wat doen jullie met wild paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:01

rommulus schreef:
gooi er een longe aan en gooi hem in de ronde als hij gek gaat doen zodra hij weer gekalmeerd is ga je weer verder dat deed ik met die van mij.
ik knoop er expres geen pijnlijke dingen aan als ge van angst er vandoor gaan word het alleen maar erger.
hij ging er ook steeds vandoor tijdens het lopen, het lukte niet altijd maar het was snel over toen hij ineens begreep dat hij bij mij niet bang hoefde te wezen.
op het einde schrok hij niet eens meer van vuurwerk wat op nog geen 3 meter afstand werd afgestoken (netjes he') hij keek wel maar ging er niet vandoor.
en net zoals spater zegd leer hem de basis woord comando's, ho, rustig, links, rechts, stap en draf zoveel je hem maar kan leren dan worden ze gefixeerd op jou.
vaak vinden ze truukjes wel leuk om te doen en haal je er vaak ook als ze het expres doen er uit.
sucses

Met een peesblessure is het niet erg handig ( zacht uitgedrukt) om hem even los te gooien zodat hij zijn energie kwijt kan. Dan ben je voor niks aan het stappen

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:41

Ik zou iig een hengstenketting proberen maar dan nog: als hij weg wil gaat 'ie en dan kan je alleen maar loslaten.
Ik weet niet waar je loopt maar zorg dat (dam)hekken dicht zijn dan is loslaten niet zo'n punt behalve dat het voor z'n blessure wat minder is maar als de boel dicht is lopen ze meestal niet zo ver.
En probeer dat krachtvoer te minderen. Niet alleen voor het wilde gedrag maar zowiezo voor een paard dat nauwelijks iets doet. Veel hooi, nauwelijks krachtvoer.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:42

Ik heb ook zo'n pony (en dat is maar een shet, maar ook niet te draaien, wegrennen enz) Ik stapte hem met hoofdstel. Ik deed de klip vast aan het buitensteste bitring, touw achter de oren langs en door de binnenste bitring. Zo geef je zowel druk op de lagen als achter de oren. Ook veel gelopen met een helper erbij met zweep. Ik hielt zo mijn handen vrij en mijn helper zorgde ervoor dat de pony niet met zijn kop of kont kon wegdraaien en mij niet voorbij liep. Gaat nu prima!

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:10

Blue_Star schreef:
Hij krijgt naar mijn zin veel te veelr krachtvoer,van de behandelende DA heb ik toestemming gekregen om hem op ruwvoer te zetten,maar of de staleigenaar er mee akkoord is?I don't know!

Pardon?? De staleigenaar heeft liever ongelukken?? Eisen dat het paard geen krachtvoer meer krijgt en anders mag de staleigenaar met het paard gaan stappen. Istie nou helemaal gek?
Verder kun je werken met een touw om de neus geslagen, hoofdstel met bit en dan diverse methodes om het touw vast te maken, hengstenketting kan ook helpen.
Blinde paniek is een heel gevaarlijke zaak, daar houdt je feitelijk niets aan. Laat dan ook gaan. Stapt hij op het touw, ja, dan krijgt hij een flinke ruk aan z'n hoofd. Als hij doorrent en tegen een auto opgaat is dat nog veel pijnlijker voor hem. Beste is natuurlijk om te voorkomen dat hij "blind" gaat.

dravergekkie

Re: wat doen jullie met wild paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:26

iemand die ik ken had ook zo'n paardje
peesblessure mocht alleen stappen en kleine stukjes draven.
maar paard was ook onwijs sterk.
en afentoe niet te houden.
wat gedaan: een halster om en daarbij een hengstenbit in je naamt een touw en die klik je aan de onderkant aan het halster en aan het hengstenbit.
zo kan je hem niet onwijs in de mond trekken.
en zo ging het bijna altijd goed.
als het echt niet anders ging dan maar loslaten.
maar kan je zeggen dat zo''n hengstenbit altijd goed geholpen heb en het is echt niet ziellig!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:34

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad. Ik heb 17 weken met haar gestapt, iedere dag een uur of anderhalf uur. Maar ik ging er gewoon opzitten!

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:21

Ik stap met Tivoli nu al zo'n 7 maanden. Ik geef hem nu elke avond een schep acepromazine door z'n voer (kan je aan de DA vragen). Na een uurtje is hij dan heerlijk relaxed. Zonder dat spul kan hij behoorlijke sprongen maken of recht overeind staan. Ik stap ook altijd met een hoofdstel en longeerlijn, dan heb ik hem tenminste nog als hij steigert. Gelukkig blijft Tivoli altijd wel bij me, ook al doet hij maf. Erop zitten waag ik toch maar niet, dat overleef ik niet vrees ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:00

Dealer schreef:
Ik zou iig een hengstenketting proberen maar dan nog: als hij weg wil gaat 'ie en dan kan je alleen maar loslaten.

