paarden snachts aangebonden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:48

dutske schreef:
dan vind je het ook niet kunnen om een paar snachts op stal te zetten, kunnen ze ook nauwelijks bewegen!?

..en omdat dát niet optimaal is kan je ze maar gelijk aan de ketting leggen?

Op de vraag mbt box geef ik graag antwoord maar dat is hier off-topic. Open maar een ander topic.

Jouw vraag was of aan de ketting kan. Het antwoord is ¡NEE!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:02

CarS schreef:
Paarden zijn geen mensen ...
Die zoeken hun bedje 's nachts niet op om 8 uur achter elkaar te gaan liggen.

Precies wat ik ook dacht. Paarden slapen een stuk korter dan wij en ook geen uren aan een stuk.

Een ketting lijkt me nogal link en maakt een onaangenaam geluid.
In stands zie/zag je dan meestal een touw met een zware klos eraan zodat het touw strak blijft. Verder schrijf je ook dat de Bels (? toch) erg dominant is. Dan kun je dus nog steeds de situatie krijgen dat ze naar de ander gaat meppen/dreigen terwijl hij vast staat.

Kun je de deur niet gewoon helemaal openlaten zodat ze zelf kunnen kiezen en meerdere hooiplekken creëren? Ik heb zelf ook een tamelijk dominante merrie en op een gegeven moment wisten de jonkies gewoon dat zij eerst at en dan pas de rest.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:24

nee, de bels staa naan de ene kant, de andere 2 an de andere kant, ze kunnen elkaar zien, maar elkaar niet raken als ze meppen.
zodra je ze aan het halster hebt of vastgebonden doet ze niks aan andere paarden.
ook niet als je er vlak langsloopt.
enkel als ze losstaan.
meerdere hooiplekken werkt niet, dan heeft de fries totaal geen kans om te eten en raken de bels en de boulonnais constant in ruzie.
ik denk ook dat het met boxen (toch als er geen tralies tussen zit) misschien problemen zullen ontstaan met dat ze toch nog aan elkaar kunnen.
tegen dat het veulen er is hoop ik dat er boxen zullen zijn.
normaal kwamen ze enkel gebonden om te eten, nu staan ze de hele nacht gebonden.
ook niet mijn keuze, zie ze liver op de wei.
maargoed.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:26

Er staan nu een Boulonnais,Fries en een drachtige Bels.
Er komt nog een Shire veulen bij en de Bels zal ook een veulen hebben rondlopen over een tijd.
Ik vraag me af hoe het dan eruit gaat zien..
Is daar al over nagedacht....
Hoe gaat het met veulenen...blijft de Bels ook aan de ketting...waken jullie daar 24/7 bij.
Hoe doen jullie dat met de shire en belgisch trekpaardveulen.
De Merrie kan niet los staan maar hoe gaat dat met het veulen aan de voet???

Brrr echt ik moet er niet aan denken als het nu al niet gaat met elkaar hoe moet het dan als er nog 2 veulens bij komen en er nog geen afscheiding gemaakt is...

Nouska

Re: paarden snachts aangebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:04

Hoeveel mensen hier hebben vastgebonden paarden meegemaakt? Als paarden eraan gewend zijn staan ze heus niet in de stress ofzo, en als het koudbloeds zijn inplaats van hete standjes.. De atmosfeer in een stal waar de paarden vaststaan is precies hetzelfde als in een gewone stal. Vroeger deden mensen niets anders, ze wisten natuurlijk niet beter, maar de paarden gingen er heus niet dood aan. Zelf ben ik er trouwens tegen, voor de duidelijkheid. Maar ik vind het zeker geen dierenmishandeling als je (tijdelijk) niet anders kan. Je moet het wel op de juiste manier doen (iemand had het hier al over dat tegengewicht zodat het touw niet slap gaat hangen). Ik heb ook nog vastgebonden paarden meegemaakt, die overdag in de wei liepen en snachts vast moeten staan. Psychisch absoluut normale paarden hoor.

Trouwens, iemand zei hier dat paarden geen koeien zijn? En hoezo is het bij koeien dan wel OK????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:06

3 stallen maken in een bestaande stal kost echt geen 3500 euro
wij hebben dit jaar ook 3 stallen gemaakt (zie profiel en waren dat bedrag echt niet kwijt)

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:10

Waarom paarden erbij nemen als je nu al gebrek hebt aan bepaalde dingen?

