maakt glenda kans op een keuring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:06

ik zal vandeweek wel een filmpje maken..
ik denk dat jullie dan een beter beeld kunnen krijgen zeg maar

@melodyT we gaan van de zomer met henk mee naar de keuring dus ik weet niet waar henk heen gaat..
we kunnen wel ergens anders heen gaan met glenda alleen we moeten natuurlijk wel vanity met baby aan gaan moedigen he
ach ik vraag wel ff aan henk.. we gaan atuurlijk niet eerder naar huis als wanneer vanity der 1ste premie heeft
met glenda zit ik nog heel erg te twijfelen maarja

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:52

youngster schreef:
Ja maar een tuiger is show, een pony moet gewoon goed kunnen bewegen. De staart erop willen ze idd meestal niet zien

en met die opmerking ben ik het helemaal niet eens een tuiger is idd een showpaard maar betekend dat ze dan niet over de rug lopen dat ze niet goed moeten bewegen. ik denk noujuist het tegendeel met een tuiger die niet fatsoenlijk loopt kom je nergens, en tuigers kunnen pas lopen staart erop diep 'zitten' en die benen eronder, dat doen veel pony's ze kwa beweging niet na
maar dat is mijn mening

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:05

vanaf foto´s is het nouwelijks te beoordelen of een paard in aanmerking komt voor 1e of 2e premi. er word bv ook gekeken naar de regelmaat in beweging en die is niet te zien vanaf een foto.
ben benieuwd naar het filmpje!

over die staart: het is juist WEL goed dat een paard zijn staart omhoog heeft. dan is hij ontspannen. dat vind een jury op de keuring wel fijn om te zien (ben jury secetaresse).
enne, waarom een tuiger zijn staart omhoog heeft? er word peper in z´n achterste gedaan, dan draagt hij z´n staart vanzelf omhoog, als ze aangespannen zijn hebben ze een speciale staartriem waardoor ze dat doen.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:34

nou ik ga vaak mee naar de tuigerkeuring en idd die peper (ze noemen het anders) word gedaan maar lang niet altijd... maar t gaat een beetje oftopic

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:40

hmmz ik kan het niet meer echt volgen :p is staart omhoog wel of niet goed?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:45

wel, want dat betekend dat het paard ontspannen is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: maakt glenda kans op een keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:17

Het is gemberen en dat mag niet meer tegenwoordig. Op wedstrijden hebben tuigpaarden een staartlepel, maar de toppers die echt gaan zitten, voor rijzen en de achterhand eronder brengen maken zichzelf los in de rug en wat zie je dan? Inderdaad, de staartlepel draagt de staart niet meer maar het paard doet het zelf, en vaak lichten ze de staarten nog uit de lepels. Bij een tuigpaard is het goed.
Echter, een New Forester mag dit absoluut niet tonen, dit is niet gewenst daar. En zover ik het begrepen heb is het NRPS eigen en wordt het daar weer wel gewaardeerd.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:21

Van die staart is per ras verschillend.
Arabieren hebben altijd de staart erop, de één meer als de ander en hoe meer hoe beter; dat wil het publiek en de jury zien.

Wat is Glenda voor paardje/qua ras? Ik neem aan 100% NRPS?
Staat ze wel bij het stamboek ingeschreven?
Aan de foto's kan ik alleen zien dat ze goed kan lopen, maar verder kan ik haar lichaam/benen niet echt beoordelen.
Bij de Arabieren worden de paarden voor de jury opgesteld (dus een standfoto, zie ik hier niet bij) waarbij hoofd, nek, ruglijn, lichaam, benen, type en bewegingen in stap en draf worden beoordeeld.
Een paard van een foto is nog altijd anders dan een paard in levende lijve. Ik ken bloedjes van paarden van foto's en dan zie ik ze in het echt denk ik 'mwoh'. Andersom natuurlijk ook!
Laat je merrie anders eens zien aan kenners van dit ras, kijken wat zij ervan zeggen. Het zou zonde zijn om geld te investeren in iets wat er misschien eigenlijk niet in zit (of wel!). Hoe is haar afstamming? Bloedlijnen zijn zeker niet zaligmakend, maar als voorouders, ouders of bloedverwanten zich reeds hebben bewezen is de kans wel groot dat je merrie deze lijn zal voortzetten. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een afstamming van minder bekende bloedlijnen uitgroeit tot een topper, maar de kansen zijn bij een bewezen lijn altijd sterker aanwezig. Ik weet niet of je Glenda in training wil zetten voor de keuring of dat je het zelf wilt doen? (vaak komt er meer bij kijken dan je denkt!)
In ieder geval succes met je keuze!