Nou, dat dacht ik vroeger ook altijd totdat ik de zeer nuttige tip kreeg om alvast een paar goede rukken aan die hengstenketting te geven op het moment dat het paard wil gaan. Dus niet op het moment dat ie al aan het vertrekken is, want dan ben je al te laat.

Stappen met paniekhaak vind ik geen goed idee. Vooral wat oudere paniekhaken schieten nog wel eens los op momenten dat het echt niet zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:02

HocusTivoli schreef:
Ik stap met Tivoli nu al zo'n 7 maanden. Ik geef hem nu elke avond een schep acepromazine door z'n voer (kan je aan de DA vragen). Na een uurtje is hij dan heerlijk relaxed. Zonder dat spul kan hij behoorlijke sprongen maken of recht overeind staan.

Vind ik een zeer goede tip in geval van een geblesseerd paard! Want ookal houd je hem wel, je hebt er niets aan als een paard zich door idiote sprongen opnieuw blesseert.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 23:30

We zijn al een aantal weken verder,we moeten MIN nog 2weken stappen met hem,misschien na die twee weken dat hij de paddock op mag.
Ik stap nu nog heel weinig,heb gewoon de kracht niet om die te houden(de eigenaar stapt nou met hem),en als ik stap is het in de gangen en ik draai dan buiten maar ik voel me alsof ik toegeef.We gebruiken hoofdstel en koord door de bitringen,het heeft geen nut.Hang er een hengstenketting in of anders gaan we verdoven.De ene keer gaat het goed,de andere keer weer superrot.1x was ik alleen en moest ik stappen,hij duwde tegen me en ging de andere kant uit,ik kan niets meer doen en dan slaat ie in een draf/galop om je heen met een aantal bokken erbij en wild maaien met de nek,alsof ik met een hengst op stap ben of hij gaat je voorttrekken tot aan de deur,dan doen we de deur open stappen de gang door,de andere gang in en dan weer buiten en zo steeds weer binnen en buiten.Hij steigert ook vaak om het minste.Ik denk er echt aan te verdoven,ook om ergere blessures te vermijden.Het probleem is dat niemand van ons er ervaring mee heeft,het allemaal nieuw is.We hebben wel de middelen maar de stap is wat groot.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:31

In zulke gevalllen laat ik niet los maar pak ik met beide handen het halster vast en trek het hoofd tegen mij aan. Knap paard die dan nog doorloopt. Vaak zijn ze dan zo onder de indruk dat ze het ook niet gauw weer doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:13

karoliena schreef:
In zulke gevalllen laat ik niet los maar pak ik met beide handen het halster vast en trek het hoofd tegen mij aan. Knap paard die dan nog doorloopt. Vaak zijn ze dan zo onder de indruk dat ze het ook niet gauw weer doen.

Dat helpt helaas ook niet
Trouwens,als het paard steigert en hem naar beneden trekken,zou dat kwaad kunnen voor zijn blessure?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:15

Een paard dat steigert moet je nooit naar beneden trekken, grote kans dat hij gaat verzetten en nog harder omhoog gaat met de kans dat hij achterover valt, dat is ook neit pretig

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:22

karoliena schreef:
Een paard dat steigert moet je nooit naar beneden trekken, grote kans dat hij gaat verzetten en nog harder omhoog gaat met de kans dat hij achterover valt, dat is ook neit pretig

Wat doen jullie dan in zulke gevallen van gesteiger?

Ik denk er ook sterk aan om te verdoven Is dat geen beter idee?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:59

Als die van mij omhoog komen krijgen ze een schop of een tik voor hun kont, dan komen ze wel naar beneden

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 22:59

karoliena schreef:
Als die van mij omhoog komen krijgen ze een schop of een tik voor hun kont, dan komen ze wel naar beneden

Hoe geraak jij daar ?
Mijn eigenlijke vraag is:is verdoven in dit geval een goede oplossing of zo verder doen?

Hengstenketting om neus wilt eigenaar niet,is bang dat paard zich zeer gaat doen in de mond als hij trekt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:07

Verdoven vind ik een raar idee. Dat doe je alleen als je paard een operate of zoiets moet hebben. Denk dat hij dan alleen maar in paniek raakt als hij dan moet lopen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:31

karoliena schreef:
Verdoven vind ik een raar idee. Dat doe je alleen als je paard een operate of zoiets moet hebben. Denk dat hij dan alleen maar in paniek raakt als hij dan moet lopen.

