Rubberen gebroken Pelham bit...... scherp of niet ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:35

nee, natuurlijk niet. Ik hang het er ook enkel ter correctie in. wat ik bedoel is dat er tegenwoordig op bv HAW veel gezeur is op "zwaardere bitten" ook als de ruiter daar normaal mee omgaat. Hoewel ik ook betwijfel in hoeverre je dergelijke reacties af en toe serieus moet nemen (lees, penny).
Afijn, ik ga naar de paarden! Kijken of ze vandaag net zo braaf is op de trens als gister op de shank

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:32

Ann schreef:
Dat is ook erg kort door de bocht, Stef. Een gebroken bit met hefboomwerking is nu eenmaal niet erg vriendelijk. Dat heeft alleen maar met gezond verstand te maken, en niets met "tegenwoordig" of "half bokt".

Dat ligt er maar zeker net aan hoe je ermee rijdt. Als je voornamelijk op de bovenste teugel rijdt en de onderste in een boogje hangt, is de werking gewoon hetzelfde als een gebroken trens, en hangt de kinketting slap. Je hebt geen notekrakerwerking door het bakstukringetje. Door ditzelfde bakstukringetje krijg je wel druk achter de oren bij druk op de teugels aan de onderste of bovenste ring. Het bit ligt stiller en de ringen van de teugels en het bakstuk kunnen niet meedraaien. Door je hoofdstel en het paard zn eigen hoofd wordt het bit zo gehouden dat het niet de onderkaak af kan klemmen. Natuurlijk vouwt het wel iets dubbel, maar niet zoals bij een trens waarvan de ringen door je bakstuk en je teugel heen kunnen draaien.

De heftige werking van een pelhambit treedt alleen op als je druk gaat zetten op die onderste teugel, en dat doe je dus alleen in noodgevallen. Verder is elk bit zo scherp als de hand van de ruiter. Ik denk dat je met rukken en plukken aan een gewoon trensje meer schade veroorzaakt aan een paardenmond, als met een stille en meegaande hand die een pelham correct gebruikt.

Het bit gaat trouwens WEL de mond afklemmen als je alleen op de onderste teugel rijdt.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:28

Margreet schreef:
Zonder kinketting is het verhaal net ff anders.

Nou het zit hem niet alleen in de kinketting. Een pessoabit heeft geen kinketting maar kan door de hefboomwerking ook een waar martelwerktuig zijn. Terwijl een Thiedemannbitje een heel beschaafd ding is, ondanks de kinketting.

Over het algemeen valt het mij ook op dat elk bit wat afwijkt van het standaard enkel of dubbelgebroken bitje hier op Bokt meteen wordt afgeschoten.

Wat het rubber betreft: als je paard goed schuimt, is het niet stroef.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:23

tja maarja, een pelham wordt vaak in stuggere paarden gehangen, die dus niet of nauwelijks ontspannen en nauwelijks schuimen

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:16

beantsje schreef:
Margreet schreef:
Zonder kinketting is het verhaal net ff anders.

Nou het zit hem niet alleen in de kinketting. Een pessoabit heeft geen kinketting maar kan door de hefboomwerking ook een waar martelwerktuig zijn. Terwijl een Thiedemannbitje een heel beschaafd ding is, ondanks de kinketting.

Dáár zeg ik ook niks over. Ik zeg alleen dat de werking ánders is. Niet slechter/beter/harder/scherper/whatever, gewoon anders.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:14

stef schreef:
tja maarja, een pelham wordt vaak in stuggere paarden gehangen, die dus niet of nauwelijks ontspannen en nauwelijks schuimen

Haha nou in mijn geval dus niet, en veel andalusiers die ik ken ook niet, die schuimen allemaal heel overvloedig, wat voor bit je er ook in hangt. Maar een pelham ligt stiller en omdat het gevoelige paarden zijn lopen ze daar beter op. Of idd een thiedemanbitje.

Misschien dat jij mensen bedoelt die een pelham pakken om hun paard naar beneden te trekken ofzo, die paarden zijn idd stug en niet ontspannen. Maar mijn paard is dat zeker niet!