paard hele winter binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:49

Op mijn vorige stal mochten de paarden alleen zomers naar buiten.
Waar ik nu sta hebben ze een stuk weiland afgezet dat ze helemaal kapot mogen trappen. Daar staan ze 's winters. En als je dat niet wil (het is erg modderig) dan kan je je paard elke dag een uurtje in de paddock laten zetten.
Die van mij staat lekker in de modder. Ik heb liever modder dan de hele dag in een stal van 3 bij 3.

En als alles bevoren is zoals nu mogen ze in het weiland, want dan kunnen ze toch niks kapot trappen.
Dat is echt dolle pret als ze met z'n allen in de sneeuw mogen.

Ik merk dat Anouar veel vrolijker is nu hij niet meer de hele dag binnen staat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:49

Carola, het is een groot verschil of een paard in een weiland staat of zijn beweging over de straat moet krijgen. Ook die van mij zijn gisteren de box niet uitgeweest, staan ook vierkant op ijzers. Van een dag op stal gaan ze niet dood, zo vervelend als ik het vind, maar als ze een schuiver maken en wel wat breken vergeef ik het me nooit!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:54

Bij ons staan ook de paarden met ijzers nu in de sneeuw. Ik heb er nog geen een onderuit zien gaan. En ze trekken regelmatig een sprintje.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:54

En wat als er geen sneeuw is waar ze inkunnen?

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:56

In de sneeuw gaat misschien nog wel, maar als je eerst over een spiegelglad geasfalteerd erf moet stappen om bij de wei of bak te komen dan geef ik de voorkeur aan een extra dagje stalrust. Wat Cassidy zegt ik zou het me nooit vergeven als er eentje schrikt van een knallend rotje of vuurpijl, aan het glibberen gaat en en op een spekgladde ondergrond onderuit gaat met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door db1 op 30-12-05 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:56

Normaal staan ze in een afgezet stuk weiland dat ze lekker kapot mogen trappen. Daar groeit alleen geen gras meer.

Anoniem

Re: paard hele winter binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:58

Ik verzorg mijn paard zelf en hij komt elke dag buiten, weer of geen weer. Als het spoelt van de regen gaat hij even tussen de buien door met regendeken op de wei. Het komt hooguit 1 of 2 dagen per jaar dat hij vanwegen omstandigheden niet buiten kan, bv spekglad ivm vorst, maar dan laad ik hem op en ga s'avonds verplicht met hem naar de binnenbak.

Mijn paard staat elke dag op een klein stukje wei, in de winter zowiezo een paar uur en in de zomer 2/3 van de dag. Dan hebben we nog een kleine paddock, maar die staat vaak onder water, tot aan de enkels. Als het voorste stukje droog is, zet ik hem daar iig in de ochtend en in avond met zijn brok en hooi, dan ga ik een half uurtje aan het touwtje met hem wandelen. Op die manier komt hij minstens 3 keer die dag uit zijn stal, dan ook verplicht elke dag rijden. Op de wei, waar het nu een kale bende is, krijgt hij zijn brok en hooi, dan kan hij daar op zijn gemak eten, nog wat rondsjouwen en na een uurtje of 4 wil hij vaak zelf al naar binnen, valt er buiten voor hem niets meer te doen. Ik voer ook vaak per dag.

In jouw geval zouden jullie moeten samenwerken. In de ochtend een ploeg in de buitenbak en in de middag een ploeg. Vraag om 2 kleine stukjes afzetting van de wei, zodat je daar een paddock van kan maken. Voor paarden is het heel slecht voor de gezondheid om ze zoveel maanden 24 uur per dag op het hok te houden.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:59

Bij mij staan ze altijd buiten. Ze kunnen wel naar binnen.

Ik zou ook nooit voor een stal kiezen waar je niet naar buiten kunnen. Ze moeten zeker 5 uur pd buiten komen vind ik.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:01

Mijn paard vind het niet echt leuk in de modder. Maar hij mag van mij niet de hele dag binnen. Het is voor z'n eigen bestwil, dus hij moet niet zo zeuren.
Alleen bij extreem weer blijven ze binnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:02

Anouar15 schreef:
Bij ons staan ook de paarden met ijzers nu in de sneeuw. Ik heb er nog geen een onderuit zien gaan. En ze trekken regelmatig een sprintje.

ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nou toch kan. Als ik met mijn paard 4kant op de ijzers drie stappen door de sneeuw zet, heeft hij enorme klompen onder zijn hoeven, loopt hij door dan worden het keiharde ijsballen. Heb me een tiegel staan bikken om die uit zijn hoeven te kunnen krijgen. Beestje liep ook als manke nelis. Dus snap niet hoe dat toch kan. Heb idd een pony van de buren regelmatig met ijzers door het besneuuwde weiland zien lopen en draven

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:04

Geen idee. Ik heb niet echt verstand van ijzers Die van mij staat lekker zonder.

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:09

Als de wei te glad of te nat is gaan ze gewoon niet naar buiten ze glijden uit en heel de wei is naar de kl*te waardoor je em in de zomer niet meer goed kan gebruiken omdat er dan allemaal gaten in zitten en helemaal kapot is getrapt.

Nu staan mn paarden gewoon in de bak zodat ze zich wel even kunnen uitleven als ze daar zin in hebben Verder rijd ik nu niet... de bak is redelijk hard en er ligt ook sneeuw in dus ik wil niet op mn geweten hebben dat ze straks uitglijden als ik aan het rijden ben.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:11

IJzers en sneeuw gaan helaas niet samen, het kan gebeuren dat je geluk hebt dat je paard heel blijft.
Ik heb mijn allerliefste paard 2 jaar geleden verloren omdat hij ook zo'n klos onder zijn voet had.
Ik was een paar dagen weg en iemand lette op het paard, dat overdag buiten liep. Maar het ging sneeuwen en hij ging toch het land in en kreeg een hoop sneeuw onder een ijzer en omdat de oppas dat niet merkte liep hij een paar uur met die klos. Toen bleek hij kreupel te zijn : Peesklap en zo erg dat het einde verhaal was !
Zorg gewoon voor sneeuwplaatjes ( blijft gevaarlijk ivm uitglijden) of geen ijzers!

