Manen wassen in de winter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:35

ik heb van de week nog de manen en staart gewassen van mijn shetlander.
ik deed dan 2 emmers vullen met water (koud) en dan in 1 emmer shampoo erbij.
dan ging ik met een spons heel de manen insoppen en dan met een bekertje uitspoelen boven een lege emmer.
je komt dan wel niet goed op de manenkam, maar het grote gedeelte is wel schoon

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:42

Ik was mijn schimmel zijn manen en staart als het nodig is.
Daarna fohn ik hem droog.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:35

miesie schreef:
Ik deed haar alleen onder het solarium als ik haar helemaal had gewassen als ik alleen manen/hals deed nooit, vaak zelfs niet eens een deken op! Mijn pony was het zo gewend dat haar hals heel warm werd en het daardoor in no time weer droog was

Wij hebben trouwens alleen koud water wasplaatsen..

Ieder zijn keuze natuurlijk
Ik vind het een beetje sneu om een paard in de vrieskou met koud water te wassen. Geen oordeel over jou hoor, maar ik zou het persoonlijk niet doen. Dan eventueel maar sjouwen met jerrycans heet water en die mixen met koud water in emmertjes en dan nog alleen als je goed droog kunt maken en je paard warm weg kunt zetten. Ik vermoed ook dat jij verder op een redelijke stal staat omdat je de mogelijkheid voor een solarium wel hebt.
Om een paard met een kletsnatte hals in een koud buitenstalletje of op de wei te zetten? Nee, dat vind ik eigenlijk wel vragen om zieke paarden.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:38

ik was mijn tinker in de winter elk concours, en zowiezo haar staart,vieze plekken op haar lichaam ( dat zijn er veel ) en benen elke week.
gewoon de koude waterslang erop, niet zeuren.
paard is zeker niet van suiker, juist door al die solariums, warm water (wat toch afkoelt als het er op zit ) en met 6 dekens opsluiten op stal, DAAR worden paarden ziek van.

jurriaan

Re: Manen wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:42

ik fohn het haar na!! haha, echt hoor!
vind ze heerlijk, je moet wel een goede fohn hebben, ze gaat de hele tijd met haar snuit bij de fohn.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:22

ideetje als het heeel koud is en je de benen moet wassen, hoge transportbeschermers om de benen doen, lekker warm!!

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:11

peeri schreef:
Op mijn werk wassen we alles het hele jaar door. Hogedrukspuit erop, zweetmes erover, dekentje op en naar stal. En alles leeft nog, zelfs na 10 jaar.

Zo en nu maar wachten op reacties van de bokt-dierenbescherming

het is ook beter voor je paard om na het werk aftespoelen en sponzen.

Een paard bij ons op stal had bultjes op zadel plek.DA er bij en weetje wat die man zei:Gewoon afspoelen met water maak niet uit of het koud of warm is daarna lekker zweet dekentje op.En klaar.Ze zijn niet van porselein.

XUlyssesX

Re: Manen wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:31

hhmm.. nu kan ik commentaar gaan verwachten

maar als mijn paard echt niet meer schoon te krijgen is..

dan was ik hem 1 keer helemaal ( vaak gewoon 1 keer in de maand alleen zijn sokjes.) ik heb geen solarium en geen warm water. maar toch zijn mijn pony en paardjes nog nooit ziek geworden gelukkig