Waarom zomerdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:05

ik ken iemand die haar paarden in de zomer met een dek op zette (vond k behoorlijk zielig in die hitte... maar ja baasje eigenwijs) omdat ze dan in de winter geen dikke vacht krijgen. zei ze..

persoonlijk ben k hier dus 100% tegen, die arme paarden in de zomer... pff

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:05

Wat apart? Maar mag ikvragen wat voor een deken je hebt en de prijs en Pytje, ik vind dat idd ook niet kunnen Vandaar eignelijk ook mijn vraag

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:06

Eej, dat is slim bedacht
Heb je er een foto van en waar kun je die kopen?

@Pytje: paarden beginnen pas vanaf september een vacht aan te maken dus dat is onzin

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:07

Ik ken iemand en die deed zijn paard in de zomer af en toe welles een zomerdeken op omdat het paard het anders koud kreeg.
Hardstikke onzin, maar die persoon maakt nou ellemaal een doetje van zn paard

(Paard had dus, toen ik begon met dekens, een 150 grams rambo op )

powiepower

Re: Waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:09

in de zomer krijgt mijn paard een zomerdeken op 's nachts, dat is voor zijn spiertjes lekker warm te houden...zeker als hij hard getraint heeft. Het kan best zijn dat hij er eigenlijk geen behoefte aan heeft, maar kwaad doet het ook niet.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:11

Ho! k had Pytje's zijn verhaaltje niet goed gelezen Ik dacht dat ze een winterdek opdeed Maar ik wist dus eerst niet wat ik ervan moest vinden omdat ik niet wist waarvoor het diende.. Maar hoelang voor dat de winter eraan komt moet je een paard dan een zomerdeken opdoen? Want als het een overgangsdeken is, dan hoef je die toch niet de heeeele zomer op te doen? De zomer is lang.. en powiepower, dat is wel een hele goeie Bedankt!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:13

Dat vind ik dus eigenlijk eerlijk gezegt een beetje overdreven
In de zomer is het warm genoeg 's nacht enz.
Als het nou eens een keer heel koud is, okee dan kan ik het begrijpen, maar nou echt heel de zomer??

En kwaad doet het wel, want wat als je deken ineens kapot is, of je vergeet hem, of hij is kwijt, moet paardje zonder...
Wordtie weer ziek
Kijk, we kunnen er doetjes van gaan maken, maar zo erg moet het nou ook weer niet worden he

@Sfiejj: ik begin altijd met een dun dekentje op 1 september want dan worden de dagen weer korter...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:16

LauEef, ik vind dat niet zo heel overdreven Als een paard hard gewerkt heeft in de warme middag, dan is het volgens mij niet zo verkeerd om een dekentje op te doen snachts, want het kan in de zomer wel degelijk afkoelen savonds En LauEef, bedankt voor je antwoord op mijn vraag

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:17

Hmm, tja het is jou mening
Ik zou het zelf nooit doen hoor, maar ja...

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:18

LauEef schreef:
Eej, dat is slim bedacht

@Pytje: paarden beginnen pas vanaf september een vacht aan te maken dus dat is onzin

ja dat vond ik ook onzin, t ging over iemand anders die haar paarden de hele zomer met dek op heeft staan

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:19

LauEef, ik denk ook niet echt dat het nodig is, maar het klonk me wel logisch in de oren haha

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:20

Pytje schreef:
LauEef schreef:
Eej, dat is slim bedacht

ja dat vond ik ook onzin, t ging over iemand anders die haar paarden de hele zomer met dek op heeft staan

Ja, ik had gelezen dat het niet over jou ging

Ik vind in de zomer een vliegendeken nog wel kunnen en als het een keertje wat kouder is ook wel goed, maar iedere dag een deken op, nee
Te warm

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:22

En dat is dus mijn vraag ik dacht zomerdeken = hele zomer deken op!, maar niet dus Bedankt

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:22

ik vind toch echt dat het geen kwaad kan
-ik raak ze niet kwijt
-als ik ze dan toch kwijtraak dan heb ik er nog 2 op voorraad
-kapot maken doet hij ze ook niet

dussss

naja: ieder zn mening hoor, en zolang er voor de paarden goed wordt gezorgt, dan hoor je niemand klagen lijkt me

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:24

Nee, idd

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:55

Sfiejj schreef:
nicoleflens, bedankt maar even een vraagje waarom doe je eigenlijk een shetlander die als best snel ziek is ook nog scheren?? Dat lijkt me niet goed toch of zit ik ernaast En Dela Bedankt!! Maar die coolende zomerdeken, doe je die op als het heel warm is? zodat die dan het dier lekker koel houd ofzo ?

