ik zal het es navragen wat hij precies bedoelde, en dan post ik het hier nog wel als het topic dan nog loopt he.
hij boert al vrij lang hoor
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

mais en kuilgras en lekker dat ze het vond!!! nu hebben we geen bedrijf meer dus ook geen kuilgras en mais helaas! anders zou ik het nu nog voeren!!!
EmEm schreef:In tegenstelling tot wat in dit topic al een paar keer gezegd is:
Snijmais is juist eiwitarm!! Dus bevat niet veel eiwit.
Het is heel energierijk, maar het is ook zeer arm aan mineralen. Om beperkt bij te voeren is dus geen probleem, maar als ' hoofdmenu' dus niet aan te raden.
. als er één ding is wat kuilmaïs nu net niét bevat, is het wel eiwit. het stikt van de koolhydraten, en is zéér laag in eiwit.
.
Citaat:Mais kuilvoeder is een zeer energierijk voedsel maar zeer arm aan eiwitten, mineralen, spoorelementen en vitamines. Paarden zullen maiskuilvoeders pas vlot gaan eten na een periode van gewenning. Onbeperkt voederen van mais geeft aanleiding tot te vette paarden. Een combinatie van hooi met mais kan de onderhoudsbehoefte van volwassen paarden dekken voor wat betreft energie. Ook voor wat betreft eiwitten, mineralen en spoorelementen is de behoefte gedekt maar slechts in geringe mate in vergelijking met andere voeders.De caroteen en vitamine D voorziening schiet echter duidelijk te kort. Dit tekort kan opgevangen worden door het toedienen van speciale preparaten of krachtvoeders.
Bij groeiende, drachtige, lacterende of paarden die arbeid moeten verrichten is het absoluut noodzakelijk om bijkomend een mineralen en vitaminepreparaat te verstrekken of beter nog een deel van het rantsoen te vervangen door een aangepaste paardenkorrel.
Rianneke schreef:en dat het warm is maakt helemaal niks uit hoor!!! is meer een teken dat de kuil heel goed afgesloten is geweest
laat het nou net andersom zijn
.
Ze worden er wel iets voller van. Als het warm is betekend dat dat er broei in zit wat veelal veroorzaakt wordt doordat er lucht bij komt. Goed inkuilen en luchtdicht afdekken is ook erg belangrijk....