paard dag en nacht buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:51

Mijn paardje (van anderhalf) staat DAG EN NACHT buiten. Hij heeft beschutting tegen de wind door de bomen en krijgt hele dag door ruwvoer, zodat hij telkens warmte aanmaakt. Hij heeft het supertof en is niet verkouden of wat dan ook. En het is ook zo dat je OCD ermee voorkomt voor degene die zich druk om zoiets maakt en ze maken weerstand
En je ziet heel vaak: paarden met een schuilstal in de wei, dat ze er bijna NOOIT in staan. Miscchien ze verwende.. maar ook al regent het en waait het zo hard, ze staan meestal het graagst buiten!

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:55

die van mij staan ook 24/7 buiten. Inderdaad, wat Faas zegt: als je maar genoeg ruwvoer geeft en het kacheltje kan blijven branden moet het prima zijn MITS je pony's tot nu toe ook 24/7 buiten hebben gestaan. Ik vind het niet eerlijk ten opzichte van je pony's om ze midden in de winter opeens uit een stal te halen en op de weide te zetten. Ze hebben zich er qua vacht niet op voor kunnen bereiden en zullen het ook echt koud krijgen. Verder zou je een trailer open op de wei kunnen zetten. Daar kunnen ze in om droog te liggen en ze kunnen uit de wind gaan staan. Met een goede waterdichte deken kom je ook een heel eind. Succes

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:00

Amethyst (arabier) stond altijd 24/7 buiten zonder deken. Ging prima!!

Ikzelf zou het wel fijn vinden als ze een schuilmogelijkheid zouden hebben, al was het maar een boom om ze in de zomer van schaduw te voorzien.
Of het echt noodzakelijk is, is een tweede

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:16

ik ben blij dat ik een schuilstal op de wei heb! mijn tinker, waarvan altijd gezegd wordt dat ze zo hard zijn en makkelijk buiten kunnen blijven, gaat bij het kleinste buitje regen al schuilen! je kan wel zeggen "dat is een winterhard ras" maar mijn ervaring is dat het per paard verschilt! een schuilmogelijkheid moet er in mijn ogen dus altijd zijn!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: paard dag en nacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:25

Mits het paard het gewend is, is het geen enkel probleem. Al zou ik het fijner vinden dat er een boomwal is, waar ze tegen langdurige regen kunnen schuilen.
Het ligt aan de gezondheid en de aard van het paard of dit een goede keuze is. Mijn toenmalige arabiertje viel in de wintermaanden erg af. Ze verbrandde in die maanden zoveel dat er niet tegen te voeren was. Zij was er simpelweg niet geschikt voor, maar ontwikkelde door de jaren heen ook erg weinig wintervacht.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:12

Het maakt denk ik ook wel een beetje uit hoe de bodem is... mijn paardje stond in een zeiknatte modderbak... en de schuilstal werd gebarricadeerd door zijn vriendinnetje... mijn watje stond dus in weer en wind tot zijn knieen in de blub en kon nergens schuilen... Hij werd daar erg sip van. Dus toen de boer, boerin, mijn vriendin en ik aan elkaar opbiechtten dat we alle vier er eigenlijk niet meer van sliepen als het 's nachts regende, hebben we ze uit elkaar gehaald... Mijn paardje staat nu met een shetje. Ze staan heeel veel buiten, maar kunnen schuilen, doen dat soms ook... èn kunnen droog liggen als ze daar behoefte aan zouden hebben!

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:14

New Forest en Shetlander komen oorspronkelijk uit
Groot Brittain ene niet van de Bahama's.
Dus dat kan best.
Dekentje erop zou ik wel doen, van Bucas wateraf-
stootend etc. scheelt weer met poetsen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:48

PaysBas schreef:
Dus dat kan best.

Je kunt beter geen deken op doen. Is beter beschermd!

De deken drukt alle haren plat en drukt de temperatuurregelaar uit bij t paard.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:54

Onze stal dient om het hooi droog te houden
ze staan enkel binnen omdat daar het eten gegeven wordt. Verder staan ze gewoon altijd buiten, weer of geen weer

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:57

Het kan makkelijk mijn paardje stond eerst ook 24/7 buiten ook in de winter! toen we haar op stal wouden zette brak ze de hele tent af dus toen hebben we haar maar naar buiten gedaan. Ze raken er wel aan gewend

what_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:59

Het kan wel, maar je kunt beter een weitje zoeken met een schuilstal erbij, dan hebben ze de keus om nat te regenen, of niet..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:27

Ik snap eerlijk gezegd niet dat iedereen zegt dat het kan.. Er moet ALTIJD schuilmogelijkheid zijn.. Lees alle paardenboeken maar door

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:46

gewoon bouwen
4 palen met golfplaat erop en klaarrr, beetje bij de bomen in de buurt zetten en niemand ziet dat het er staat.
En zulke kleine dingen kun je er wel neerzetten hoor

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:31

Ik denk dat het moet kunnen. Mijn paard heeft wel een schuilstal maar die gebruikt ze alleen als er somers veel vliegen zijn. Voor de rest maakt het niet uit hoe koud het is, ze gaat de stal niet in. Alleen om haar brokken te eten dan
Misschen is dit ook wel interresant:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm dan naar beneden scrollen en op Natuurlijke Huisvesting kliken...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:49

Mijn twenter staat al heel z'n leven buiten eignelijk.
Heeft even op stal gestaan met castratie en schimmel,meer niet.

