Net terug van het paardje dat ik wou, jullie mening?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:09

Tja als het echt klikte en ze word goedgekeurd waarom niet?
Met goede voeding, verzorging, hoefsmid en evt een DA laten kijken kan het paard er snel goed uitzien.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:15

Ik vind dat je zulke boeren die niet eens de moeite nemen om normaal voor hun paarden te zorgen niet eens moet 'sponsoren'... dan houden ze misschien eens op met die ongein (en het dierenleed). Maar ja, da's mijn mening...

Sily

Re: Net terug van het paardje dat ik wou, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:21

Je zou eens kunnen rondvragen hier op Bokt of er iemand uit Nederland mee zou willen en gelijk een goede DA weet die mee kan.

Ik weet niet wat voor soort paard het is, en of er papieren oid bij zitten, een haflinger bv in deze staat zou ik al veel minder voor bieden dan een KWPNer oid, ligt ook aan de gaande prijzen voor het soort paard waar je naar kijkt.

Hoeven zijn op te knappen als het alleen gebrek aan een goede hoefsmid is, wormenkuur en goed voer doen ook wonderen, maar als er echt wat mis is zit je met de gebakken peren en daarom kan je beter even iemand mee nemen voor de tweede bezichtiging.

heb je geen foto's of filmpjes oid?
Misschien handig om te maken voor de volgende keer, nu is het een beetje gissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:39

Ik ga met Sily mee en vind haar tip ook niet verkeerd om te zien of er een bokker is die met je mee wilt gaan of misschien zelfs uit de buurt komt van waar het paardje staat. Misschien weet degene je zelfs nog wel iets meer over het paardje en/of boer te vertellen.

Om wat voor soort paardje gaat het eigenlijk? Hoe oud is ze? Heeft ze papieren? Is ze verkeersmak? Stalgebreken? Allemaal zaken die ook meedoen in het bepalen van de prijs.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:56

lightmorebh schreef:
als het paardje een half jaar heb stil gestaan en nu zo rustig is moet je wel oppassen dat ze niet verdooft is zeg maar. want het zal de eerste keer niet zijn. en ik zou iemand meenemen die er wel verstand van heeft.

Ja of hij/zij was compleet overdondert.
Al moet ik zeggen dat ik ook Olly heb gekocht terwijl er al dik een jaar niet meer opgereden was.
Ik kwam daar (Olly zag er trouwens wel goed verzorgt uit op de hoeven na)
Ze was 8 jaar en er was al die tijd erg weinig mee gedaan.
Ze was stermerrie geworden en daarna op het land gezet en er werd misschien 1 x per jaar op getuft.
Ik kwam daar en wist dit ook.
De man had een net springzadeltje en was al begonnen met longeren maar dit lukte niet echt (normaal deed z'n dochter de verzorging)
Ik heb haar toen overgenomen en even lekker laten lopen (was heel looplustig)
Toen ben ik er op gegaan en het gaf me een super gevoel.
Maar ik zat het zelfde als met jou.
Misschien is ze wel overdondert bla bla bla..
Ik heb na een DA keuring haar toch gekocht.
Ik moet zeggen ze is wel verandert maar daar ben ik ingegroeid.
Ze kende nog geen auto of ruin.
Ze was de eerste dag best bang..
Maar werd steeds rustiger.
Na een paar daagjes ben ik met behulp van ervaren amazone er op geklommen.
Ze was heel braaf.
Ze heeft toen ong een maand op een proff stal gestaan waar ik alles wel zelf deed maar met begleiding van een hele goede amazone.

Ik zou zeggen neem een persoon mee die verstand heeft van deze zaken.
Keur het paardje eerst.
Zorg daarna voor de goede begleiding, niet alleen voor jou maar ook voor je paard.
Je kunt het dan wel regelen dat je alles zelf doet maar dat er iemand is in de buurt die je met de kleine dingetjes kan helpen.
En volg je hart.