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:11

russel schreef:
Anouar15 schreef:

ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nou toch kan. Als ik met mijn paard 4kant op de ijzers drie stappen door de sneeuw zet, heeft hij enorme klompen onder zijn hoeven, loopt hij door dan worden het keiharde ijsballen. Heb me een tiegel staan bikken om die uit zijn hoeven te kunnen krijgen. Beestje liep ook als manke nelis. Dus snap niet hoe dat toch kan. Heb idd een pony van de buren regelmatig met ijzers door het besneuuwde weiland zien lopen en draven

daar sluit ik me bij aan... best raar inderdaad... ik had dat gisteren en eergisteren ook dat ik 10 minuten heb lopen krabben voordat die ijsballen onder de hoeven vandaan waren.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:18

Iedere winter weer stel ik mezelf de vraag of ik aan sneeuwbeslag moet, of misschien een leertje er onder laat zetten mocht er wel sneeuw vallen.
Dus misschien hebben de paarden die zonder problemen met ijzers buiten lopen wel sneeuwbeslag, of een leren zooltje. Of ze zijn ingevet. Of ze hebben een hoefvorm waardoor er minder snel wat onder blijft plakken.

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:22

Invetten helpt bij mij niet, dat probeer ik nl nog wel eens maar binnen no time plakt alle sneeuw weer aan de hoeven en ijzers.....

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:40

bij de stal waar ik een paard rijd staan ze ook in de winter binnen. wel worden ze iedere dag gereden, of komen ze in de stapmolen. en soms beide. het valt me eigelijk nog mee hoe rustig ze toch zijn, terwijl ze toch allemaal vrij hoog in het bloed zitten. toch vind ik dat paarden in de winter ook buiten moeten zijn. Als ik zelf een stal zou beheren, zou ik de paarden ook in de winter in groepjes naar buiten laten.

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:47

Vossie ik snap je wel hoor,
Ik kan de stal ook niet uit. heel de plaats is ijzel, echt een laagje water dat bevroren is. Kan niet naar de bak, paddocks of naar buiten. Alleen binnen door de stallen stappen en dan krijg je ook nog eens een hoop onrust op stal. Mooi klote, ga het vanmiddag nog eens proberen, desnoods wat ijs weg proberen te krabben!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:17

Kawa heeft zooltjes
Dan kan hij gewoon elke dag naar buiten.
En heeft hij geen klompen en kan ook spelen.
Dus ja, dat laat ik altijd speciaal onder brengen.

en erf, flink strooien, dus niet te zuinig zijn met zout en alle gladheid is weg
zo niet, ben je te zuinig met het zout.
En strooizout kost geen biet, dus dat hoeft geen smoesje te zijn.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:52

Mijn merries staan in een weliand met uitloopstal. Als het goed is hebben we volgend jaar stallen en dan staan ze in de winter s'nachts binnen. Mijn merrie wordt er vervelend als ze niet even naar buiten kan en de merrie van mijn zusje is nog jong, dus dan is veel buiten lopen erg goed.
We kiezen volgend jaar voor stallen omdat het makkelijker is na het rijden (bezweet paard) en we van weiland verhuizen en we willen dat weiland netjes houden.
Mijn shetjes staan s'nachts samen op stal en overdag in de paddock of met de dames in het weiland.
Mijn veulen staat in de opfok. Samen met 2 andere s'nachts op stal (in 1 stal dus)en overdag met de kudde buiten.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:01

Normaal gesproken gaan mijn paarden iedere dag even naar buiten.
Helaas kan het met dit weer voorkomen dat ze enkele dagen op stal blijven staan. Ik vind het gewoon te riskant met die gladheid en bevoren grond. Dan zie ik liever regen en blubber
Ik weet zeker dat mijn paarden niets te klagen hebben; zoals gezegd ken ik mensen die hun paarden de gehele winter op stal houden, deze paarden komen dus niet buiten hun box, pas in april/mei weer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:03

daar zou ik dan ook direct de db achter sturen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:06

Mijn paard gaat nu iedere dag van ca. 11.00 -16.00 uur de wei op, tenzij het echt te slecht is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:10

Bij ons gaan ze 's winters elke dag wel even los in de bak (varierend van een half uur tot bijna de hele dag, afhankelijk van het weer).
Als de bak echt onbegaanbaar is blijven ze op stal, maar dan stap ik er aan de hand mee...

Ik probeer te voorkomen dat een paard een dag z'n box helemaal niet uit komt. Ik vind dat dat echt niet kan.
Kun je niet echt beweging geven, dan in ieder geval even de poetsplaats op om te poetsen e.d. en zo mogelijk een poosje aan de hand stappen.

Vanmorgen hebben ze een paar uurtjes in de sneeuw gelopen, totdat de klompen onder hun voeten echt te erg werden, en ze bij het hek kwamen staan hangen, toen zijn ze naar binnen gegaan...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:29

Mijn paard staat in de winter lekker de hele dag buiten. Niet op het land, want dat is veel te nat (behalve dan nu als er sneeuw ligt)maar in de paddock of in de bak of ze staat gewoon op het erf ergens..
Maar voor mij is het allerbelangrijkste aan een stal dat ze tenminste overdag naar buiten kunnen.
Ik vind een paard de hele winter op stal houden niet kunnen