Ervaringen zadelkeuze arabier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:27

shadowflower schreef:
ok ....Op deze foto zie je het zadel redelijk .....
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=IKE3IMIY[img]

Hoe duur was dit zadel dan.

Ik heb sinds kort een Wintec gekocht de reden hiervan Barc is 3,5 jaar nu nog ieletjes maar het is een Spanjaard die groeien pas op latere leeftijd en kunnen behoorlijk breed worden.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:55

Ik heb hem 2e hands gekocht ... sommer is een eerste klas zadel . Dus als ik jou was zou ik hem 2e hands kopen .... de prijs is per zaak verschillend

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:15

ceesje schreef:
Kyralovertje schreef:
Mijn pony paste ook slecht zadels (ook arab), uiteindelijk heb ik een nieuw zadel gekocht en deze op maat laten maken.

Kun je iets zeggen over :
Welke zadels heb jij voor dit zadel gehad? voordat jij begon met zadels op maat maken.
Waar zat het hem in dat het moeilijk zadels passen was ?

Pff.. ik heb haar ingereden met een kadett zadel, deze lag echt verschrikkelijk maar was voornamelijk voor het zadelmak maken.
Daarna heb ik een Lemetex zadel gehad (VSD) dat te groot was, en toen ik op zoek ging heb ik diverse zadels geprobeerd van stalgenoten, zou eerlijk gezegt de merken niet meer weten.

Rhea heeft een vrij brede/lage schoft, ronde ribben en smalle schouders. Daardoor kantelde het zadel steeds.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:20

Ik heb een stubbe op mijn arabje liggen.. Hiervoor een wintec maar die lag echt niet goed..

Kwetal

Re: Ervaringen zadelkeuze arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:29

Ik heb geen Arabje, maar zag wel een hele mooie voorbij komen.

Ik zou voor boomloos gaan, dat groeit nog mee. Sommige merken hebben hele korte boomloze zadeltjes. Maar op zich maakt de lengte niet heel erg veel uit. Je zit toch maar op één plekje en omdat de lengte boom ontbreekt, kan er voorbij die plek geen drukking ontstaan.

Kijk inderdaad even op het boomloze tipic in de huiskamer (deel twee!!!)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 20:01

Buitenzinnig schreef:
Ik heb geen Arabje, maar zag wel een hele mooie voorbij komen.

Ik zou voor boomloos gaan, dat groeit nog mee. Sommige merken hebben hele korte boomloze zadeltjes. Maar op zich maakt de lengte niet heel erg veel uit. Je zit toch maar op één plekje en omdat de lengte boom ontbreekt, kan er voorbij die plek geen drukking ontstaan.

Kijk inderdaad even op het boomloze tipic in de huiskamer (deel twee!!!)

Onze Tinkermerrie heeft een barefoodzadel. Deze heeft ceesje een paar keer op haar rug gehad.(voor het gevoel-zonder ruiter natuurlijk)
Vanwege een ervaring van een vroegere stalgenoot die voor haar arabier geen passend zadel leek te vinden , deze vraag zodat ik in alle rust de suggesties kan bekijken .Gelukkig zijn er veel verschillende zadels . en heb ik veel tijd en zin om hiermee bezig te zijn (Met Tinkerloos- rij ik veel buitenritten samen... en de boomloze verzameltopic is geweldig.)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:06

Je mag de barefoot wel testen op mijn arabier

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:02

Maar zonder boom kunnen zadels op hele ronde paardjes toch makkelijk naar de zijkant schuifen bij bijv. opstappen of een heeeleee scherpe bocht

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:05

ik zou een vzhzadel nemen, en ik vind een bruine mooi bij arabieren passen

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:13

Ik rij een Arabje bij, en zowel voor haar als voor d'r vriendinnetje hebben we endurance zadels (argh.. merk vergeten). Liggen goed en zitten bijzonder comfortabel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:20

lotttttttt schreef:
Maar zonder boom kunnen zadels op hele ronde paardjes toch makkelijk naar de zijkant schuifen bij bijv. opstappen of een heeeleee scherpe bocht

Ik kon met een boomzadel nooit vanaf de grond opstappen, hoe strak ik ook aansingelde, ze schoven allemaal richting buik.
En met een boomlooszadel kan ik gewoon opstappen vanaf de grond.
Het is niet een heel vormloos ding ofzo. Er zit een pommel in die het zadel bij de schoft vorm geeft en je moet er een goede pad bij hebben.
Ik heb de syphanova pad en heb totaal geen last van een schuivend zadel.

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:24

ik heb een kentaur dressuur op die van mij liggen en is echt een wereld zadel ligt super

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:26

ik heb een keer met een barefoot gereden, nah lag er na 2 minuten af dus niet echt gereden, maar bij het opstappen moet er iemand hangen, en bij de bokkende bocht ging het dus mis , zadel onder dr buik zegmaar

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:27

Wat voor pad had je eronder en wat voor singel had je eraan?
Ik heb eerlijk gezegt nog nooit gehoord dat iemand eraf viel doordat het zadel alle kant op schoof.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:38

noujah, pony vloog alle kanten op ... en allllle zadels vliegen er dan af.

singel + pad was het juiste gewoon. Van barefoot ook.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:07

Mijn Stubben is helemaal aangepast op haar ruggetje Dressuurmodelletje, heerlijk zadel!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 20:19

Anouar15 schreef:
lotttttttt schreef:

Ik kon met een boomzadel nooit vanaf de grond opstappen, hoe strak ik ook aansingelde, ze schoven allemaal richting buik.
En met een boomlooszadel kan ik gewoon opstappen vanaf de grond.
Het is niet een heel vormloos ding ofzo. Er zit een pommel in die het zadel bij de schoft vorm geeft en je moet er een goede pad bij hebben.
Ik heb de syphanova pad en heb totaal geen last van een schuivend zadel.