P.S. keur het paardje door een onafhankelijke DA (dus niet de DA van die eigenaar ) en niet op de grond van de eigenaar van het paard.
Ga naar de DA zelf toe.
Ten eerste is het voor een DA makkelijker om echt eerlijk te zijn!
Ten 2de je ziet meteen hoe het paardje reageert op vreemd terrein!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 07:34

Laten keuren en iemand meenemen die er echt verstand van heeft
Succes.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:41

Ik zou het niet doen. Vooral omdat je zelf al zegt dat je twijfelt.
Hoe lief en schattig ze ook was, je kunt vast beter vinden. Gewoon geduld hebben en verder kijken.
En als je er toch aan denkt om haar wel te kopen, neem dan inderdaad iemand mee die er verstand van heeft en laat haar keuren.
Verder vind ik het heel normaal dat je een paard/ pony op proef krijgt.
Als die mensen daar moeilijk over doen, zou ik heel sterk gaan twijfelen aan hun betrouwbaarheid
En 1000euro lijkt mss weinig, maar d'arts kosten kunnen heel hoog oplopen...
Ik hoop dat je eruit komt, succes

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:16

Jouw verhaal klinkt typisch als een paard dat door de boer in de wei is gekwakt en waaraan helemaal niets wordt onderhouden.
Even flink poetsen, bekappen en het ziet er al een stuk beter uit.

Ik zou er nog een keer onverwacht heengaan met iemand die er kijk op heeft en een stuk minder bieden. Voor 700/800 zou ik hem dan meenemen.
Natuurlijk moet 'ie wel gezond zijn anders wordt het alsnog een dure grap dus een keuring is geen slecht idee. Dat geeft iig een globaal beeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:52

Vickelientje schreef:
Als die mensen daar moeilijk over doen, zou ik heel sterk gaan twijfelen aan hun betrouwbaarheid

Niet iedereen geeft zomaar vrijelijk een paard mee aan iemand waar je niet weet wat er mee gaat gebeuren. Er zijn helaas ook mensen die er een hobby van maken om paarden op proef te vragen zonder de intentie te kopen en zo elke maand een ander gratis paar hebben en afrossen, want z ehoeven immers geen enkele verantwoording te neme? Als het paard kreupel rakt of ziek wordt, breng je het gewoon weer terug en ga je voor een ander paard.
Wel eens van die kant bekeken?
Het is wat andes als het paard bij jou op stal blijft staan in de proefperiode, omdat je dan een oogje in het zeil kunt houden.
Als je een paard op proef kunt krijgen, is dat heel nobel, maar het is zeker geen verplichting. Het gaat ook zeker niet om een duur sportpaard, maar een "gewoon" diertje, voor recreatief gebruik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:15

Lusitana schreef:
Vickelientje schreef:

Niet iedereen geeft zomaar vrijelijk een paard mee aan iemand waar je niet weet wat er mee gaat gebeuren. Er zijn helaas ook mensen die er een hobby van maken om paarden op proef te vragen zonder de intentie te kopen en zo elke maand een ander gratis paar hebben en afrossen, want z ehoeven immers geen enkele verantwoording te neme? Als het paard kreupel rakt of ziek wordt, breng je het gewoon weer terug en ga je voor een ander paard.
Het is wat andes als het paard bij jou op stal blijft staan in de proefperiode, omdat je dan een oogje in het zeil kunt houden.
Als je een paard op proef kunt krijgen, is dat heel nobel, maar het is zeker geen verplichting. Het gaat ook zeker niet om een duur sportpaard, maar een "gewoon" diertje, voor recreatief gebruik.

nee ik zou ook geen paard van mij het erf af laten gaan op proef.
van mij mogen mensen best een week lang komen rijden en troetelen om te kijken of het klikt..
maar zelfs mijn fokmerrie die niet meer de sport in kan (blessure) gaat niet op proef weg.

