Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e.d

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:40

Ik laat der gewoon nog half jaartje tuttelen in het land..
want als ik me fries rijdt in de bak, is zei ook altijd in de bak en dan loopt ze altijd achter de fries aan, wat ik ook doe.. meestal is ze zo'n 5 min erbij in de bak.. kan dat wel kwaad? of kan ik dat gewoon zo laten? ze loopt nooit in de bak, loopt de figuren achter m aan e.d

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:27

de mijne is 2.5 en staat sinds kort op stal. Ze komt overdag gewoon buiten met haar maatjes... En dat ligt aan het weer of het op de wei of in de paddocks verdeeld is.

Kan ze een paar uur ravotte met andere..

ik kom elke dag en leer er kleine stukjes mee lopen aan de hand en borstel wat..

Voor de rest begin ik pas met 3 jaar of 3.5 ligt eraan hoe ze eraan toe is, met longeren enz

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:44

runningkawa schreef:
Ik vind 3 kwartier bezig zijn met zo'n jonkie al heel veel te lang
Persoonlijk zou ik daar mee stoppen.
En dan de rest pas gaan doen als hij min. 3 is

mijn veulen vind al die aandacht geweldig. alleen voetjes optillen niet, maar ze moet binnenkort toch eens naar de hoefsmit en indien ik haar geen kalmerende pasta wil geven of slaapmiddel oefen ik om de dag. en als ze haar hoef op tilt na een keer wordt ze beloont en gaat ze weer de wei op of wordt ze lekker verder gepoetst. Een klein stukje wandelen doe ik ook 1 keer per week, maar dat is maar iets van 10 minuten of een kwartier. Ik zelf ben wat minder lang bezig, maar als haar jonkie dat leuk vind zou ik daar niet mee stoppen. Wel als ze ziet dat het veulentje er geen zin in heeft.

Tips voor hoefjes optillen oefenen zijn welkom

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:16

Ze mag het van mij en idereen die graag wil.

Maar zoals eerder eengegeven, niet over een tijdje aankomen met topic, mijn veluen steigerd, mijn veulen staakt enz enz
want je wilt niet weten hoeveel topics daar al van voorbij zijn gekomen en allemaal van paardjes die het eerst ook zo leuk vonden

Lorr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:38

ik doe ook verder nix met haar..
ik wacht lekker tot ze 3,5 jaar is.. dan laat ik haar inrijden, en na de winter dus in het nieuw jaar aan de longe 1x per week ofzo, gewoon spelende wijs

Leschem

Re: Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:45

Mijn arabiertje is van mei 2004. Net anderhalf geweest dus. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik haar vorig jaar kreeg, ze voor een paardje van 7 maand al heel ver was. Uit noodzaak, heel verhaal, maar ze was dus vrij ver.
En nu loopt ze buiten zo lang als het 'moet' mee, ze is soms wat fris, maar meestal superlief en ze is verkeersmak (alleen als ze haar buien heeft 'zoekt' ze schrikpunten). Ze reageert heel goed op mijn stem en haar naam; nu het routine wordt dat ze savonds op stal gaat komt ze zelfs aanrennen uit het weiland, of soms staat ze er zelfs al. Halster is niet nodig, ze volgt me gewoon naar haar stal.

Ze vindt alles goed; overal aanraken, afspuiten, zelfs in de zomer helemaal gewassen, geen probleem. Hoefsmid gewend, ze heeft geen ijzers maar hoefjes moeten soms wel geknipt worden.

Maar nu komt het dus: ze is nu groter en sterker. Ik heb absoluut geen problemen met haar, maar mijn stalgenootje zei laatst: je kunt maar beter een hoofdstel met bit voor haar aanschaffen, want dalijk is ze zo sterk dat je haar niet meer houdt en dan is het te laat.

Wat vinden jullie daar van? Ik persoonlijk vind haar nog jong...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:12

bit oefenen, prima. maar geen belasting erop. dus gewoon een paar minuutjes een keertje om in de wei ofzo. de opvoeding is DE factor als het gaat om volgzaamheid, dus goed oefenen met het halster, dan luistert ze zo ook wel. je zegt dat ze al erg goed luistert, en veel gewend is. dan is het toch niet nodig om een hoofdstel in te doen? ik oefen het wel af en toe met mijn 2,5 jarige, maar dan gewoon als ze in de wei loopt. verder vraag ik er niks van.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:33

Mijn pony wordt op 21 januari 3. Ik ben sinds twee weken bezig met een tuigje (ze gaat voor een karretje) en wandelen langs de weg (om verkeersmak te worden). Hier ga ik mee door ( 2-3 keer per week) tot eind januari, dan moet ik 5 maanden naar Wales dus dan krijgt ze vakantie! Als ik terugkom is ze 3,5 en dan ga ik haar echt inspannen enz.

