Stro of zaagsel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:37

mijn pony staat altijd op 10 plakken stro(als ik het weer helemaal opnieuw moet opstrooien) en nu met een dunnere onderdeken en een niet al te dikke winterdeken. M'n pony stond eerst wel op zaagsel maar ben blij dat ze op stro staat. veel beter voor d'r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:59

Stro is zeker warmer ja!
Wij gebruiken tarwestro op stal en soms als onderlaagje voor vochtopname wat zaagsel, alleen ik doe het niet want ik kan niet tegen het stof van't zaagsel

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:23

ik gebruik aubiose, daar zit totaal geen stof in, en is goedkoper dan stro. tenminste voor mij wel, ik gebruikte bijna 3 balen stro in een week nou een baaltje kost zon 3,50 en een zak aubiose kost 8,50 en doe ik een week mee, dus op jaarbasis scheelde mij dat teveel. en als ik mijn paard op stro heb staan heeft hij de dag erna zijn hele stal bijna opgegeten, dat is owk weer niet de bedoeling!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:01

Ik heb vlas, vind ik nog beter
Echt ideaal spul, heb er helemaal geen nadelen aan, neemt goed vocht op enzo .

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:11

Marrepar schreef:
Ik heb vlas, vind ik nog beter
Echt ideaal spul, heb er helemaal geen nadelen aan, neemt goed vocht op enzo .

Ja!!
Mijn paardje staat ook op vlas. Echt superspul dat
Het maakt ook minder rotzooi dan stro enzo.

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:18

Mijn paarden staan altijd op stro, volgens onze "voerbrengman" is dat beter omdat t goed voor darmstelsel is als paarden ook wat stro binnen krijgen. hij zei ook dat als paarden op zaagsel staan dan ook gewoon los plakje stro erbij te doen.

kreta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:28

ik heb zelf een stal met 14 boxen.. en wij hebben een mengeling van vlas, zaagsel en gehakselt stro... is goed schoon te houden... en in de wintermaanden we er wel eens een plak stor overuit strooien... geeft iets meer warmte af en de paarden hebben wat te doen... ze komen dan minder vaak buiten met dit weer...

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:12

mijn verzorgpaarden staan ook op stro. Ondanks dat utah al 2x een stro koliek heeft gehad. Ze kunnen zo lekker beetje staan te rommelen in het stro als ze op stal staan. Verder is stro goed voor het darmstelsel (een beetje), en is zaagsel inderdaad slechter voor de hoeven. Maar ik denk dat het een kwestie van smaak is. Zelf zou ik gaan voor een combinatie van zaagsel met stro. Heb je een mooie dikke onderlaag met een mooie structuur. Je verbruiikt van beide niet zo veel, en de paarden liggen droog.

Kijk wat het beste bij je paard past, en als hij inderdaad heel veel stro eet, dan zou ik het niet doen. niet ieder paard heeft zoveel geluk als utah dat ze 2x een stro koliek overleven!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:52

zaagsel is wel handig want het geeft niet zon troep als nat stro.
Maar als je paard de hele dag binnen staat is het ook weer beter om stro te nemen dan heeft je paard nog wat te knabbelen
Ik zelf heb allebei eerst zaagsel en dan stro..

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:19

In de 13 jaar dat ik nu paarden hou heb ik alles al geprobeerd qua strooisel. Ik zou voor vlas gaan, wil nooit anders meer.
Het lijkt inderdaad op zaagsel maar is 100 keer beter. Het neemt 4 tot 6 keer meer vocht op als zaagsel en stoft (!!) niet en dit vind ik super belangrijk omdat ik een goed stalklimaat voor mijn paarden wil aangezien ze 's winters meer op stal staan als zomers.
Bovendien kun je een heerlijk warm bedje voor je paarden creeeren.
Stro is rotzooi; neemt totaal geen vocht op, stoft veel, afvalberg is énorm en daarnaast gaan paarden er van eten (sommigen eten hun hele stal leeg) waardoor buiken ongevraagd gaan groeien.
Ik wil mijn paarden op de juiste dikte houden, maar dat wil niet zeggen dat mijn paarden de hele dag niets te doen hebben op stal.
Wij voeren meerdere keren per dag kleine hoeveelheden hooi/biks en wortels. Daarnaast komen ze iedere dag een aantal uur buiten dus vervelen doen de paarden bij ons zich niet.