Dus ja , zonder schuilstal of deken en met bomen en een lekkere wintervacht. Hij is er via de natuurlijke weg prima onder!
En ja soms vind ik het wel zielig maar voelt hij zich helemaal niet
zielig, dusja...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:06

PaysBas schreef:
Dus dat kan best.

Mits je ze vanaf de zomer de hele tijd al buiten hebt kunnen ze makkelijk swinters buiten blijven.

En deken moet je absoluut NIET doen, een paard past zijn vacht aan aan het deken, dus warmer heeft ie het zoiezo niet, en als het nou echt is heel koud is kan het paard zijn vacht niet overeind zetten, en kan deze dus kouvatten.

Qua schuilplaats is een dichte struiken rij, wat bomen, of een muur van stro balen genoeg, meer hebben ze niet nodig.
Denk wel heel goed na over de bodem, ik weet niet in wat voor gebied je een weitje hebt, maar bijv hier in de polder is alles klei en kan je dus echt niet paarden op gras laten staan, dit wordt binnen notime een baggerpoel, en altijd tot hun knieen in het water is erg slecht, zowel voor de pezen en gewrichten als voor de hoeven.
Probeer dan het gebied rond de ingang en daar waar je kuil/hooi voert te verharden, met beton platen o.i.d., dan krijgen ze meteen niet zoveel modder binnen als ze hun ruwvoer eten. Ook is een stuk verhard goed voor hoeven, pezen en gewrichten.

Als je de mogelijkheden hebt is een schuil muurtje met kleine afdakking uiteraard wel beter, dan kan je ook je ruwvoer ophangen en dan blijft het droog en verlopen ze het niet zo. Ook kan je je liksteen dan droog ophangen, in de regen verloopt ie nogal snel.

Denk er ook aan dat je niet in de winter de ponys helemaal gaat poetsen, alleen de zadel plek, en meer niet. Opgedroogd modder is een bescherming tegen wind en kou. Je kan wel prima doorrijden in de winter, maar zorg wel voor een goede liksteen. Want op het moment dat je gaat rijden gaan ze geheid zweten, dat is opzich niet erg, maar dan verliezen ze wel waardevolle mineralen, dus die moet ze wel aan kunnen vullen.

newforster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 14:38

Hallo

Er mag echt absolut niet gebouwd worden,dus geen muurtje niks te vinden zijn.
Zelf heb ik haar 5 jaar geleden uit een fokgebied gehaalt,en liep ze'wild' los.
En al die tijd heb ik haar op stal gezet en zomers dag en nacht weide.
Al snel merk ik aan haar dat ze op stal sago word,en nu de mogelijkheid krijgt om haar dag en nacht op de weide te zetten.
Nu wil ik dit dus doen,alleen houd mij een beetje een schuilstal tegen die ze nie hebben en er niet op mag.
Natuurlijk maak ik nu een watje van der,denk ik diep van binnen want het is een paard en moet er makkelijk tegen kunnen.
en vooral met een dikke wintervacht en als het niet genoeg is maak ze wel weer nieuw aan,of erbij.

Nog steeds ben ik er niet echt helemaal uit.

ook dat stukje van i-net heb ik gelezen en denk ik bij me zelf,twijfel niet en doe het.maar iets houd me tegen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:04

Het zal ook wel niet echt kwaad kunnen en ze kunnen ook wel tegen een buitje maar stel nu dat het 14 dagen achter elkaar regent dan zou ik ze persoonlijk wel de gelegenheid willen geven om binnen te kunnen staan.En nu sneeuwt het bij ons zou ik ze ook liever binnen hebben maar ja mss vinden je paardjes het wel prachtig in de sneeuw.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:16

*schuilstal mag,MITS het verplaatsbaar is(dat vind de gemeente).
*een schuilschot kan ook.
*let je wel op de mest?
*let je op de hoeven ivm de blubber(rotstraal en mok)?
*ik weet niet hoe groot de weide is maar ruwvoer is erg belangrijk.
*misschien een goede waterdichte outdoordeken ook handig!
*let ook op de omgeving,huizen in de buurt of is het afgelegen?
ivm ongewenst voeren,diefstal/mishandeling.
*is er verlichting?

denk niet het is winter,ponys hebben nu weinig aandacht nodig.
het is echt geen pretje je pony bibberend in de zeikregen zien staan op zoek naar een sprietje..