paard alleen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wyona

Re: paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:10

die van ons staan samen per 2 (we hebben er 6 lopen) 2 zijn er van mij. ik heb bewust gekozen voor 2 paarden omdat me haf niet alleen kan zijn. mijn jonge paardje vind het niet leuk als ik de haf meeneem maar zodra ik weg ben houd ze op met gillen. dat jonge ding staat ook regelmatig met die ouwe ruin te klieren die in de bak naast de mijne staat maar dat is toch anders.

het weiland naast ons staat een paardje alleen. er staan nog bossen tussen, maar je merkt wel aan het beestje dat ze gezeldschap mist. zodra die van mij een dolle bui hebben gaat die andere ook keihard door de wei crossen (mijn wei ligt gelijk naast die van haar maar door die bossen zien ze elkaar bijna niet)

daarnaast staat een paardje samen met 2 geiten. dit is egt lache. die geiten zijn helemaal lijp van dat paardje en andersom ook. als dat meisje weg gaat met har paardje lopen die geiten alleen maar te roepen en gaan de geiten naar een ander weitje gaat dat paardje helemaal flippen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:16

_Anke_ schreef:
Aan haar merk je totaal niks dat ze zich alleen voelt ofzo

Dat is ook tevens het gevaar. Paarden schikken zich te makkelijk in hun lot wat niet wil zeggen dat ze gelukkig zijn met de situatie.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:37

Toen ik Quint kreeg zat hij nogal vreemd in elkaar(geestelijk).
Ik moest hem thuis alleen zetten en zag daar best tegenop maar omdat ik van de vorige eigenaar al vernomen had dat hij ook daar vaak appart stond omdat hij het niet met de rest kon vinden toch thuis maar alleen gezet.
Quint had het goed naar zijn zin in zijn uppie en had geen behoefte aan andere paarden(zelfs nog een leen ponnie erbij gehad maar dan kroop Quint weer in zijn schulp).
Wat jaren verder is Quint veel veranderd en weer een echt paard geworden(merkte ik in omgang met andere paarden) en ik vond het nog steeds helemaal niets een paard solitair.
Dus de stap gewaagd en een shet gekocht.....
De shet kwam aan en Quint was direct boos en dominant(was voor mij een goed teken want eerder werd hij doodsbang voor soortgenoten) en sindsdien helemaal verliefd op zijn minimakker.

Ik heb wel specifiek gezocht naar een sociale ruin want een dominant paard(merrie) zou zeker geen optie zijn geweest voor mijn bange luis.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:45

Ik heb geen ervaring met een paard alleen aan huis, maar wel met mijn pony die op een stal met 4 andere paarden alleen in de paddock moest omdat ze 'ruzie' gemaakt had met het paard waarmee ze stond ('s nachts stonden ze binnen, en konden ze elkaar dus wel zien, en in de paddock konden ze elkaar ook zien).
Ze werd sloom, keek niet meer lekker wakker uit haar ogen, en was nergens van onder de indruk of in geïnteresseerd. Ze kroop ook onder de draden door en ging vrolijk bij de anderen in het land staan (terwijl dat niet mocht van de eigenaresse, want haar paarden konden alleen met elkaar, en niet met een ander paard volgens haar).
Toen heb ik haar verhuisd naar een stal waar ze nu dag en nacht mer 4 andere pony's op het land staat en ze is weer helemaal vrolijk, en weer helemaal zichzelf. Nee, mijn paard komt nóóit meer alleen.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:05

ik geloof dat ik mijn shetje maar niet weg moet doen.
Misschien hebben ze wel meer lol samen dan ik denk
wie heeft nog meer verhalen

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:31

vaak kunnen ze niet met elkaar maar al helemaal niet zonder elkaar dat zie ik regelmatig rond me heen. zo ook bij een vriendin van mij. de merrie pakt steeds de kleintjes shets maar zodra die shets ff weg gaan om te rijden of wat dan ook gaat de merrie helemaal over de rooie