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:35

als stro geen vocht opneemt en teveel stoft dan heb je waarschijnlijk stro dan niet op t juiste moment geperst is.
mn vader verbouwt het en ik vind t geweldig en onze klanten ook

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:36

Stro!

Mijne heeft een losse hoefwand op het zaagsel gekregen omdat hij er niet tegen kan.
Kan je zaagsel wel afraden, het is veel minder goed voor de hoeven.
Het is wel makkelijker afmesten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:38

Dan heb ik in het verleden ook alleen maar slecht stro gezien
want het is altijd een grote bende
1 natte zooi
elke dag een berg afval en daardoor een mesthoop die veel te groot is

Met zaagdel heb ik nog nooit probelemen gehad
nooit losse hoefwanden, rotstraal enz

wel elke dag mesten, ook de natte plekken.
Want potstallen met zaagsel geeft problemen.

En de paarden staan veel buiten en dat is nog altijd het beste voor de hoeven

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:11

als je je paard iets te knabbelen wilt geven kan je beter goed hooi in zn stal doen dan dat ie stro staat te eten!

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:46

Jow schreef:
als stro geen vocht opneemt en teveel stoft dan heb je waarschijnlijk stro dan niet op t juiste moment geperst is.

Stro staat erom bekend dat het geen vocht opneemt. Ik heb nog nóóit stro gezien wat vocht opneemt! En in al het stro zit stof, de ene lading meer als de ander.
Sla de Bit-test er maar eens op na van verleden jaar, stro is zeker niet het beste strooisel - en zij hebben getest met echt goed stro.
Linabox vlas van Ecobodem kwam als beste uit de test, absoluut stofvrij en neemt als geen ander strooisel vocht op. Daar staan mijn paarden op en ik ben er zeer tevreden over.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:49

het enige fijne aan zaagsel is, het is stofvrij. Wij hebben de hele stal op stro staan.Je kan lekker dik opstrooien paarden hebben wat te knibbelen. En met warmte of kou heefd het er niks mee te doen.
Onze en van onze klanten gaat de voorkeur naar stro.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:28

Zaagsel is ook ontzettend stoffig, net zo erg als stro! (je ziet de stofdeeltjes niet altijd maar je paard ademt het wel in!).
Linabox vlas van Ecobodem is het beste spul wat er is en zo stofvrij als stofvrij maar zijn kan.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:57

ArabStables schreef:
Zaagsel is ook ontzettend stoffig, net zo erg als stro! (je ziet de stofdeeltjes niet altijd maar je paard ademt het wel in!).
Linabox vlas van Ecobodem is het beste spul wat er is en zo stofvrij als stofvrij maar zijn kan.

dat ligt aan het merk zaagsel dat je koopt
Niet alle zaagsel stoft.

En voor het knabbelen
gewoon hooi.

Stro word alleen gebruikt om de kosten te drukken
goed hooi is duurder, maar wel beter.

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:01

ArabStables schreef:
Jow schreef:

Stro staat erom bekend dat het geen vocht opneemt. Ik heb nog nóóit stro gezien wat vocht opneemt! En in al het stro zit stof, de ene lading meer als de ander.
Sla de Bit-test er maar eens op na van verleden jaar, stro is zeker niet het beste strooisel - en zij hebben getest met echt goed stro.
Linabox vlas van Ecobodem kwam als beste uit de test, absoluut stofvrij en neemt als geen ander strooisel vocht op. Daar staan mijn paarden op en ik ben er zeer tevreden over.

naja, kga iig geen vlas kopen als ik gratis stro kan pakke
enne, t was niet om je aan te vallen hoor, wilde alleen uitleggen dat ene pak stro van betere kwaliteit kan zijn dan t andere

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:11

Zaagsel neemt het plas goed op
en het is gewoon makkelijker dan stro vind ik .