witte plekken op rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:22

Mijn hafje had ook plekken van het zadel. Maar.. Mijn zadel was juist te breed en schoof naar voren.. Mijn pony had het echt LANG niet zo erg als de jouwe.. Mijn had gewoon een beetje witte haren door zijn goudkleurige haren heen naast de schoft, waar die van jou het ook wel heeft. Ik heb nu dus juist een iets krapper zadel, en het schuift niet meer. 2 mensen zeiden dat het goed lag. Ik zou dus ook niet met dit zadel doorrijden. Mijn haflinger kreeg het trouwens wel in de periode waar Karin het over heeft. Dus toen de haarzakjes gevoeliger begonnen te worden. Ik zou dus net zoals Karin zei, voor een second opinion gaan. Ik zou deze zadelmaker niet vertrouwen.. En stel nou dat het zadel ECHT goed ligt (wat ik me niet kan voorstellen) dan zou ik voor een boomloos zadel gaan..

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:14

Het kan best dat je hafje wat is afgevallen. Is ookzo met mijn fjord, alleen stat zij op speciaal dieet.
Ze zitten dik in het wintervachtje dus misschien dat je het haardoor niet ziet?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:41

zeer snel je zadel laten nakijken door een zadelmaker. De meeste winkeliers verkopen wel maar hebben geen bal verstand van zadels of het passen en eventueel aanpassen. Ik heb hier ervaring mee. Ik doe dit namelijk voor diverse winkeliers omdat die zelf erkennen te weinig verstand te hebben. Als de winkelier aangeeft dat je zadel past moet hij bij de plantsoenendienst en geen zadels verkopen! Ik kom veel ellende tegen veroorzaakt door zadels maar dit is heel triest.
Overigens kan het best zijn dat je zadelboom wel past maar de kussens niet maar dat is dan vaak te verhelpen.

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:26

Hallo!

Ik heb exact hetzelfde met mijn Haflinger meegemaakt! Toen hij na de zomer in zijn wintervacht kwam, had hij bijna van de ene op de andere dag witte plekken, zonder daarvoor drukplekken of pijn te hebben vertoond. Ik ben toen onmiddellijk met een bontje gaan rijden en heb nu 6 weken geleden een nieuw zadel gekocht. Ik heb de naar mijn mening beste zadelpasser erbij gevraagd en gewoon het best passende zadel gekocht. een rib uit je lijf, maar hij loopt nu super en ik heb het gevoel dat de witte plekken al ietsje minder zijn geworden. Ik heb een Passier PSL gekocht, die naast de schoft niet raakt en dus de witte plekken vrijhoudt. Mijn Haflinger is overigens wel veranderd qua bespiering, omdat hij tot 1 juli in de manegelessen liep als giraffe en nu bij mij aan de teugel loopt. Daardoor is zijn zadel slechter gaan passen, vertelde de zadelpasser. hij had zijn oude zadel al 4 jaar zonder problemen en dit gebeurde toen ik hem nog maar twee maanden had!

Ik kan je zadelpasser Van Rijs uit Zevenhuizen erg aanraden!

groeten en succes,

Mirjam

Blackmystery

Re: witte plekken op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:47

Mijn paard heeft ook ineens witte plekken op haar rug en heb de zadel maker meteen langs laten komen.
volgens hem paste het zadel nog steeds goed en had hij meer van dit soort gevallen gezien.
De plekken zitten niet bij de schoft maar halfverwegen het zadel.
Ze heeft nooit wondjes of iets dergelijks gehad.
Hij zecht dat de kans dat het weer wegtrekt groot is ook al ben ik wel erg op mijn hoede of dat het niet groter word.

zou het kunnen komen door mijn Anky Pad, want die kocht ik zo`n twee maanden ervoor.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:02

Mijn haflinger heeft met het aanmaken van de wintervacht ook 2 witte plekjes gekregen naast haar schoft. Ik heb een nieuw zadel, deze past goed. Ik gebruik ook sinds een aantal weken een Ankypad, zou het idd hierdoor kunnen komen? Ik heb dit nog nooit eerder gehad.

daisyhaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:05

ik heb maar 1 keer met een anky pad gereden (op een ander paard), maar wat ik toen vond was dat dat dekje best wel strak op de schoft en rug lag. ik weet niet of dat bij jullie ook zo is. anders zou het misschien hier mee te maken kunnen hebben. (maar echt veel kan ik er niet van zeggen, want ik heb er maar 1 keer mee gereden)

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:07

Nou mijn Ankypad ligt heel ruim boven de schoft en zakt ook niet naar beneden tijdens het rijden. Was er juist zo blij mee. Zou een schapenbontje helpen?

daisyhaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:11

zou kunnen, maar ik heb ook wel eens gehoord dat als je zadel goed ligt en je doet er een bontje onder, dat dat juist niet zo goed is. (dan wordt te krap onder je zadel en waardoor die niet meer goed ligt en juist drukkingen enzo kan veroorzaken) maar goed hoe dit precies zit weet ik ook niet

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:27

Mijn haflinger kreeg dit een tijdje geleden ook,
niet zo erg als de jouwe,maar hele lichte plekken,

Eerst zeiden ze dat het door de winter kwam,paard heeft lange haren en doorbloeding is dan minder,
Ik vertrouwde het neit en ben emt zadel naar een zadelmaker gegaan,

Daar bleek dat een andere zadelmaker die mijn zadel had opgevuld,
er teveel had weggehaald,op sommige plekken zat niks en op andere weer juist hele bulten vulling!

Ik heb mijn zadel helemaal compleet alles eruit laten halen en alles opnieuw erin laten zetten,Ook is de boom verbreed en nu past het zadel gewoon!

Dus ik zou een second opinion aanvragen bij een andere zadelmaker als ik jou was!
Dit komt dus degelijk van het zadel!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:58

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:14

Mijn fjord heeft ook aan het begin van de winter toen ze haar wintervacht begon te krijgen witte haren gekregen. Net achter de schoft precies op de ruggengraat.
Ik rij met een boomloos zadel maar wel met een goede pad die echt de ruggengraat vrij houd (als ze zweet is de ruggengraat droog).
Ook zijn ze in de periode gekomen dat ik niet meer reed omdat ik net met Parelli was begonnen. In de periode daarvoor reed ik wel, vaak in het bos een paar uur, toen had ze het niet. Dus ik weet zeker dat het niet van het zadel komt.
Ik heb haar trouwens ook niet gelongeerd ofzo met een singel, gewoon niks op haar rug gehad.

Maar deze plekken lijken idd van de kussens te zijn, ook omdat het bij de schouder iets naar beneden loopt zegmaar.
Je kan zelf wel een beetje controleren of hij niet te strak lig, je moet als het zadel er op ligt zonder dekje en niet aangesingelt, met je hand onder de kussens door kunnen gaan zonder dat het klemt of er veel ruimte is. Kan je dat niet is ie te strak.
En ik zou er een vertrouwd zadelmaker naar laten kijken.

daisyhaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:49

op bredere witte plekken vlak achter de schoft daar rust geen kussen. dat is het gedeelte waar de beugelriemophanging zit. daar 'slijten' de kussens wel sneller. dus misschien kan dat het zijn

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:59

Loek heeft ook redelijk grote witte plekken op zijn rug.
Ik heb dit zadel inmiddels al een half jaar en er nooit last van gehad en nu toen hij winterharen begon aan te maken ontstonden er ineens grote witte plekken die nu wel weer wegtrekken gelukkig,
Heb wel gelijk mijn oude zadel weer terug gepakt waar ik nooit last mee had.