Ja dat syphanova pad heeft tinkerloos ook , en zij stijgt ook zonder schuifwerk op.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:41

ceesje schreef:
griebels schreef:
Ik heb een BR dressuurzadel en die ligt bijna perfect. Enige minpunt is dat onze arab best een hoge schoft heeft en daardoor het zadel naar achteren kantelt zeg maar. Maar is weer op te lossen met een "tennisracket"

Zou je als je nu weer de keuze voor een zadel ( incluis tennisracket) zou maken weer hetzelfde zadel kiezen?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem vandaag door een ander heb laten aanpassen in de hoop dat hij niet mee zo naar achteren kantelt. Ik moet hem alleen nog uitproberen
Maar ik heb zo'n super fijn (en zacht) zadel dat ik meteen weer voor dit zadel zou kiezen. Op de vorige arab die ik reed lach hij beter... Ben benieuwd hoe het zadel op mijn merrie past die een wat rondere schoft heeft...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:43

shadowflower schreef:
de sommer el arab heb ik ... die is spreciaal voor arabieren ruggen

Heb je hier een foto van?
Wat is er anders aan dan andere zadels?

Edit: foto gezien maar erg onduidelijk vanwege de afstand

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:36

Ik heb voor mijn arabiertje een wintec dressuurzadeltje. Lekker licht van gewicht en hij ligt echt prima op haar rug! Het enige punt is dat nu ze wat meer spiertjes heeft gekregen, het zadel aan de achterkant ietsje te laag ligt. Daar heb ik nu dus een soort 'tennisracket" onder gelegd.

Over een paar maandjes ga ik een echt goed leren zadel kopen voor haar..Het liefste zou ik zien dat dat nieuwe geweldige leren zadel ook goed past op mijn andere paard en mijn bijrijdfries. Vraag me af of dat mogelijk is, maar goed..

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:15

lotttttttt schreef:
chaai schreef:
Ik heb ontzettend veel problemen en ellende gehad met zadels bij mijn kruising-arabier. Mijn advies: laat een goede zadelmaker komen en focus je niet op een bepaald merk Ik kwam ook uiteindelijk uit op iets héél anders dan ik vantevoren had bedacht

wat voor problemen?

Alles, maar dan ook alles, schoof naar voren

ceesje schreef:
Ik kwam ook uiteindelijk uit op iets héél anders dan ik vantevoren had bedacht

Wat voor zadel en bij wie heb je dit zadel laten maken . Beoefen je een sportrichting ? (Springen dressuur lange afstand ?)

dressuur, springen EN endurance voor dressuur(L1) en endurance(kl II) heb ik een KN Tango, en voor het springen toch maar een stubben erbij gekocht Mijn zadels komen allebei van John Kool, Bestfit zadelservice (http://www.bestfitzadelservice.nl) Geweldige service, en het lukt het eigenlijk altijd wel om een passend zadel te vinden, of een zadel passend te maken

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:19

Ik heb een JC zadel (vzh), type zou ik even moeten opzoeken als je dat wilt. Ik heb hem derdehands, en hij ligt heel goed, ondanks dat mijn arabje echt een beetje een boller buikje heeft waardoor je het risico loopt dat een zadel naar voren schuift. Deze blijft goed liggen!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:03

lotttttttt schreef:
hallo!

Ik heb een arabier met een extreem moeilijke rug. Ik ben nu 9 maanden opzoek naar een zadel, kan echt niks vinden. zadelmaker erbij gehad, is ook ten einde raad. Het probleem is dat alles naar voren schuift.

Wijde ribbenkast
Smalle schouders
lage ronde schoft

Kan hier iemand mij misschien uit de brand helpen?

Precies dit probleem heb ik ook gehad toen ik nog dressuur reed (ik rij inmiddels western en op de een of andere manier liggen westernzadels wel goed op zijn rug). Met dressuurzadels heb ik heel wat merken en types gepast en er lag best veel goed, maar ze bleven niet op de juiste plek liggen. Ze schoven allemaal naar voren tijdens het rijden behalve de Spalding, die ik toen ook heb gekocht. Intussen ben ik dus overgestapt naar western en heb ik mijn dressuurzadel op zolder liggen. Hij is eventueel te koop

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:35

Een staartriem zou nog een laatste optie kunnen zijn, maar ja, da's ook niet alles hè...

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:45

Kaunos schreef:
lotttttttt schreef:
hallo!

Ik heb een arabier met een extreem moeilijke rug. Ik ben nu 9 maanden opzoek naar een zadel, kan echt niks vinden. zadelmaker erbij gehad, is ook ten einde raad. Het probleem is dat alles naar voren schuift.

Wijde ribbenkast
Smalle schouders
lage ronde schoft

Kan hier iemand mij misschien uit de brand helpen?

Precies dit probleem heb ik ook gehad toen ik nog dressuur reed (ik rij inmiddels western en op de een of andere manier liggen westernzadels wel goed op zijn rug). Met dressuurzadels heb ik heel wat merken en types gepast en er lag best veel goed, maar ze bleven niet op de juiste plek liggen. Ze schoven allemaal naar voren tijdens het rijden behalve de Spalding, die ik toen ook heb gekocht. Intussen ben ik dus overgestapt naar western en heb ik mijn dressuurzadel op zolder liggen. Hij is eventueel te koop

wat is er dan anders aan dat zadel?