Wat voor bandages gebruiken jullie en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:11

ik heb ook fleece bandages, maar ze zijn ook wel voor de sier en als bescherming!

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:13

ik gebruik eigenlijk altijd fleece en af en toe acryl. fleece vind ik het makkelijkst te bandageren en ook het 'stevigst'. acryl is niet zo fijn te bandageren (vooral die van HH niet) en elastiek vind ik irritant, er moeten onderlappen onder en ze 'knappen' gauw.

Nieke_x

Re: Wat voor bandages gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:19

ik zeg dat je de pezen verwent! dus de pezen worden zwak er van.. daardoor OMDAT DE PEZEN ZWAK ZIJN KUNNEN ZE EEN PEESBLESSUREN OPLOPEN. het word heus niet 100 graden onder die bandages,maar wel erg warm te warm voor pezen.. je heb ook wel een fantasie dat de pezen in de fik zullen gaan..

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:47

nieke, met gewone peesjes "verwen" je dan toch ook de pezen hé?! De pezen zijn het aller belangerijkste van je paard, dus waarom zou je ze niet beschermen? Met peesjes of bandages, mij om het even , maar ik vind dat de pezen zeker moeten beschermd zijn tijdens het rijden (als je intensief rijd tenminste). En bandages bieden geen scheun, bedenk maar eens hoe hard een steunverband bij ons moet spannen (oa. als je pols net uit de gips is), hoe hard zou het dan niet bij een paard moeten spannen om dan nog maar een heeeeeel klein beetje steun te bieden? En het wordt er echt niet warmer onder dan onder peesjes. Bandages zijn meer voor de dressuur vind ik, bv. bij het wijken of appuyeren (als de benen tegen elkaar eens stampen dat ze geen wond hebben). Peesjes bij het springen. Voor te springen vind ik bandages echt niet goed, ze kunnen daarvoor niet genoeg beschermen.
En goeie bandages zorgen er ook voor dat de warmte van de pezen naar buiten gaat, dus voor afkoeling zorgen. Net zoals een gel of bontje onder je zadel, dat zorgt er ook voor dat de warmte naar buiten gaat.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:53

De pezen van een paard hebben een trekkracht van 3000 kg. per pees, dus voordat de pees verwent wordt of slapper wordt moet er wel heeeel wat gebeuren.
Wat wel waar is, is dat de pees onder een bandage tot een temperatuur van zo'n 47 graden op kan lopen, en dit is eigenlijk niet zo goed voor de pezen. Bij het gebruik van pijpkousen loopt de temperatuur ook op, maar niet zo extreem als bij het gebruik van bandages.
En als je bandages gebruikt (ik gebruik ze alleen nog als ik les heb, verder rijd ik vrijwel altijd zonder beenbescherming) moet je toch echt wel onderlappen gebruiken en weten hoe je correct bandageert. Anders kun je wel degelijk veel schade aanrichten (denk aan de witte drukplekken die ook door peesbeschermers kunnen ontstaan, of het afknellen van bloedvaten).

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:00

Heel soms moet ik bandages gebruiken met viertalwedstrijden kur op muziek, dan gebruik ik liefst fleece zonder onderlappen. Dat is het minste gedoe. Ik heb ook wel elastische gebruikt, maar dat vond ik ondingen, je bandageert dan veel te snel te strak.

Thuis lopen de paarden met blote benen, alleen met springen krijgen ze peeskapjes om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:15

Als ik bij uitzondering bandages zijn het van die elastische, zou niet weten welke stof dat is. Dat was vorig voor mijn bijrijdpaardje als steun. En nu evt. met onderlap als transportbescherming

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:28

Ik heb fleece en gewoon katoen of acriel (die standaard niet elastische). Ik gebruik alleen ALTIJD onderlappen. Ik heb de onderlappen van eskadron climatex. Die onderlappen vind ik echt super. Merk ook weinig verschil meet peesjes. Hiermee bedoel ik warmte. Ik kreeg namelijk ook commentaar op het gebruik van bandages. Ik heb er toen eens opgelet hoeveel zweet er onder de peesjes zitten en onder de bandages. Ik moet eerlijk zeggen dat het been droger onder de bandages vandaan komt... Qwa bescherming kun je beter peesjes omdoen. Maar soms wil je wel eens mooi voor de dag komenAfbeelding

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:48

Altijd eskadron onderlappen, die ventileren de boel mooi. Ik heb weleens getest met peesjes en bandages/onderlappen maar de benen waren het droogst/minst warm onder de onderlappen met bandages.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:37

Beide

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:03

Target schreef:
Toch gek dat veel
professionele dierenartsen

het gebruik ervan afraden.....

Ben er zelf geen voorstander van, oa te veel werk, en zie bovenstaande...

Dit is echt onzin, afraden ja, omdat te veel mensen het verkeerd doen. Bij verkeerd gebruik doen bandages inderdaad meer slecht dan goed. Maar goed aangelegde bandages zijn echt niet slecht voor de benen en JUIST goed voor, en beter dan peesbeschermers!

