wat doen als paard niet weg wil op buitenrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:58

Wat ben ik blij dat mijn 3,5 jarige altijd vol enthousiasme met me meegaat op buitenrit of wandeling!!

De tip die hier gegeven werd door Chaai lijkt me het proberen waard. Ik heb dit in het verleden ook eens gehad met een bijrijpaard; dat beest kreeg je het erf niet af... bij haar werkte het trucje om dan achterwaarts het erf af te gaan, net zo lang dat ze er flink de pest over in had, zodat ze vanzelf liever vooruit ging ookal was dat in de door mij gekozen richting... Maar dit kan alleen als de situatie er veilig en rustig genoeg voor is. Dan lijkt het cirkeltjes laten draaien van Chaai me wat praktischer!

De enige tip die ik je kan geven is oefenen oefenen oefenen! Als je de mogelijkheid ertoe hebt, zou ik iedere dag het erf met haar afgaan tot voorbij het punt waar ze vervelend doet. bv bij het instappen of uitstappen na het rijden in de bak. Doet ze vervelend? Pas de tips uit dit topic toe om haar in beweging te krijgen, doet ze dit uiteindelijk braaf? Beloon haar dan uitgebreid en laat haar na een meter of 10 weer omkeren naar huis. Dit steeds herhalen, steeds wat verder.

Heel veel sterkte ermee, hopelijk vind je een oplossing.

unamie

Re: wat doen als paard niet weg wil op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:02

kleine circeltjes draaien zal best goed werken maar is niet geheel zonder risico lijkt mij
kreupel draaien is sneller gebeurd dan je denkt

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:54

het gaat hier geloof ik om een endurancepaardje, ik heb er zelf ook een en door de vele trainingen in het bos staan ze erg goed op hun pootjes en hebben als het goed is mooie droge benen Natuurlijk moet je oppassen, maar een paard kan heel wat hebben hoor, vooral als het goedgetraind is en vaak buiten de bak komt

Het voordeel van de manier die ik eerder uitlegde, is dat je het probleem bij de oorzaak aan pakt. Op een gegeven moment WIL je paar gewoon met je meet van het erf af, in plaats van dat hij mee gaat omdat hij bang is anders een portie smeer te krijgen

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:16

Bedankt voor de tips!!

Ik kan ze helaas nu niet proberen omdat er Rhino is in de omgeving en ze me daarom afgeraden hebben om tijdelijk naar de hei te gaan.

Als ik weer naar buiten kan zonder (teveel) risico's laat ik jullie weten hoe het gaat!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:19

Misschien dat je haar vroeger te lang hebt mee genomen van haar vriendjes en het niet hebt opgebouwd. Omdat je schreef: Voor een lange rit... Ze kan hier nare herinneringen aan hebben.
En misschien is een ander paard meenemen op buitenrit, niet alleen gaan!