wanneer verstandig om mijn haflinger te beleren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Re: wanneer verstandig om mijn haflinger te beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:43

Citaat:
Je kan nu best rustig beginnen met longeren niet te lang en niet te veel. Overvraag je paardje niet. 3x per week 10 a 15 min is lang zat. En als ze straks 3 is zou je haar kunnen beleren en dan bijvoorbeeld de zomer lekker op de wei zetten en haar na de zomer oppakken. En anders zou ik wachten tot ze 3,5 jaar is en tot die tijd lekker longeren, wandelen etc.

Idd zo iets ja

0ojannekeo0
Weet je , zo een zadel of een licht gewicht kan niet veel kwaad hoor .
Al direct dressuur gaan rijden is veel erger ..
Dan beleer je beter jouw paardje wat vroeger dan hem wat later te beleren en al direct dressuur gaan rijden ..
Want wat ze vandaag de dag doen begint ook ver te gaan ..

dan nog noem ik het niet rustig aan!
begin eerst eens lekker als ze 3 zijn met de longe, daarna de longeer singel, daarna de bijzet en ga er met 3,5 een zadel opleggen. dat even oefenen en DAN erop.

ik denk dat je eens wat meer ervaring op moet doen noeki, en het met eigen ogen en verstand moet bestuderen van dichtbij, dan weet je hoe het moet!

ik heb de ervaringen. ik heb een haf toen die iets ouder dan 2,5 was in gereden. ik heb een paard ingereden toen die 4,5 was en ik ben nu met een 3.5 jarige haf bezig. en ik kan je verzekeren dat het verschil tussen de 2,5 en 3.5 jarige al heeeel groot is. laat staan dat tussen de 2,5 en 4,5 jarige!

Fijn voor jou

Ik doe genoeg ervaring op
We hebben zelf een haflinger lopen , dus en wij gaan haar niet beleren als ze 3 is hoor , dan kan je niks meer met haar aanvangen . Ze is een breed type en echt wel vooruit op haar leeftijd . Ik ga hier niet neer zetten hoe oud we haar gaan beleren , want dan krijg ik toch gezeik . Maarja wij doen wat wij willen en wat het beste voor ons paardjes lijkt . En wij zijn niet van die freaks wat elke dag rijden Wij rijden maximum 1x in de week , rijden => uitstappen . Dus peesjes dit , peesjes dat .. Begin eerst maar eerst maar eens met die anky wanabees .

Silly
Bij wijze van spreken joh , ik weet ook dat dat geen nut heeft
Verdoen met wat ze is , en rond 3 met gewichten beginnen .

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:44

Verdoen = Verder doen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:19

je moet lekker doen wat je niet laten kan, maar ook niet zeuren als er over een jaar of 5 problemen komen...

toch lastig dat belgisch, snap niks van het je voorlaatste verhaaltje Noeki? ik zal wel te blond zijn om dat te begrijpen.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:22

Ik zou wachten tot ze 4 is

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:35

Noekie weleens naar mijn tank gekeken?
Staat in mijn profieletje, en werd al heel wat ouder dan 2 en een half geschat toen ze 2 jaar en 5 maandjes was, kon er makkelijk op.
Want tsja, met drie zou ze toch alleen maar sterker zijn.

En met drie was ze idd NOG sterker, en toch is ze nu op 5 zalig te rijden, gevoelig in de mond en super aan het been.

Excuus dat ze op hun derde te sterk zijn vind ik zo'n onzin.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:55

Uhm wij rijden zonder bid en zonder zadel , madam
En dan wat intreseert mij dat ? Dan zal jij zo'n typisch (zijk)bokker zijn he .. en tis Noeki

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:56

Whaha ga jij ons komen tegenhouden ?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:07

Hahahaha nee hoor, als mensen iets willen hou je ze toch niet tegen.