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:21

ze is een nrps pony.. anilin ox x netron ox
ik zal vandeweek ff een scan maken van der papieren (stamboom).. ik weet niet maar aan je naam te zien weet je wel iets van arabieren zou je er dan misschien ff naar kunnen kijken?

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:31

hier is een stukje van der stamboom..

de laatste rij zeg maar.. die staat er niet bij.. want zoveel tijd had ik niet meer om het er allemaal bij te zetten.
komen deze namen een beetje bekend voor of is het niks?
Afbeelding

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:20

Je merrie heeft zeker wel bekende namen in haar stamboom, paarden die gepresteerd hebben in het verleden, niet alleen qua nakomelingen maar ook in de sport. Rensport en er zit ook springbloed in. Dat is altijd leuk natuurlijk! Heb je zelf wel eens het internet afgezocht naar haar voorouders?
Hier in ieder geval enkele links:
http://www.toskhara.com/pedigree/nazeer2.htm
http://www.ecaho.com/pedigree/yosreia.htm
http://www.toskhara.com/pedigree/aswan1.htm
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=10677
http://www.allbreedpedigree.com/amurath+sahib
http://www.geocities.com/chevauxarabes/ ... /arax.html

Ik zal vanmiddag eens kijken of ik nog meer heb.
En waarschijnlijk dat veel mensen op het Arabische volbloed forum je meer kunnen vertellen over haar stamboom. Als je daar zoekt op namen uit haar stamboom zul je zeker ook wel het één en ander vinden (bij fokkerij). Succes!
http://www.arabischevolbloeden.com/forum/

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:08

Gewoon proberen, wie niet waagt wie niet wint

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:10

Denk dat je moet gaan. je maakt best kans.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:15

Gewoon gaan, je paardje heeft in ieder geval een rij goede paarden achter zich. Ze ziet er ook leuk uit zo op het oog, maar vanaf een foto kan ik niet zoveel zeggen. Wat al eerder gezegd was: wie niet waagt, wie niet wint

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:18

Waarom niet ik vindt hem er wel goed uitzien en hij loopt ook wel mooi

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:34

@ArabStables heel erg bedankt voor al die fotos en informatie enzo..
ik zal ook is ff gaan kijken op dat arabieren forun

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:52

Gewoon gaan ! Het is echt een leuke ervaring , wij zijn van de zomer ook met Candy gegaan voor stamboekopname en ze is in haar rubriek eerste geworden met een 1e premie (zonder training ofzo). Een week voor de keuring stond ze nog bij de hengst om gedekt te worden ! Wel uiteraard netje getoiletteerd en aan iemand die vaker naar de keuringen gaat gevraagd wat ongeveer de bedoeling was (qua opstellen en toiletteren).

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:37

Kady:Henk ging eerst ook ieder jaar naar Lunteren alleen heb hem dit jaar er niet gezien dus misschien wil hij Vanity wel in Lunteren alten keuren als je het vraagt.

En als ik jou was zou ik Glenda gewoon meenemen naar wat ik een paar jaar geleden bij henk heb gezien heeft ze ook een correcte bouw en beenstand waar ook op gelet word..

En melody had haar staart ook de lucht in op de keuring en liep super ontspannen en ruim dus dat staart omhoog kan best hoor zolang ze dr rus maar niet weg gaat drukken.