Achterliggende gedachte bosrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Achterliggende gedachte bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:49

Ik ga altijd met een doel het bos in, in de zomer is dat de ijscoman en in de winter warme chocomelk met slagroom
Heb ook wel eens Glühwijn geprobeerd maar toen moest ik met de trailer worden opgehaald

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:59

Ilindra

Het bos ga ik niet in . Wel strand en duin . De redenen dat ik het strand op ga zijn heel verschillend. Paardlief houdt van veel afwisseling dus om de spinnewebben weg te blazen en hem blij te houden gaan we naar buiten .

Ook om bijvoorbeeld eens zelf flink uit te waaien na een lastige werkweek . Of om bij te praten met stalgenoten. Of omdat de buitenbak te nat is en de binnenbak te druk .

Als we dan buiten rijden wil ik wel graag dat hij ontspannen loopt. Verder kan ik mooi kijken of hij nog rechtgericht is en dat desgewenst bijstellen. Ten tijde van onze jaarlijkse Endurance zit daar nog wat tempo en afstand bij en als we 'groene paarden' bij ons hebben dan zijn we vnl braaf paard .

Verder heb ik wel gemerkt dat door zijn vele buitenritten paardlief over het geheel genomen een heel stuk dapperder is geworden en aangezien we ook in het donker buiten rijden is hij ook in het donker in de buitenbak een stuk minder schrikkerig dan vorig jaar toen we dat nog niet deden.

angelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:16

Ik ga ook om verschillende redenen in het bos.
Ten eerste om heerlijk te ontspannen, even alle "zorgen" achter ons te laten, te genieten van de natuur en het mooie weer (hoewel die hagelbui vandaag vrij onverwacht was ). Ik vind het gewoon echt leuk om eens voluit te kunnen gaan, en eens aan niets te moeten denken. Apache vindt het ook heerlijk, hij doet niets liever.
Zeker als onze dressuur in een dip zit doe ik dit, aangezien ik mij anders weer begin vast te zetten. Zo heb ik de zomer zonder les overleefd, hoewel ik nu 2 maanden in de winter zonder les níet overleef door minder afwisseling .

Ook ga ik buitenrijden voor zijn conditie, en om aan zijn galop te kunnen werken, aangezien deze regelmatig terug in een ferme dip duikt. Hij wordt er ook minder schrikkerig van en stabieler. Ik wijk ook regelmatig stukken, aangezien dat veel beter gaat dan in de piste .

Soms wordt hij ook nog echt als vervoermiddel gebruikt om Loolapelooza hier op bokt op te zoeken .

Al bij al is het gewoonweg heerlijk, we genieten er beiden van en het heeft veel voordelen.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:36

Buitenrijden, dat doen we om een x níet in de rijbak te rijden.
In de rijbak dressuren we altijd. Buiten loopt ie maar zoals hij wil... lekker ontspannen, lange teugeltjes... en galloperen met je neus in de wind...

Duncan houdt van afwisseling
En hij vind het gewoon super fijn om buiten te rijden... dan is hij helemaal zichzelf. Lekker door de blubber spatten...
Crossen tussen bomen door, boomstammetje springen, smalle weggetjes begaan, gladde bruggen oversteken...
Zodra het een beetje gevaarlijk wordt, heeft hij zijn oortjes helemaal naar voren. Hij vindt het geweldig... en ik ook.

Lekker ontspannen en genieten van elkaar

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:18

Ik rij buiten voor de ontspanning. Als je in de bak gaat rijden ga je al gauw weer aan het werk. Ik vind het ook belangrijk dat Ky is wat anders ziet dan de bak. Ik rij buiten om de paardjes goed fris in de kop te houden.
Een stukje lekker galopperen langs het kanaal, soms wat intervaltraining en verder gewoon wandelen. Een heel enkel keertje rij ik ook wel wat dressuuroefeningetjes, maar vooral niet te veel.

