Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

runningkawa schreef:Ik vind 3 kwartier bezig zijn met zo'n jonkie al heel veel te lang
Persoonlijk zou ik daar mee stoppen.
En dan de rest pas gaan doen als hij min. 3 is

runningkawa schreef:
oz ze dingen graag doen, geeft hoogsten een stukje geestelijk aan
als ze zelf los door de bak sjeesen kunnen ze veel meer schade aan zich zelf toe brengen hoor. maar ja deze discussie kan eindeloos door gaan ieder heeft toch ze eigen mening er over .
runningkawa schreef:Ik vind 3 kwartier bezig zijn met zo'n jonkie al heel veel te lang
) runningkawa schreef:waarom moet een ouder paard perse een uur lopen met iemand erop?
ook al zo'n onzin..
Dat is mooi in de manege les, omdat je daar voor een uur betaald.

Br3nda schreef:runningkawa schreef:Ik vind 3 kwartier bezig zijn met zo'n jonkie al heel veel te lang
waarom zou het aan de hand lopen te zwaar voor hem zijn?
Iets onderbewust doet mij denken aan kleuren

Urielle schreef:
Dat heeft niet zozeer met het lichamelijke aspect te maken als met het geestelijke. Een jong paard heeft het concentratievermogen van een kleutertje. Heb je wel eens geprobeerd om een klein kind een hele film uit te laten kijken? Dat houden ze niet vol. Met paarden is dat net zo en je leert (kijk maar naar je eigen lessen op school) het meeste als je er je aandacht bijhebt en iets wilt leren. Zodra je verveelt raakt haak je af. Met je paard moet je dus ook letten op 'de spanningsboog'. Een jong paard kan zich nog niet zo lang concentreren.
Met rijden idem dito, zet ze een uur aan het werk en je gaat je doel voorbij. Met een ouder ervaren paard kan dat wel omdat de spanningsboog groter wordt en het paard een goede basisconditie heeft en nieuwe dingen kan koppelen aan oude informatie, mits je ruimte inbouwt in dat uur voor ontspanning. Een jong paard krijgt voortdurend nieuwe input, heel vermoeiend (de eerste dagen dat je een nieuwe baan hebt of een nieuw soort lessen krijgt ben je ook afgebrand)
Dit dus even puur over het mentale aspect.
EDIT: kleurtertje verandert in kleutertjeIets onderbewust doet mij denken aan kleuren