Wilgen- of berkentakken, hoe kom je er aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:04

Ik heb in de boxen gewoon van die dikke balken hangen die je bij de intratuin/gamma of zo koopt. Die knagen ze helemaal op, alleen doen ze wel een half jaar met 1 stuk balk. Ik koop die waar zelfs nog een beetje "bast" opzit. Heerlijk vinden ze het en het gaat dus lang mee en is super tegen verveling. Verder, tja, met wandelen pik ik hier en daar een gevallen tak mee. Bijna alle bomen zijn prima te gebruiken.

Nu hebben ze Kerstbomen in de bak. Nou ja, veel is er niet van over, maar ik heb er nog 2 liggen. Ook dat kan je dus gebruiken en is beslist niet giftig (ook Dierentuinen gebruiken Kerstbomen).
Afbeelding

Tal

Re: Wilgen- of berkentakken, hoe kom je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:57

Oke, even opgezocht wat ik kon vinden over naaldbomen. De fijnspar wordt meestal als kerstboom gebruikt.

Lariks, Zilverspar.

De bast, de twijgen en de naalden bevatten een glucoside: coniferine, hars, terpentijnolie, bitterstoffen, pinocorretine en pinipicrine. Zowel de bast, de twijgen als de naalden bevatten veel ruwe celstof, waardoor na de opnamen van grotere hoeveelheden van deze plantendelen altijd verteringsmoeilijkheden ontstaan.
De gifstoffen werken irriterend en veroorzaken een ontsteking van maag en darmen, waardoor er na het eten van de lariks of zilverspar een bloederige diarree kan ontstaan. Nierbeschadigingen kunnen de oorzaak zijn van bloed in de urine.
Bij drachtige merries kan door het ontstaan van spierkrampen de vrucht verworpen worden. Als er krampen bij paarden ontstaan door het eten van lariks of zilverspar zijn de vooruitzichten slecht. Praktisch alle paarden gaan dan door.
------------------------------
Fijnspar en grove den.

De twijgen en naalden bevatten glucosiden, piceine, terpentijnolie, hars, bitterstoffen, pinicorretine en pinicrine.
Beide naaldbomen bevatten veel ruwe celstof en deze ruwe celstof verhindert de opname van eiwitten uit andere voedselbestanddelen. De opname van grote hoeveelheden twijgen en naalden van de fijnspar of grove den kunnen dezelfde verschijnselen veroorzaken als de opname van lariks of zilverspar.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:25

Tal schreef:
Lariks, Zilverspar.

Als er krampen bij paarden ontstaan door het eten van lariks of zilverspar zijn de vooruitzichten slecht. Praktisch alle paarden gaan dan door.
------------------------------
.

Praktisch alle paarden gaan dan door > moet zijn 'praktisch alle paarden gaan dan dooD'.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:45

Ik sta met mond open van verbazing te lezen... ik weet niet wat ik ervan moet vinden, ik heb verschillende sites geraadpleegd, het blijkt zelfs dat Ijslanders op Ijsland altijd dennen eten, de dierentuinen laten het op TV zien dat alle dieren Kerstbomen krijgen en ik geef het dus al 4 jaar elk jaar en nog nooit een probleem gehad, nog nooit zelfs verschil in mest gehad. Niet dat ik wil zeggen dat wat jij gevonden hebt niet juist is Tal, maar ik snap er nu niks van. Laatst op een site gelezen dat dennen niet giftig zijn. Ik heb ze dus zelfs gegeven, 2 jaar, met drachtige merries... Ik vraag me af wat ze met "grote hoeveelheden" bedoelen?

Heb jij een link?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:49

Ik weet ook niet beter dat paarden geen dennen bomen mogen hebben. Dezelfde reden als Tal hierboven schreef. Zelfs met ruiterbewijs geleerd, is al wel een jaar of 25 geleden.
Dieren in de dierentuin die dennenbomen krijgen hebben vast een andere stofwisseling en werking van de darmen en maag. Zij kunnen wel de stoffen die voor paarden giftig zijn verteren.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:51

Die dieren zijn ook de paarden Phiabink, de ezels/zebra's en ook de pony's van de kinderboerderij. Ik ga zelf ook weeeer even zoeken!

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:07

http://www.huisdieren.nu/paarden/huisve ... 0weide.htm

vrij onderaan bij 'giftige planten'.

Dit is wat ik even snel vond met 'fijnspar paarden'.

Mijn info komt uit 'Paardenvoeding in de praktijk'. Groene Reeks. Isbn 90 6255 358 3.

Jeddah, wat ze met grotere hoeveelheden bedoelen weet ik niet.
Gelukkig is het goedgegaan bij jouw paarden.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:32

jeddah schreef:
Die dieren zijn ook de paarden Phiabink, de ezels/zebra's en ook de pony's van de kinderboerderij. Ik ga zelf ook weeeer even zoeken!

Ik bedoel daar mee olifanten Die heb ik ze ook zien eten, die hebben denk ik een andere vertering dan paarden en pony's.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:02

Ja, Phiabink, maar zoals ik al zei, ze geven het aan alle dieren, niet alleen aan Olifanten. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een dierentuin dat zou doen als het giftig zou zijn. Bedankt voor de link Tal!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:18

Sorry, maar ik weet echt niet beter dan geen naaldhout bomen of takken aan paarden geven.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:22

Das prima, ik geloof je ook, dat jij niet beter weet. Ik vraag me alleen maar hardop af waarom een dierentuin dat wel zou doen (en eigenlijk ook wel een beetje waarom Ijslanders het wel kunnen eten en waarom ik in 4 jaar geen problemen heb gehad.).

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:30

Misschien heel veel geluk!
Ik weet ook nog dat we vroeger met buitenritten in Meyendell de paarden absoluut niet mochte laten eten van de naaldbomen. Daar stonden diverse soorten naaldbomen.

Je bent de eerste waarvan ik zie die de paarden kerstbomen geeft.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:48

Voor zover ik wist is het inderdaad niet goed voor paarden, ga het risico ook niet nemen.

Masja, misschien kunnen we iets afspreken dat ik een paar takken kom ophalen?

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:30

Stuur mij maar een Pb-tje, ik ben vrijwel elke dag thuis, als je laat weten wanneer je langs wilt komen, zorg ik dat er een stapel klaar ligt

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:42

Jura schreef:
Voor zover ik wist is het inderdaad niet goed voor paarden, ga het risico ook niet nemen.

Masja, misschien kunnen we iets afspreken dat ik een paar takken kom ophalen?

Stuur Irene maar een PB Dan hoor ik via haar wanneer je komt Plan ik dan ook op stal te zijn *mits niet op mijn werk/school*

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:09

is er niemand in het dorp niemand met zo'n boom?

er zijn genoeg mensen die wel wat takken kwijt willen.

fiets eens door je leefomgeving ik denk dat je genoeg vind

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:29

hahahah plukken vd boom? zijn ze uren mee bezig in de paddock geweldig!!!

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:31

Helaas geen tijd om door mijn omgeving te fietsen of wat dan ook. Zou graag willen maar op dit moment gaat dat niet...

We hebben één boomstronk in de wei liggen en ik zie regelmatig dat Wyo daar lekker op kauwt. Maar nu nog in de boxen, zodat ze het hout een beetje met rust laten!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:39

Wij hebben kenissen die van die takken hebben. Heb jij niet zoiets ofzo?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:55

Ik heb takken zat. Takken van een doorsnede van ongeveer 15 tot 25 cm. Ze kunnen zo komen en zelf de takken afzagen. Helemaal gratish