hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:30

Mijn paard staat op een boerderij waar geen woonhuizen in de buurt zijn dus gelukkig geen last van vuurwerk...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:03

Nou .. de reden dat ik dit vraag is dat we redelijk aan de rand van het dorp liggen ... en toch ook redelijk centraal vind ik . Ik ben bang dat een stel etterjong leuk denkt te wezen en vuurwerk in de stallen gooit ....

Memuska

Re: hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:14

Memuska staat, zoals sommigen wel weten, twee straten bij me vandaan samen met een pony Maykel. Ik en mijn vriend gaan bij de eigenaars van Maykel eten en tegen half twaalf gaan we naar de stal, omdat Memuska bang is van vuurwerk. Radio aan en evt Sedalin... we zien nog wel.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:20

CCCCorine schreef:
RockyLover schreef:
Ik zou persoonlijk niet de bovendeuren sluiten, want dan is je paard echt helemaal opgesloten en dan lijkt me dat ie eerder in paniek raakt.

Als je het ze normaal altijd open laat en ze in paniek schieten van een dicht bovenluik, dan is het misschien wel handiger om ze open te laten. Maar de meeste mensen doen hun bovenluik sowieso al regelmatig dicht (bv. bij vorst of als de wind erop staat), dus die paarden zijn het dan gewend.

Overigens is een paard met een gesloten bovenluik niet automatisch opgesloten. Die van mij kijkt bijvoorbeeld aan de andere kant weer naar de overbuurman.

Ja, inderdaad, die van mij heeft altijd de bovenluik open en als je hem dichtdoet is zijn stal echt helemaal dicht. Ook hangt hij altijd met zijn hoofd buiten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:28

Niet dichtdoen! Paarden zijn van zichzelf al redelijk claustrofobisch, dus als je ze helemaal opsluit weet je zeker dat er paniek ontstaat. Ze horen dan van alles en zien niks!
Ben je bank dat er vuurwerk naar binnen kan komen (maar hopelijk komt dat niet zo dicht bij de stal!) en wil je daarom de bovendeur dichtdoen, dan moet je daar al vroeg mee beginnen met 's nachts dichtdoen, dan zijn ze dat op 31 december al helemaal gewend. In elk geval m.i. niet alleen met oudjaar dichtdoen.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:44

Niks speciaals. Ze gaan overdag lekker de wei op en rond een uur of acht naar binnen. Mijn paardje geeft er weinig om. Van de eerste paar knallen van de dag gaat ze wel even rennen, maar na een paar keer is de lol er wel af

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:15

Ik kan mijn paard absoluut niet opsluiten in de stal, dan breekt ze de hele tent af. De deur staat dan ook altijd open en met oud en nieuw ook. Overdag gaat ze de wei op. 's avonds zet ik haar op de plaats bij de stal. Ik heb haar een keer op de wei laten staan met nieuwjaarsnacht en die heeft ze toen helemaal omgeploegd
Ze krijgt ongeveer een baal hooi in de stal 's avonds, dat houdt haar het meest rustig.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:22

mijn paarden staan gewoon ( dus ook snachts tijdens het vuurwerk ) lekker buiten te genieten van het mooie vuurwerk;) ze zijn er wel aan gewend dus en nog nooi heeft het echt problemen opgeleverd alleen een beetj onrustig de volgende dag vaak. meestal ga ik ook nog een paar keer kijken ( aangezien ze toch vlak bij huis staan ) iig als het weer rustig is op straat en vaak ga ik om een uurtje of half 12 ( het ergste begint toch pas om 12 uur ) nog even gauw langs een plak hooi in de inloopstal mieteren. het fijne is dat er tegenover mijn weide een studenteflat staat en die zijn natuurlijk allemaal bij hun ouders;) alleen de buren ( die naast de wei wonen ) steken wat af maar die hebben zelf ook paarden dus letten wel op met wat ze afsteken:)

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:32

Vorig jaar stonden ze op stal. Gooide er toen eten bij en ik heb er staan zingen. Daar werden ze rustig van. Dit jaar is er heel weinig vuurwerk en blijven ze dus gewoon buiten. Ik gooi er extra hooi bij en kijk even hoe ze reageren.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:43

Overdag staat ze buiten, snachts gaat ze op stal met een muziekje op omdat ze anders bang is

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:56

Ik doe de bovendeuren in ieder geval niet dicht. Mijn paard breekt dan echt de stal af. Ik denk dat mijn paard dat nachtje maar in het land moet doorbrengen . Bij de stal wordt namelijk vrij veel afgestoken, en in het land (the middle of nowere) niet.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:57

Die van mij gaat de dagen rond oud en nieuw naar de manege, zo staat hij veilig in een binnenstalletje.
Rond 12 uur krijgen de onrustige paarden extra hooi en er blijven mensen rondlopen om te zien of alles goedgaat..