Waarom kunnen ze niet gewoon dag en nacht los? En de stal als soort loopstal? Kun je hooi binnen en buiten leggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:11

kris_ schreef:
absoluut niet. sorry maar klinkt als mishandeling
In zo een grote stal kunnen ze toch perfect los staan? Een deur kan geen excuus zijn vind ik. Waarom maakt men dan geen deur? Simpel en niet duur...
En dat ze bekvechten voor rangorde... tja, dat is toch natuurlijk. Geef voer op verschillende plaatsen. In elke hoek, dan zit er minstans 6 meter tussen....
Wist trouwens niet dat aanbinden nog gebeurd... Mijn paarden staan nooit langer dan 10 minuten aangebonden (als ze gezadeld worden). Dat is toch puur stressen voor die paarden?

Mishandeling...... pffffff! Erg overdreven hoor!

Ik zou er ook naar streven overigens om een flinke loopstal er van te maken. Maar ik heb ook een merrie, mijn beste paard notabene die bij het voer weg wordt gejaagd door de andere paarden.

Is heel natuurlijk.
En dan vermagert ze.
Is heel natuurlijk.
Nog magerder, ziet er niet meer uit... heel natuurlijk allemaal?
En wat schiet het paard op met die natuur>? Ze kan niet weg, moet bij die vechtjassen blijven staan die haar niet laten eten. Over mishandeling gesproken! Mishandelen is OOK het dier de nodige verzorging ontzeggen. En dat wil jij hier stimuleren. Praat jij nu maar niet over mishandeling. Denk eerst maar eens goed na!

Overigens, je tip om de dieren ver verspreid eten te geven is wel een goed idee. Dat doe ik zelf ook als er geen gras is in de wei.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 12:43

ik zal er wel voor zorgen dat de bels tegen dat ze moeten veulenen in de andere stal gaat.
nu gaat ze daar niet in omdat ze de boel kort en klein stampt als ze alleen staat.
het shireveulen wordt ook gewend om vastgebonden te staan (evenals de jaarling dat we een tijd gehad hebben) maar tegen dan zullen er wel afscheidingen in zijn dat ze elk een eigen box hebbe.
eenmaal dat het belsveulen afgespeend is zal ik proberen in de andere box een afscheiding te maken, dan kunnen de 2 veulens daarin, en de andere drie in de stal nu, zodat ze overdag dan nog samen in de wei kunnen.

ik ben ook maar een verzorgstr, ik peil nu en dan wanneer de boxen komen, maar ik kan niet in hun portemonne kijken, en ik kan ze niet dwingen.
het enige dat ik kan doen is goedkope oplossingen zoeken zodat er toch zo vlug mogelijk een oplossing voorhanden zal zijjn.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:46

QuijoSavan schreef:
Waarom paarden erbij nemen als je nu al gebrek hebt aan bepaalde dingen?

enneh... het is geen kwestie van vínden, het ís mishandeling; behandeling die in strijd is met de minimum eisen voor het welzijn van deze diersoort; mis(be)handeling.
Een koe is een herkouwer, een paard heeft een héél ander gedragspatroon. Als je de verzorging daarop inricht is ook eventuele voedselnijd geen enkel punt.

Als je geen notie hebt van de behoeften van een paard hoor je er niet aan te beginnen.
Als je een paard niet de minimumomstandigheden kan bieden hoor je geen paard te hebben.
Paardrijden is geen récht, maar een verantwoordelijkheid.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:07

ik vindt dit echt niet wijs.

ik ken iemand die dat ook deed, zijn paarden vastbinden in een koeie stal.
op een ochtend kwam hij in de stal en wat bleek,
de bodem had het begeven en de paarden hadden zichzelf opgehangen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 13:21

oke, dat is creepy
maar dat kon ook gebeuren met de koeien, en dan was het ook zijn verantwoordelijkheid om de bodem sterk genoeg te maken en te onderhouden!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:44

Kun je de ruimte niet in tweeën delen anders? Zodat de bels gescheiden staat van de andere twee. Eén wandje kost allicht een stuk minder dan 3 afzonderlijke boxen en zo hebben ze nog steeds bewegingsruimte èn kan de bels rustig veulenen.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:29

Desiree schreef:
kris_ schreef:
absoluut niet. sorry maar klinkt als mishandeling
In zo een grote stal kunnen ze toch perfect los staan? Een deur kan geen excuus zijn vind ik. Waarom maakt men dan geen deur? Simpel en niet duur...
En dat ze bekvechten voor rangorde... tja, dat is toch natuurlijk. Geef voer op verschillende plaatsen. In elke hoek, dan zit er minstans 6 meter tussen....
Wist trouwens niet dat aanbinden nog gebeurd... Mijn paarden staan nooit langer dan 10 minuten aangebonden (als ze gezadeld worden). Dat is toch puur stressen voor die paarden?

