Kuilmais Goed voor paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:31

oke ik vind het goed hoor

ik zal het es navragen wat hij precies bedoelde, en dan post ik het hier nog wel als het topic dan nog loopt he.

hij boert al vrij lang hoor

EmEm

Re: Kuilmais Goed voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:28

In tegenstelling tot wat in dit topic al een paar keer gezegd is:
Snijmais is juist eiwitarm!! Dus bevat niet veel eiwit.

Het is heel energierijk, maar het is ook zeer arm aan mineralen. Om beperkt bij te voeren is dus geen probleem, maar als ' hoofdmenu' dus niet aan te raden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:13

Mijn paard krijgt het niet, maar volgensmij is het niet slecht hoor

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:44

vriend love blacky zegt : als een koe 1 keer aan mais gewend is en je stopt ermee is het rantsoen wat die koeien krijgen niet meer in evenwicht waardoor ze meestal te snel op de mest worden omdat de darm flora op mais is ingesteld met als gevolg dat de melk productie in eerste instantie fors naar beneden gaat tot de bacterieen in de darm zich weer helemaal op gras of kuil gras is ingesteld met brok is dit maar gedeeltelijk te ondervangen dus in het kort als je lange tijd mais voert en je stopt er tijdelijk mee moet de koe zich teveel aanpassen. ps ben al 13 jaar melkveehouder
Van paarden heb ik totaal geen verstand daar weten jullie vast heeeeeeeeeel veel meer van af

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:46

nou sorry vriend van blackylover.

mijn pa is al langer dan 25 jaar melkveehouder en we hebben er nog nooit gevolgen aan gezien (minder melk als we stoppen met de maïs.)

ik denk dat dit een strijd gaat worden zo en dat is niet nodig. ik weet wat ik gezegt heb, en dat dat van een zeer betrouwbare bron komt.

ik ga verder niet in discussie in dit topic.
de TS zal er ondertussen wel uitzijn of ze wel of geen maïs wil voeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:50

Mais voeren is niet slecht
maar daarnaast hoort er wel goed hooi te zijn
en brokken naar behoefte

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:08

Mijn paarden kregen het voordat ik ze aan huis had altijd.'s morgens brok en 's avonds kuil mais. 10 kilo staat ongeveer gelijk aan 1 kilo brok en ze kregen dus elke avond 10 kilo kuilmais. nadeel is dat het veel eiwit bevat en je moet oppassen bij paarden die snel bevangen zijn. Bij dunne paarden is het ideaal om ze sneller dikker te krijgen. Veel vitamine zit er niet in dus ik zou niet alleen maar mais gaan voeren wel brok of vitamine poeder erbij (dat deden ze dus op mijn vorige stal altijd)

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 16:05

ik heb besloten dit hem niet meer te voeren hij heeft het niet nodig is mooi kwa gewicht en zeker neit te dun ik vind het toch te riskant omdat het soms warm is en ik bang ben voor koliek of bevangenheid. maar wel allemaal bedankt voor de informatie over e het kuilmais

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:13

mijn pony at eerst ook altijd met de koeien mee mais en kuilgras en lekker dat ze het vond!!! nu hebben we geen bedrijf meer dus ook geen kuilgras en mais helaas! anders zou ik het nu nog voeren!!!
het is goede voeding hoor maar je moet het niet als vervanging van hooi geven! het is in combinatie met hooi en brok gewoon gezond!
en dat het warm is maakt helemaal niks uit hoor!!! is meer een teken dat de kuil heel goed afgesloten is geweest

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:34

EmEm schreef:
In tegenstelling tot wat in dit topic al een paar keer gezegd is:
Snijmais is juist eiwitarm!! Dus bevat niet veel eiwit.

Het is heel energierijk, maar het is ook zeer arm aan mineralen. Om beperkt bij te voeren is dus geen probleem, maar als ' hoofdmenu' dus niet aan te raden.

juist . als er één ding is wat kuilmaïs nu net niét bevat, is het wel eiwit. het stikt van de koolhydraten, en is zéér laag in eiwit.

diegene die hier in het topic beweren dat (kuil)maïs eiwitrijk is, moeten nodig hun maïsras in de handel brengen, ze kunnen er schatrijk mee worden .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:55

Warm mag je het toch echt niet voeren.
Je hebt geluk gehad als dat altijd goed is gegaan, want dat kan zeker koliek geven

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:09

Een paard heeft energie nodig voor zijn levensfuncties: ademenen, zich op temperatuur houden, werk verrichten en eiwitten om bepaalde belangrijke lichaamsweefsels aan te maken; hormonen, enzymen, afweerstoffen, spieren, melk, verteringssappen.

Zoals gelukkig enkele mensen hier al duidelijk gesteld hebben, maiskuil is hoog in energie maar laag in eiwitten.
Maiskuil is een ruwvoeder,behoort dus tot dezelfde categorie als hooi, stro, luzerne, wortelen, bieten, bietenpulp, gras,...

Dit zegt de brochure van het ministerie van landbouw over paardenvoer erover

Citaat:
Mais kuilvoeder is een zeer energierijk voedsel maar zeer arm aan eiwitten, mineralen, spoorelementen en vitamines. Paarden zullen maiskuilvoeders pas vlot gaan eten na een periode van gewenning. Onbeperkt voederen van mais geeft aanleiding tot te vette paarden. Een combinatie van hooi met mais kan de onderhoudsbehoefte van volwassen paarden dekken voor wat betreft energie. Ook voor wat betreft eiwitten, mineralen en spoorelementen is de behoefte gedekt maar slechts in geringe mate in vergelijking met andere voeders.De caroteen en vitamine D voorziening schiet echter duidelijk te kort. Dit tekort kan opgevangen worden door het toedienen van speciale preparaten of krachtvoeders.
Bij groeiende, drachtige, lacterende of paarden die arbeid moeten verrichten is het absoluut noodzakelijk om bijkomend een mineralen en vitaminepreparaat te verstrekken of beter nog een deel van het rantsoen te vervangen door een aangepaste paardenkorrel.

Samengevat, een erg interessant product gezien de lage eiwitwaarden maar dan wel in combinatie met hooi en krachtvoeder. Het kost ook bijna niks. Vorige winter haalde ik elke week twee kuipjes bij de boer (samen 40kg) en dat kostte me 2 euro
Paarden kregen elke dag elk een 2kg + mengeling bij het avondeten.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:38

Rianneke schreef:
en dat het warm is maakt helemaal niks uit hoor!!! is meer een teken dat de kuil heel goed afgesloten is geweest

laat het nou net andersom zijn .
warme kuilmaïs duidt op een kuil waar lucht is bijgekomen (niet goed afgesloten dus!), waardoor die begint te broeien. gebroeid voer is voor geen enkel dier goed, maar al helemaal niet voor paarden.

wat kawa zegt dus : dan heb je al veel geluk gehad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:35

idd ingeo, wat jij zegt klopt!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:47

Dit is onze "kuilmaïs"

Afbeelding

Ik voer het dus ook aan mijn paarden en ze vinden het enorm lekker. Ze krijgen aanvullend hooi en stimix erbij want alleen op snijmaïs doen ze het niet Ze worden er wel iets voller van. Als het warm is betekend dat dat er broei in zit wat veelal veroorzaakt wordt doordat er lucht bij komt. Goed inkuilen en luchtdicht afdekken is ook erg belangrijk....

Onze paarden krijgen het omdat het een lekkere afwisseling op het rantsoen is, energie rijk en eiwit arm...