Maaikyhj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:43

Het verschild heel erg per paard. Zelf heb ik een fries x arabier, ze is super leergierig en alles gaat heel makkelijk. Ze is nu ruim 2,5 ze kan al een zadeltje op en een hoofdstelletje om. Ook loopt ze 1 keer per week 10 min. aan de longeerlijn.

Op stal staat ook een friesche merrie van de zelfde leeftijd, die kent nog haast niets. Ze leer niet graag dus wordt ze nog lekker met rust gelaten.

Als je dat bij mij merrie doet zal ze gerust niet ongelukkig worden maar ze vind het gewoon wel heel leuk om dingetjes te doen (denk ook aan vrij springen, je moet haar dan zelf gewoon dwingen om te stoppen want ze blijft zelf maar doorgaan)

Janne88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:46

Ik geef er zelf de voorkeur aan mijn paarden zo lang mogelijk 'jong' te laten zijn. Wel doe ik altijd lekker gek met ze, veel knuffelen als ze nog veulen zijn, enz. Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt, want ze zijn allemaal schaapmak. Met het belastende werk begin ik meestal pas als ze 3,5 zijn, als ze al lekker 'volwassen' zijn. Als je paardje niet zo mak/makkelijk is kan dit natuurlijk wel problemen opleveren, maar mij bevalt het heel goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:47

Afbeelding
oz ze dingen graag doen, geeft hoogsten een stukje geestelijk aan

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:50

ja ..
Dat is waar.
Ik vind roken lekker maar lichamelijk is het toch echt slecht!

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:52

runningkawa schreef:
Afbeelding
oz ze dingen graag doen, geeft hoogsten een stukje geestelijk aan

Dat is zeker waar. Daarom vind ik het zelf ook vaak moeilijk inschaten en doe ik maar rustig aan voor de zekerheid.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:13

ik heb meerdere paarden beleerd van jongs af aan en longeer ze af en toe als ze 2jr zijn zodra ze dit beetje onder de knie hebben zijn ze ongeveer een jaar of 2,5 dan kan je het wat vaker doen en dan als ze bijna 3jr zijn zadel erop en zodra dat goed gaat er af en toe op. maar wel alles rustig aan en met beleid . paarden hebben hier nooit wat aan over gehouden. heb nu zelf een hengstje van 1jr en 10mnd en die laat ik alleen nog los door de bak lopen en poetsen en soms stukje mee aan halster lopen worden ze nooit slechter van .ga in maart met longeren beginnen dan is ie 2jr .

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:26

hoe weet je dat hij er niks aan over houd, zo9wel geestelijk als lichamelijk.
Ik bedoel.. slijtage.. (longeren is heel zwaar voor het binnenbeen)
Stel ik begin al zo vroeg..
Mijn paard is 15 en ze begint er minder op te worden..
Misschien was ze als ik wat langer gewacht had wel pas op haar 18de minder geworden??

Je kan niet in de toekomst kijken..
Je weet niet hoe hij/zij was geweest als je langer gewacht had.
Misschien was die dan nog wel werkwilliger geworden als dat hij nu is??

belinda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:24

of dat ze nou zelf door de bak sjeesen of je doet er een lijntje aan als ze zelf los door de bak sjeesen kunnen ze veel meer schade aan zich zelf toe brengen hoor. maar ja deze discussie kan eindeloos door gaan ieder heeft toch ze eigen mening er over .

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:27

Pfff, het zoveelste topic! Ik ben het met RK eens en verder wil ik eraan toevoegen voor TS: als je al niet weet wanneer je kunt beginnen, hoop ik dat je wel de juiste begeleiding hebt ALS je gaat beginnen!

Br3nda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:37

runningkawa schreef:

ik vind dat absoluut niet te lang!! hij moet toch aan mensen wennen?
je kan ook al beginnen met de hoefjes optillen jah ..
leert hij dat ook al
Ze vraagt geen moeilijke dingen van hem ,, en even lopen kan ook geen kwaad,, waarom zou het aan de hand lopen te zwaar voor hem zijn?

Als paarden ouder zijn moeten ze intesief een úúr lang lopen mét iemand er op,,
Zeg nou zelf ,, als hij lopen aan de hand niet gewent is,, dan kan dat al helemaal niet

(het is een beetje lang geworden )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:51

Beginnen (en daarmee bedoel ik longeren/zadelmak maken) ergens tussen het derde en vierde jaar. Niet voordat ze drie zijn, hou ik absoluut niet van. Paarden onder de drie horen in het land, met soortgenoten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:57

waarom moet een ouder paard perse een uur lopen met iemand erop?

ook al zo'n onzin..

