Rood strikje/lintje in staart?!?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:44

Als je een kunstgebit wilt, kom dan ff lekker dichterbij!...

Zo noemt m'n instructrice het altijd.

Natuurlijk moet je in principe altijd controle over een paard hebben, maar het is en blijft een vluchtdier, er kan altijd iets misgaan. Met een strikje verklein je de kans op schade als er toch iets gebeurt. Je hoeft anderen toch niet onnodig risico te laten lopen. Eigenlijk moet iedereen gewoon altijd genoeg afstand houden, of een paard nou wel of niet mept, maar dat doen ze nou eenmaal niet, dus dan maar een strikje.

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:46

ja ik zou absoluut mijn paard straffen als ze gaan slaan naar andere paarden, tenzij het andere paard haar echt verveeld..

(mijn paard is pas 19 maanden oud)zo liet een meiske een keer paar pony (ruin) aan de kont snuffelen van mijn merrie. Sja dat was stom want ze was toen pas net een jaar oud, dus net al ide hormonen door haar lichaam dus mijn paardje slaat die pony.. Ik haar er ook niet voor gestraft.. moest die meid haar pony maar niet laten snuffelen aan de kont van mijn merrie,..

maar mijn merrie doet het ook wel eens uit het niets (ze kan nogal dominant zijn) en dan straf ik haar zeker ook!!!!!

_Loes_

Re: Rood strikje/lintje in staart?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:48

Nou het antwoord op de vraag is wel duidelijk nu denk ik
Gelukkig weten toch nog veel bokkers wat het betekent.

Ik vind het wel leuk dat er een soort discussie uit voort komt:
VOOR of TEGEN???

Ik ben VOOR

Waarom?
Ik eis door mijn strikje echt niet de hele bak op. Mijn paard schopt niet als een dolle stier om zich heen. Maar kom je binnen zijn benenbereik en dat is echt niet meer dan 2 meter om ons heen, dan loop je dus een bepaald risico dat bij mijn paard misschien groter is dan andere paarden. Ik zou nooit dichter op andere paarden gaan rijden maar er zijn zat mensen die hun paard het liefst op de kont van die van mij parkeren. Ik heb dat soms te laat in de gaten met alle gevolgen van dien.
Het is dus echt niet zo dat mensen heel voorzichtig moeten rijden als ik in de bak ben.
Ik vind het zelfs normaal dat je mensen niet afsnijdt of op hun kont gaat hangen.

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:49

paard waar ik vroeger op reed trapte vreselijk! keek echt super uit, rood strikje en vaak pas op zeggen als er weer iemand niet uitkijkt want geloof me, sommige paarden kan je echt niet beletten van te stampen. met dat rood strikje, het meisje wist dat ze supervenijnig kon zijn + de instructrice had iedereen al gezegd pas op voor Kim(paard) want ze stampt je dood. het meisje kwam te dicht, ik probeer haar nog te beletten maar Kim stampt tot op het bot van het meisje haar knie en meisje naar ziekenhuis. Kim had al een paar keer gestampt bij andere mensen toen er iemand anders op ree maar gelukkig niet raak maar nu moest Kim dus weg want ze had iemandhet ziekenhuis in gestampt. echt sommige paarden kan je echt niet beletten.(en dat zeg ik niet omdat ik het niet kon want zelfs toen de instructrice en die kan heel goed rijden erop reed stampte ze nog) Hopelijk zie je nu het nut in van het rode strikje zeer serieus te nemen want anders loop je risico van zelf in het ziekenhuis te liggen want 'de ruiter moet het paard maar onder controle houden'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:51

met zo'n valse knol hoor je gewoon thuis te blijven en alleen in de bak
je hoeft een ander niet op te zadelen met jou ellende

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:52

Mijn paard slaat niet naar andere paarden (hij is alleen nukkig naar kleine pony's) en ik rij zelf nooit dicht achter een aander paard langs. Heb ooit knieschijf gebroken gehad na mep van een paard tijdens een rustig handgalopje in het bos, tja, dan leer je het wel af. Ik vind dus niet dat er een strik in moet, je kan zelf ook kijken of je niet te dicht op een ander rijdt. En als mijn paard een holmaatje zoekt, dan kan dat gewoon in de wei

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:53

ik rijd zelf nog geen wedstrijden, maar ik ben wel es meegegaan met iemand. en zelfs toen ik niet mee reed iriteerde ik me aan een hoop mensen die in aan het rijden waren! Zoals ze zooo dicht op mekaar rijden zeg.. ik zou d'r echt gek van worden...