Enige wat je kan doen is je mening uiten en verders niets.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:19

ik vind dat je zonder het paardje te kennen niet kan oordelen. Zelf heb ik een haflinger die in februari 3 jaar word, afgelopen zomer heb ik haar wel eens aan de longe gehad, puur omdat ze erg dominant was naar menen toe.. Ook heeft ze zo al wat tem geleerd en nu loopt ze weer lekker in de wei. Wat ik ermee opgechoten ben?? Een lief paardje dat nu repect voor mensen heeft, en al ik haar in het voorjaar ga beleren i het longeerwerk al wat stabieler...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:02

Citaat:
ik vind dat je zonder het paardje te kennen niet kan oordelen

tuurlijk wel, het is nou eenmaal een feit dat de groeischijven zich op een bepaalde leeftijd sluiten en dat is onafhankelijk van de mate van bespiering/uitgroeien. Dus als een 3 jarige al vrij stevig is wil nog niet zeggen dat zn groeischijven ook al gesloten zijn!
Als je dan al begint omdat ie er uiterlijk al aan toe is kun je innerlijk (lees: zn botstructuur) nog wel grondig vernachelen en dat uit zich helaas pas op latere leeftijd.

Maar een ieder die denkt het beter te weten, moet het vooral lekker zo doen, beter aan je zelf denken dan aan je paard nietwaar? lekker struisvogeltje spelen over de rug van je paard, vooral doen! *o/*

Citaat:
Uhm wij rijden zonder bid en zonder zadel, madam
En dan wat intreseert mij dat ? Dan zal jij zo'n typisch (zijk)bokker zijn he .. en tis Noeki

ik rij ook zonder bid maar wel met een bit en tegen welke madam heb je het nou?
wie zijkt/zeikt er hier nou?

ik ga weekend vieren! tot na de kerst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:52

cissy schreef:
Citaat:
ik vind dat je zonder het paardje te kennen niet kan oordelen

tuurlijk wel, het is nou eenmaal een feit dat de groeischijven zich op een bepaalde leeftijd sluiten en dat is onafhankelijk van de mate van bespiering/uitgroeien. Dus als een 3 jarige al vrij stevig is wil nog niet zeggen dat zn groeischijven ook al gesloten zijn!
Als je dan al begint omdat ie er uiterlijk al aan toe is kun je innerlijk (lees: zn botstructuur) nog wel grondig vernachelen en dat uit zich helaas pas op latere leeftijd.

Maar een ieder die denkt het beter te weten, moet het vooral lekker zo doen, beter aan je zelf denken dan aan je paard nietwaar? lekker struisvogeltje spelen over de rug van je paard, vooral doen! *o/*

Citaat:
Uhm wij rijden zonder bid en zonder zadel, madam

ik rij ook zonder bid maar wel met een bit en tegen welke madam heb je het nou?
wie zijkt/zeikt er hier nou?

ik ga weekend vieren! tot na de kerst!

helemaal mee eens!

Noeki, doe wat je niet laten kunt, maar als ik topics van je tegen kom op RT dan zal ik zeker ff laten weten hoe ik er over denk!

ik ga ook weekend vieren!

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:53

wat een feest weer hier op bokt! erg gezellig!

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 17:36

zo ga ff ergens anders ruzie maken!!! niet in mijn topic.
Ik vraag om advies geen ruzie's.

Many

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:45

Je moet d'r zo laat mogelijk beleren. Liefst met 4 jaar ofzo. Dan zijn ze al aardig volgroeid
Haflingers lijken al snel 'rijp' doordat ze breed etc. zijn. Het tegendeel is waar; ze groeien nog lang door

Dus zo laat mogelijk.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:50

@ Chanelly: idd laat ze ergens anders ruzieen!

Ik keek net even in je profiel. Weet niet hoe oud de foto's van je Haffie zijn (wat een schatje)? Ik vind haar er nog erg jong uitzien, dus zou lekker rustig aan doen.

Je kunt altijd wel een keer een dekje of zadeltje erop leggen, maar doe daarna dan weer rustig en concentreer je op grondwerk (niet zozeer longeren), veel wandelen, politieparcours, halthouden, achterwaarts, over balkjes lopen etc etc...

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:02

ik ben ook niet op ruzie uit, maar kan er niet tegen als iemand zo stront eigenwijs is. en dus reageer ik daar op

@ noeki, als je nog iets tegen mij te zeggen heb pb maar, vind de TS fijner

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:33

ja ik heb haar net, de foto's zijn net deze maand gemaakt.
Het is echt nog een baby hoor. een klein meisje.
Ik doe nog niks op de rug, ik ga eerst verder met bakjes lopen en over zijl lopen, langs de weg enz.
Ik ga pas met 3 denk ik beginnen met zadel op en dan langzaam opbouwen en dan als alles helemaal goed gaat dan pas erop.
Lekker rustig aan!!

Goed plan???

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:39

zeker een goed plan!