Stro/zaagsel of...???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:05

Houtkrullen vind ik ideaal. Prettig om uit te mesten, makkelijk bij te houden, makkelijk in opslag, paarden staan mooi droog en het ziet er nog mooi uit ook.
Ze zijn overigens goedkoop te krijgen bij houtfabrieken als je die in de buurt hebt, alleen heb je dan geen stofvrije variant dus voor allergiepaarden is het dan niet ideaal.

ArabStables

Re: Stro/zaagsel of...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:41

In de 13 jaar dat hier paarden staan heb ik alles hier al in de stal gehad:

stro: nee, afvalberg is énorm!! Wordt snel bruin en nat, aangezien stro geen vocht opneemt. Bovendien had ik regelmatig paarden met vieze vlekken op hun vacht en dikke buiken aangezien ze werkelijk hun hele stal leegvraten en 's ochtends op een vieze bruine derrie stonden, bijna op het beton. Een net nieuwe laag stro in de stal staat wel mooi maar weegt niet af tegen alle balen die hier in de stallen gingen en de mesthoop die richting de wolken ging.

Rubberen matten: nee, het 'staat niet' en is niet comfortabel voor de paarden. Wil het weer comfortabel zijn, moet je er een laag stooisel op gebruiken en dat vond ik dan weer jammer. Zonder strooisel scheelt het wel kosten, maar onder de matten gaat al snel een bacteriele oorlog gaande en dat vond ik ook niet erg prettig, dus die matten gingen er al snel uit.

zand: nee! Leek leuk in het begin, maar is niet uit te mesten zo zwaar! Verder neemt zand geen vocht op dus echt waardeloos. Was dus ook van korte duur..

Zaagsel/houtkrullen: Zeker niet onaardig, heb er mijn paarden jarenlang op gehad en ze blijven er mooi schoon op (heb schimmels). Neemt goed vocht op maar het nadeel is dat het veel teveel stoft en ik wil mijn paarden in een goed stalklimaat hebben staan, vooral in de herfst en winter omdat ze dan meer op stal staan dan in de zomer.

vlas: JAAAAA! Helemaal goed, dit spul! Ben er echt fan van. Voor mij geen ander stooisel meer! Mijn paarden blijven superschoon en het vlas neemt 4 tot 6 keer meer vocht op als zaagsel en absoluut stofvrij (Linabox van Ecobodem dan).
Hier zet ik mijn paarden met een gerust hart op. Zorg wel voor voldoende hooi gedurende de dag zodat ze wat te doen hebben, maar dat is met zaagsel ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:08

Mijn fjord is sinds kort allergisch voor tarwe, dus staan we nu op zaagsel. Althans het is 'afval' van de houtfabriek, in niet-vacuum verpakte zakken. Ik schep dagelijks de drollen eruit, een beetje het al te natte gedeelte en 2x per week een nieuwe zak erover heen.

T'is compleet nieuw voor me, dus ik weet nog niet hoe lang en hoe schoon etc. Het ziet er niet echt schoon uit, maar het is wel droog, dus ik ben van plan het zolang mogelijk te gaan potten, en desnoods pas, als ie weer 24-7 op het land gaat, ergens in april, het dan pas helemaal leeg te scheppen.
Buiten het directe resultaat wat je bij uitmesten met stro altijd hebt, mis ik het niet, dit is heel makkelijk!
En 't peerd heeft geen jeuk meer, en dat is de basisgedachte van het zaagsel geweest.

o1_Esley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:38

Ik kies voor stro. Mijn paard eet er wel van, maar bij het opstrooien hussel ik altijd het schone stro een beetje met het iets vuilere stro eronder. Waarom: dan heeft hij iets te knabbelen, als je paard heeft gezweet kun je hem ermee droogwrijven, ook lekker als je lekker dik opstrooit voor m'n paard... Goedkoop

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:52

ik heb hout krullen in de stal vind het ideaal stro eeten ze op.
mijn pa werkt bij een houthandel en kan dan altijd krullen meenemen uit de loods.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:55

Stro. Alleen zaagsel als de hele stal leeg gegeten wordt, en er dus geen stro meer over blijft.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:01

Op mijn werk staan alle paarden op stro, dat vinden paarden veel prettiger, zo kunnen ze lekker scharrelen(foerangeren)