Instructeurs die niet kunnen rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Instructeurs die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:20

Ik vind dat een instrukteur die gedegen rijervaring heeft en ook nog eens een goed oog heeft voor hoe het moet, dan nog eens goed kan vertellen en iemand iets leren leuk vind. Een gouden instrukteur. Als deze man in een rolstoel zit door wat voor omstandigheden dan ook, vind ik dat hij nog steeds instrukteur mag worden als hij dat pampiertje nodig heeft. Hij weet immers waar hij over praat.

Ik hoorde laatst dat Deurne iedereen moet aannemen en dat er zelfs kinderen met ponies die nog nooit hebben gereden, iig niet behoorlijk een B proef neer kunnen zetten ook op de opleiding MOeten worden toegelaten. Dit, ivm subsidie die ze anders niet meer krijgen, want ze mogen volgens de regels niet meer uitsluiten. Wat voor instrukteurs komen er dan daar nu van af? Zullen ze het diploma gaan halen, of de eeuwige student zijn.

Orun is dan een graad strenger, maar hoe zit het met de springinstrukteurs die ooit maar 1 winstpuntje in de B hebben gehaald en sindsdien nooit meer dressuur hebben gedaan?

Van zo een instrukteur wil ik wel les, mits hij heel goed springles kan geven, maar als ik ook dressuurmatig bijgeschoold wil worden, wil ik tips en een oog dat meerijdt met mij en mij verder helpt. Mag ik dat dan verwachten van iemand met pak 'm beet 10 jaar geleden 1 winstpuntje in de B, wellicht ooit als puber op zijn pony?

OemmiejO

Re: Instructeurs die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:35

Ik vind het logisch dat je zelf ook moet rijden, ja. Maar ik vind wel dat als men niet kan rijden, door gezondheidsproblemen het onterecht is om die mensen geen kans te geven instructeur te laten worden.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:45

Een goede instructeur moet snel zien wat er mis gaat met rijden en weten hoe dat op te lossen. Die kennis moet hij/zij duidelijk kunnen overbrengen. Als zo iemand dan zelf nog een keer op dat paard kan stappen om het een keer voor te doen is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk.

Voor mij zou bij een instructeur het goed kunnen lesgeven veel belangrijker zijn dan goed kunnen rijden.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:01

shadow0 schreef:
Marquez: opleiding wordt steeds meer verplicht, bijvoorbeeld vanwege de verzekering.

Dat klopt, maar ik denk dat die mensen daar niet zo mee zitten

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 22:22

Marquez: waarom denk je dat ze dat geen probleem vinden?

Russel: misschien moet Deurne wel iedereen aannemen, maar in principe kunnen ze toch gewoon een negatieve beoordeling op 'instructie' geven. Dat geldt ook voor de ORUN of andere cursussen, je moet proeflessen geven die worden beoordeeld. Als je om welke reden dan ook daarin tekort schiet, kun je dat toch in die beoordeling uitdrukken?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:03

In mijn ogen ligt de nadruk bij de ORUN opleidingen alleen maar op het rijden, je kan nog zo goed lesgeven, maar als je rijden niet goed is of niet goed genoeg in hun ogen, zak je gewoon als een baksteen.

Ik vind de opleiding dus ook een wassen neus, het gaat er helemaal niet om of iemand goed les kan geven (en dat is meer dan alleen maar een paar standaardzinnen opratelen), maar het gaat erom of je de paarden die je met je examen krijgt, goed de bak door weet te sturen!

Eigenlijk heel raar, want zoals eerder gezegd, een instructeur kan bijvoorbeeld zelf door omstandigheden helemaal niet meer rijden of bijna niet, dat zegt toch niets over de kwaliteiten als instructeur zijnde!

Ikzelf heb dus ook twee Orun opleidingen gedaan. Bij allebei met vlag en wimpel geslaagd voor theorie en lesgeven, maar bij de laatste dus gezakt op het rijden. Het zure daaraan was vooral dat ik dus de enige was van de hele groep met een 9 voor het lesgeven maar ja gezakt.....want je rijdt niet goed genoeg!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:08

Ik ben ook geen natuurtalent in het zadel Door een fors aantal vlieguren ben ik wel handig, maar geen natuurtalent Ik kan dingen alleen wel heel goed vertellen en uitleggen, heb heel veel geduld en neem ook echt de tijd.

Ik ben ook voor de Orun geslaagd, met een dikke voldoende voor het lesgeven...

Ik zelf vind het wel fijn om op te kunnen stappen en iets voor te doen OF een paard die flauw doet even op het goede spoor te helpen omdat de ruiter dat net even niet lukt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:26

shadow0 schreef:
Marquez: waarom denk je dat ze dat geen probleem vinden?

Russel: misschien moet Deurne wel iedereen aannemen, maar in principe kunnen ze toch gewoon een negatieve beoordeling op 'instructie' geven. Dat geldt ook voor de ORUN of andere cursussen, je moet proeflessen geven die worden beoordeeld. Als je om welke reden dan ook daarin tekort schiet, kun je dat toch in die beoordeling uitdrukken?

