Hoeveel paarden bezichtigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:42

Dilia was de 5de stal ofzo waar wij zijn gaan kijken en had al genoeg veulens gezien, maar ze hadden niet wat Dilke wel had.

Chrijtzen was het 2de paard dat ik zag. Was eerst bij een 4 jarige gaan kijken, maar vond deze totaal niet mooi en toen wezen kijken naar Chrijtzen (bij de fokker van Dil)

Nouska

Re: Hoeveel paarden bezichtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:04

Mijn eerste was ong. de 5de of 6de die we bezichtigden... alleen niet zo n heel goed keus geweest, helaas...

De tweede kwam erbij, was een import en tussen twee gekozen vanwege de kleur (zwart, kwijl). Nooit spijt van gehad, fantastische pony, ook qua karakter en alles. It was ment to be... Helaas na twee jaar tragisch gestorven ik mis haar nog steeds.

De derde kwam via omruilen voor de eerste, want die bleek totaal niet om te kunnen gaan met andere paarden (een van haar vele minpuntjes).. een Shet. Een schatje.

(Om het statistisch logischer te maken zet ik er niet alle veulens die bij ons geboren zijn, maar twee horen erbij om het overzichtelijk te houden): De vierde was een bij ons geboren hengstje. Bestemd voor de verkoop als hij drie werd.

De vijfde was liefde op het eerste gezicht (als veulentje), min of meer ongepland, maar aangeschaft met in het achterhoofd dat het een passende hengst voor bij de Tweede zou worden (qua bloedlijnen, bouw..)

De tweede overleed dus en we besloten de vijfde te verkopen om de vierde zelf aan te houden als dekhengst.

Na tragisch overlijden van de tweede dus op zoek naar een Welsh sectie B vos/bruine/zwarte.... passend bij nummer vier. Vele bekeken.. Niets. Ondertussen voor kennissen op zoek naar een sectie A. Foto s met aanbiedingen van fokkers aan het doorbladeren, en BAM! Hartstikke verliefd op een schimmel sectie A (had niets met A tjes, haat schimmels!). Ik ging zelfs zover dat ik de foto niet aan potentiele kopers wou laten zien. Zo kwam nummero 6 in de picture. We hebben haar nog steeds, incl. enkele nakomelingen, en voor mijn part gaat ze nooit, maar dan ook NOOIT WEG! Ik weet gewoon dat het geen toeval is dat we juist haar zijn tegengekomen. Na al die jaren nog steeds verliefd

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:30

Wij zijn echt bij heel veel paarden wezen kijken. Ik had een bepaald type voor ogen, en stelde wel nogal wat eisen.
Ik heb denk ik zo'n 20 paarden GEREDEN voor we de eerste wilden kopen, en daarbij zaten een hoop groene 2 jarigen die ik dus niet meetel. Dat paard werd zwaar afgekeurd op ernstige OCD rondom en Artrose (2 jaar...)

Toen een hele tijd verder gezocht, tot we bij stitch aan kwamen! Ik ben blij dat ik hem gekocht heb, ook al verklaren een hele hoop mensen me voor gek, haha! En ik weet nog steeds zeker dat ik een goede aankoop gedaan heb met hem, en dat het in zijn koppie helemaal goed gaat komen! Lichamelijk was ie overigens helemaal 100 %, en geeselijk heb ik zo mijn twijfels bij }>
Wij hebben overigens ruim een half jaar alles afgezocht, elk weekend stad en land afgereden, tot aan de Franse grens aan toe... En stitch hebben we bijna naast de deur gekocht.

En al zou het nooit goedkomen met m, dan kan ie volgens mijn instructrice voor grof geld aan Amerika verkocht worden als rodeo paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:36

Niet lang

Was nergens naar op zoek, maar goede vriend van me vader heeft een handelstal in duurdere paarden (staat ook wel eens wat 'goedkoops' bij maar dan is het vaak bras....)
Mijn vader was daar toevallig en ze liepen door stal. Ik had al eens door laten schemeren dat als ik een ander paard zou krijgen ik dan graag en kleinere wilde zo rond de 162 ofzo.

Vriend van me vader wat jonge paarden laten zien, allemaal groen.
Mijn vader er toch wel weg van, maar omdat we geen ervaring hadden met aankoop van groen dier is er een fokker van de rijvereniging meegegaan die er heel wat verstand van heeft.

Daar hebben we 5 paarden bekeken 1 donkerbruine en 4 vossen. Springen en Allround gefokt. Alle merrie overigens.
Hij gaf ons het advies de donkerbruine als eerste te keuren en daarna een van de vossen als de donkerbruine niet goed zou zijn.

Donderdags heeft papa de merries voor het eerst gezien, ik en hans (adviseur) zaterdags, dinsdags is ze prok-goedgekeurd en donderdags zat ik er voor het eerst op

Zo snel kan het gaan

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:23

Bij de eerste was het meteen raak *ik was verlieft*, maar ik heb hem toch niet genomen.
Het was een driejarig arabiertje die nog niet zadelmak was.
Ik was 14 en kwam vers van de manege en besloot dat het toch niet zo slim was.
De tweede ik ging bekijken was Miles, ik was niet zo verlieft als bij Scott, maar de klik was er wel. Miles was een brave achtjarige new forest en een veel betere keuze.
Maar na een maand was de klik totaal verdwenen, het brave in Miles ook. Na maanden van strijd en tranen werd ik toch de baas over Miles.
Inmiddels 4,5 jaar later is Miles nog steeds bij me en ik ben harstikke blij dat ik voor hem gekozen heb ondanks dat m'n hart liever Scott had gewilt.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:02

Romanov was het vijfde paard waar ik ben gaan kijken. Voor die tijd had ik er al heel erg veel op Internet gezien. Voor Romanov was ik bij een andere 3,5 jarige ruin geweest die op zich wel wat leek, maar toen ik Romanov zag was ik gelijk verkocht!
Alle afspraken die ik nog had gemaakt nadat we bij Romanov waren geweest heb ik afgezegd!