Nieke_x schreef:
ik zeg dat je de pezen verwent! dus de pezen worden zwak er van.. daardoor OMDAT DE PEZEN ZWAK ZIJN KUNNEN ZE EEN PEESBLESSUREN OPLOPEN. het word heus niet 100 graden onder die bandages,maar wel erg warm te warm voor pezen

Zo wat weet jij weinig van bandages zeg!
De pezen woprden zwak als ze niets meer doen, dus ondersteuned worden. En laat het nou net zo zijn dat bandages geen steun beiden en dus geen werk overnemen van de pezen.
Warm worden? Dat doen de pezen ook onder de plastic en neopreen peesbeschemers! Volgens mij kun je zelfs beter bandages gebruiken dan peesbeschermers, als je je zorgens maakt over warm worden.

Ik zelf gebruik alleen bandages. Liefst fleece met Eskadron onderlappen. Ik gebruik alleen Eskadron onderlappen zelfs. Bij jonge paarden begin ik uiteraad met peesbeschermers, maar stap zsm over op bandages.
Tja en hoe vaak moet ik het nopg plaatsen, ik ken zoveel paarden die nu hoge dressuur lopen (ZZ-L en hoger) die nu 9 jaar en ouder zijn en vanaf 4 jaar ong. dagelijks in de bandages kwamen.
Zwakke pezen? Nee hoor, in de ring doen ze het net zo goed zonder enige bescherming. Dat is juist het fijne van bandages, het bereid ze voor om zonder ook te kunnen in de ring. Tja, daarom gebruik ik bandages, ze zijn fijn voor het dressuur rijden, voor de zijgangen etc. Lijkt me dat het niet begrijpt als je geen (serious) dressuur rijdt.

Tja, peesbeschermers, als je gaat springen of cross rijden kun je inderdaad peebeschermers gebruiken. Maar dressuur rijden gaat er niet zo ruig aan toe. Als het je echt om de bescherming gaat zijn peesbeschermers inderdaad de betere keuze. Maar zeg aub dat het onder peesbeschermers NIET warm wordt, want ik durf te wedden dat het zelf warmer wordt onder neopreen en plastic. Ik zie veel vaker de schuim onder de peesbeschermers uitlopen dan van onder bandages.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:10

Ik heb fleecebandages maar gebruik ze nooit, ik vind ze eigenlijk maar onhandig.
Dus voor iemand die nog 4 fleecebandages wil kopen

Ik gebruik gewoon peesbeschermers, het gaat veel sneller om, en ze raken niet zo makkelijk los.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:13

Skitter schreef:
Target schreef:
Toch gek dat veel
professionele dierenartsen
het gebruik ervan afraden.....

Ben er zelf geen voorstander van, oa te veel werk, en zie bovenstaande...

Dit is echt onzin, afraden ja, omdat te veel mensen het verkeerd doen. Bij verkeerd gebruik doen bandages inderdaad meer slecht dan goed. Maar goed aangelegde bandages zijn echt niet slecht voor de benen en JUIST goed voor, en beter dan peesbeschermers!

Nieke_x schreef:
ik zeg dat je de pezen verwent! dus de pezen worden zwak er van.. daardoor OMDAT DE PEZEN ZWAK ZIJN KUNNEN ZE EEN PEESBLESSUREN OPLOPEN. het word heus niet 100 graden onder die bandages,maar wel erg warm te warm voor pezen

Zo wat weet jij weinig van bandages zeg!
De pezen woprden zwak als ze niets meer doen, dus ondersteuned worden. En laat het nou net zo zijn dat bandages geen steun beiden en dus geen werk overnemen van de pezen.
Warm worden? Dat doen de pezen ook onder de plastic en neopreen peesbeschemers! Volgens mij kun je zelfs beter bandages gebruiken dan peesbeschermers, als je je zorgens maakt over warm worden.

Ik zelf gebruik alleen bandages. Liefst fleece met Eskadron onderlappen. Ik gebruik alleen Eskadron onderlappen zelfs. Bij jonge paarden begin ik uiteraad met peesbeschermers, maar stap zsm over op bandages.
Tja en hoe vaak moet ik het nopg plaatsen, ik ken zoveel paarden die nu hoge dressuur lopen (ZZ-L en hoger) die nu 9 jaar en ouder zijn en vanaf 4 jaar ong. dagelijks in de bandages kwamen.
Zwakke pezen? Nee hoor, in de ring doen ze het net zo goed zonder enige bescherming. Dat is juist het fijne van bandages, het bereid ze voor om zonder ook te kunnen in de ring. Tja, daarom gebruik ik bandages, ze zijn fijn voor het dressuur rijden, voor de zijgangen etc. Lijkt me dat het niet begrijpt als je geen (serious) dressuur rijdt.

Tja, peesbeschermers, als je gaat springen of cross rijden kun je inderdaad peebeschermers gebruiken. Maar dressuur rijden gaat er niet zo ruig aan toe. Als het je echt om de bescherming gaat zijn peesbeschermers inderdaad de betere keuze. Maar zeg aub dat het onder peesbeschermers NIET warm wordt, want ik durf te wedden dat het zelf warmer wordt onder neopreen en plastic. Ik zie veel vaker de schuim onder de peesbeschermers uitlopen dan van onder bandages.

goed gezegd

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:08

Wij rijden met elastische bandages waar de onderlap ook "wikkelbaar" is zoals die van BR (met badstof en schuim-iets) of anders polobandages met eerst fleece en dan het elastische deel. Zijn benen zijn na het rijden níet bezweet en amper warm. Ze ventileren heel goed.
Trouwens die nieuwere elastische bandages rekken op een gegeven moment niet meer (zit ook katoen doorheen) en die kun je minder snel te strak bandageren!