Oefeningen met 2-jarige ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:11

Die van mij kan helaas maar een paar uurtjes in een klein weitje ivm dat er buizen dwars door de weiden wordt gelegd en het met het verkeer te gevaarlijk is.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:12

@fun_fun: Tuurlijk laat je een 2 jarige lekker van zn weide genieten, maar als jij je paar vanaf veulen af aan alleen van weide laat genieten kan je er niet heel erg veel mee denk ik als dat beestje 3/4 is..
Je kan hartstikke veel doen met een tweejarige, lekker poetsen, veel contact.. gek doen, uitdagen, rennen vliegen, bedenk het maar Voetjes ehm.. misschien wat commando's aanleren

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:18

Dingen waar hij zou voor kunnen schrikken oefenen..
Tussen dingen door, over zeil heen, mensen met paraplu's etc. etc.

Saskia_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:50

Fun_Fun schreef:
Laat een 2 jarige lekker van z'n weidegang genieten joh!!

Het beestje staat al 2 en half jaar in zijn weidegang, ik denk persoonlijk dat het juist goed is dat je dingen met hem gaat doen hoor ! Ik ga heus geen half uur per dag met hem oefenen e.d. maar een stukje met hem stappen, nieuwe dingen zien, kleine simpele oefeningen zijn toch prima ? En hij vind het bovendien nog harstikke leuk ! En als ik dan even geoefend heb ga ik hem lekker poetsen en t-touch geven(soort massage). Hij vind het juist allemaal harstikke leuk al die aandacht !

En wat je daarvan vind moet je zelf verder weten, maar ik ben toch echt wel van plan dingen met hem te gaan doen.Daarom vraag ik in dit topic ook om tips en niet om reacties dat ik hem in de wei moet laten staan want dat doet hij al bijna de hele dag.

Liefs Saskia

luvlambiek

Re: Oefeningen met 2-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:57

ik zal hem zeker niet in de wei laten staan
aandacht geven maar niet te veel, want dat wordt hij later beetje jaloers.
geef de moed ook nooit op.. als je er mee stopt kom je er nooit.
laat hem ook aan het verkeer wennen..,
makkelijk voor later.
je kunt ook wat gehoorzaamstesten met hem dan, altijd leuk

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 00:01

dankje luvlambiek Ik ga het zeker niet opgeven hoor ! Hoe doe je een gehoorzaamtest??

Liefs Saskia

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:03

Whisperke schreef:
hhhmmm ook wel handig voor mij. Wat die van mij doet is koeien vervelen etc. Ze wordt gepoetst, mee gewandeld. En we zijn nu aan het oefenen met haar om der voetjes wat langer omhoog te houden zonder te hangen, want ze is soms wat vervelend bij de smid, ze meent dat ze na 10 sec klaar is!!

herkenbaar
hier wordt de DA er bij gehaald ivm flink verdoven als de smid komt en dan nog dmv longeerlijn de achterbenen op moeten tillen

kan nu voorbenen met mn hand optillen en achterbenen 2 sec omhoog houden dmv bezem...

verder kan die van mij vaststaan, zijn dr lange manen eraf en poets ik haar en heeft ze weleens een dekje op haar rug gehad, volgende stap is dekje+dekensingeltje...

maar nu met dit weer haal ik maar 1x per week met zachte borstel t losse zand eraf, verder poets ik nu niet, ze heeft dr vacht hard zat nodig met die kou en te goed poetsen is dan niet goed

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 04:03

Fun_Fun schreef:
Laat een 2 jarige lekker van z'n weidegang genieten joh!!

Saskia_ schreef:
... Ik denk persoonlijk dat het juist goed is dat je dingen met hem gaat doen hoor ! Ik ga heus geen half uur per dag met hem oefenen e.d. maar een stukje met hem stappen, nieuwe dingen zien, kleine simpele oefeningen zijn toch prima ?...

... En wat je daarvan vind moet je zelf verder weten, maar ik ben toch echt wel van plan dingen met hem te gaan doen.Daarom vraag ik in dit topic ook om tips en niet om reacties dat ik hem in de wei moet laten staan want dat doet hij al bijna de hele dag.