O, absoluut. Ik weet alleen niet hoe dat in paardeland overkomt. Het meisje dat mij dat vertelde zei dat ze vorig jaar met 17 mensen op de opleiding zat en nu, effe het precieze getal vergeten , maar ga er maar van uit dat de klassen vol zitten. Zij geeft mij springles en ik vind mijn dressuur bagger, zij dus niet en vertelde mij lachend hoe triest het nu op haar opleiding gesteld is. dan is het echt triest hoor Cursisten op haar opleiding om te huilen was qua rijden. Nu maar afwachten of de rijke pappies die hun dochters naar Deurne sturen het accepteren dat hun dochters zakken.

Maar we gaan off-topic, niet de bedoeling, Orun is vele malen strenger en zal dat negatieve advies denk ik zeker ook geven .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:35

[quote="daffodil"

Ikzelf heb dus ook twee Orun opleidingen gedaan. Bij allebei met vlag en wimpel geslaagd voor theorie en lesgeven, maar bij de laatste dus gezakt op het rijden. Het zure daaraan was vooral dat ik dus de enige was van de hele groep met een 9 voor het lesgeven maar ja gezakt.....want je rijdt niet goed genoeg![/quote]

En dat is dus jammer. Ik ben mee geweest naar een Orun examen van een kennis. Ik zag ook wel wat vriendjes politiek. Paardenland is een klein wereldje en beinvloeding is er nou eenmaal ook, zie maar hoe het soms in de dressuursport gaat. Er was een springamazone (heet dat zo?) die liet haar paard absoluut goed lopen, zeker ook een paard dat dressuurmatig prima zou scoren, maar ze zat er als een springer op, was niet zo mooi beeld. Zij deed ook de springrichting, maar voor het rijden werd ze dresssuurmatig afgebrand en het springen deed ze heel goed. Het lessen vond ik ook goed. Dan was er een meisje dat een zacht stemmetje had, niet uit de verf kwam, niet te verstaan was en ik vond haar onder de middenmaat. Ook haar paardje was niet bijzonder, maar zij werkte bij de instruktrice van die cursus op haar dressuurstal.

Ik vind het dan jammer dat die mensen die datgene hebben om een goede leuke les te laten zijn niet in het potje passen. Er zijn maar heel weinig instrukteurs die overigens goed les geven, ook nog eens op het paard gaan zitten. Waarom is dat eigenlijk? Misschien als je een super dressuurbeweginsmonser hebt en zeker weet dat hij dat beest kan laten marcheren, anders ga je af of zo?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:59

Ik heb dus echt met open mond één van de cursisten aangehoord die les stond te geven....ik mag ook echt hopen dat ze nooit les gaat geven, want daar heeft echt niemand wat aan! Maar goed, ze reed leuk en voldeed aan het plaatje (slank ding op leuk pittig paardje.....), dan kom je bij de heren van het ORUN examen een heel eind hoor!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:06

als je een beetje goed paard hebt en je wordt er in begeleid kan zelf ik z worden
tegenwoordig is dat zo moielijk niet meer.. als je soms eens ziet wat er allemaal rond rijd.

bij ons op stal krijgen veel mensen les van iemand diemeerdere paarden naar het z heeft gereden. zij geeft ze les,maar rij de paarden soms ook voor ze. ik moet zegen, als je van trek en zaag werk houd dan heb je er een goeie aan... als je er van houd dat er goedzo wordt gezegd terwijl het paard alle kanten op gaat behalve de goeie, dan heb je er ook een goeie aan.

dus wat zegt dat z niveau dan eigenlijk??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:21

Nou, het is wel zo dat naarmate ik hoger kwam ik steeds meer wist over hoe een paard moet lopen. In de B was ik echt blij als mijn paard aan de teugel liep (lees: omlaag getrokken) maar van rechtgerichtheid of een achtieve achterhand had ik nog nooit gehoord. Of een paard correcte buiging had of alleen stelling gaf en verder lekker tegen mijn been plakte voelde ik niet. Ik dreef nog bij elke pas aan. (Het gekke is dat je daarmee nog proeven kunt winnen ook ). Als ik achteraf terug kijk heb ik de ORUN (1e fase) veel te vroeg gedaan en ik reed toen M1. Ik zag eerlijk waar nog niet of een paard netjes tactmatig liep, of een paard recht was heb ik daar geleerd (had ik nog nooit van gehoord zelfs ) en of een paard netjes over de rug liep of een valse knik maakte en afbrak in de hals zag ik ook niet. Heb ik pas op de ORUN geleerd.

Dus op zich snap ik ergens ook wel dat het niet de bedoeling is dat iedere pino die cursus kan doen, van mij zouden ze de grens nog wel wat niveau's op mogen schuiven eigenlijk.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:28

Ik vind het vooral belangrijk dat een instructeur kan overbrengen wat je moet doen en kan uitleggen hoe of wat! Een leuke bijkomstigheid is als ie dan ook fantastisch kan rijden. Ik ken zat mensen die fantastisch rijden, maar superberoerd lesgeven! Dat vind ik nog veel erger!