op haar 21ste "met pensioen" gegaan. Ze heeft artrose in beide voorbenen: ik mag er nog mee rijden maar geen dressuurlessen meer en ook niet meer springen. Ik heb haar dan van de manège weggehaald omdat ze daar meer als de helft van het jaar op stal moest. Nu staat ze thuis, en mag ze elke dag in de wei. De staldeur blijft wel open zodat ze zelf kan bepalen of ze binnen of buiten wilt. Een keer of 4 per week gaan we een buitenritje maken, hoe dat verloopt hangt af van haar benen. Als ik voel dat ze het lastiger heeft stappen we vaak alleen, anders gaan we ook draven en galopperen. Stilzetten kan ik haar niet doen, dan wordt ze gek - en zolang ze het aankan wil ik dat ook helemaal niet: rust roest!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:08

gouda schreef:
Idd gewoon beweging blijven geven en kijken wat je paard nog aankan. Rust roest en beweging is ook goed voor de darmen die vaak wat slechter gaan werken.

Ja Helemaal mee eens

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:41

Ik heb een tijdje iemand gehad. Alleen ze werd er ook te groot voor. Daarna 1 weekje iemand gehad. Alleen mup deelde steeds trappen uit. Ze houd niet van dat getroetel. Na 26 jaar trouwe dienst van wedstrijden en mennen vond ze het zelf genoeg.
Ik borstel Mup 2x in de week. Daar ziet ze zelfs het nut niet meer van.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:50

sjors word in April 22 jaartjes oud...Ik weet zeker dat wanneer ik haar nu met "pensioen" laat gaan, ze gewoonweg verpieterd op de wei..sjors vind het gewoon weg nog veels te leuk om lekker buiten te rijden, lekker te crossen door de bossen etc..
Op zijn tijd een onderling concoursje, ze vind het allemaal nog prachtig!
Ze krijg nog steeds elke week zeker 4x beweging

Wat ik wel aan der merk, is dat ze langer nodig heeft om "warm"te draaien..Gewrichten willen soms ook niet echt mee werken..Ik bedoel daarme te zeggen dat je haar benen en heup gewricht op het begin echt hoor kraken/knarsen, dit heeft ze vooral de laaste 2 jaar zo`n beetje...

Maar goed je zou niet zeggen dat ze 22 gaat worden..Toch??

Afbeelding

Afbeelding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:00

Voor mijn gevoel is het per situatie verschillend. Ik denk dat een paard op leeftijd best nog wel wat beweging kan hebben al is het gewoon lekker recreatief het bos rond stappen. Paarden die wat mankeren en een intensievere of andere verzorging nodig hebben, maar ook voor de paarden op leeftijd, vind ik een rusthuis nog best wel vredig hoor. Ik weet niet of je wel eens op zo`n rust huis gekeken hebt? Ze worden goed verzorgd, komen dagelijks buiten (ook een vorm van beweging)...en wat ik zelf wel een belangrijke gedachten vind is dat de eigenaar het dier dit wel gunt, veelal zijn dit toch mensen die niet een stukje land bij huis hebben of de tijd er voor hebben omdat ze inmiddels weer een ander paard hebben...

Beter dan na jaren trouwe dienst een spuitje geven Mijn eigen paardjes zou ik tzt gewoon lekker bij huis laten lopen...lekker van hun oude dag laten genieten en daar waar het kan nog gewoon rijden. Hupsakee de bossen ermee in oid.

Rambo007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:19

mijn pony van 19 heeft spat en heb nu een plaats gevonden waar hij lekker de hele dag naar buiten kan hij hoeft niets meer te doen alleen spelen in de wei met z'n andere vriendjes hij is er goed van opgeknapt dus sommige paarden moet je gewoon een poosje met rust laten paard geeft van zelf wel aan als hij niet toe is aan pensioen

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:03

Vriendin van me rijdt nog wedstrijden op een pony van ruiim 33, dussehh..

Shadon is ook gewoon op wei gegooit, maar dat is niet mijn keuze geweest. Ik denk wel dat je gelijk hebt, al moet je dus wel de grens kennen.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:42

Ik heb een pony verzorgt, zijn leeftijd was niet bekend, maar ze dachten tussen de 25-30 jaar. Daar reed ik nog gewoon op, dressuur vond hij geen bal aan, maar een hindernisje en buitenritten vond hij helemaal geweldig.

Nadat ik gestopt ben met verzorgen is er iemand anders op gaan rijden, hij is gewoon in beweging gebleven totdat zijn tijd gekomen was zeg maar

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:06

Ik rijd een 24- jarig paard, die drukker is dan de meeste paarden.
Ze word wel alleen gebruikt voor buitenritten, dressuur heeft ze te lang niet gedaan en we zijn bang dat er dan wat met dr spieren mis gaat en als je springt, raakt ze kreupel.
Klinkt allemaal als een heel ongezond paard, maar ze galloppeert nog steeds met dr oortjes strak naar voren over het strand.

Zolang je paard er nog lol in heeft, lekker doorrijden.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:12

Mijn oude (22 jaar) pony is dit jaar ook met pensioen gegaan. Ik mende samengestelde wedstrijden met haar en dit is best zwaar. Qua conditie was het geen enkel probleem, maar ik merkte wel dat ze steeds langzamer losgereden was (stijf en stram) en dat ze veel langer nodig had om te herstellen na een wedstrijd, soms bijna een week.