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:43

onze stallen staan midden in het dorp!...dus de grote schuifdeur gaat dicht....licht aan, radiootje aan....nog wat eten op het laatste moment en dan hopen we weer het beste er van...de paarden kunnen elkaar wel allemaal zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:56

shadowflower schreef:
Hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?
wij hebben 2 deuren boven elkaar (de typische paarden deuren ) ... zou ik het bovenste deel ook in de avond sluiten of heel de dag ? en wat doen jullie voor de rest om ze rustig te houden ?

hangt er van af. Als je paarden bang zijn, kun je de bovendeur op een kiertje zetten. Maar dat zou ik pas aan het eind van de middag doen. Meestal zijn ze er wel aan gewend tegen die tijd, maar je zou de bovendeur op een kiertje kunnen doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:42

Bij mij gaat het luik gewoon dicht... Voor de koude alleen al... Bij onze manege zal er niet echt vuurwerk afgestoken worden maar kom. Ik doe het toch dicht voor alle zekerheid

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:01

Ook wij doen alleen de radio 's avonds aan in de stal, verder niets speciaals

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:06

Ik weet denk ik al hoe ik het doe .. Want ik zit 5 minuutjes van de weide af . We gaan om 11 uur a half 12 voeren ... dan doen we de deuren al eerder dicht denk ik . en rond een uur of 2 kan ik ze wel weer open doen ... en daarna ga ik serieus zuipen en feesten dan heb ik geen verantwoordelijk heden meer ^^

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:31

Dit is het eerste jaar dat ik er 2 heb, maar mijn merrie maakt er altijd een groot probleem van, dus ik denk dat haar zoon dat ook gaat doen. Nu is hij wel wat koeler van karakter vind ik, maar ik denk wel dat hij in paniek raakt van hoe zij doet.
Andere jaren heb ik Ivanka altijd bij de koeien gezet, de enige plek waar ze dan rustig was. De koeien zijn altijd erg rustig en dat is voor haar ook fijn. Dus ik denk dat ik dat dit jaar ook ga doen. Ik ben zelf niet op stal, mijn oom wel en de DA is de buurman, dus mocht het misgaan, dan is er altijd hulp in de buurt .

Normaal gesproken heb ik ze in een buitenstal staan, met het bovenluik áltijd open. Doe ik dat dicht, dan is er grote paniek. Dus dat wil ik zeker niet doen.
Bij mij gaan ze vanaf 30 december 's avonds al op stal, helaas staat de boerderij precies aan het randje van de bebouwde kom en wordt er dicht in de buurt veel vuurwerk afgestoken. Dat begint vaak al op 30 december 's avonds (nu zelfs ook al, maar nu is het nog maar af en toe een knalletje ) en op 31 december de hele dag. 1 januari ga ik ze zelf buiten zetten, voordat ik mn bed in duik. Of ik moet vroeg thuis zijn, maar normaal gesproken gaan ze dan om 8 uur 's ochtends weer naar buiten.

Ik haat vuurwerk. Bah.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:29

Gwoon zoals anders op stal met een lekker portie voer.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:21

@ Tinne: me too heeft geen nut, maakt alleen paardjes gek
Siena heeft nu ook een buurvrouw erbij (wei ernaast), die al bijna door de omheining breekt wanneer ik met Siena ga rijden. Ben benieuwd of ik ze op 1 januari bij elkaar in de wei vind...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:28

Ik zou denk ik voor de zeker heid de boven luiken dichtdoen, kan er nooit een loslopende vuurpeil naar binnen schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:19

Mijn pony stond voorgaande jaren bij vrienden op een afgelegen wei en dit ging prima. Dit jaar zijn die vrienden niet thuis; hun twee paarden zijn dit jaar overleden en nu gaan ze de jaarwisseling ergens anders vieren omdat zij daar nu eindelijk de kans voor hebben.
Ons ponybeest komt deze keer bij ons in de tuin staan met een enorme berg hooi. Hij kent de tuin, is een Shet (dus omkoopbaar met eten ), kent ons...
En verder is het hopen dat alles goed gaat.

Gaat het al vroeg in de avond fout dan zet ik hem alsnog in die wei van onze vrienden en blijf ik er de hele avond bij. Mijn skipak hangt al klaar.

In een stal zetten is geen optie, door zijn verleden hààt hij stallen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 22:38

ach een shet doet voor eten alles .... ik zou zeggen ... ik laat hem in de wei staan met veel eten ... je komt 2 keer kijken en het is goed

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:40

Overdag gaan ze bij ons gewoon naar buiten. 's avonds staan ze op stal. Bovenluiken blijven gewoon open. Maar nou wordt er in de buurt van stal ook eigenlijk geen vuurwerk afgestoken (is verboden i.v.m. veel rieten daken in de buurt)

In de wijk iets verderop wordt wel veel vuurwerk afgeschoten maar geloof niet dat de paarden daar nou echt last van hebben. Ze krijgen voor zover ik weet ook geen extra eten of iets dergelijks. De staleigenaren zijn wel gewoon aanwezig dus mocht er een paard "paniekerig" worden zijn er gelukkig wel mensen in de buurt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:17

Ik heb helemaal geen last van vuurwerk, een voordeel van in the middle of nowhere wonen. Ik heb er wel 1 die panisch is voor vuurwerk, maar die merkt er hier niets van. ik voer zo wie zo s'avonds laat nog hooi, zijn ze gewend. en verder niets.

Voor diegene die nog wel een panisch paardje heeft en niet weet wat te doen, ik heb nog 2 stallen over We zitten 2 Km over de grens bij Sellingen (Groningen)