Dat is mooi in de manege les, omdat je daar voor een uur betaald.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:59

runningkawa schreef:
waarom moet een ouder paard perse een uur lopen met iemand erop?

ook al zo'n onzin..

Dat is mooi in de manege les, omdat je daar voor een uur betaald.

Oeiiiii dan ben ik een slechte baas, want mijn paarden lopen slechts zelden een heel uur als ik in de bak train...

Edit: ter verduidelijking: ik rij bijna altijd (veel) minder dan een uur. 'k Zou niet weten waarom ik op de klok moet kijken tijdens het rijden. Klaar is klaar en goed is goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-06 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:00

Inderdaad beginnen voor de keuring dus de CK is meestal eind Juli. Dan is het paard voor de keuring al gelongeerd ed. Na de keuring even rust. En dan gewoon weer rustig aan beginnen! Dus dan zijn ze 3,5!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:10

Ik vind dat je met een jong paard beter te rustig aan kan doen dan hem heel vroeg al te gaan longeren of zadelmak maken. Je kan beter wat langer wachten met alles en zorgen dat je paard niet al op zijn 13e helemaal versleten is dan nu al beginnen.
dus ik zou gewoon als je paard minimaal 3 is rustig beginnen. En als je nog langer kan wachten is het alleen maar beter

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:27

Br3nda schreef:
runningkawa schreef:

waarom zou het aan de hand lopen te zwaar voor hem zijn?

Dat heeft niet zozeer met het lichamelijke aspect te maken als met het geestelijke. Een jong paard heeft het concentratievermogen van een kleutertje. Heb je wel eens geprobeerd om een klein kind een hele film uit te laten kijken? Dat houden ze niet vol. Met paarden is dat net zo en je leert (kijk maar naar je eigen lessen op school) het meeste als je er je aandacht bijhebt en iets wilt leren. Zodra je verveelt raakt haak je af. Met je paard moet je dus ook letten op 'de spanningsboog'. Een jong paard kan zich nog niet zo lang concentreren.
Met rijden idem dito, zet ze een uur aan het werk en je gaat je doel voorbij. Met een ouder ervaren paard kan dat wel omdat de spanningsboog groter wordt en het paard een goede basisconditie heeft en nieuwe dingen kan koppelen aan oude informatie, mits je ruimte inbouwt in dat uur voor ontspanning. Een jong paard krijgt voortdurend nieuwe input, heel vermoeiend (de eerste dagen dat je een nieuwe baan hebt of een nieuw soort lessen krijgt ben je ook afgebrand)
Dit dus even puur over het mentale aspect.

EDIT: kleurtertje verandert in kleutertje Iets onderbewust doet mij denken aan kleuren

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:19

Urielle schreef:

Dat heeft niet zozeer met het lichamelijke aspect te maken als met het geestelijke. Een jong paard heeft het concentratievermogen van een kleutertje. Heb je wel eens geprobeerd om een klein kind een hele film uit te laten kijken? Dat houden ze niet vol. Met paarden is dat net zo en je leert (kijk maar naar je eigen lessen op school) het meeste als je er je aandacht bijhebt en iets wilt leren. Zodra je verveelt raakt haak je af. Met je paard moet je dus ook letten op 'de spanningsboog'. Een jong paard kan zich nog niet zo lang concentreren.
Met rijden idem dito, zet ze een uur aan het werk en je gaat je doel voorbij. Met een ouder ervaren paard kan dat wel omdat de spanningsboog groter wordt en het paard een goede basisconditie heeft en nieuwe dingen kan koppelen aan oude informatie, mits je ruimte inbouwt in dat uur voor ontspanning. Een jong paard krijgt voortdurend nieuwe input, heel vermoeiend (de eerste dagen dat je een nieuwe baan hebt of een nieuw soort lessen krijgt ben je ook afgebrand)
Dit dus even puur over het mentale aspect.

EDIT: kleurtertje verandert in kleutertje Iets onderbewust doet mij denken aan kleuren

maar het is minder vermoeiend dan als hij alles ineens moet leren tussen zijn 2,5 en 3,5 levensjaar. een veulen tussen de 8 maanden en 2 jaar kan heel veel opnemen. in de natuur is dit de leeftijd waarop de met veel 'volwassen' aspecten uit het leven te maken krijgen, en uit de kudde gestoten worden. dit is mentaal veel zwaarder dan een uurtje wandelen aan een lijntje. het hangt ook van het paard af, het ene is leergieriger dan het andere.
dat je niet teveel verschillende dingen tegelijk moet proberen aan te leren is natuurlijk logisch, en verder ben ik het dan ook eens met het geqoute bericht.