HELP...paard steeds zijn ijzers kwijt!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:33

z'n landje is nu erg nat door de regen en hij zakt nu ook ver weg dus nu kan het zo zijn dat het daardoor komt dat hij z'n ijzer kwijt is.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:40

dat kan ,maar de mijne trapte haar ijzer los tijdens een buitenrit,ik had toen nog geen springschoenen aan.

het is de manier van lopen,ze is voor de langzaam weg.
ze loopt dan denk ik teveel op de voorhand.
als we straks weer lekker aan de gang gaan,gaat ze weer beter lopen en dan vangt ze minder.

Jooske

Re: HELP...paard steeds zijn ijzers kwijt!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:48

Nieuwe hoefsmid nemen..

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:51

wij hebben net een nieuwe hoefsmid !!!

stephanie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 05:03

Zucchero schreef:
Oversized rubber springschoenen met klitteband omdoen. Kosten maar ongeveer 10 euro per paar en het werkt bij die van ons ook super en die staat op egg-bars! Vriendin van mij past dit truckje ook toe en bij haar paard werkt het ook super. Wel goed in de gaten houden of je geen schuurplekken krijgt. Hebben wij nog geen last van gehad en Gwendolyn heeft ze dag en nacht om en dat al een maand of 6 inmiddels. Is wel 2 keer een springschoen verloren, maar nooit meer een ijzer!
Voor de waarom op ijzer vraag (voor het geval jullie hem ook aan mij zouden willen stellen): nodig ivm standcorrectie. Zou het niet nodig, zijn dan zouden we er echt geen ijzers onder hebben. Geef mijn geld liever ergens anders aan uit

Een goede hoefsmid levert buiten goed werk ook heel veel plezier en een slechte kan je paard onherstelbaar verprutsen!!! Goed dat je de hoefsmid van de DA hebt genomen!

Succes!

Ik ben het met je eens. Mijn paard heeft ook het probleem dat ze der ijzers kwijt raakt in het land. IK heb leren springschoenen om. Schuren iets minder snel.

Bij mij werkt het prima

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:33

arabiandevil schreef:
en de hoefsmid zal ook nooit zo maar bij een paard ijzers d'r onder doen als het niet goed zal zijn dan zal hij wel ander advies geven( zoals jij bevoorbeeld) !!!

*ahum* jij hebt wel heel veel vertrouwen in je smid! Ijzers levert veel meer op hoor

maar dat je mij niet kent en niet weet wat ik doe in het dagelijks leven betekend niet dat ik onzin verkoop. Ik zou er als ik jou was toch eens serieus over nadenken in plaats van blind te vertrouwen op je dierenarts en hoefsmid. Bekijk het probleem eens vanuit een andere visie en er zal een wereld voor je open gaan..

Ook van adviezen de je in eerste instantie niet aanstaan kun je veel leren..

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 14:55

ja dat zal allemaal wel, maar ten eerste weet jij niet eens wat de dierenarts tegen mij gezegd heeft!!!
en hij staat pas net op z'n ijzers omdat het zonder echt niet goed ging!!!
en voorderest loopt hij er niet slecht op dus als het alleen is dat z'n ijzers er af vallen waarom zal ik ze er dan meteen aflaten halen als hij zo wel goed loopt en zonder ijzers niet....
ik heb liever voor m'n pony dat hij goed loopt met of zonder ijzers!!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:56

En hoe liep je pony dan voordat je er op reed? Ik neem aan dat ie niet met ijzers geboren is

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:58

vaak ligt het aan de eigenaar die zijn paard de blub in stuurt waardoor het beest zijn ijzers kwijtraakt en niet altijd aan de hoefsmid. zorg dat als je je paard los gooit de bodem droog is, is het 1 drek laat dan je paard binnen of ga er rustig aan de hand mee stappen. je zult zien dat het je heel wat verloren ijzers scheelt.

Wilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:14

Mijn paard trapte ook elke week dr ijzers af, ik doe haar nu altijd springschoenen aan en sinsdien is ze ze nooit meer kwijt! Wel de hoeven onder de springschoenen goed schoon houden.
Ik denk nie dat een smid hier altijd iets aan kan doen, ik heb een hele goede smid en sommige paarden doen dit gewoon!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:18

bruine schreef:
vaak ligt het aan de eigenaar die zijn paard de blub in stuurt waardoor het beest zijn ijzers kwijtraakt en niet altijd aan de hoefsmid. zorg dat als je je paard los gooit de bodem droog is, is het 1 drek laat dan je paard binnen of ga er rustig aan de hand mee stappen. je zult zien dat het je heel wat verloren ijzers scheelt.

wat een wijsheid !

het ligt in mijn geval zeker niet aan de smid,deze heeft ze al anders gelegd,maar madam doet het gewoon zelf onder het rijden ze stapt erg ruim over en is voor te laat weg.
ze trapt ze zelf los of eraf.

ze is nu 5jr en heeft nog maar erg weinig gedaan vanwege dracht en vaak ziek geweest,we moeten het met rijden gaan verbeteren!

en mijn paardje mag echt wel lekker los om uit te razen,dat ga ik haar niet ontnemen,dan komt de smid maar een x extra.
en de springschoenen werken tot nu toe gelukkig ook perfect![ff afkloppen]

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:26

ja het ligt vaak ook aan de blubber want paar weken terug was er veel regen gevallen en het land is nog een beetje nat dus zakt hij ver in de blubber!!!
ik heb misschien een maantje gereden en toen werd hij kreupel.
de dierenarts zei dat zijn gewrichten nog te zacht zijn en dat hij te weinig vitamines had toen had ik een hele emmer met vitamines mee gekregen.
hij was toen nog steeds kreupel en kreeg ik bloed verdunners mee en antibiotica en toen liep hij na 3 maanden weer goed en kon ik rustig aan weer met hem beginnen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:33

Mijn hoefsmid slijpt randje aan de bovenkant van het ijzer eraf zodra ze op maat zijn zodat een schuin kantje ontstaat. Gaat ze nou met ene voet op andere ijzerrand staan, dan glijdt die hoef er als het ware gelijk af en blijft het ijzer mooi onder voet. Wellicht nog idee? Als jouw pony steeds op de achtertakken gaat staan, kan je smid die misschien iets korter maken? succes

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:40

Onze 3-jarige heeft een nieuw record gevestigd, haar ijzers zitten er nu 5 weken onder . Ik gooi haar nu los met springschoenen die tot op de grond gaan. Ze heeft begin dit jaar bij elkaar ook een paar keer ijzers gehad, de langste zat amper 2 weken. Nadat ze ze voor de zoveelste keer kwijt was, heeft ze de hele zomer zonder gestaan. Nu moest ze er toch weer aan geloven. Deze keer wat het wel erg, dinsdag kwam de smid, zaterdag allebei de ijzers eraf, raadsel waar ze gebleven zijn, volgens mij vreet ze ze op. Gelukkig heb ik een hele schappelijke smid. Ze staat nu al 5 weken op deze ijzers en met de springschoenen om gaat het echt een stuk beter, ook stond ze afgelopen tijd amper op de wei. De smid heeft de takken ook iets ingekort aan de achterzijde, zodat ze minder snel vangt. Het komt volgens haar vanzelf wel goed met ons knollie als ze wat ouder is . Onze dame staat op ijzers om wat gecorrigeerd te worden, daarbij gaat ze volgend jaar in training en komt dan dagelijks in een trainingsmolen met harde ondergrond. Ws moet ze volgend jaar dus rondom op ijzers.

Onze fokmerrie wordt sinds een maand of 3 natuurlijk bekapt en dat bevalt ook prima.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:34

arabiandevil schreef:
en voorderest loopt hij er niet slecht op dus als het alleen is dat z'n ijzers er af vallen waarom zal ik ze er dan meteen aflaten halen als hij zo wel goed loopt en zonder ijzers niet....

maar ijzers die steeds afgetrapt worden en steeds opnieuw eronder geslagen worden is écht heel slecht voor de kwaliteit van de hoeven. De kwaliteit gaat echt heel hard achteruit op die manier.

De ijzers zijn om de stand te corrigeren neem ik aan, en dan de zooltjes om de schokken -die de ijzers veroorzaken/verergeren- op te vangen.