Mishandeling...... pffffff! Erg overdreven hoor!

Ik zou er ook naar streven overigens om een flinke loopstal er van te maken. Maar ik heb ook een merrie, mijn beste paard notabene die bij het voer weg wordt gejaagd door de andere paarden.

Is heel natuurlijk.
En dan vermagert ze.
Is heel natuurlijk.
Nog magerder, ziet er niet meer uit... heel natuurlijk allemaal?
En wat schiet het paard op met die natuur>? Ze kan niet weg, moet bij die vechtjassen blijven staan die haar niet laten eten. Over mishandeling gesproken! Mishandelen is OOK het dier de nodige verzorging ontzeggen. En dat wil jij hier stimuleren. Praat jij nu maar niet over mishandeling. Denk eerst maar eens goed na!

Overigens, je tip om de dieren ver verspreid eten te geven is wel een goed idee. Dat doe ik zelf ook als er geen gras is in de wei.

Natuurlijk denk ik hier over na! Ik zou je op mijn beurt willen vragen na te denken vanuit de gedachtengang van het paard en niet van de mens. Denk je dat dominante paarden de hele nacht crossen om iedereen van het hooi weg te houden? Ze willen de anderen niet doen vermageren, dat zou slecht zijn voor de hele kudde. De leidmerrie wil eerst eten, ze kiest een hooistapel uit en de rest moet oprotten tot haar maag gevuld is, daarna laat ze de rest eten. Die hoeven echter niet zielig te wachten als er meerdere stapels hooi beschikbaar zijn. Heb zelf ook een zeer dominante merrie. Ik geef ze gewoon eten, 6 meter uit elkaar. Soms gaat de dominante merrie de ander verjagen om daar te gaan eten. Maar dan gaat de verjaagde naar de eerste stapel van de leidmerrie eten.

Vroeger hadden we een pony die leider was over 4 warmbloedpaarden. De pony at eerst en daarna kwam de rest wel aan de beurt.
Wat het vechtgedrag betreft: ze dienen zelf een rangorde vast te stellen. In een kleine omgeving is dit echter moeilijker dan op de weide en gaat het er vaak agressiever aan toe. Daarom zou ik ook liever een uitloopstal prefereren. Maar door ze vast te binden wordt dit niet opgelost. Als de anderen hun plaats erkennen zal het heel wat minder zijn.

Overigens begrijp ik echt niets over dat geleuter over kosten om aparte boxen te maken. Maak desnoods 1 box voor de Bels. En laat de rest los rondlopen. Van die hooiplaats snap ik helemaal niet. Als dit de reden is dat ze niet los mogen, maak dan een afsluitwand of loop elke dag de ladder even op. Is toch zo moeilijk niet? Kleine beweging kan nooit kwaad.

Over het feit dat paarden vroeger aangebonden stonden. Ja dat is zo, jammer genoeg. Maar men leert bij, langzaam maar zeker. Koeien worden nu nog zelden aangebonden (13% in 2003) maar ook hier ziet men daling. De nieuwe stallen zijn bijna allemaal loopstallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:36

Bij ons staan de koeien idd in groeps stallen.Op leeftijd in een groep bij elkaar.
de paarden eten net als kris zegt, ik leg altijd zeven hopen voor vijf paarden zo is er altijd volop te eten voor iedereen.

MarijkeVanVl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:48

Je kunt je paarden allemaal aan een ketting zetten met een gewicht aan. Zo kunnne ze perfect liggen en heen en weer bewegen. Ze hebben evenveel plaats als in een stal alleen dat ze zich niet kunnen omdraaien.

Je zet ze op een afstand ver genoeg van elkaar en geef je elk paard zijn eten en zo kunnen ze elkaar niet raken. En kunnen ze ook niet vast raken in hun touw.
Dit is maar voor eventjes he. Ik heb dit ook moeten doen tot ik een stal had.
Mijn paardje was heel braaf. En overdag ging ze een hele dag op de wei. Dus ze kwam niets te kort.
Ik vind het kunnen zolang je maar zorgt dat ze nergen is vast kunnen geraken.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:26

Nouska schreef:
Hoeveel mensen hier hebben vastgebonden paarden meegemaakt? .
Vroeger deden mensen niets anders, ze wisten natuurlijk niet beter, maar de paarden gingen er heus niet dood aan.