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:56

runningkawa schreef:

niets aan toe te voegen...

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:57

het was niet zon valse knol hoor je moest gewoon niet op haar gat gaan hangen, spijtig genoeg is het blijkbaar op die manege een gewoonte dat als je je paard niet rustig in draf kan zetten na galop hem gewoon even te laten doorrazen tot ie wel stopt als ie op de kont van het andere paard botst ik ergerde me echt dood! toen kim weg was ik meteen ook weg

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:58

Als je denkt dat het helpt om een rood strikje in de staart te hangen, moet je het vooral doen. Inderdaad is het lastig om continu de ruiters achter je in de gaten te houden. Als je daar al een dagtaak aan hebt, moet je je afvragen waarom je dan nog tussen anderen rijdt.
Voor degenen die achter een paard rijden (met of zonder rood strikje). Afstand houden is altijd het beste, zelf paarden zonder strikje kunnen nog wel eens een beentje naar achteren gooien. Een strikje is geen vrijwaring voor ruiters die een trappend paard hebben en voor ruiters die graag bumperkleven.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:59

Dante doet het ook niet zomaar,
maar ik ben een met hem meegegaan met zo'n groepsbuitenrit,
waar oa kinderen bij waren die hun paard niet fatsoenlijk in konden houden,
dus dan gaat het zo van, neus maar in de kont van de pony voor je duwen, dan doet hij niets, Dante trapt niet snel maar dan toch wel! en vind je het gek? ik was toch wel een klein beetje kwaad toen de begleider zei dat ik een rotpony had, en dat hij geen paarden hoorde te trappen!

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:59

runningkawa schreef:

oeh dat vind ik toch niet helemaal.. dan zou je dus nooit op wedstrijd kunnen.. Maarja ik zou dan ook geen paard kopen wat zo erg slaat.. of als je je paard zelf opvoed/inrijd gewoon meteen van het begin af straffen als ie onnodig slaat

_Loes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:00

runningkawa schreef:

Tja en dan krijgen we de discusiie: wanneer is een paard vals????

Ik vind mijn paard niet vals want hij trapt alleen als paarden tegen haar aan knallen of heel hard op haar af komen. Dan slaat ze niet alle kanten op maar is het meer een dreigement. Maar als je dus binnen haar bereik zit, komt zo'n dreigement hard aan.
Gelukkig denken de mensen bij mijn rijvereniging net als ik en ben ik gewoon welkom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:01

Maar in een losrijbakje van 20 x40 waar je met 15en losrijd, is het niet altijd te voorkomen dat je dichtbij komt.
Ik heb het dan niet eens over bumperkleven, maar je komt elkaar ook tegen, gaat ook langs elkaar heen
En soms gaat de ene net wat naar links, de ander net een pas naar rechts en ben je ineens er dicht bij elkaar.

kita als jij er 1 hebt die bij het minste of geringste mept
waarom dan op concours, voor jouw lolletje?
Dat de andere een gebroken been heeft is kleine bijzaak

Ongelukken kunnen gebueren, maar ze opzoeken, nee, dat is neit eerlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:02

Die noem ik niet vals seraja
maar beesten die steeds aanhalen, ja die wel
helaas voor de ruiter dan..
Soms gaan dingen niet zoqals je wilt

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:03

of als je je paard zelf opvoed/inrijd gewoon meteen van het begin af straffen als ie onnodig slaat

dat was dus het probleem: ze was 3jaar en de dochter van de manegebazin zou haar eens opvoeden...als ze stampte zei ze gewoon mag niet hoor op een beetje boze toon. en ik strafte wel met een goede mep maar ik ben ook nog niet goed genoeg om een jong paard het helemaal te verleren

