Wie heeft er wel eens een paard/pony ingereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JeanetteF

Re: Wie heeft er wel eens een paard/pony ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:47

ik heb een new forest rijd er nu ong. een jaar op.
ik weet hoe t komt maar ze was overal snel aan gewend en reed er binnen een week al op (natuurlijk wel alles rustig opbouwen)
nu kan ze al heel veel natuurlijk valt er altijd nog wel wat te leren maar dat komt nog wel

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:23

_Marinke_ schreef:
Owja moet dan ok even zeggen boe ik het gedaan heb he?

Nou in het begin eerst laten wennen aan het zadel door middel van aan de hand lopen en longeren, langzamerhand kwam het hoofdstel (eerst zonder bit, later met) dit ook door middel van aan de hand lopen en longeren. Toen heb een gewicht op het zadel gedaan (fietstassen met stenen Niet al te zwaar hoor) en dan in het begin aan de hand, en later longeren. Toen de shet zo goed en wel klaar was voor een ruiter (toen die 2,5 was begonnen, toen ze 3,5 was ong was ze pas klaar voor een ruiter!) Maar ze was dan behoorlijk leergierig, maar ze had ook dagen dat ze totaal niks wou! (shet he? ) Maar ik heb het niet in de details verteld omdat zo'n beetje elke pony anders is, ik adviseer je om er iemand bij te halen die er verstand van heeft, en zelf al profesioneel is..

je mag nooit stenen in fietstassen der op doen!!!stel je voor dat hij gaat bokken en de stenen vallen er uit dan vliegen ze tegen je hooft of tegen je pony!!!das niet echt slim he

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:11

Diverse paarden nu gedeeltelijk ingereden.

Begonnen met longeren, gaat dat netjes (als in braaf in een rondje om je heen en letten op stemcommando).
Zadel er op en longeren, gaat dat ook netjes dan er op hangen aan de longe, vervolgens er op zitten aan de longe, daarna wordt de longe steeds minder belangrijk en is het aan de longe er op rijden...contact met de teugels, contact met de benen, op commando van de ruiter halthouden, stappen en draven. vervolgens los deze dingen. Daarna wordt het langs de bakrand rijden en in diagonalen oversteken (of recht oversteken).
Daarna voltes en slangevoltes. Vind zelf slangevoltes erg nuttig om het stuur er een beetje op te krijgen.
Sturen doen we dmv zit en licht bitcontact als ondersteuning...er wordt niet getrokken, maar los vast contact zodat de paarden zich niet verzetten op het bit. Gallopperen doe ik eigenlijk pas als ik het paard fijn onder me vind lopen. Dat ik het idee heb dat het zichzelf weet te houden en controle heeft over zn benen.

en je andere vraag: zie je andere topic!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:13

Ik heb heel wat paarden en ponies ingereden ongeveer op de manier van Bella, alleen doe ik nooit aan hangen. Ik oefen eindeloos op en afstijgen, en daarna gewoon erop, geen gemieter. Overdwars is het gewiocht ongewlijk verdeeld, niet makkelijk voor ze. Verder heb ik hier Princesa ingereden zonder rijbaan. Dat was best anders. -ze had wel een hele kleine paddock, waar ik dan of en afstappen wel kon oefenen, maar rijden kon ik er niet, dus meteen naar buiten. Ik had al een jaar met haat gewandeld, dus ze kende het ritje en hoefde me alleen te vervoeren. Maar veel stuur zat er niet op. Deed een halster met teugels erbij. Toen was ze beter stuurbaar... Heuvel afwaarts zo´n rotspad af, was wel eens eng...