Uitbreken paarden.. Wie aansprakelijk/verantwoordelijk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uitbreken paarden.. Wie aansprakelijk/verantwoordelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:08

Oooh dat is makkelijk. Jij bent aansprakelijk.

Wij hebben dat eens meegemaakt op stal. Het paard van een stalgenote was ontsnapt en heeft tijdens zijn tochtje 4 auto's te pakken gehad en voor een inmens bedrag schade gemaakt.

De omheining van de weide voldeed niet.
Toch heeft de rechter bepaald dat de eigenaar van het paard aansprakelijk was. Waarom?
Ze heeft willens en wetens dat paard in de wei neergezet...
Daar begin je dus niets tegen.

Als je weet dat de omheining niet goed is dan moet je dat eerst aankaarten bij de stalhouder, en niet eerder je paard erin zetten alvorens het hekwerk hersteld is.

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:19

heeft de verzekering die schade wel vergoed Sorane?

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:19

Volgens mij ben jij aansprakelijk! Tenzij het anders in de 'regels/contract' staat. Voor de rest ga ik mee met Sorane.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:20

juval schreef:

Volgens mij licht het er dan aan hoe je verzekerd bent.. En of jij wist dat de omheining goed was of niet..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:24

juval schreef:

Voor zover ik weet niet. Helaas...

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:44

als je gewoon WA verzekerd bent zijn huisdieren toch altijd meeverzekerd?? tenminste dat dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:50

Ik neem aan van wel. Maar ik weet niet hoe zij verzekerd was voor haar paarden.

En ik weet ook niet 100% zeker of er wel of niet uitgekeerd is. Ik weet wel dat het toen een hele rel veroorzaakt heeft op stal.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:52

De eigenaar van het dier. In de wet (artikel weet ik zo even niet) staat dat de bezitter aansprakelijk is. Ook leuk voor de verzorgpaardenkwestie: als ik met een paard een buitenrit maak dan ben ik niet de bezitter van het paard, ik ben 'houder'. De eigenaar is nog steeds bezitter dus aansprakelijk.

Voor wat betreft dat stalhouder-verhaal: maakt niets uit. Volgens de wet ben jij aansprakelijk, jij bent 'aanspreekpunt' voor evt. schade. Je kunt het best op de stalhouder proberen te verhalen, maar in eerste instantie ben jij aansprakelijk. Plus, het argument dat al vaker gegeven is: je zet je paard vrijwillig in een weitje met gammele omheining.
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 12-12-05 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:53

Een staleigenaar heeft er wel voor te zorgen dat problemen aan de accomodatie verholpen worden, daar betaal je toch voor? Je huurt een box en je betaald voor het gebruik van de accomodatie.
Maar idd heb je zelf ook de verantwoording waar je je paard inzet. Je paard in een wei zetten met een gammel hek is vragen om ongelukken.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:00

Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik zal zeker met de stalgenoten en de stalhouder gaan praten hierover!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:07

Mijn Tinker brak ook regelmatig uit..
Ze stond wel in de wei van een ander.. Maar wij waren wel aansprakelijk voor de schade die ze aangericht had.. Nu deed ze nooit iets kapot maken. Maar daar hebben wij wel voor geinformeerd..
Als je goed verzekerd bent vergoed de verzekering een deel of helemaal de kosten van de schade..

Nu breekt Amy nooit meer uit.. Omdat we haar nu verhuisd hebben naar een andere stal.. Ze was daar in die wei eenzaam en brak uit en ging op zoek naar vriendjes.. Dus ze sprong ook altijd over een omheinig van een paarden wei en ging dus bij die paarden in de wei staan..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:17

Sylvia schreef:
De eigenaar van het dier. In de wet (artikel weet ik zo even niet) staat dat de bezitter aansprakelijk is. Ook leuk voor de verzorgpaardenkwestie: als ik met een paard een buitenrit maak dan ben ik niet de bezitter van het paard, ik ben 'houder'. De eigenaar is nog steeds bezitter dus aansprakelijk.

Voor wat betreft dat stalhouder-verhaal: maakt niets uit. Volgens de wet ben jij aansprakelijk, jij bent 'aanspreekpunt' voor evt. schade. Je kunt het best op de stalhouder proberen te verhalen, maar in eerste instantie ben jij aansprakelijk. Plus, het argument dat al vaker gegeven is: je zet je paard vrijwillig in een weitje met gammele omheining.

Dit verhaal klopt redelijk.
De schadelijdende partij heeft geen probleem want die kan beide aanspreken. Het eenvoudigst is het wanneer hij jou als bezitter aanspreekt, dus dat zal hij vrijwel altijd doen.
Verhaal van de schade in de interne verhouding tussen jou en de stalhouder hangt van zoveel factoren af dat het niet zomaar even te zeggen is, wie uiteindelijk de schade moet dragen.
En in principe zijn huisdieren op je WA verzekering (beter: AVP) meeverzekerd.

