sporenplekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 17:32

sorry denk dat je me verkeerd heb begrepen!
ik bedoelde gewoon naar paardenwinkel! daar hebben ze zat van die zalfjes staan ertegen!
suc6 verder!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:31

Rianne schreef:
Maar ik vind het heel moeilijk om me los te laten in het zadel, zonder aan te klemmen, je moet toch wel wat met je benen aanklemmen? waar dan?

Gewoon ontspannen, alles laten hangen, laat de zwaartekracht z'n werk maar doen. Klemmen is nergens voor nodig. Als je op een stoel zit val je er toch ook niet spontaan vanaf? En op de fiets kun je je toch ook aan bijna niets vastklemmen? Nu is het alleen een bewegende stoel en moet je die beweging zien te volgen. Niet zelf gaan bewegen, niet teveel willen doen, laat je paard de beweging aangeven. Aan de longe, beugels uit en ogen dicht is hiervoor een hele goede! Eventueel eerst op een paard met wat comfortabelere gangen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 07:30

Ik rij nooit met sporen of zweep, maar af en toe wel zonder beugels, gewoon je proef oefenen zonder beugels, is goed voor je zit. Dus ook de draf en de galop meenemen. dat moet op een Z-paard een eitje zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:39

Hai Rianne,

Ik kan je probleem goed voorstellen hoor. Ik ben zelf ook vrij klein en mijn paard vrij groot. Ik had ook vrij veel moeite om mijn onderbeen stil te laten liggen. Doordat Gamble vrij sloom was (ja.......lees het goed..WAS!! Knipoog ) moest ik mijn sporen wel aanhouden.
Maar gelukkig is dat kleine wondje op zijn buik niet van mij, maar van de andere bijrijdster die met hem springt en dus veel harder is met het rijden.

Ik denk dat je gewoon vol moet houden. Je moet je paard nog goed leren kennen, zijn bewegingen leren volgen en zijn karakter leren kennen. naar mate je meer rijdt dan komt dat vanzelf wel. Geduld en veel rijden dus!!

Maar misschien een hele rare vraag ..............heb je alleen moeite met het draven bij dit paard of niet? Als je een Z2 paard koopt zou ik toch denken dat je er dan ook goed mee overweg kan enz o. Of zie ik dit verkeerd?

Suc6 iig!! Cool

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 14:42

ik kan prima met het paard overweg, de stap, draf (lichtrijden), galop gaat allemaal prima, en ik begin hem steeds beter te leren kennen, het is gewoon een schatje, het enige probleem is de draf met het doorzitten wat gewoon niet goed gaat, vanavond heb ik weer les, ik ga proberen me echt heel ontspannen te laten zitten en met het ritme van zijn draf mee te laten gaan....misschien is dat een oplossing???

jullie horen het wel liefs rianne

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:48

Klopt wat margreet zegt; klemmen (waarmee je dat ook doet) is belemmerend voor de bewegingsvrijheid van het paard. dus alleen maar zitten en benen aansluiten maar NIET klemmen. Als je beenhouding goed is, zit je spoor niet de hele tijd in de buik.
Je moet in principe ook het paard aanleren om op lichte kuitdruk te reageren, en daarvoor heb je je spoor misschien alleen maar in het begin een paar keer nodig.
Ik raad je aan om sporen te kopen met glad wieltje. Deze zijn het beste voor een gevoelige huid, veel beter dan stompe knopspoortje.

randy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:20

Om even advies te geven waar je eigenlijk om vroeg, ik zou niet te veel aan die sporenplekjes doen.
Als alleen het haar er een beetje af is groeit dit binnen 2 weken weer aan.
suc6 verder

randy