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:41

onze pony had vroeger een grote bok als gezelschap, en die twee waren onafscheidelijk, als we aan het rijden waren dan bleef Nelis (de bok dus) bij het hek staan wachten tot we terug waren.
Ik weet natuurlijk niet of de pony ongelukkig was omdat er geen soortgenoten bij stonden, maar zo leek het in ieder geval niet. We gingen trouwens wel bijna dagelijks naar de manege waar hij dus wel zn vriendjes kon zien.
Als ik mocht kiezen zou ik toch liever 1 paard/pony bij huis houden, dan op de manege of een pensionstal.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:53

Mijn pony stond toen we haar kochten al 3/4 maanden alleen in een weiland.. Toen kwam ze bij mijn oma te staan, waar nog een paard stond. Dit paard terroriseerde haar helemaal.. Ze kon maar amper meer brokken eten zeg maar..
Toen was de wei thuis klaar, en is ze naar huis gekomen. Ze heeft ongeveeer 2/3 jaar alleen thuis gestaan..
Ze had nooit ergens last van, ik ging 2x per week naar de ponyclub, en dan deed ze ook gewoon normaal..
Er stonden ook paarden naast, maar niet het hele jaar door zeg maar. Op wedstrijd en alles ging gewoon goed, ze zat goed in haar vel hoor

Maar mijn paard is een ander verhaal. Die kwam hier thuis te staan, toen we de pony nog hadden.. Toen is de pony verkocht, en stond het paard alleen.
Hij heeft een week lopen gillen en schreeuwen.. Heel de wei kapotgelopen.. Hij is superwild als hij nu andere paarden ziet, en in de stal kun je hem niet meer zetten, want dan ziet hij geen andere..

Met andere woorden, het ligt écht aan het karakter van het dier.
Mijn paard is echt geen alleenstaander.. Terwijl mijn pony dat wel lekker vond..
Maar misschien krijgen we er nou een gezelschapsbeestje bij..

Ik hoop het in ieder geval, want hij is echt niet meer te houden bij andere.. Maar dan soms toch weer wel..
Achja, misschien heb ik wel gewoon een heel vreemd paard..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:56

kun je er geen shetje bijzetten?
die kosten niks in aanschaf. maar je hebt er natuurlijk wel extra onderhoud aan.

of misschien is er wel iemand in de buurt die een kleine pony heeft en hem bij jou wil stallen?

heb jij het voordeel van een maatje voor je paard en die persoon (bijna) gratis stalling.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:22

mijn pony staat snachts alleen op de wei.
overdag lopen er 2 paarden bij, maar die gaan snachts op stal in een aangrenzende tuin, hij kan ze nog wel zien en horen dus, maar staat wel alleen op de wei.
ik vind het ongezellig voor hem, maar overdag staat hij wel samen, en op veel stallen kunnen paarden altijd alleen maar elkaar zien en niet elkaar aanraken, dus zo slecht heeft hij het niet.
zomers staan er overigens wel ook snachts paarden bij hem, alleen swinters dus 'alleen' snachts.

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:33

Mijn paard heeft ongeveer 1 week alleen gestaan. De wei van mijn buurvrouw grenst gelijk aan mijn paddock en zij heeft 2 haflingers. Het gevolg was dat mijn paard continu langs het draad liep te ijsberen en zo een hele geul gelopen heeft. Nu hebben we er 2 veulens en een andere merrie bij en het hele paard is veranderd. Ze is rustiger en ze blijft nu eindelijk es uit haar geul. Mijn mening is dus ook dat een paard niet alleen hoort te staan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:40

die van mij staat alleen, met paarden in het zicht waar ze ook zo af en toe contact kan maken (ligt eraan in welke wei ze staat) enneumh eerst werd ze vrij agressief tegenover andere paarden nu ze steeds meer in contact komt met de paardjes van me vriendin word dat steeds minder. Ik denk dat het aan je paardje ligt. Die van mij is graag op zichzelf, vraagt weinig aandacht kan goed alleen zijn,