Ky vindt het heerlijk om buiten te zijn. Ik probeer altijd de dag voor de wedstrijd lekker het bos in te gaan met hem. Dan heeft hij lekker wat anders gezien en hebben de spiertjes kans gehad om goed te herstellen. De volgende dag loopt ie dan super.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:55

IK ga naar buiten om 2 redenen,
Voor de ontspanning,lekker weinig niksen en racen,
tot serieus aan het werk buiten!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:56

Ibbel schreef:
Ik rijd bosritten omdat ik Endurance rijd. Het wordt wat erg saai als ik 35 km wil trainen en dat in een bak zou moeten doen.

Zelfde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:01

Ik ga voor afwisseling het bos in
Lekker geen gedressuur, maar ontspanning.
hij moet in de gang lopen waar ik wil, maar daar is het dan ook mee gezegd

Al heb ik hem in het bos ook wel een paar keer flink aan het werk gezet.
Maar dat was niet mijn bedoeling toen ik ging.
Maar met Kawa alleen, is eigenlijk niet te gaan.
Die ziet dan om de meter een boskabouter vergezeld met sabeltandtijger en word dan zelfs link.

Enige manier om dan niet te verongelukken is hem gigantisch aan het werk gaan zetten. Zodat hij geen tijd heeft kaboutertjes te zien.

Ik moet wel zeggen, dat hij in het bos gaat lopen om te kwijlen.
Net wat meer activiteit van achter uit en dat voelt enorm gaaf
En door die extra drang naar voren kun je dan heerlijk sluiten. En verzameld hij zoals ik in de ring er van kon dromen
Ook de wissel om de pas zitten er dan op.

Maar ondanks dat het dan gaaf voelt, ga ik niet op die manier op weg.
En probeer altijd iemand mee te hebben, dan heb ik net een manege knol aan een lang teugeltje..
Tja, verschil moet er zjn

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:04

Sterre_Nanza schreef:
Ibbel schreef:
Ik rijd bosritten omdat ik Endurance rijd. Het wordt wat erg saai als ik 35 km wil trainen en dat in een bak zou moeten doen.

Zelfde.

Zelfde
Maar ook gewoon voor de ontspanning enzo hoor

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:28

Ok, geloof dat de meeste toch gaan voor een ontspanningsritje !

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:28

Had je anders verwacht?

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:32

Ontspanning en afwisseling. Beide pony's vinden het erg leuk en vooral mijn 4-jarige leert er ook nog veel van want ze ziet hele andere dingen dan in de bak

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:33

sjakie schreef:
Had je anders verwacht?

Laat ik het zo zeggen: mijn visie op in het bos rijden verschilt met die van de gemiddelde hier op bokt !

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:39

Ik ga puur voor de ontspanning, maar ook voor mezelf. Ik vind het heerlijk in het bos, samen met mijn pony. Vaak neem ik in het bos ook een boomstammetje of een goeie sprint, en dat is niet alleen omdat Mares dat zo leuk vind .

Op het moment zit er wel een doel achter, maar normaal is het gewoon lekker voor de ontspanning. Lekker hobbelen in het bos, heerlijk!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:41

Lekker relaxed buiten rijden & toch conditie houden/opbouwen

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:12

talented schreef:
sjakie schreef:
Had je anders verwacht?

Laat ik het zo zeggen: mijn visie op in het bos rijden verschilt met die van de gemiddelde hier op bokt !

Wat is je visie er op dan?