Ik heb haar nog een wedstrijd alleen dressuur gestart om ook Z-mennen te worden, maar ik had het gevoel dat ze alleen dressuur geen bal aan vond, mede door de stramheid. Toen heb ik de knoop doorgehakt en haar teruggetrokken uit de sport.

Geprobeerd af te trainen, maar dit was heel moeilijk, omdat ze haar (hele leven al) gauw last van maandagziekte heeft.

Nu staat ze gewoon bij ons thuis, gaat soms mee een rondje wandelen met de honden en is gezelschapspaard voor m'n rijpaardje als ik met de anderen op wedstrijd ben. Ze staat niet dag en nacht in de wei. Na 3-4 uurtjes weide is ze er spuugzat van.

Eigenlijk is alles nog bij het oude alleen werkt ze niet meer. Ze staat zeker niet te verpieteren wat ze krijgt dezelfde aandacht als voorheen muv het werk.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:28

willem is bijna 18 en rij ik nog vollop dressuur wedstrijden mee.
hij is nog steeds niet stijf, na een dagje rust schud hij er nog steeds soepele bokken uitmet losgaan, dus ik blijf hem net zo lang op dit niveau(L1) rijden totdat hij het niet meer aankan.

alstie met pensioen gaat dan gaan we gewoon hobbelen, beetje buitenritjes maken, longeren, lekker veel los. maar dan gaat hij ook naar een andere plek, waar veel bos of strand is.

maar hij is alleen maar soepeler geworden in de 3 jaar dat ik hem heb, dus denk niet datie snel zal verstijven.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:42

Ligt eraan. het is per paard weer heel verschillend. De ene is oud met 20 en de andere van 28 voelt zich nog piepjong.
Die van mij wordt dit jaar 26. Ik rij alleen nog buitenritjes met d'r. maar ze heeft nog genoeg pit.
Als je paard niet meer bereden kan worden i.v.m artrose bijvoorbeeld dan heb je geen andere keus dan je paard met pensioen te doen. Zo lang het nog kan doorijden vind ik.

Mirjam

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:48

Mijn oudje van 18 heb ik daarom verkocht naar een bekende manege waar hij maar 1 les (soms 2 nooit meer!) per dag hoeft mee te lopen en verder met zijn maatjes op de wei kan.

Thuis kreeg hij natuurlijk aandacht, maar als hij werd gereden zag hij er gewoon beter uit. Niemand schatte hem 18 jaar (nu net 19 geworden )

Liever dat hij zo 'jong' wordt gehouden dan dat hij bij ons stil gezet worden en daardoor eigenlijk sneller aftakelt.

Ik heb hierin duidelijk verschil gezien toen hij half jaar niet moest werken en daarna weer mocht met een meisje, is hij zowel lichamelijk als geestelijk weer erg opgeknapt.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:54

mijn ouwetje wil ik volgens jaar met pensioen laten gaan (dit jaar dus 2006)
hiermee bedoel ik dus dat ik er weinig tot niet meer op ga rijden. wel word ze dan nog bereden door mijn kids die niks wegen en krijgt zij toch de beweging. ik ga dan met mij jonge paardje beginnen en dan kunnen we lekkker met z'n 2en op buitenrit.
in ieder geval als ze zo blijft zoals nu gaat ze met pensioen, mocht ze nog opknappen dan zal ik er toch geregeld op blijven rijden (ze word 17 maar mankeerd vanalles)

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:12

wij hebben er ook een die met Pensioen is, ze wordt in mei 26 jaar

Afbeelding

ze staat gezellig met een andere op de wei, en wordt iedere week gepoetst, ze is met pensioen gegaan omdat ze kreupel is geworden, Nu loopt ze wel goed maar als je in de bak gaat rijden loopt ze de dag erna weer kreupel, ze gaat af en toe mee aan een halster touw naar buiten, en dat vindt ze geweldig, alleen de andere pony is het daar niet helemaal mee eens
maar verder hoop ik dat ze nog lekker zo doorgaat, ze staat nu bijna twee jaar "stil". (voor zover je het stilstaan kan noemen)
en ik heb voor haar nog nooit (8 jaar) een dierenarts nodig gehad, (ps ik heb het afgeklopt. ) dus ik denk dat het wel goed is zo.
ook in de winter staan ze samen op wei en hebben ze dus altijd hun beweging.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:57

Mijn paardje is met pensioen, maar voor mij houdt dat in dat hij niet meer dagelijks wordt gereden en niet maandelijks op concours gaat. Zelf heb ik helaas niet meer altijd de tijd voor hem om hem te rijden, maar ik heb 2 super verzorgers voor hem.

Gladstone is inmiddels 25 en ziet er nog super uit, hier foto's van September want nu is hij een ware zwarte ijsbeer..

Hier met zijn verzorgster britt (gekkesies op bokt)
Afbeelding
Afbeelding

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:22

Volgens mij vinden paarden het heerlijk om lekker met een aantal soortgenoten op een weiland te staan. Dan hebben ze "ons" volgens mij echt niet nodig om genoeg beweging te krijgen.
Mijn haffie van 25 doe je er echt geen plezier meer mee om te gaan rijden die staat liever bij haar vriendjes in de wei. Mijn andere haf van 16 is meer op mensen gericht en die gaat wel graag mee.
Denk dat dit gewoon per paard verschilt. Maar een versleten paardje op zijn oude dag lekker op een weiland zetten, super toch!!