Ik ben het met Saskia eens; ook ik heb een twenter en ik merkte duidelijk dat ze zich een beetje begint te vervelen, zo de hele dag op de wei of paddock.
De basisdingen zoals voeten geven bij de smid, netjes meelopen aan het halster van/naar de wei/paddock zitten er op zich goed in, maar de jonge dame begon de laatste tijd wat opstandig te worden . (dringen bij het hek als de meiden ´s avonds naar binnen willen, beetje trekken bij het lopen enz.)
Ik ben nu om de 2 dagen 10-15 min. met haar bezig. Ik laat haar langer naast me stilstaan (en accepteer het niet meer van d´r als ze na 2 min. van mening is dat ze de bodem van de bak moet omploegen, of dat ze d´r koppie eens even leker aan mij moet schuren), loop figuren met d´r, oefen in het prompt stilstaan op het moment dat ik stil sta en heb al een héééél klein beginnetje met longeren gemaakt. De eerste 2 x snapte ze absoluut niet wat ik met dat longeren bedoelde . De derde dag dat ik oefende, was mijn vriendin erbij en hebben we met z´n tweeen met haar geoefend; ik bleef gewoon naast d´r lopen (met in m´n hand het "gewone" touw), terwijl mijn vriendin in de longeer-positie op haar plek (in het midden) stond en haar de (very simpele) commando´s gaf.
Dit gaat prima en ik heb zeer zeker de indruk dat ze het leuk vind om wat meer gestimuleerd te worden. De overige 23 uur en 45 min, mag ze verder lekker met d´r vriendin en hun resp. moeders doorbrengen .

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:54

Ik zal eens een paar dingen opschrijven die ik heb gelezen
Je moet op tijd met een paard beginnen, als je pas met 3 jaar begint met allerlei dingen is het ineens teveel terwijl hij daarvoor alleen op de wei heeft gestaan, als je het geleidelijk opbouwt kan je het maximale uit je paard halen.

1.5-2 jaar: grondwerk, eventueel aanspannen, vrijspringen en zadelmak maken.
2.5-3 jaar: longeren en inrijden

oefeningen:
* Voor het eerst hoofdstel omdoen, alleen het kopstuk gebruiken dus zonder neusriem en teugels. Het linkerbakstuk los laten, bit in met een suikerklontje oid en dan het linkerbakstuk weer vastmaken.

* Laat het paard af en toe met longeersingel om of het hoofdstel om in de stal staan, maar blijf er wel bij

*Neem een jong paard nooit met een hoofdstel om mee het terrein op, als hij schrikt krijgt hij teveel druk in zijn mond waardoor hij later een harde mont krijgt. Gebruik een kaptoom of halster

*Laat het paard aan het tuig wennen

* werken aan de lange lijnen

* Klimmen in een heuvelig landschap versterkt de rugspieren, zodat het paard later in staat is om een ruiter te dragen

* Het jonge paard meenemen als handpaard op een buitenrit (met een rustig en volwassen paard)

* Aan het zadel laten wennen, bijvoorbeeld eerst sjabrak op, dan sjabrak met longeersingel enz.

* Longeren met kaptoom om, en eventueel longeersingel of zadel

eventuele trainging(hooguit om de dag)
* werken aan de lange lijnen of voor de wagen ; 15 tot 20 minuten in stap en draf
* In het terrein ongeveer 20 minuten aan de hand stappen en het beklimmen van heuvels
* vrijspringen: één keer per maand (ook dressuurpaard)
* vrij bewegen
* Buitenritten zijn goed om het coordinatievermogen van het jonge paard te trainen
* oefenen met laden, maar hou het leuk en dwing niet!
* Toiletteren
* vastzetten
*afspuiten

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:21

ik ben ook van mening dat je best wat kunt gaan doen met een 2jarige... gewoon geheel verschillend per paard natuurlijk... Sommigen zijn er erg aan toe eindelijk iets te gaan leren en anderen zullen waarschijnlijk liever nog even in de weide staan idd maar het is aan het gedrag van je paard wel af te lezen vaak!

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:47

Jaa hij kan makkelijk wat dingetjes gaan doen want hij verveeld zich en gaat hierbij nu andere paarden pesten haha..
En als je ze 3 jaar lang op de weide laat staan worden ze harstikke schuw en weten ze ook geen manieren dus dat is helemaal niet goed en met een 2 jarige kan je genoeg doen dus de mensen die zeggen dat je ze alleen op de weide moet zetten vind ik zelf heel dom..