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:01

ik (wij, eigenlijk, met mn paardje natuurlijk!) rij altijd in het bos, omdat we a. alleen nog mogen stappen en er dus nix aan is in een bak en b. we geen bak hebben,dus wel naar buiten moeten en dan is het bos wel zo prettig.
We staan gelukkig ook vlakbij een bos en kunnen ter afwisseling ook ritjes in de duinen doen. Verder is het meestal heerlijk in de natuur, er groeien allerlei lekkere hapjes voor hem en ik hou erg van het relaxen en de boslucht inademen etc.
Enige nadeel is dat er meer mensen van de natuur houden en we af en toe met honden, hardlopers en mtb'ers te maken hebben. Maar meestal is het geweldig en genieten we er allebei van. Ik heb het idee dat hij het ook fijn vind van het erf af te komen, eens wat anders te zien en wat mee te maken.En soms eens fijn te schrikken,het schijnt dat paarden een bepaalde 'behoefte aan opwinding' hebben!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:27

Je komt beter tot je paard in de natuur dan in de rijbaan.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:29

Ik train in het bos ook voor sgw.
maar ga ook welleens ontspannen rijden!
ook belangrijk toch..

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:00

Ik rijd altijd in het bos, 1keer pw. les in de bak.
Buiten kan ik net zo goed dressuren en geniet ik er meer van. En ik denk mijn paard ook

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:06

Ik ga het bos in omdat Anouar en ik een hekel hebben aan rondjes rijden in de bak. We doen het wel braaf een paar keer per week, maar ik maak liever een lange rit door het bos of over de hei.

Mijn paard geniet ervan en ik geniet ervan. En ik ga volgend jaar endurance rijden.
In de bak is Anouar niet vooruit te branden en buiten loopt hij te springen en te doen. Hij vind het heerlijk. Lekker aan een lang teugeltje met het hoofd omlaag rechtuit draven in een goed basistempo is heerlijk voor paarden

Paardrijden is toch meer dan alleen maar dressuur??

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:19

Anouar15 schreef:
Ik ga het bos in omdat Anouar en ik een hekel hebben aan rondjes rijden in de bak. We doen het wel braaf een paar keer per week, maar ik maak liever een lange rit door het bos of over de hei.

Mijn paard geniet ervan en ik geniet ervan. En ik ga volgend jaar endurance rijden.
In de bak is Anouar niet vooruit te branden en buiten loopt hij te springen en te doen. Hij vind het heerlijk. Lekker aan een lang teugeltje met het hoofd omlaag rechtuit draven in een goed basistempo is heerlijk voor paarden

Paardrijden is toch meer dan alleen maar dressuur??

Dressuur is niet slechts 1 en het zelfde ding, je kan het op vele wijzen varieren !

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:24

Ik doe buiten niet zo zeer aan dressuur. Maar als ik lekker draaf met contact met de mond zoekt mijn paard vanzelf de aanleuning op en gaat heerlijk lopen. Dat krijg ik in de bak niet voor elkaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:28

Helemaal afhankelijk van hoe de rest van de week er uit ziet.
Als ik twee dagen flink getraind heb en hij echt heel goed gewerkt heeft, mag hij van mijn lopen hoe en waar hij wil. Ik zit dan niet aan zijn kop en vraag niets van hem behalve een redelijk tempo in de gang die ik wil. De teugels hangen los en hij mag gapen waar hij naar gapen wil.
Andere dagen zit ik hem juist flink aan zijn vel buiten. Buiten is hij net wat gemotiveerder en heb je meer de ruimte om eens een appuyement te oefenen zonder dat je na 40 m weer de hoek om moet. Die dagen ziet een buitenrit er net zo uit als een training in de bak.

Beide keren neem ik wel even de tijd om hem uit te laten razen op een mooi egaal recht stuk. Even de wind door zijn hoofd laten gaan.

Daarnaast gebruik ik de buitenritten ook om zijn conditie op te schroeven/ op pijl te houden. Hier profiteer ik ook weer van als ik in de bak aan het rijden ben of als het losrijden voor de proef ineens een half uur uitloopt.

Het scheelt denk ik ook wel dat ik twee keer per week naar buiten ga.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:52

Ontspanning en afwisseling
Met Splash deed ikw el veel overgangen en buigen etc, omdat ze anders helemaal dwaas werd (draver dus wil graag rennen)