Ook met die hittepitten die al scheten afschietend vanuit een "zit" ervandoor knallen , zo hard en uitgestrekt gaan dat je veel dichter bij de grond zit en je ogen vol tranen staan door de wind die je bij die snelheid hebt. En dan nog een beetje aansporen ook , helemaal los die dieren , alle stress eruit

Is heerlijk en voor de paarden ook heerlijk ,
die leven helemaal op dan en zijn dolblij met zichzelf als wilde Mustang *SNUIF!* hihihi.
Met Rena doe ik het niet. Die is dat type dat dus een waas voor de ogen krijgt en compleet aan de kletter gaat. Een normaal galopje pak ik al zelden met haar , ik maak te weinig kilometers nu waardoor ze veels te iebelig is.
Dan ga je in galop en denkt ze meteen dat ze ergens op een prairie loopt met in elk bosje een wolf , elk hoger graspolletje is reden om opzij te springen en daarna flink gas te geven , een overhangende brandnetel op het ruiterpad , een bankje in de berm....noem maar op.
Bij haar kan het minste of geringste dan ineens levensbedreigend zijn en ik heb niet echt zin in die rodeo dan.
Ze let ook niet op waar ze loopt verder , zou gerust in een kletsnatte / modderige / gladde berm vol met verraderlijke kuilen vol in galop weggaan. Dat is gewoon te link.
Remt dan ook niet af in mul zand maar gaat eerder over de kop.
Ze zou bij wijze van spreken een ravijn inspringen dan om een door iemand verloren handschoen te ontwijken , de sukkel

Dus met Rena hoef ik niet zo nodig , is te veel risico.
Heb je een wat constanter en wijzer paard die zelf nadenkt en zorgt dat hij geen brokken maakt , die niet helemaal flipt maar gewoon geniet : doen !!!!
Dan wel op een goede bodem en overzichtelijk stuk.
Dat merk je echt heel goed
. ze is niet sloom, heeft een goede consitie, maar ze vindt een rustig galopje hard genoeg
Maar verder is het super!
) en met m'n stem en eventueel een ophouding draaft ze zo weer. En met een grovere ophouding en een duidelijk stemhulp is ze bijna meteen terug in stap. Maar ik rij meestal met heel licht contact buiten, geen nageven o.i.d, gewoon lange teugel. (Dat heeft ook heel wat oefening nodig gehad) Dus dan heeft zo'n ophouding al snel meer effect dan als je de hele tijd veel contact hebt.
of irritand maar ik vind het heerlijk...hij rent maar door! en dat voor een tuiger gehehe 
( korte uitleg van mijn pony: je springt vanuit volle rengalop met je voorbenen recht omhoog de lucht in. Als je door de lucht vliegt sla je ineens je achterhand helemaal recht omhoog. Het is de bedoeling dat je na deze handelingen rechtop met je neus richting grond en je achterhoeven richting lucht een paar tellen boven de grond vliegt. Over de landing hoef je je geen zorgen te maken want die is meestal zonder baasje)