hebben jullie een aankoop keuring gedaan...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: hebben jullie een aankoop keuring gedaan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:54

loulou schreef:
klinisch zegt helemaal niks

Hier ben ik het niet mee eens!!! Uit een klinische keuring kan echt wel iets negatiefs uitkomen wat je zonder keuring niet geweten had.
Wel ben ik het met je eens dat er gebreken zijn die je met een klinische keuring niet kunt aan tonen, maar wel met een rontgenlogische keuring. Maar ook een rontgenlogische keuring geeft geen 100% garantie natuurlijk! En niet iedereen wilt een paard/pony van rond de €2000 rontgenlogisch laten keuren. Soms liggen dan de verhoudingen wat raar (aankoopbedrag-bedrag keuring).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:07

Ik heb 7 jaar geleden de pony van mijn vriendin overgekocht voor maar 1500 gulden maar heb hem wel klinisch laten keuren dat sluit toch al weer bepaalde zaken uit en ik wilde wel een beetje zekerheid.Rontgenlogische keuring zou ik doen als de pony meer geld had gekost.

Dus ik zou als ik jouw was in iedergeval een klinische keuring laten doen kan je een hoop geld besparen mochten ze dan iets vinden.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:37

Mijn paard is klinisch gekeurd voor het kopen

Kort geleden is mijn pony verkocht, toen is ze ook klinisch gekeurd. Ook voor de verzekering enzo. Dus ik zou ook zeker even kijken hoe het met verzekeren enzo zit!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:38

SisLeone schreef:
Mijn paard is klinisch en rontgenologisch goedgekeurd. En nu blijkt hij iets in zijn rug te hebben waarvan nog onduidelijk is of hij ooit weer geschikt is om op te rijden. Hadden ze dat toendertijd ook op de foto gezet dan hadden ze het al kunnen zien.

Je kan zeker niet alles zien op röntgen. Dan moet je ze al volledig laten doorlichten onder verschillende hoeken en dan nog zal niet alles te zien zijn. Zeker niet als de aandoening in ene vroeg stadium is of zelfs nog niet actief is. Het geeft naar mijn inzien een vals gevoel van zekerheid.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:50

kris_ schreef:
SisLeone schreef:
Mijn paard is klinisch en rontgenologisch goedgekeurd. En nu blijkt hij iets in zijn rug te hebben waarvan nog onduidelijk is of hij ooit weer geschikt is om op te rijden. Hadden ze dat toendertijd ook op de foto gezet dan hadden ze het al kunnen zien.

Je kan zeker niet alles zien op röntgen. Dan moet je ze al volledig laten doorlichten onder verschillende hoeken en dan nog zal niet alles te zien zijn. Zeker niet als de aandoening in ene vroeg stadium is of zelfs nog niet actief is. Het geeft naar mijn inzien een vals gevoel van zekerheid.

Helemaal mee eens.
Het paard van mijn vriendin die is toen ook helemaal op de foto gezet en die heeft artrose, wat toen niet gezien is op de foto's.
Daar was hij harstikke goed op, terwijl hij de ene blessure na de andere heeft.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:00

Ik heb mijn paard niet laten keuren. Ze was een jaarling toen ik haar kocht en dan zegt een keuring nog niets.

Bij een klinische keuring komt bijvoorbeeld een ruis aan het hart wel naar voren. Dit zie je niet op foto's. Een keuring (zowel klinisch als rontgenologisch) zegt niet alles. Als ze een dag na aankoop koliek krijgen, dan kun je er niets aan doen. Met paarden is het geluk of pech hebben.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:03

germie schreef:
Ik heb mijn paard niet laten keuren. Ze was een jaarling toen ik haar kocht en dan zegt een keuring nog niets.

Ik heb ook al eens een veulen of een jaarling gekocht en die wil ik ook gekeurd hebben. Geen volledige klinische keuring incl. buigproeven, maar wel een gezondheidsverklaring.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:40

kris_ schreef:
SisLeone schreef:

Klopt. Je kunt niet alles zien. Bovendien is keuren een momentopname en kan er van alles gebeuren. En ligt het ook aan de veearts. De een keurt ook strenger dan de ander.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:57

Mijn pony heb ik alleen klinisch laten keuren (was hij 2, is nu 5,5 jaar geleden) en mijn paard heb ik niet laten keuren, maar alleen laten nakijken door de DA, zij was 5 maanden, dus ik denk dat foto's ook erg weinig laten zien dan.

Annae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:56

het paardje waar het omgaat is een 1.5 jarige merrie. ik denk dat ik haar wel klinisch ga laten keuren, maar ik denk dat röntgen niet zo veel zin heeft.
vinden jullie verzekeren belangrijk.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:37

tyrtje schreef:
het paardje waar het omgaat is een 1.5 jarige merrie. ik denk dat ik haar wel klinisch ga laten keuren, maar ik denk dat röntgen niet zo veel zin heeft.
vinden jullie verzekeren belangrijk.