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:06

acht tja iedereen zijn mening Ik ga denk ik binnenkort dat boek even kopen, lijkt me leuk ! Ik heb trouwens ook al andere dingen gevonden in een boek van Linda Tellington-Jones

Meer tips zijn nog altijd welkom

kusss

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:35

In het boek van monti roberts staan ook leuke dingen. Zoals t-touch wat je al noemde!! Verder lees ik een serie genaamd heartland. Heel leuk leesboek met zeer handige tips in!! Het gaat ook over bange paarden!! En ze beschrijven er ook nog in hoe je het beste kan doen, wel in leesvorm!!

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:15

Die ga ik ook lezen:D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:22

Saskia_ schreef:
jaa daar zijn we al mee bezig inderdaad en voetje geven En over een tijdje gaat hij wennen aan het bit, hij word van de zomer al 3 namelijk Verder had ik zelf ook al het idee om hem over een ballkje te laten stappen als het luisteren aan de hand goed gaat. Zodat hij leert op te letten waar hij zijn voeten zet.

Dan heb je nog tijd genoeg, als hij nu in februari 3 zou worden, doe het lekker kalm aan met hem, zeker als een paard braaf is verknoei je ze het snelst omdat je dan veel te veel gaat doen.
Als je volgend jaar rond deze tijd hem hooguit 3x in de week aan het werk zet is meer dan genoeg.

@o0anouska0o;

Waar heb je dit in vredesnaam vandaan gehaald, dat dit werkelijk geschreven/ geadviseerd wordt. Vooral hetgene over zadelmak maken, longeren en inrijden bedoel ik dan.

Ik denk dat het absoluut niet verkeerd is, om je paard eventueel met allerlei situaties in aanraking te laten komen, maar als je een 3 jr. die uit de koppel komt maar de tijd geeft om nieuwe dingen te leren heeft hij er absoluut geen last van dat hij alleen maar paard heeft kunnen zijn. Meeste fokkers zorgen er tegenwoordig voor dat de veulens goed ingeprent de opfok ingaan.

marielle787

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:37

tienus63 schreef:
Saskia_ schreef:
jaa daar zijn we al mee bezig inderdaad en voetje geven En over een tijdje gaat hij wennen aan het bit, hij word van de zomer al 3 namelijk Verder had ik zelf ook al het idee om hem over een ballkje te laten stappen als het luisteren aan de hand goed gaat. Zodat hij leert op te letten waar hij zijn voeten zet.

Dan heb je nog tijd genoeg, als hij nu in februari 3 zou worden, doe het lekker kalm aan met hem, zeker als een paard braaf is verknoei je ze het snelst omdat je dan veel te veel gaat doen.
Als je volgend jaar rond deze tijd hem hooguit 3x in de week aan het werk zet is meer dan genoeg.

@o0anouska0o;

Waar heb je dit in vredesnaam vandaan gehaald, dat dit werkelijk geschreven/ geadviseerd wordt. Vooral hetgene over zadelmak maken, longeren en inrijden bedoel ik dan.

Ik denk dat het absoluut niet verkeerd is, om je paard eventueel met allerlei situaties in aanraking te laten komen, maar als je een 3 jr. die uit de koppel komt maar de tijd geeft om nieuwe dingen te leren heeft hij er absoluut geen last van dat hij alleen maar paard heeft kunnen zijn. Meeste fokkers zorgen er tegenwoordig voor dat de veulens goed ingeprent de opfok ingaan.

Hoi, Hij staat niet met andere veulens in het land en hij saat s'nachts op stal en overdag in de weide en hij word van de zomer ingereden waarschijnlijk dus hij mag nou welis wat gaan doen hoor..
En hij vraagt om al die aandacht en dat vind hij super en het is een hengst dus ze willen hem lekker mak houden dus dat gebeurt als hij lekekr veel in de hand is...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:41

Als je een hengst lekker mak wil houden moet je vroeg ruinen.
Wil je hem voor de fok gaan gebruiken zet hem dan met drachtige! en ervaren fokmerries op het land. Dan leren ze hoe ze netjes met de dames moeten omgaan en dat merries niet altijd dekken betekent. Verder heel consequent zijn ook met welk tuig je gebruikt voor het werk en welke voor plezier.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:54