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:38

Als wij een paard NIET op proef mogen hebben, gaan we hem ook NIET kopen..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:43

nou ik denk dat je dan vaak een NEE krijgt.
Ik ken hier maar heel weinig mensen die een paard van het erf af laten gaan op proef.
Simpel om de reden : stel het paard struikeld op de reis naar proefpersoon, breekt zijn been.
Eigenaar is verantwoordelijk.. dus die zit met een paard waar hij niks mee kan en DA kosten.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat als een paard niet op proef word meegegeven betekend dat niet meteen dat het paard niet goed is.
Ik heb het een x vroeger gedaan.
Toen ik na 6 weken langskwam om mijn geld op te halen en haar zag staan (helemaal mager onder de wondjes) totaal verwaarloost heb ik meteen een rechtsomkeert gemaakt en mijn trailer opgehaald en de pony van stal getrokken en er vandoor gegaan.
Ik zat met een getraumatiseerde pony en 1000 euro schade (de pony zag er niet meer uit)

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:51

Namiira_hvj schreef:
Als wij een paard NIET op proef mogen hebben, gaan we hem ook NIET kopen..

dan zal je naar een handelsstal moeten gaan.

bij een particulier maak je weinig kans denk ik!

ik zou ook mijn paard niet zomaar meegeven aan wild vreemde mensen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:50

Als er echt geen ander paardje is dat je leuk vind in die prijsklasse zou ik echt eerst even nadenken of je niet beter een wat duurder paard kan kopen (weet ook je budget niet)
kijk anders eens hier (op bokt) bij de paarden die te koop staan...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:27

Lusitana schreef:

Zeker heb ik het wel eens van die kant bekeken
Ik heb zelf ook een keer meegemaakt dat mijn verzorgpony broodmager en afgeragd terugkwam. Dat was ook echt heel rot.
Maar ik weet ook dat het vaak genoeg gebeurd dat foute verkopers dingen uitvreten met zo'n paardje, waardoor het na een aantal dagen flink tegen kan vallen.
TIs dus maar net hoe je het bekijkt.
Het op proef nemen is mss een groot woord, maar iig de tijd krijgen om het paardje uit te proberen, dat vind ik niet meer dan normaal...nogmaals, mijn mening...
Ik vind trouwens ook dat een 'gewoon' diertje, voor recreatief gebruik net zo goed in overweging genomen moet worden als de aanschaf van een duur sportpaard.
Het is wel de bedoeling dat ze er een leuk beestje aan over houdt
En niet binnen de kortste keren enorm veel spijt krijgt van de aankoop, toch? Tis geen pak suiker wat je koopt

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:30

keuren!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:33

@ Vickelientje, dat is wat anders dan op proef meenemen.
Als ik hier een paardje te koop heb mogen de potentiele kopers ook gerust vaker komen en bijvoorbeeld een x een instructise van hun zelf meenemen en dan een lesje op mijn paard krijgen.
Alleen komt hij niet ZONDER MIJ het erf af.
Ik wil zelf wel de weg op dat ik op de fiets meega als ze dat graag willen om te testen.
Maar zonder mij komt hij/zij nergens als mijn eigen erf.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:42

Precies, hier bieden we/ze hetzelfde, ze mogen best een week hetzelfde paard rijden en zelf opzadelen en er mee tutten, maar eh, meegeven op proef doen we niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:56

meid echt, zoek verder....
Ik ben ook zo blind geweest, als jij haar niet koopt bel ik de handelaar....

Achteraf is het helemaal goed gekomen en heb ik er een harstikke leuk paardje aan, maar ze bleek wel 2.5 (en licht aangereden) te zijn terwijl ik haar als zijnde 3 jarige kocht.
Ook hij wilde geen proefperiode, deed moeilijk over keuringen etc.
Als ik mijn paard verkoop, mogen ze haar door elke bedenkbare keuring halen. Ik ga er vanuit dat ik iets verkoop wat niks onder de leden heeft