Waarom denk je dat?
Tja verdoven,het is een kalmeringsmiddel

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:51

Dat is niet waar hoor Karoliena!
Ik heb meerdere paarden gezien die een peesblessuren gehad hebben die aardig tijdje moesten stappen, en ze kregen muisjes of tranquigel om rustig te blijven!
Omdat ze er op gegeven moment genoeg van hebben.
Maar zijzelf voelen zich misschien goed, en jij moet dan bijv. nog 2 weken stappen, dan kan je ze beter een beetje kalmeren om ze in bescherming te nemen tegen hun zelf.

ontopic Blue_star: Ik zou als ik jou was idd toch maar even een bitje indoen! En wat kalmeringsspul geven (hoeft niet veel te zijn) wel even met DA overleggen.
Het kan niet zoveel kwaad, maar als je paard elke keer los blijft breken maakt ie straks meer kapot dan je lief is! Het is toch heel belangrijk dat ie rustig blijft nu!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:02

Ohh zo, dan zat ik verkeerd te denken Die verdovings pasta's bedoel je? Ja dat kan je proberen, die van mij word er niet rustig van.

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:09

tja, ik heb niet precies alles gelezen, maar ik mag toch hopen dat je wel zo verstandig bent om niet met een halster te gaan wandelen? je hebt (zeker met zo'n paardje als die van jou) echt gewoon geen reet te zeggen!!
Ik zie veel mensen hier het ook doen, en heb het ook al meer dan een paar keer fout zien gaan. Moet er toch niet aan denken dat zo'n beest oversteekt en die ene auto net niet ziet...

Ik ben er heel simpel in. My Way is ook zo 1.70 m. hoog, die krijgt zijn hoofdstel om, en de hengstenketting gaat eraan. dan is werkelijk het enige waar ze nog iets van respect voor hebben. Tegenwoordig heb ik hem niet echt meer nodig, maar voor de veiligheid van mij, hem EN de omstanders doe ik hem er toch aan. Gaat ie iets te ver is een kleine correctie meer dan genoeg

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:19

Hengstenketting!
En een zweep mee, mocht hji zich niet gedragen.
En ja, heropvoeding?
Al zat dat veel bloed zweet en tranen kosten.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:18

rakkertje13 schreef:
Hengstenketting!
En een zweep mee, mocht hji zich niet gedragen.
En ja, heropvoeding?
Al zat dat veel bloed zweet en tranen kosten.

Heropvoeding is niet nodig,hij luistert in andere gevallen,helaas staat hij al 4maanden binnen.

Ididit schreef:
tja, ik heb niet precies alles gelezen, maar ik mag toch hopen dat je wel zo verstandig bent om niet met een halster te gaan wandelen? je hebt (zeker met zo'n paardje als die van jou) echt gewoon geen reet te zeggen!!
Ik zie veel mensen hier het ook doen, en heb het ook al meer dan een paar keer fout zien gaan. Moet er toch niet aan denken dat zo'n beest oversteekt en die ene auto net niet ziet...

Ik ben er heel simpel in. My Way is ook zo 1.70 m. hoog, die krijgt zijn hoofdstel om, en de hengstenketting gaat eraan. dan is werkelijk het enige waar ze nog iets van respect voor hebben. Tegenwoordig heb ik hem niet echt meer nodig, maar voor de veiligheid van mij, hem EN de omstanders doe ik hem er toch aan. Gaat ie iets te ver is een kleine correctie meer dan genoeg

Hij was eerst perfect te stappen op halster tot ik een ongeluk kreeg omdat hij werd opgejaagd door de staleigenaar en me meesleurde en in een bok mij trapte(ff afkloppen:10cm hoger en het was in mijn buik)Nu doen we er een bit aan maar het lijkt alsof het NIET helpt,hij kan doen wat ie wilt,zijn nek is zijn verzet.Wild maaien met de nek.

danifur schreef:
Dat is niet waar hoor Karoliena!
Ik heb meerdere paarden gezien die een peesblessuren gehad hebben die aardig tijdje moesten stappen, en ze kregen muisjes of tranquigel om rustig te blijven!
Omdat ze er op gegeven moment genoeg van hebben.
Maar zijzelf voelen zich misschien goed, en jij moet dan bijv. nog 2 weken stappen, dan kan je ze beter een beetje kalmeren om ze in bescherming te nemen tegen hun zelf.

ontopic Blue_star: Ik zou als ik jou was idd toch maar even een bitje indoen! En wat kalmeringsspul geven (hoeft niet veel te zijn) wel even met DA overleggen.
Het kan niet zoveel kwaad, maar als je paard elke keer los blijft breken maakt ie straks meer kapot dan je lief is! Het is toch heel belangrijk dat ie rustig blijft nu!

Met de DA is overlegd dat hij 10ml PSYTO CALME FORTE krijgt(oraal) maar wij gaan beginnen met 5ml,ik ben enkel bang dat er complicaties zullen zijn of dat we teveel geven,tenslotte ben ik verantwoordelijk voor dat paard(de eigenaar stapt ermee maar op medisch gebied hou ik alles in het oog/zorg voor alles/geef hem alles).Hij heeft al een hele tijd een bit in

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:20

Hebben jullie nog methodes om de hengstenketting te gebruiken?Van Karoliena kreeg ik al diverse methodes maar misschien weten anderen er nog enkele?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:22

Excuseer het is phytocalm forte