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:46

bedankt allemaal mensen

tycluffcoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:51

Ik zal hem niet alleen zetten.. k heb dr ook 1 gehad die alleen stond en al kwam er een paard langs werd hij soms gek maar als je regelmtig bij andere paarden kom hoef eht nii zo erg te zijn maar het beste kan je hem btrr niet alleen laten staan! al staat er maar een shet bij! het is een gezelschaps dier en die willen aand8 van een ander dier

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:16

mijn pony staat ook alleen. Dit staat ze nu al 2 jaar en af en toe ziet ze paarden enzo.. Ik merk niet veel aan haar en in de zomervakantie was me nicht gekomen met haar paard en mijn pony reageerde er bijna niet op. ze zonderde zich nog af.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:22

Als het om een jong paard gaat zou ik het absoluut niet doen.

Mijn verzorgpaard heeft vanaf dat hij afgespeend was tot zijn 2de ongeveer alleen gestaan en ik merk duidelijk dat hij zich anders gedraagt tegen andere mensen en dieren, dus ook paarden, dan een normaal paard.

palmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:25

heej
Het hangt inderdaad van je karakter van je paard af zoals veel al zeiden wij hadden eerst maar een shetlander wij vonden het best zielug zo alleen ! maar bij de buren stonden nog 3 pony's dus ze verveelde zich niet,,

nu hebben wij 2 paarden

viewtopic.php?f=53&t=514643&hilit=
hier foto's nieuwe paard en shetlander

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:38

Mijn paard kan absoluut niet alleen staan, die word dan helemaal knettergek, gaat door de draad heen enz. Ook op stal moet ze onze pony's kunnen zien. Ons oudste welshje daarentegen kan goed alleen zijn. Afgelopen zomer heeft ze 6 weken alleen gestaan en daar gaf ze niks om, dan kwam doordat ik eerst twee paarden had en die welsh. Daar hadden we te weinig wei voor en daarom had ik 1 paard naar een zomerwei gebracht maar toen verkocht ik mijn andere paard en ik had nog betaald voor 6 weken zomerwei voor het andere paard dus toen heeft de welsh even alleen gestaan. Maar ik vond het best wel sneu eigenlijk dus ik was blij toen mijn paard weer terug kwam van de zomerwei.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:15

Mijn paard staat op het moment ook alleen thuis. Ze heeft een tijdje op een pensionstal gestaan met andere paarden en dat vond ze wel fijn.
Toen ze thuis kwam te staan hebben er nog een paar weken 2 pony's bij gestaan maar die zijn weer weg. Nu is ze dus alleen, ik merk wel dat ze het saai vind. Daarom ben ik ook gezelschap voor haar aan het zoeken. Valt alleen niet mee om je ouders ook zover te krijgen dat ze het ermee eens zijn dat er een ander paard of ponytje bij moet komen want een shet willen ze niet....
Dus waarschijnlijk staat ze helaas nog wel een tijdje alleen ben ik bang voor.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:39

Mijn paard is van een stal met 50 paarden naar alleen achter het huis gegaan. [juni 2005]
Een grote overgang, dat wel. Alles is perfect verlopen. Hij is echt super braaf, braver dan op die stal.
Hij hinnikt niet en word ook niet gek als ie andere paarden ziet. Hij staat echt helemaal alleen, alleen de achterburen hebben een weiland met shetjes, maar die kan ie niet zien.
Ik rijd 2x per week in een groepje van 4 les en heb 2x in de maand wedstrijd. Dan ziet ie dus ook paarden en word helemaal niet gek ofzo.

Natuurlijk waren de eerste dagen wat onrustig, maar dat is te verwachten.

