krengerig buiten het rijden om, hoe kan dit? slofteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

atlanta13

Re: krengerig buiten het rijden om, hoe kan dit? slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:54

Oh ik vindt dit erg moeilijk!
Ik moet haar toch laten weten dat ze me er niet mag af gooien?
Hoe moet ik dat doen dan?
Want anders was ze altijd heel lief, toen ik met martingaal reed, heb ik wel 10 keer op haar gereden, en heeft ze me er nog nooit afgegooid, was ze alleen een beetje schrikkerig, maar daar was ik wel op verdacht, en dat liet ik ook gewoon toe, ik was ook nieuw voor haar, dus ja, dan snap ik dat wel.
maar dit, ik snap het gewoon niet, ben ook wel een week elke dag bij haar geweest, gewoon ff lekker borstelen, verwennen, enzo, en dat ging allemaal hartstikke goed.
Dus HELPPPP!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:00

misschien ben je zelf (onbewust) gespannen gaan rijden omdat je geen martingaal om had. Dit kan er ook voor zorgen dat je pony zich anders gedraagt.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:51

ik denk niet dat het uitmaakt of je wel of geen martingaal heeft, in beide gevallen kan ze bokken.

ik zou haar gewoon aan het werk zetten, en ten alle tijden voorwaarts rijden, en belangrijk is, als ze probeert te bokken, hoofd omhoog houden, en naar boven schoppen, dan kunnen ze 9 van de 10 keer niet eens bokken, je moet haar dus voor zijn, dus echt constant aan het werk houden, en zogren dat ze ontspannen is in dr lijf en dus nageeft, dan zal ze het ook minder doen denk ik.
gloof me, met hulpteugels schiet je niets op, en als ze echt erg druk is, waarom longeer je haar niet eerst effies, of gooi dr even los, zodat ze dr ei kwijt kan, kijk of ze dan rustiger is met rijden ?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:10

Normaal gesproken voorkomt een martingaal het bokken niet. Een martingaal zorgt er alleen maar voor dat het hoofd niet tever naar boven kan. En met bokken doen ze het hoofd juist naar beneden.

Ik kan maar 1 reden bedenken waarom ze wel bokt zonder martingaal en niet met.

Als een paard zijn hoofd hoog heeft, en je trekt aan de teugels, dan drukt het bit niet (zo erg) op de lagen maar schuift het bit wat omhoog, en trekt in de mondhoeken.
(Dat is de reden dat ze bij beginnertjes ook weleens een martingaal gebruiken: als die hun handen heel hoog doen, krijg je het zelfde effect. Een martingaal beschermt het paard daartegen)

Mogelijk gebeurt dit bij jouw verzorgpony ook en heeft ze gevoelige mondhoeken. Misschien doet dit haar pijn en bokt ze daarom uit protest.

Kijk eerst haar mondhoeken eens na en kijk eens kritisch naar jezelf, wat je met de teugels doet (waarmee ik niet op voorhand wil zeggen dat je te ruw bent, maar effe checke kan geen kwaad )

Kieffertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:59

Straffen zou ik óp het paard doen. Of straffen... Als zij je eraf bokt, heeft ze slechte zin, lichamelijke gebreken, niet passend tuig of teveel energie. In alle gevallen zal het bokken minder worden als je haar veel naar voren rijdt en moe maakt. Laat haar maar lekker draven (niet galloperen in het begin, dan bokt ze sneller), dat werkt een stuk beter dan ernaast met de zweep slaan. Ik merk wel dat je echt je best doet en open staat voor kritiek, dat is alvast mooi.

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:55

Kieffertje schreef:
Straffen zou ik óp het paard doen. Of straffen... Als zij je eraf bokt, heeft ze slechte zin, lichamelijke gebreken, niet passend tuig of teveel energie. In alle gevallen zal het bokken minder worden als je haar veel naar voren rijdt en moe maakt. Laat haar maar lekker draven (niet galloperen in het begin, dan bokt ze sneller), dat werkt een stuk beter dan ernaast met de zweep slaan. Ik merk wel dat je echt je best doet en open staat voor kritiek, dat is alvast mooi.

ze heeft me er juist afgebokt onder het draven, we waren lekker bezig, en in 1 keer stopt ze, en bokt me er zo af.
Maar ik ga eerst grondwerk met haar doen, want heb geen zin om er steeds afgegooid te worden, ten eerste het doet vreselijk pijn, en ten tweede het is voor ons allebei ( voor mij en de pony) niet leuk om op deze voet verder te gaan.
dus eerst maar wederzijds vertrouwen opbouwen, en dan zien we dan wel weer.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:35

Heb je de mondhoeken al bekeken?

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:01

beantsje schreef:
Heb je de mondhoeken al bekeken?

nee heb haar mondhoeken nog niet bekeken.
Waar moet ik precies opletten dan?
Mischien een beetje domme vraag, maar dit is ook de eerste keer dat ik dit meemaak.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:26

wondjes, kloofjes, velletjes etc.

het is ook handig even een hand vanaf opzij in haar mond te wurmen en dan met de volle hand haar tong beet te pakken. Deze trek je dan opzij uit de mond, over de lagen zodat je hand zich weer buiten haar mond bevindt.

Op die manier kan je aan de andere kant ook op wondjes in haar mond en de binnenkant van haar lippen controleren. (voor de andere kant even de tong naar de andere kant doen)

Ook kan je haar kiezen even voelen. Ze kan zo niet bijten, als je die tong maar stevig vasthoudt.