Manieren om op het goede been licht te rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suomi

Re: Manieren om op het goede been licht te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:51

Pattypaard schreef:
snoetie, je hand dan op de schouder van de pony leggen? bijv. je rechterhand op de rechterschouder van de pony als je linksom rijd.
dankje

Ja, volgens mij moet je dan je hand op de buitenschouder van je paard leggen.

Maar heb je altijd moeite met op het goede been licht te rijden? Zelf zie ik (bijna) altijd of ik wel of niet op het goede been licht aan het rijden ben, maar als ik onzeker ben (bijvoorbeeld omdat er mensen rond de bak staan te kijken als ik aan het paardrijden ben) dan ga ik ook twijfelen: 'zit ik wel op het goede been licht te rijden?' Terwijl ik als ik zeker van mn zelf ben, ik 9 van de 10 keer gewoon op het goede been aan het lichtrijden ben. Best stom eigenlijk Als ik zelf aan het kijken ben naar iemand anders die paardrijdt zie ik het of hij/zij op het goede been lichtrijdt of niet.
Eigenlijk moet ik me er dus niks van aantrekken als anderen kijken als ik aan het paardrijden ben, maar ja, da's makkelijker gezegd dan gedaan...

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:27

Snowytje schreef:
Als ik op het verkeerde been zit dan zit ik niet lekker dus ik hoef nooit te kijken. Neem anders een tijdje les aan de longeerlijn en dan alleen oefenen om op het goede been te rijden. En met je ogen dicht "voelen" dan leer je het vanzelf!

Dat gelt echt niet voor iedereen hoor... Ik heb echt ALLE truckjes geprobeerd die hier voorbij zijn gekomen en ik kan het nogsteeds niet voelen of zien.... en ik heb echt wel veel geoefend... Ik reed op een gegeven moment 4/5 keer in de week op de manege en had echt een super goede instructrice maar die heeft het me echt neit kunnen leren hoor...

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:41

jesse_rulez, ik heb echt altijd dat ik het niet zie. Of er iemand aan het kijken is of niet, het kunnen zien lukt niet.
Snowytje, lessen aan de longeerlijn is niet mogelijk. Maar ook al zou dat wel mogelijk zijn, als je echt een kwartier lang alleen maar daarop gaat letten lukt het helemaal niet. (Heb het zelf ondervonden.)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:55

Een (niet al te grote) volte rijden. Als je op het verkeerde been lichtrijdt voelt dat niet fijn.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:35

Pattypaard, waarom zie je het niet? (Simpele vraag, moeilijk antwoord )

Het voelen, dat is vaak een probleem, vind ik zelf ook. Op sommige paarden is het nauwelijks te voelen, die lopen gewoon heel vlak of juist heel scheef.

Maar waar gaat het mis bij het zien? Kun je het ritme van de passen aangeven (1-2-1-2, precies op de passen van het paard)
Kun je zien welk been naar voren is en welk been niet? Kun je dit bijvoorbeeld hardop meezeggen? Zo niet - kun je dit in stap?

En als de instructeur het zegt, kun je dan omschakelen (1 pasje doorzitten dus)?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:37

jep dat kan ik allemaal zien

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:38

Dat heb ik ook.. ik kan het zien maar de link is er niet met het zien en het doen!!1 die coordinatie missen we!! het is niet uit te leggen hoe het komt.. het is erg irritant maar je kan er soms gwoon nix aan doen....

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:40

idd!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:11

MsMarit schreef:
Dat heb ik ook.. ik kan het zien maar de link is er niet met het zien en het doen!!1 die coordinatie missen we!! het is niet uit te leggen hoe het komt.. het is erg irritant maar je kan er soms gwoon nix aan doen....

Ik geloof het direkt.

Maar ik vind het interessant om te weten hoe het nou komt, en ik ga er vanuit dat je, als je het heel rustig oefent en aanpakt, uiteindelijk wel wat verbetering moet kunnen krijgen. Als je maar niet te veel in 1 x wilt, maar ministapje voor ministapje.

Als je nou bijvoorbeeld de komende 3 of 4 keer dat je gaat rijden gewoon alleen maar hardop meetelt met de bewegingen? Je kijkt naar het goede been (buitenbeen dus) en je zegt gewoon hardop: voor - achter - voor - achter.

En dit dus niet een kwartiertje maar gewoon een paar keer rijden achter elkaar. Dan een stapje verder, bijvoorbeeld doorzitten en 1 arm meezwaaien: voor-achter-voor-achter. Of je ritme aan te passen door 1 van de woorden te vervangen. voor- zit - voor - zit. Je hoeft je rijden nog niet aan te passen, alleen je woorden.

En dan kun je misschien langzaam merken of je woorden overeenkomen met wat je doet.

(Ik filosofeer maar wat, maar ik heb gemerkt dat heel veel dingen te leren zijn als je je stapjes maar klein genoeg maakt. En dat is veeeeel kleiner dan vaak in de les gedaan wordt)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:14

Bij mij komt het omdat ik te geconcentreerd ben op andere dingen Bij de eerste wending/hoek voel ik het over het algemeen wel (alhoewel er ook paarden zijn waar ik het niet bij voel hoor)

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:31

goh wat raar!!ik voel het altijd direct als ik op het verkeerde been lichrijd...
als ik op het verkeerde been lichtrij heb ik het gevoel uit evenwicht te zijn, of tja hoe leg je dat uit.....
kan je niet verder helpen denk ik....sorry

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 06:59

Misschien dat PattyPaard het met kleine stapjes nog kan leren.. maar ik heb het al eens geprobeerd en niet voor korte duur maar dat werkt bij mij niet..... MIsschien bij andere wel hoor.. maar ik ben misschien dan wel en bijzonder geval... ik zie het gewoon niet en ik heb me der bijneer gelegt dat ik het niet zie!!

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 09:46

shadow0, ik wil dit zeker wel eens gaan proberen Ik hoop dat ik door een van de manieren die ik hier nog gekregen heb het gaat lukken!
MsMarit, uhu. Misschien wel, ik ga het in ieder geval wel proberen! Zonder het goed te proberen zal ik het ook nooit echt weten, of ik het uiteindelijk wel of niet kan.