Bij mijn vorige paarden ging het wat sneller allemaal:
Mijn eerste eigen paard Ginger was een manegedier wat ik al verzorgde en die we hebben gekocht van de manege.
Mijn tweede paard Gotcha was het tweede paard wat we gingen bekijken.
Odin was de eerste waar we gingen kijken.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:28

Poe! Ik ben nog nooit het hele land doorgereden voor een paard, maar al sje echt sportambities hebt kan ik het wel begrijpen. Voor m'n pony van vroeger zijn we gewoon via via bij een handelaar/hengstenhouder terechtgekomen die verschillende New Forests had staan, en daar eentje uitgezocht.
Toen ik Amiga kreeg hebben we gewoon veel in de krant gekeken, mensen gebeld en uiteindelijk zijn we bij twee paarden gaan kijken. Bij Miga lag ik er meteen zo ongeveer weer af toen ik opstapte maar toch....en dat moest em dan wezen.

Ravenna was niet echt gepland, die heb ik als veulen gekocht, maar wel met het idee dat ik dan iets 'voor de toekomst' zou hebben. Deze koop is eigenlijk nog de beste geweest...een veulen is relatief goedkoop en je kunt het paard nog helemaal zelf opvoeden en je weet precies wat er mee gebeurt en gebeurd is, dus dat zou ik zo weer doen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:33

Cezanne was de 2de pony die we bekeken toen we haar kochten
Joey de eerste
Lowara ook de eerste keer gelijk raak
Choice kende ik al 1.5 jaar
Fayette en Arwen zijn hier geboren, dus niet echt kunnen uitproberen

Bij de pony van mijn leerling hadden we officieel eerste ergens anders willen kijken, maar die pony werdt ineens de dag dat we zouden komen kijken verkocht. een week later bij nummer 2 wezen kijken, en die is het geworden.

dus we zijn hier verdomd snel met paarden kopen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:40

Mijne was ook het eerste paardje!
Toen ik hem zag was ik gelijk verliefd en kon ook aan niks anders denken.....
Nu hij bij mij is word ik alleen nog maar gekker op hem, omdat het zo'n vreselijk lief beestje is!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:45

Ik was al een heel tijdje op internet aan het zoeken, had daar wel een enkel paard gezien dat ik erg leuk vond, maar stonden aan de andere kant van het land. Ik was er denk ik nog niet klaar voor op dat moment.

Toen ben ik bij een fokker wezen kijken waar een vriendin haar paard had gekocht. Daar stonden een 5-tal paarden te koop, en slechts één 2-jarige merrie beviel me wel, maar omdat ik geen contact met haar kon maken (erg schuw) was ik niet meteen verkocht.

Door een bezoek aan een kennis (we waren toch in de buurt) werd ik gewezen op het feit dat er in de buurt nog interessant adresje was. Wij bellen om te horen wat er stond. Hij had nog wat leuke paarden staan waaronder een 3 jarige zwarte ruin van oo seven binnen mijn budget Dat was wel de moeite om ff te gaan kijken.

Volum kwam z'n box uit en ik was op slag verliefd! De verkoper deed nog de moeite me ook nog wat andere paarden te laten zien, maar dat mocht niet meer baten

Het was dus op de eerste dag kijken meteen raak. Maar die dag heb ik wel aardig wat paarden gezien. Mijn verstand zei toen ook: kijk nog even verder, al is het maar ter bevestiging van de keus! Maar ik heb mijn hart gevolgd en Volum gekocht. Nog geen moment spijt van gehad!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:04

Nou, bij mij is het allemaal wel erg vaag gelopen.

mijn eerste pony vond ik natuurlijk helemaal geweldig (ondanks het een onbetrouwbaar, vals, gemeen kreng was) maar het is en blijft mn eerste pony'tje.
de tweede, vond ik een beetje uitgemergeld en nog heel iel. (kwam van de boer en bleek toch de beste pony te zijn geweest die ik ooit heb gehad) -> kon geweldig springen maar hebben we helaas met 4 jaar in moeten laten slapen...
de derde vond ik wel heel gaaf van kleur en lief, was een bruinschimmel maar was ongelooflijk sloom...werd er gestoord van.

nou, en deze 3 pony's hebben mijn ouders allemaal gekocht op advies van mensen die er 'verstand' van hebben.

en toen heb ik een tijdje paardjes voor anderen gereden en toen kwam een van deze paardjes te koop te staan en toen mocht ik kiezen of ik haar wilde hebben. en toen heb ik eigenlijk ja gezegd omdat ze anders misschien wel bij een particulier/handelaar terecht kwam die niet weten wat ze ermee aan moeten...ze is niet zo makkelijk namelijk en nogal eenkennig...dus nu heb ik haar nog steeds in mn bezit en er dit jaar ene mooi veulentje bij gefokt en ze gaat ook niet meer weg dus...vriendinnetjes voor het leven haha, zolang ze maar te eten krijgt

maar ik ben eigenlijk nooit verder gekomen dan een paardje kijken en daarna gingen mn ouders eigenlijk meteen tot koop over, had de eerste 3x niet zoveel te zeggen...helaas. majaa wat doe je eraan.

van mn tweede pony heb ik echter nooit spijt gehad, zelfs niet toen ik eraf viel en mn sleutelbeen brak haha!

oh ja, ik heb wel nog een ander paard bekeken voordat ik mn laatste paard kreeg en daar was ik wel meteen verliefd op, maar mocht hem neit hebben omdat ze er nogal veel centjes voor vroegen toendertijd.