Niet omrollen is slecht? Wel of geen fabel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:25

Mijn verzorgpony deed het altijd in 2x. Maar dan meestal wel tijd ertussen laten, anders was het te vermoeiend.

_Ilona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:31

Een van mijn paarden rolt ook niet om. Hij heeft ook wel een hoge schoft misschien dat het dat wel is. Maar hij gaat liggen en gaat dan aan een kant lekker heen en weer hih en dan gaat hij op zijn billen zitten en rekt zich helemaal uit. Dan gaat hij met zijn billen draaien tot hij weer een plekje gevonden heeft en dan gaat hij aan de andere kant beginnen. Het ziet er zo mooi uit he hahah. Vooral als hij op zijn billen zit en zich helemaal uitrekt en je echt zo aankijkt van aahh lekker joh baas!!! Hij heeft dan ook veel bekijks hihi

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 10:02

Mss dat het er oowk wel aan ligt, dat ze alweer een maandje niks meer hoeft te doen,
Omdat ik nu met een blessure zit die nu nog eens 2 maanden gaat duren voor ik weer mag beginnen ..
Ze heeft nu 24/7 weidegang en wordt 1 keer per week gelongeerd ..
Lekker een kleine vakantie dus .. Maar mss dat ze daarom minder soepel wordt in de rug?
Bokken en dergelijke doet ze nog super veel hoor

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:32

Ik vraag me dat ook altijd af....

Mijn paard rolt makkelijk om, ik denk juist dat het luiheid is als ze omrollen, dat kost veel minder moeite als helemaal opstaan en dan weer gaan liggen. Teminste, bij mijn paard dan, die heeft een sterke rug en weinig schoft. (bijna 4 jaar, half connemara pony half rijpaard)
Bij een paard met hoge schoft is het waarsch makkelijker om op te staan, en als een paard een zwakke rug heeft of ergens pijn zal het ook makkelijker zijn om op staan. Ik denk dat ze gewoon de voor hun makkelijkste manier kiezen.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:59

1tje van mij rolt ook niet om die staat half op en gaat dan op de andere kant liggen systeem toch

De andere 2 rollen wel om en die ene zn record is 6x overrollen :S

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:26

met willem zijn rug is ook nix mis, maar toch gaat het omrollen vaak niet. het is een groot paard en moet echt veel vaart hebben wil hij om kunnen rollen.
hij is 18 en het gaan liggen en opstaan gaat gewoon niet meer zo soepel als dat het ging. als ik echt lekker met hem gewerkt heb is het omrollen geen probleem, maar als hij net uit zijn box komt dan kost het hem wel heel veel moeite. maar alstie de kolder in de kop heeft staatie soepel op engeeftie er ff een bok en ren show achteraan tis maar net hoe zijn pet hangt.

hij blijft ook regelmatig op zijn rugliggen dan heeftie net niet genoeg vaart om om te rollen. een heel grappig gezicht.

merel is zo soepel als een elastiekje, maar omrllen?? heel zelden. ze rolt liever, staat dan op om zich vervolgens net zo hard op de andere zij te laten vallen. als dat beesie daarmee gelukkig is.. waarom niet

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:30

Mijn paard (2.5) doet het ook niet. Ik heb m'n paard pas een paar keer zien rollen. In het begin deed ze het helemaal niet.

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:30

Mijn 5 jarige fjord rolt wel helemaal rond!
Afbeelding

Een oud-pony van mij (iets oudere arabier) met hoge schoft kwam niet rond. Zij rolde altijd eerst linksom en dan rechtsom.

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:34

heeft het ook niet met gewicht te maken? ik kan me voorstellen als een paard behoorlijk zwaar is dat zn buik dan erg op zn organen en vooral longen drukt..
en denk dat het ook met de bouw te maken heeft

maarja, ik ben geen grote paardenkenner.. maar denk uit logische oogpunten

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:19

Mijn pony rol altijd helemaal om. Laatst rolde ze met haar rug in een kuil en kwam ze niet meer om. Lag ze daar als een schildpadje heel druk te bewegen met haar benen in de lucht om toch om te komen.

We hebben op stal ook paarden die gaan zitten en zich dan op hun kont omdraaien om aan de andere kant te gaan rollen.

Emeraldo

Re: Niet omrollen is slecht? Wel of geen fabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:30

Emeraldo rolt altijd om. Hij is 17 jaar, heeft best een hoge schoft, en werkt behoorlijk hard. Mooi dat ie geen spierpijn heeft!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:22

mijn vorige paard was een groot tuigpaard, met een hoge schoft, die op de middag, 3 uur voordat ze ging bevallen nog eens heerlijk alle kanten op heeft liggen rollen, ondanks dat zij een onwijs dikke buik had, gewoon een paar keer helemaal omrollen.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:35

Het kan van alles zijn. De leeftijd, bespieren, spierpijn of iets verkeerd in de rug.
Dus het hoeft zeker niet verkeerd te zijn.
Niels doet het ook altijd in 2 keer

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:09

santos schreef:
niet omrollen hoeft geen luiigheid te zijn denk ik. MIjn paard rolt nooit om, maar rolt in 2 delen. Dus eerst de ene kant, dan opstaan, weer liggen en dan de andere kant.

Ons andere paard rolt wel altijd om. Ik denk dat het gewoon een gewenning is van het paard. De een vind dit prettig en de ander dat, net als bij de mens.

Zeker weten, doe ik het niet natuurlijk

Als hij wel kon omrollen en het niet meer doet zou ik op onderzoek gaan, anders is er weinig aan de hand. Mijn fries rolt niet om maar maakt zich vies in 2 delen. Onze pony neemt eerst een aanloop 1x niet rollen daarna hup om en dan weer 1x niet rollen en hup weer terug.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:19

Mijn merrie rolde hoogdrachtig nog om, ze is 19. En ze is wel een beetje stijf. Ik denk dus dat ieder paard het wel kan, maar dat het met gewoonte en voorkeur te maken heeft wat ze echt doen.
Ik zou me er niet druk om maken, als er iets met de rug van een paard is of de lenigheid kan je dat aan veel meer dingen duidelijk zien.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:31

sammylover schreef:
paarden kunnen ook niet lenig zijn of wel...

Nou die van mij zijn zo lenig als wat hoor.ik denk de meeste paarden wel als ze normaal lekker los worden gereden anders kan het wel anders zijn.

Ik heb wel eens gehoord dat paarden die wat stijf zijn in de rug niet om kunnen rollen.paarden met hoge schoften of drachtige merries hebben vaak ook meer moeite sommigen zullen lui zijn maar volgens mij kost het meer energie om eerst de ene kant te rollen dan op te staan en dan weer liggen en de andere kant op rollen het gaat sneller als je even omrolt

Die van mij is 18 en rolt overal om in de bak op het gras en in de blubber met deken zonder deken maakt hem allemaal niets uit en onze merrie eigenlijk ook alleen laat zij zich iets minder vaak in de modder vallen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:38

Mijn merrie is dus stijf in de rug, niet zo lenig, drachtig, allemachtige hoge schoft en rolt zo om.