Ja, maar ook weer afhankelijk van je eigen portemonnee. Ik verzeker bijna al mijn paarden uitgebreid en heb voor de komende 10 jaar mijn premie er nog uit aan geclaimde bedragen. Zeker zo'n jong ding dat niet röntgenologisch is gekeurd gaat bij mij in de verzekering, toch een beetje jammer als ze met 3 bijv. een OCD blijkt te hebben en daar aan geopereerd moet worden terwijl je er financieel even geen spaarpot voor hebt.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:54

igor,niet gekeurd:achteraf straalbeentje niet in orde.
marko:wel gekeurd maar hart niet in orde.
milton:wel gekeurd en gezond
max :wel gekeurd(wel klophengst) maar gezond.

romeo,marko,max,zena heb ik daarna nog rontgenologisch laten keuren op de voorbenen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:00

mijn (toen 2 jarige) heb ik klinisch laten keuren. Het koste 96,- en hij werd zonder op of aanmerkingen goed gekeurd. Gelijk de papieren voor de verzekering in laten vullen en m gelijk uitgebried laten verzekeren.

Annae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:01

en wat mag zo'n uitgebreide verzekering dan ongeveer kosten;)
en wat houd zo'n uitgebreide verzekering allemaal in, waartegen verzeker je ze dan. tegen diefstal etc...?;)

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:09

Ik heb mijn paard eerst alleen klinisch laten keuren. Hij was toen al wat ouder (14). Ik heb hem niet op de foto laten zetten omdat de prijs van het paard aan de lage kant was en omdat hij al wat ouder was, kan er altijd wel wat van de foto's gezegd worden.
Als ik een jong paard (vanaf ong. 3 jaar en ouder) zou kopen, zou ik hem altijd klinisch en rontgenologisch (als hij ong. 4000 euro of meer moet kosten) laten keuren.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:16

mijne waren kort van te voren nog gekeurd. Daar heb ik het mee gedaan.
Nu is dat wel niet helemaal betrouwbaar maar dat risico nam ik

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:07

tyrtje schreef:
en wat mag zo'n uitgebreide verzekering dan ongeveer kosten;)
en wat houd zo'n uitgebreide verzekering allemaal in, waartegen verzeker je ze dan. tegen diefstal etc...?;)
Mijn paard is verzekerd tegen diefstal e.d ., brand, ongevallen maar ook ziektekosten. Op de site van hippozorg kun je alles vrij uitgebreid lezen. Ik betaal 34,- premie per maand met een eigen risico van 25% ( met een minumum van 50,-). Als mijn paard dood gaat krijg ik het verzekerde berdag van 2750,-. Dit is het even heel beknopt.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:15

sandr0 schreef:
Mijn paard is verzekerd tegen diefstal e.d ., brand, ongevallen maar ook ziektekosten. Op de site van hippozorg kun je alles vrij uitgebreid lezen. Ik betaal 34,- premie per maand met een eigen risico van 25% ( met een minumum van 50,-). Als mijn paard dood gaat krijg ik het verzekerde berdag van 2750,-. Dit is het even heel beknopt.

Ik heb dezelfde verzekering gehad voor Isa maar dan met een waarde van 2500,- euro. We hebben Isa in oktober teruggekocht van de verzekering, ze had een cyste in het straalbeen (trauma) en is daar op afgekeurd. In november vorig jaar is ze klinisch gekeurd voor de verzekering.

Velvet was als veulen voor 3500,- euro verzekerd bij interpolis met soortgelijke voorwaarden. Daar waren we ook ong. 35,- euro per maand aan kwijt. Premieberekenen kan op www.interpolis.nl en www.hippozorg.nl .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:16

Klinisch zou ik altijd aan raden
foto's ligt aan de prijs.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:21

Altijd keuren!! Zeker klinisch!
Met het kopen en verkopen van paarden vertrouw ik niemand.
Klinkt l#llig, maar het is echt zo. Hoeveel onbetrouwbaar volk er niet rondloopt.. Ik zou ook eens een, volgens eigenaresse, "gezonde" jonge hengst kopen, we hebben hem gelukkig laten keuren en het bleek dat hij serieuze hartritmestoornissen had (soms stopte zijn hart zelfs met kloppen!). Uiteraard hebben we hem laten staan. En deze hengst is nu verkocht aan iemand, (zonder mededeling van zijn hartklachten) die hem niet heeft laten keuren en niets van zijn problemen afweet.
Informeer bij verschillende dierenartsen naar de prijs van een keuring, want dit kan (behoorlijk) verschillen.

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:34

wij hebben onze tinker klinisch laten keuring door DA meursing.
het het kosten me contant 100euro dat was eind mei vorig jaar.