Tja, we proberen het eerst zo, we hebben hier ook verder geen drachtige merries staan, dus dat gaat niet lukken. Als hij toch te druk wordt gaat de eigenaar hem ruinen, daar heb ik verder niks over te zeggen ( ik verozrg hem )

Saskia_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:58

Whisperke schreef:
In het boek van monti roberts staan ook leuke dingen. Zoals t-touch wat je al noemde!! Verder lees ik een serie genaamd heartland. Heel leuk leesboek met zeer handige tips in!! Het gaat ook over bange paarden!! En ze beschrijven er ook nog in hoe je het beste kan doen, wel in leesvorm!!

haha, ik heb ook boeken van Mony Roberts ... Maar dat gaat voornamelijk over join-up, en dat ga ik niet doen bij hem. Ik vind dat wel iets goeds als je problemen heb met je paard, en dan moet je wel zeker weten dat je dat goed doe ... Anders is het zielig .. En t-touch is van Linda Tellington-Jones, dat is niet van Monty hoor ! ( ik denk dat je t-touch uit je heartland boeken heb )

Kusss

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:45

Lekker laten staan, wel af en toe poetsen, misschien een stukje wandelen enzo.. en beetje op commando's leren reageren.. gewoon kleine standaard dingen.
ik zou pas over een half jaar beginnen met dingetjes leren

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:14

Vooral omdat hij alleen in een land staat (toch?) zou ik idd wat dingen met hem gaan doen.
Simpele dingen dan, netjes meelopen naast jou, stilstaan als jij gaat stilstaan, maniertjes leren dus zo'n beetje.
Voetjes geven, stilstaan met poetsen, leren om te gaan, en afentoe eens wat enge dingen spelletjes doen.

Drie keer per week lijkt me niets mis mee, op het land staat die ook maar en denk dat wat afwisseling voor hem wel welkom zal zijn.

Het stukje hier ergens boven over inspannen etc. op deze leeftijd ben ik het niet mee eens, maar geloof ook niet dat je dat van plan bent toch?

Over balkjes heen wandelen kan wel leuk en afwisselend voor hem zijn, en zeker niet te zwaar.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:21

hij staat niet alleen op het land hoor hij staat met zijn moeder en nog 3 andere paarden. En verder ga ik zeker geen inspannende dingen doen met hem hoor... het leek mij alleen verstandig om dingentjes met hem te gaan doen zoals inderdaad commando'd leren, balkjes lopen enz. En naar dat soort dingen vroeg ik dus ook. Ik heb via dit topic ook al een aantal goede tips gehad.

En wat de rest ervan vind moeten ze zelf weten, er zijn hier ook mensen die hun mening hier geven en die volgens mij niks van veulens af weten .... ik zal wel geen namen noemen. Verder vind ik ook dat sommigen Te snel oordelen, want zoals al eerder hier gezegd vind hij het echt super leuk om lekker iets te doen, hij is heel nieuwschierig naar wat je aan het doen ben en werk tot nu toe graag mee en nogmaals ik doe geen moeilijke of inspannende dingen ....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:37

Ok dan, geen idee meer waar ik het idee vandaan haalde dat hij alleen op het land stond, maar buiten dat is een paar keer per week wat anders geen slecht idee.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:38

hey ik heb ook een 2.5 jarige..

Die van mij staat nu een week op stal. Ze word overdag lekker buiten gezet nu nog alleen en volgende week mag ze in een groep dan kan ze lekker buiten staan en spelen.
Daarvoor heeft ze altijd op 40 hectare land gestaan enkel 2 weken geleden is haar maatje overleden en door deze omstandig heden is ze naar stal gehaald.

Ik ga er elke dag naar toe. Zowiezo om haar mok te verzorgen en de ene keer wandel ik een stukje langs de weg andere keer ben ik lekker bezig in de paddock met me achterna lopen als ik stop stopt zij ook enz..

Poetsen doe ik niet teveel want ze staat zonder deken en heeft haar vacht hard zat nodig...

Verder doe ik niet veel en staat ze buiten...

Hoofdstel en dat soort dingen kent ze allemaal nog niet heb ook nog nooit wat op haar rug gehad.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:48

Nou je hebt weer veel tips sas:P
Zie je wel weer!!