Burning_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:47

Mijn eerste paard heeft een half jaar alleen gestaan, ze was echt behoorlijk wild toen. Sinds mijn tweede paardje bij haar is gekomen is ze echter heel rustig en betrouwbaar geworden. Ik wou ook niet dat ze alleen bleef, een paard is niet voor niets een kuddedier!!!!!!
Vind een paard alleen echt zielig, sorry... (niet kwaad bedoeld hoor!!) ik heb ook kenissen die een geit als gezelschap bij hun paard hebben en dat gaat prima.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:52

Mijn paard staat ook alleen. Ze wil vast wel met meerdere paarden samen staan, maar ja daar heb ik geen geld voor en geen stalling.
Mjin geit heeft er tot vorig jaar bij gestaan, maar toen gingen ze spelen en heeft ze haar bijna doodgeschopt. Sinds toen staat de geit naast de wei. Ze staan wel in dezelfde stal, apart in een hok.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:13

ik laat de shet er voorlopig nog maar even bij staan, want ze gaat echt over de rooie als de shet even weggaat. Ik had alleen het gevoel dat dat wel over zou gaan.Het is natuurlijk gewenning dat die er altijd staat. Misschien zet ik ze van de zomer allebei op een andere wei en neem ik de grote naar huis vanuit een andere kudde en laat ik de shet nog even een maandje staan, dan kan ik het mooi uitproberen.
Ik wil nl niet dat ze gek wordt, of eenzaam.
Ik heb alleen het gevoel dat ze ook best alleen kan staan, en laten we eerlijk zijn, elk dier kan ziek worden en ben ook een beetje bang voor dat soort rekeningen. Ook al is het "maar" een shet, ik weet hoe ik ben, dan ga ik toch door tot hij beter is (en dat kost meestal geen 100 euro, maar veel meer, rekeningen van mijn andere paard liepen op tot 15 000 gulden in een jaar). En ik heb me voorgenomen dat ik dat dus nooit meer doe.
Mijn paard staat helemaal in de verzekering, omdat ik dat echt nooit meer wil meemaken, ik heb alles moeten verkopen om mijn paard een kans te geven. Uiteindelijk heb ik ze op rust gezet en staat ze lekker op de wei en zijn er een paar meisjes die er voor zorgen elke dag.
Maar dat "spookbeeld" mag natuurlijk geen reden zijn om mijn paard weg te laten kwijnen.

En toen ik de shet nam, kwam mijn paard uit het koppel en was 2,5 jaar, ik vind op dat moment dat ze nog lekker samen moesten staan, voor het sociale gebeuren.
Ik rijd mijn paard nu nog niet, ze is nu 3,5, maar ga daar van het voorjaar mee beginnen, en dan had ik ze dus een paar maanden later alleen willen zetten. Dan ben ik ook meer met haat bezig.

Ik ben blij met alle reacties waar een goede motivatie bij stond. Zowel positief als negatief, zo kan ik tenminste een eerlijke beslissing nemen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:46

Mijn merrie heeft 3 jaar alleen gestaan en daar heeft ze geen enkele probleem mee gehad. In de verte stonden nog wat paarden, maar daar had ze geen direct contact mee.
Nu heeft ze dit jaar een veulen gehad, dus ze staat niet meer alleen, maar ik merk niets anders aan haar. Ik kan nou niet zeggen dat ze nu gelukkiger is oid.
Om haar wei stonden wel altijd koeien.

Tuurlijk is het voor haar fijner dat ze nu gezeldschap heeft en daar ben ik zelf ook wel blij om .

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:57

ik vind het echt niet kunnen om een paard alleen neer te zetten!
Paarden zijn nou eenmaal kudde dieren. En dat er andere paarden in de buurt staan vind ik niet goed genoeg, je paard ziet dan alleen maar andere paarden en dat is iets heel anders dan samen met andere paarden in een weiland staan
Ik heb ooit op een pony gereden die al jaren alleen stond (naast een weiland met andere paarden) dat beest werd compleet gek als er een ander paard langs kwam of als hij in een bak moest lopen met andere paarden. Toen er een shet bij kwam was het probleem opgelost
Als ik ooit voor de keuze zou staan om een paard te kopen maar dat ie dan wel alleen zou moeten staan dan zou ik geen paard nemen. Dat vind ik egoistisch...