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:22

Feit is, dat ze niet bedonderd wordt, er is duidelijk te zien wat er allemaal aan mankeert, ze weet dus dat ze een verwaarloosd dier zal gaan kopen. Vraag is, of ze dat wil of niet. Ik heb het wel altijd met veel liefde gedaan. Maar het kan best zijn dat je geen risicos wilt lopen en gewoon een gezond, bruikbaar dier wilt. Dan zul je verderop moeten gaan kijken, bij een ander type verkoper.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:30

daantjuhhh schreef:
@ Vickelientje, dat is wat anders dan op proef meenemen.
Als ik hier een paardje te koop heb mogen de potentiele kopers ook gerust vaker komen en bijvoorbeeld een x een instructise van hun zelf meenemen en dan een lesje op mijn paard krijgen.
Alleen komt hij niet ZONDER MIJ het erf af.
Ik wil zelf wel de weg op dat ik op de fiets meega als ze dat graag willen om te testen.
Maar zonder mij komt hij/zij nergens als mijn eigen erf.

Whow, rustig aan... Heb geen zin in bekvechten
Ik heb een paar berichtjes hierboven al gezegd dat op proef nemen dan mss wel een heel groot woord is, maar dat ik mijn aankoop op z'n minst een paar keer wil kunnen testen. Zoals jij dus zegt En dan mag je best meefietsen

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:09

dit was ook niet bekvechtend bedoeld.
sorry als jij dat zo opvat, maar ik bedoelde alleen dat dat anders was als op proef nemen!

Ik heb dit trouwens in alle rust en ontspanning getypt dus waarom jij het woordje Wow rustig aan er aan toe voegd???
Ik heb echt geen idee??
Eerlijk gezegd snap ik ook niet hoe je mijn tekst verkeerd op kan vatten..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:27

Ik heb verschillende paarden gehad, waaronder ook een miskoop. Nu heb ik mijn Grote Liefde gevonden.
Deze zomer hebben we een paard voor mijn man gekocht. Ook weer na lang zoeken. Soms om wanhopig van te worden; we hebben 4 maanden gezocht. We hebben zelfs nog een ander op proef gehad en die is terug gegaan omdat die idioot hoog bleek te bokken. (met de proefrit deed hij niks..) Maar we hebben de goeie uiteindelijk gevonden!!!

Als ik een tip mag geven; zeg heel hard tegen jezelf; Geen hand vol maar een land vol.
Geen compromissen; als het goed is, zit je er jaren aan vast. kijk gewoon verder. Je moet echt een beetje verliefd zijn, anders moet je het niet doen!!!

O ja, als je een mager paard koopt, kan het zijn dat hij na een paar maand als hij weer fit is, een veel feller karakter blijkt te hebben. Dan is hij nu wat mat omdat hij niet fit is.

En wat de prijs betreft; wat je nu bespaart, geef je straks wel weer aan de DA uit (met alle zorgen die daar bijkomen). Spaar liever even door voor een gezond paard!!!

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:04

daantjuhhh schreef:
dit was ook niet bekvechtend bedoeld.
sorry als jij dat zo opvat, maar ik bedoelde alleen dat dat anders was als op proef nemen!

Ik heb dit trouwens in alle rust en ontspanning getypt dus waarom jij het woordje Wow rustig aan er aan toe voegd???
Ik heb echt geen idee??
Eerlijk gezegd snap ik ook niet hoe je mijn tekst verkeerd op kan vatten..

Tsja, dat heb ik kennelijk toch gedaan. Sorry.
Soms kan geschreven tekst gewoon wel eens anders overkomen. Vooral als je elkaar niet kent.
Is alleen maar mooi We willen allebei niet bekvechten

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:04

Gewoon goed laten keuren! Ik had direct een klik met mijn paard, vraag me niet waarom want hij zag er werkelijk niet uit. Enorme ingezakte rug (in geen tijden meer wat mee gedaan), hele dikke benen (veel te veel voer) maar ja, dat koppie he?
Nu na 4 jaar herken je hem niet meer terug en ben ik erg blij dat ik toendertijd gezwicht ben