Ik heb het idd nog meegemaakt.
En idd als klein meisje was het nu eenmaal zo op de manege.
Nu als volwassen vrouw vind ik het een vreselijk iets en absoluut onaanvaardbaar (ook al gaat er een paard niet lichaamlijk dood aan)

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:59

Ik zou die kettingen die jij wil gebruiken om ze vast te zetten, gebvruiken om de deur mee vast te maken .

probleem opgelost

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:34

CarS schreef:
Ik heb het idd nog meegemaakt.

Het is een natte-apen erfenis uit de tijd dat de rijpaarden bij huis en kazerne rijklaar stonden voor De Heren en de cavalerie. Iedereen die wel eens een paard uit de klei heeft gertokken voor een ritje begrijpt wat ik bedoel; niet echt ideaal om rijpaarden bedrijfsklaar te hebben.
De paarden die op dat moment niet in dienst waren stonden 24/4 op het veld.
Dat is hier nu op verschillende plaatsten nóg doch men is bijvoorbeeld bij de Yeguada Militar al érg lang op loopstallen en ruime boxen overgegaan en de rijpaarden in dienst staan op stal.
Er is nu geen énkel excuus meer voor.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:55

Dierenmishandeling vind ik als dieren psychisch of fysiek lijden. Een vastgebonden paard hoeft niet te lijden als hij vaststaat, mits hij het grootste deel van de dag wel genoeg gewone beweging kan hebben (hetzelfde geldt als hij in een box staat - 23u per dag in de box en dan 1 uurtje rijden vindt ik tig keer erger dan bijv. 8u vastgebonden staan en de rest van de dag de wei opkunnen). Maar zoals zoveel mensen hier al zeiden, waarom vastbinden als er andere alternatieven zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:04

Dutske, ik weet niet hoe de ruimte er verder uit ziet of verdeeld is, maar is het anders niet mogelijk om met stroomdraad grote 'boxen' af te zetten?

Aan de ketting zou mijn keuze niet zijn. 't Kan, maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

Flore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:13

Japke_Z schreef:
vivanes schreef:
Anders maak je er drie aparte boxen van?

weet je wat dat kost????? wij laten drie nieuwe boxen zetten, goedkoopste mogelijkheid, zo veel mogelijk doe-het-zelfen: drie en een half duizend pleuries!!! Dat heeft nou eenmaal niet iedereen zo voor het grijpen!

Maar is het echt niet mogelijk om er een goede deur oid in te zetten? Anders zorgen dat ze er geen lange uren in staan en zorgen dat ze niet met een been over het ketting kunnen komen. Ze zullen er echt niet dood aan gaan, maar een box is prettiger voor ze.....

Waar haal jij die spullen dan? Wij hebben een complete stal gebouwd voor maar 1500 euro (met 4 binnenboxen, wasplaats met warm water, automatische drinkbakken enz).

Als je even op marktplaats zoekt kun je echt wel goedkoop aan hout en andere spullen komen om drie boxen van te maken of in ieder geval 1 schot zodat de Bels apart staat en ze los kunnen staan.
Laatst bijgewerkt door Flore op 28-12-05 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:23

Het zou niet mijn keuze zijn, maar als het echt niet anders kan..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:29

Nouska schreef:
Dierenmishandeling vind ik als dieren psychisch of fysiek lijden.

Ja, en dit is geen psychische mishandeling? Ok. Tegenover zoveel gebrek aan paardenkennis houdt het op

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:33

Huertecilla schreef:
Nouska schreef:
Dierenmishandeling vind ik als dieren psychisch of fysiek lijden.

Ja, en dit is geen psychische mishandeling? Ok. Tegenover zoveel gebrek aan paardenkennis houdt het op

Vind het idd psychische mishandeling.
Weleens van welzijn gehoord? Je gaat je paard toch niet aan de ketting doen?

Een paard hoort niet in een klein stalletje, en zeker niet aan een ketting...

(Dat paarden 'snachts binnen gaan is inderdaad ook tegen de natuur in, maar ja soms is het veiliger omdat anders de volgende dag je paardje uit het land gejat is... Overdag is er nog wat meer zicht op. Dit heeft echter niks met welzijn te maken.)