nou dat is geen stomme vraag,eigenlijk heel logies...maar bij haar ligt het anders...zij krijgt dagelijks haar beweging....2 meisjes rijden haar en longeren en haar en zo....helaas kunnen er geen kleine kinderen op omdat ze te druk en te stout is....ze maakt zich zelf zo druk af en toe...zelfs aan de hand met stappen....wanneer zij dan zo nat is duurt het dik 2 uur voor ze een x droog is....maar elke winter dat ze der dikke vacht had en bezweet was dan was ze verkouden of koliek of sow....en nu k haar geschoren heb gaat dat een stuk beter en kan ze ook gewoon rijden en zo....ze wil namelijk graag voor je werken....ze kan leuk aan het teugeltje lopen en wijken en schouderbinnenwaarts en travers....en ze kan ook nog is 70 á 80 cm springen....echt super shet dus haha....maar dus vandaar dat ik haar scheer!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 08:13

Oke Dan is het ook wel logisch Haha, mijn opa heeft ook 2 shetten.. En die van 98 cm die springt vrij zo 1 meter, en met iemand erop 80/85 cm En kan ook travers enzo Die shet loopt ook super aan het teugeltje Vin ik altijd zoo lief om te zien!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:27

Mijn paard krijgt einsd augustus een zomerdeken op.
Dit om te voorkomen dat hij een teddy-monster wordt in de winter (hij komt uit Polen...) Daarna een tussendeken en dan zijn winterdeken.
Evengoed is hij nu twee keer geschoren en nu heeft hij een winterdeken met een hals op.

In de zomer krijgt hij helemaal niks op, alleen voor een wedstrijd een dekentje voor de viezigheid en dan ook een sleezy (hals met hoofdstuk) en een staartzak. Dit aangezien hij met liefde zijn hoofd en hals op een hoop stront legt....

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:41

Wij hebben de paarden ook het hele jaar onder dekens staan, ook als het heel warm is.
Puur voor dat het paard mooi schoon blijft en de vacht mooi blijft. Ze zweten nooit onder de deken en overdag als het ECHT heet is gaan ze wel af. Maar toch zo veel mogelijk onder dekens houden we ze

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:32

Oke bedankt Nimmedor, dat is eigen keuze, maar ik vind dat niet echt goed.. Hoezo moet het paard perse mooi blijven? Het is toch heel lekker voor een paard om een keertje zonder deken te lopen, gewoon helemaal lekker zonder..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:51

Ik gebruik hem als eerste overgangsdeken

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:20

Nimmedor schreef:
Wij hebben de paarden ook het hele jaar onder dekens staan, ook als het heel warm is.
Puur voor dat het paard mooi schoon blijft en de vacht mooi blijft. Ze zweten nooit onder de deken en overdag als het ECHT heet is gaan ze wel af. Maar toch zo veel mogelijk onder dekens houden we ze

Okee, hoezo dat Lekker de spuit erop en hij/zij is schoon, in de zomer kan je toch lekker wassen, daar is het warm genoeg voor

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:26

Sfiejj schreef:
Hallo,

Ik heb misschien wel een hele domme vraag, maar ik snap echt niet waarom iemand zijn of haar paard een zomerdeken op doet. Het is niet koud, en voor de vliegen? Dan kun je toch vliegendekens opdoen? Wat voor redenen zouden er nog meer kunnen zijn? Ik vind het best wel vreemd Kan iemand mij verduidelijking geven

Groetjes

er zijn ook paarden die allergisch voor de zon zijn en die moeten dan hun hele leven lang met een compleet dek buiten lopen.
dit is zielig voor de paarden maar je kan er nix aan doen, het moet vanzelf overgaan.
hoop dat dit je wat helpt.
groeten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:29

Anouar15 schreef:
Je kan en zomerdeken ook gebruiken tegen het verkleuren van de vacht (bij zwarte paarden) Maar dat vind ik nog wel de meest onzinnige reden.

Waarom onzinnige reden? Als mensen hun paard perse zwart willen houden en hem daarom in de zomer met een zomerdek in de wei zetten, dan vind ik dat een leukere oplossing dan binnen houden .

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:34

Zwarte paarden die keuringen lopen krijgen er eentje op, zodat de vacht zwart blijft en niet bruin opkleurt. (Of gewoon als je het niet mooi vind dat je paard bruin wordt )
Of als het erg warm is, kan je een donker paard een lichte kleur deken opgeven, zodat dit de warmte wat meer tegen houdt. Op een zwart paard kan je 's zomers een ei bakken als ze in de zon staan.....