Heeft een bruin altijd zwarte manen en staart?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:12

Sorry, late reactie

Dit veulen is volgens mij gewoon bruin zonder verdunning o.i.d., zo'n lichte staart komt wel vaker voor als ze zo jong zijn.
Bruin is ze iig, gezien de zwarte benen.
Als ze zilverappel zou zijn zou 1 van de ouders ook zilver moeten dragen, aangezien zilver dominant is. Ik lees in het profiel dat de vader Niagara is, en dat is geen zilverappel. Moeder is zo te zien ook een gewone bruine.

CAuvraySky schreef:
Nee hoor , mijn paard is ook bruin zonder zwarte manen , dit word bay bruin genoemd , maar ik vind het eerder donkervos

Bay is gewoon de engelse benaming voor bruin Bay bruin bestaat dus niet. Als je het paard uit je profiel bedoeld, dat is echt een vos, en geen bruine.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:14

Ik ken een bruine ruin die zilverappel is op papier, maar beide ouders hebben dit niet.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:15

runningkawa schreef:
Ik ken een bruine ruin die zilverappel is op papier, maar beide ouders hebben dit niet.

Is 1 van de ouders toevallig vos? Een vos kan namelijk zilver dragen maar zilver toont niet op vos.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:22

mijn toekomstige paardje is ook bruin met zwarte manen en staart, maar ken genoeg bruine met lichte manen.

RoWi

Re: Heeft een bruin altijd zwarte manen en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:29

Ik denk dat hij/ze later gewoon bruin wordt, want de vacht die ze hebben bij de geboorte, kan nog heel veel veranderen.

Maar die beentjes zijn echt erg. Ik hoop dat je daarmee naar de dierenarts bent geweest, want als je dat vanzelf goed wil laten groeien dan kun je lang wachten (gebeurd niet vanzelf)!!!!

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:37

Heb het ook aleens gezien, is inderdaad bij het ouder worden gewoon zwart geworden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:06

*heeft verder gelezen over kleuren*
Benen en staart zijn vlak na de geboorte wat lichter ivm. schutkleuren. Ze worden dus nog donkerder.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:32

xxZanniejxx schreef:
Ik denk dat hij/ze later gewoon bruin wordt, want de vacht die ze hebben bij de geboorte, kan nog heel veel veranderen.

Maar die beentjes zijn echt erg. Ik hoop dat je daarmee naar de dierenarts bent geweest, want als je dat vanzelf goed wil laten groeien dan kun je lang wachten (gebeurd niet vanzelf)!!!!

99 van de 100 keer trekken die beentjes gewoon recht hoor. En erg lang hoef je er ook niet op te wachten. De meeste veulens staan in meer of mindere mate door de koten als ze net geboren zijn, dat is heel normaal. Dit veulen staat er heel erg doorheen, maar is echt geen uitzondering. Als je verder had gekeken naar de andere 2 foto's waarop het veulen ouder is zie je ook dat ze nu heel normaal staat

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:11

Zilver komt maar bij een paar rassen voor (o.a. American mini, Rocky mountain, ijslander, quarter)
Kawa, wat voor paard is dat? Want gezien jij met name in de warmbloeden zit, en zoals ik hierboven zeg komt het bij lange na niet bij elk ras voor.
Zowiezo moet een zilver minimaal 1 zilver ouder hebben. Dat kan dan een zilvervos zijn, waarbij je het idd niet of nauwelijks ziet, maar dan is ie nog wel zilver.
Ach, 1 DNA test en je hebt zekerheid.

CAuvraySky, de paarden die in je profiel staan zijn idd "gewoon"vos, waarvan de donkere een beetje tegen de koffie aan zit (Normaal vos = Sorrel, koffie = Chestnut)
Bay is idd gewoon bruin

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:14

een kwpn-er met bruine kwpn ouders Bustron x (en daar zit ik al de hele dag op te broeden, maar kom er niet op )
Ik heb de papieren zelf gezien

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:21

dat verandert toch nog de staart?

maar....waarom staat je veulen zo vreselijk doorgezakt door haar benen?????????

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:57

tja maarja kawa, bij ons op de keuring zie je ook valk bonte paardjes, die volgens de papieren palomino bont zijn. En Zilver komt de laatste tijd wat meer in de media, maar was voorheen altijd een redelijk onbekende kleur. En tja, het staat natuurlijk wel interesant he

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:01

Maar waarom zou een schetser dat op het papier zetten
van de eigenaar hoeft zoiets echt niet

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:13

casanova schreef:
dat verandert toch nog de staart?

maar....waarom staat je veulen zo vreselijk doorgezakt door haar benen?????????

ik heb het al gelezen,soryy.
het trekt dus bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:15

Die lichte kleuren kunnen toch ook door de zon komen?
En een paard hoeft toch niet altijd zwarte manen te hebben als ie bruin is?
Volgensmij verwar ik de boel met vossen

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:55

runningkawa schreef:
Maar waarom zou een schetser dat op het papier zetten
van de eigenaar hoeft zoiets echt niet

Zelf schetsers kunnen ernaast zitten.
Ik zal het voor de zekerheid even aan Meavey vragen, maar naar mijn weten kan dit paard geen zilver zijn (gezien zijn ouders)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:05

Jij weet er 100 keer meer van dan ik.
Maar toevallig dat het bij dat paard erbij staat.
Hij heeft overigens ook wat lichte sliertjes in zijn staart, niet in zijn manen

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:08

Nou bij veulens komt zo´n staart wel vaker voor, het kan gewoon zwart worden of het kan ook blijven dit schijnt iets met sabino te maken te kunnen hebben.
Voor zilver moet idd 1 van de ouders zilver zijn of dragen, maar ook zilvers hebben niet altijd spierwitte manen en staart.
Maar vergeet ook vossen niet en zijn ook koffievossen met hele lichte manen en staart wat zilver enorm kan nabootsen.
De genetica is vaak niet zo moeilijk maar het fenotype erbij is soms erg moeilijk te herkennen.
En over schetsers en dierenartsen... die weten echt heel vaak geen drol van kleuren!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:11

xxZanniejxx schreef:

de dierenarts zei dat het vanzelf weer goed zou komen en zoals je kan zien zijn ze weer helemaal goed gegroeid.