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:05

op JIM reed er ook een paard die zo'n strikje inhad.. ik vond het er echt vreemd uitzien en het was echt een stomme knol.. contineu oren in zijn nek.. echt zo'n mega lomp beest was dat.. en toen ik zag, dacht ik echt: OMG ik zou me echt NIET prettig voelen in die bak en ben dan ook blij dat ik er niet hoef te rijden

@ Kawa: haha ja oke, ik zou zelf niet op concours gaan als ik een paard had wat continu zou trappen maar ik spreek dan voor mezelf en niet voor andere

@ xxkimmyxx: als ik nu zie dat mijn jaarling een andere onnodig trapt, geef ik haar toch ook een klap hoor! ze doet het al eigenlijk niet meer. Maar ze is nogal dominant geworden (sja een echte merrie ) en ze wou nog wel eens een klap geven aan paarden die ze niet kende.. gewoon om niks.. dus jaa..

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:08

ik ging er ook niet mee op concours...gewoon een manegeles met 4 in een gemiddelde binnepiste...het is gewoon dat je van een manegepaardje het niet verwacht en wat dichter durf te komen maar ik reed er ook niet graag op hoor want elke keer er iemand zo tegen me 'opbotste' hield ik men hart echt vast.

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:13

ja snap ik.. lijkt me echt verschrikkelijk als je zo'n paard hebt joh..

ik heb een tijdje een manege paard gereden wat ook contineu dreigde om te trappen.. echt trappen diet ie nooit, maar hij spande zijn rug zo erg en dreigde ontzettend.. dus dat reed niet echt lekker..

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:17

gelukkig was het niet mijn paard...ik had nu al zoveel schuldgevoel toen dat meisje 6weken niet meer kon rijde nu staat kim ergens alleen in een weide op een boerderij en kan ze niemand meer kwaad doen

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:19

runningkawa schreef:

Onzin! Zeker met jonge paarden die gewoon schrikken doordat een of andere klungel niet uit z'n doppen kan kijken en jou de pas afsnijd. Die jonge dingen kunnen dan een sprong, bok of trap geven omdat ze bang zijn. Moet je dan maar de rest van je leven in je eigen bak doelloos rondjes rijden? Zulk soort paarden hebben juist ervaring nodig, ervaring die je op doet om op concours te gaan!

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:21

oehh daar zit ook wat in vind ik..

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:23

wist ik al...
maar dat wil zeggen dat je paard kan uit halen naar andere..
heb k wel vaker gezien.. en iemand zei ook dat ik die bij mijn pony in de staart moest doen een tijdje geleden.. tsss.. mijn pony is alleen maar sjago... slaat niet..

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:34

jah en die ervaring kreeg het paardje niet niet door op concours te gaan maar wat nog erger is: geen ervaren ruiter. Ik kan wel goed rijden, maar op paarden van zeg maar 8jaar ofzo daar doe ik het goed mee, maar om een jong paard op te voeden of te corrigeren, daar ben ik echt nog niet goed genoeg voor, dan moet ik eerst nog veel leren. Maar het ergste is dat degene die haar zou moeten opvoeden nog veel slechter is en ze in het begin dus minder stampte dan naar het einde toe...dat vind ik het zoeken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:42

Mijn ruin sloeg wanneer ze echt op zijn kont gingen hangen, en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat niet erg vond ook. Als je op concours gaat, moet je imo de vaardigheden wel hebben om netjes een paardlengte afstand te houden toch?
Ik vind dat er soms echt belachelijk wordt gereden met losrijden: geen afstand houden, afsnijden, zweep uitstekend zodat je de ruiters op de andere hand bijna van hun paard afzwiept (of hun paarden tegen hun hoofd)... een keer niet opletten kan natuurlijk iedereen gebeuren maar als ik in een half uur twintig keer door dezelfde persoon word afgesneden krijg ik lichtelijk agressieve neigingen