Ruin of merrie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:35

Ik merk dat ik sneller voor merries val. Ik vind merries over het algemeen wat intelligenter dan ruinen. Een ruin is wat gelijkmatiger terwijl een merrie behalve dalen ook echte pieken in prestaties kan hebben. Maar uiteindelijk moet je gewoon gaan voor het paard wat qua karakter het beste bij je past. Geslacht doet er dan niet toe. De ideeën over het verschil tussen ruinen, merries en hengsten gaan ook lang niet altijd op.

Flore

Re: Ruin of merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:50

Ik heb alleen maar merries en ook altijd gehad. Ik heb er nog nooit eentje gehad met een rotkarakter of zo. 1 van mijn merrie's is wel altijd heel sloom als ze hengstig is maar toen ik nog met haar in de sport reed kreeg ze daar medicijnen voor.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:51

Wij hebben zelf een merrie die super kan lopen, alleen heeft ze vlug last van haar hormonen. Omdat ik niet wou beginnen met hormonen (erg slecht) hebben we een homeopatisch middel gehad, dit werkt prima als kuur voor als ze lastig wordt. Ik zou ze niet meer kunnen missen. Maar als ik echt de keuze had zou ik toch eerst eens kijken bij de ruin....

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:30

Cassidy schreef:
Voordeel van een merrie is dat je er ooit eventueel een veulen mee zou kunnen fokken, mocht er iets gebeuren waardoor ze niet meer bereden kan worden. Echter zou ik dit alleen doen als het echt een merrie is die het waard is als moederdier te dienen, er wordt tegenwoordig maar al te vaak raak gefokt.

Dat is ook echt een fokkersmening of niet
Ik vind dat elke gezonde merrie een veulen mag krijgen, of ze nou papieren heeft of niet, wie zijn wij om te bepalen of een paard "het waard is"??
Als ze drie goede gangen heeft is daar niks mis mee.
Nog even en je mag alleen met raspaardjes fokken, waar gaat het heen met de wereld.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:33

roos07 schreef:
Ik ben van plan een paard te kopen. Nu hoor ik vaak dat een ruin een beter sportpaard zou zijn dan een merrie.
Merries zouden vaak belemmerd worden door hengstigheid waardoor ze kunnen staken, of zich niet kunnen concentreren etc.
Nu heb ik een leuke merrie op het oog, maar door deze geruchten weet ik het even niet meer...
Kan iemand mij advies geven?
En zijn er ook mensen die (slechte)ervaring hebben met hormonenkuren tegen hengstigheid?

Bedankt!

sommige merries hebben wel erg last van hengstigheid en bij sommige merk je er totaal niks van, het verschilt gewoon per paard.

Ik heb zelf een merrie en een ruin, maar in de omgang en op wedstrijd merk ik geen verschil tussen beide, gedragen zich allebei normaal dus in principe verschilt het dus gewoon per paard...

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:34

die kuren zijn trouwens kei duur..hoorde ik via iemand hier op school..en de vraag is dan ook maar hoe de merrie daar op reageerd...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:43

Ik had een merrie; vond dat ze een geweldig karakter had, al had ze natuurlijk ook vervelende streken. Als ze niet voor je wou werken had je gewoon een probleem: één groot gevecht! Maar als ze wel voor je wou werken, dan ging ze voor je door het vuur. Verder was ze ook heel lief, niet extreem vervelend met hengstigheid, maar wel irritant als ze dan over al begint te plassen.

Ik dacht een echt 'merrie-mens' te zijn, en ben voor mijn nieuwe paard ook op zoek gegaan naar een merrie. Bij toeval ging ik ergens kijken waar ze precies het paard hadden staan dat ik zocht... het was alleen wel een ruin...

Nou ik ben dolgelukkig met mijn ruintje (die trouwens qua uitstraling wel altijd als merrie wordt bestempeld ). En ben er dus helemaal mee eens dat het geslacht niks uitmaakt: je valt voor de uitstraling van het paard en dat staat los van het geslacht.

xxRavernaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:58

dankjewel ANITA D

Ik heb ook een merrie zonder officiele papieren en die heeft drie supergangen en die papieren maken echt niet uit. Ze heeft al vaak genoeg paarden eruit gereden ( niet met mij hoor ) die wel papieren hadden. En dus ook zonder papieren ben ik er hartstikke blij mee. Ga dus gewoon voor een paard waar het mee kilikt wel of geen papier / ruin of merrie. Daar heb je veel meer aan.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:16

een goed paard heeft geen geslacht.
er zij n hele goede ruinen en hele goede merries.
Ik heb 4 merries gehad en 3 ruinen.
Een merrie was echt een zeiktrut, maar ja soms zit het mee en soms zit het tegen.
Maverick is een ruin en daar heb ik meer moeite mee dan alle meries die ooit gereden heb bij elkaar.Dus ook een ruin kan lastig zijn.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:39

Ik vind ruinen over het algemeen wat ongecompliceerder dan merrie's. Maar ik heb toch in het verleden alleen maar merrie's gereden. En de ruin die ik nu rijd is ook niet te voorspellen, meestal doet hij wat ik van hem vraag (al is het niet met veel overgave), maar soms is het de (op één na) grootste etterbak ik die ooit gereden heb (maar toch heb ik mijn liefde gevonden ). De ruin van mijn zusje is wel vrij constant in zijn gedrag. Ach ieder paard is anders, ongeacht het geslacht. Maar als ik een eigen paard zou kopen, zou ik toch in eerste instantie op zoek gaan naar een ruin. Gewoon gevoel.....

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:58

hohoi,,

ik wilde ook graag een ruin hebben we hadden al veel merries gehad maar toen ik het land in liep kwam toch zon lief merrietje gelijk knuffelen dat was voor mij echt het vonkje dus kwam toch thuis met een merrie

soms denk ik wel waar ben ik aan begonnen maar ze is nog jong dus het veranderd wel

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:05

"Een goed paard heeft geen karakter"
"Niet alle merries zijn moeilijk, en niet alle ruinen zijn makkelijk"

Ik denk dat bovenstaande zinnen goed samenvatten hoe ik hier over denk.

Mijn vorige paard was een merrie. Die had eigenlijk geen last van hengstigheid of merriestreken. Omdat ik haar door en door kon wist ik wel wanneer ze hengstig was of de neiging had merriestreken te vertonen. Maar verder is dat nooit een belemmering geweest.

Over het algemeen kan ik beter met merries opschieten dan met ruinen. Ben best wel een merrie-mens

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:46

Mee eens Nerwen! Ik heb hier op stal 2 merries, 3 ruinen en 1 ruin die denkt dat hij hengst is. De merries zijn vaak wat mieperiger, maar ik vind dat juist wel leuk!