_SC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:24

youngster schreef:
Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik zal zeker met de stalgenoten en de stalhouder gaan praten hierover!

Lijkt mij een goed plan, want ik (en dan kan ik voor Angelique ook
wel spreken volgens mij) ben het ook niet eens met de omheining!

Het gebeurd de laatste tijd wel erg vaak moet ik zeggen...

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:48

Hoi Hoi,
Lastig hoor vind idd dat de eigenaar van stallen hoort te zorgen voor goede stallen en omheining van bak of weide hoort erbij (niet alleen de lusten maar ook de lasten.). Al kom je het maar al te vaak tegen helaas.

is wat anders maar vorig jaar bij ons op stal had iemand zijn auto vlak naast de rijbak geparkeerd waar op dat moment een paard los liep, even later gaat de eigenaar van de auto naar huis en kwam er achter dat dat paard een paar happen uit zijn auto had genomen de lak zat nog tussen zijn tanden.

Wie gaat dat betalen was het gelijk, Eigenaar van het paard?
Eigenaar van de auto, had hij zijn auto maar verder naar achter moeten zetten. Wij als eigenaar van het terrein? wij hadden dan bordjes op moeten hangen met parkeren eigen risico?

Verzekering zei toen de eigenaar van het paard is aansprakelijk voor de schade die het paard aanricht.

Is al een paar x gezegt maar wou het er toch nog ff bijzetten.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:25

SpeedyCorsa schreef:
youngster schreef:

Dat bedoel ik. Wise en Viërra zijn niet de eerste die erdoorheen vliegen, en waarschijnlijk ook niet de laatste Ik wil gewoon geen paarden met gebroken benen of dikke wonden. Spreken we binnenkort dus maar eens af!

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:35

Sjoert schreef:
Mijn vader, stalhouder, zegt net dat voor zover hij weet dat het volgende geldt:

Wanneer je kunt aantonen dat de omheining slecht is (bv paarden breken regelmatig uit) of dat het uitbreken door de nalatigheid van de stalhouder heeft plaatsgevonden.... is hij aansprakelijk.

(maar of dit juridisch helemaal compleet/juist is weten we niet zeker.)

klopt als een bus
wij hebben op stal zo'n boekje waar al die regels in staan

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:40

Ik heb pasgeleden mijn aansprakelijkheids verzekering opgebeld, mijn paarden liepen dan niet op straat maar waren door de omheining heen het land ingegaan en stalhoudster had het over een dure grap.
Dus was het maar even gaan navragen.

En in mijn geval was ik niet aansprakelijk voor de schade aan het hek, omdat het hek niet paardbestendig gemaakt was.
Waren mijn paarden de weg opgegaan was ik niet aansprakelijk voor het hek maar wel voor de schade die de paarden daarbuiten aanrichten.
En natuurlijk kan je dan in hoger beroep omdat het hek niet deugdelijk was maar ja...voor mij gold dat niet dus vanaf dat punt is het denk ook meer wat de rechter vind.

Ebony_94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:22

youngster schreef:

[/quote]

Dat bedoel ik. Wise en Viërra zijn niet de eerste die erdoorheen vliegen, en waarschijnlijk ook niet de laatste Ik wil gewoon geen paarden met gebroken benen of dikke wonden. Spreken we binnenkort dus maar eens af!
[/quote]

Wij hebben dit nl ook al eens gehad met mn vorige paard.
Deze en onze shet waren met oud en nieuw uitgeroken uit het weiland.
Kwamen we pas later achter.pas rond 1.00.
overal gezoch politie gebeld maar niet te vinden.
om 6.00 krijgen we telefoon de paarden waren gevonden door de bereden politie.
Deze heeft heel het weiland nagekeken en het voldeed aan de eisen.(omdat als dat niet zo was kregen wij de rekening)Niet de eisen die ik voor mijzelf had aan het weiland maar goed. De regel was: Een of twee draden gespannen als omheining is voldoende. Dan is het aan de eigenaar wat voor draad hij er heeft.

Dit is het addertje....zelf hebben wij het meteen vervangen door dik schrikdraad lint...wilden het risico niet weer lopen!

Maar er is veel gevaar als omheining zijnde..eigenlijk is het nooit goed. Te stevig kan veel schade aan het dier aanbrengen en te los ja dan rennen ze weg...altijd moeilijk!

Maar als we er redelijk met hem over gaan hebben moet er toch wel iets uit te slepen zijn...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:34

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:02

Wat Sily zegt is precies het punt: als je kunt bewijzen dat het hek ondeugdelijk is zul je de schade aan het hek wsn niet hoeven te vergoeden, maar je blijft aansprakelijk voor de gevolgschade...