shet bij paard in de stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gianlucka

Re: shet bij paard in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:33

een stal met uitloop van een totale grootte van 6x6 lijkt mij toch behoorlijk ruim voor een pony en een shet.... Dat is in totaal 36 m². Mijn huiskamer is maar 25 m² en dat is toch best ruim.
maar het is een eigen keus natuurlijk

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:43

bij mij op stal staat er een pony samen met een shet(kleine) in een containerbox(hoe groot zijn die?? kleiner dan 3x3 iig)
het gaat goed.

iemand bij mij op stal probeerde haar shet bij haar paard in zo'n zelfde stal te doen(alleen die shet is van de grootste maat) en dat ging niet goed. dat was constant ruzie maken, schreeuwen, elkaar bijten en trappen. dus die heeft hem er maar snel uitgehaald.

hoe gek willem is op shetties en hoe groot zijn box ook zou zijn.. hij zou er ruzie van krijgen. dus ik zou het nooit doen. daar hebben ze de wei en de paddock voor om.

bij ons staan er ook 2 paarden in een containerstal(de hele container) behalve dat er soms wat iritatie is met het voeren gaat het verder wel goed.

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:44

LiSSy schreef:
ilsejee schreef:
lijkt mij vrij klein voor een paard én een shetlander. Met mooi weer willen ze namelijk beiden buiten staan (in een stukje van 3x3) en bij slecht weer beiden binnen (in een hokje van 3x3). als je er twee paarden in moet houden moeten zowel je binnen als je buitenverblijf groot genoeg zijn voor twee paarden TEGELIJK..

er staat toch duidelijk in de 1e post 2 keer zo groot als 3x3...

lijkt me ruim genoeg voor een paard en een shet. wel opletten dat je ze ook nog uit elkaar kunt halen na verloop van tijd

Lissy heeft het toch echt helemaal goed begrepen hoor... het binnen gedeelte is ongeveer 3x3 van deze stallen (ik sta op dezelfde stal als de TS ) en het buitengedeelte ook... als paard en shet dus allebei binnen of allebei buiten willen staan moeten ze een oppervlak van slechts 9m2 delen. Er zijn meerdere mensen die het doen op stal maar ik persoonlijk vind dat echt veel te klein. Curly2day's post vind ik een goed voorbeeld van waarom ik het absoluut niet zou doen; er is niet voldoende vluchtruimte en een ongeluk zit in een klein hoekje.

@ gianlucka; de stal is dus zeg maar 3x6 en geen 6x6... binnen 3x3 en buiten 3xs... dus totaal 6 meter diep en 3 meter breed zeg maar. Als het 6x6 was wist ik het wel, dan mochten mijn paarden meteen van box verhuizen .

@de TS; wat is je motivatie om evt. een shet bij je paard te willen zetten? Wordt hij gek nu?

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:46

vikki schreef:
@ gianlucka; de stal is dus zeg maar 3x6 en geen 6x6... binnen 3x3 en buiten 3xs... dus totaal 6 meter diep en 3 meter breed zeg maar. Als het 6x6 was wist ik het wel, dan mochten mijn paarden meteen van box verhuizen .

Oeps, rekenfoutje

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:48

Staan ze overdag nog op een ruimere uitloop of moeten ze het hier mee doen? In het laatste geval vind ik het niks. Maar ook niet voor 1 paard eigenlijk

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:00

Lijkt me wel dat dit zou kunnen...
Maar het hangt er wel van af hoe groot je stal + uitloop is

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:03

Bij ons op de stalling staan er ook een klein paard en shet samen, gaat heel goed.. maarja ligt ook aan die beestjes zelf heh.. misschien stonden ze altijd al samen dat weet ik niet.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:13

hmm tja toch hebben die 2 van mij zonder problemen 11 !!! jaar bij elkaar gestaan in de box, overdag wel naar buiten. Ik zou het gewoon proberen en met de verkoper van de Shet afspreken of je hem/haar kunt terugbrengen als het niet gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:24

Mijn ponys:Talita, Ramona en Sik staan gezellig met zijn drieeen in een grote stal met luik naar buiten en luik naar een andere stal waar een koe instaat.
Talita is een fjord, Ramona is een welsh en Sik is de geit.
Het gaat supergoed in stal zowel buiten.
Op een dag haal ik maximaal een halve kruiwagen mest eruit, dus ik kan wel zeggen dat ze vrij schoon zijn met zijn drieeen maar dat komt ook omdat ze alleen s'avonds binnen staan.
s'ochtens als ik kom om te voeren liggen ze vaak met zijn drieeen plat in stal en kwa ruimte zou er nog wel een Talita bij passen
Over het algemeen ben ik wel voor een stalmaat, maar het ligt ook aan het karakter van je paard.
Sommige paarden zijn wat liever op zichzelf dan andere paarden en er zijn natuurlijk ook veel combinaties die niet kunnen.
Het enige nadeel wat ik ondervind is dat als ik Ramona haar manen geborsteld heb de volgende dag aantref als een klittebol omdat Talita nogal graag in Ramona haar manen kroelt.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:26

Als ze elkaar goed kennen, is het vaak geen probleem. Mijn welsh en shet stonden ook in een stal van 3x5m. Verder hadden ze allebei een hoek waar ze hun eigen voer kregen. De shet bij de deur, zodat ze eventueel zou kunnen vluchten als Amber een keer met haar verkeerde been uit bed was gestapt.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:11

capopjekop schreef:
Als ze elkaar goed kennen, is het vaak geen probleem. Mijn welsh en shet stonden ook in een stal van 3x5m. Verder hadden ze allebei een hoek waar ze hun eigen voer kregen. De shet bij de deur, zodat ze eventueel zou kunnen vluchten als Amber een keer met haar verkeerde been uit bed was gestapt.

Ja, precies, de shet moet de kans krijgen om even opzij te gaan als er een trap wordt uitgedeeld.
Maar shetjes kunnen meestal prima van zich afbijten, het lijkt wel alsof de shetjes de enigen zijn die hier gevaar lopen!
Sommige paarden kunnen het goed met elkaar vinden, andere niet.
Ik denk dat je het beste een jong shetje kunt proberen, omdat die zich het makkelijkst aan zal passen aan de nieuwe omgeving, maar als je een sociaal gezond paard hebt kan alles!