Ik vind het zo ouderwets om zoiets met ijzers op proberen te lossen terwijl er tegenwoordig zo veel meer mogelijkheden zijn.

Ijzers zijn best prima hoor, maar aangezien jouw paard de ijzers er niet onder houdt schiet je er weinig mee op.. Je corrigeert de stand (jouw paard groeit nog, dus kan nog nét) met het ijzer, die zit er dan een paar weken onder, paard loopt goed maar trapt er per ongeluk één onderuit.. kun je je voorstellen wat voor belasting dat ineens is voor die gewrichten? de hele tijd drie weken gecorrigeerd en dan weer een paar dagen ongecorrigeerd... dat schiet toch niet op dan zo?

Kun je toch beter verder denken dan je neus lang is.. ook al weet je nog niets af van de verdere mogelijkheden..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:43

Amen ilsejee!

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:18

hij staat helemaal niet een paar dagen ongecorrigeerd want zodra wij het merken en meestal de dag dat de ijzer er af is gevallen of die avond er voor bellen wij meteen de hoefsmid en komt hij er meteen aan!!!!

maarja bedankt voor de tips......

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:33

wat ga je er nu aan doen uiteindelijk?

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 19:36

heb nog geen idee... zal het nog ffies aan kijken.
de hoefsmid was er vandaag en die zei: als ze er blijven afvallen dan moeten ze er af, je doet toch niet veel met hem en dan kunnen ze in het voorjaar er weer op.
dus we kijken het nog aan en anders gaan we praten met de dierenarts en de hoefsmid wat we het beste kunnen doen.

diandra_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:38

ehj mijn paard had hetzelfde.... Ik heb een andere smit genomen en nu gaat het goed... heb geen idee waar het aan kan liggen succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:36

niet zo slim van je hoefsmid om een jong paard al op zooltjes te zetten
zonder goede reden
paarden die (nog) teveel op de voorhand lopen trappen ook sneller hun ijzer er af
dat wordt vaak wel beter als ze ouder en goed getraind zijn
d.w.z. in balans lopen

maar als je paard echt een probleem paard is:
lekker op blote voeten laten lopen en evt. hoefschoenen
dat scheelt je nog een hoop kosten ook
en arabieren hebben vaak goede harde hoeven

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:46

die zooltjes helpen anderperfect:D!!!
hij loop niet meer kreupel!!!
maar er was nog iemand die het had over hoefschoen dus zal vragen of dat dan niet een beter idee is als het toch ook een hoop scheelt dan kan ik inplaats van steeds ijzers betalen wat leuks kopen

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 07:53

Howel hoefschoenen in de bagger???? wellicht schuurt dat weer teveel en wellicht kunnen ze ook over je ijzers heen. Dat veel buitenlopen is natuurlijk ideaal voor je paard, daar zou ik ook niet aan tornen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:11

hoefschoenen zijn niet gemaakt om over ijzers heen te dragen. Als je eventueel hoefschoenen wilt kun je ze het beste van Smit nemen, hij maakt ze op maat en kan ook die standcorrectie erin verwerken en eventueel een extra zacht zooltje.
Als je veel modder hebt heb je kans dat schoenen vastzuigen in de modder (net als bij je eigen laarzen bijvoorbeeld). Ook daarom zou ik de schoenen van Smit aanraden, die worden precies gemaakt op jouw paardje en blijven daarom beter zitten.

Over het schuren: De schoenen moeten altijd ingelopen worden, er moet een soort eelt gaan vormen op de hoefballen. Koudbloeden, haflingers, friezen, enz. hebben wat meer beharing op de hoefballen en zijn er daarom vrij snel aan gewend. sommigen hebben het eelt niet eens nodig. Bij warmbloeden en dus helemaal bij volbloedjes is die huid vaak een stuk gevoeliger en zal het dus langer duren tot de schoenen ingelopen zijn. Daar moet je dus in jouw geval wel over nadenken.

Verder kunnen schoenen zonder problemen 24 uur gedragen worden. alleen af en toe even schoonmaken en dan weer aantrekken.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:38

Hmm dit is wel handig, ik heb ook een paardje dat nu met de blubber zijn ijzers om de haverklap kwijt raakt.