paard voluit laten gaan in heb bos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:18

Voorheen met andere paarden en ponies deed ik het wel , heerlijk gewoon !

Ook met die hittepitten die al scheten afschietend vanuit een "zit" ervandoor knallen , zo hard en uitgestrekt gaan dat je veel dichter bij de grond zit en je ogen vol tranen staan door de wind die je bij die snelheid hebt. En dan nog een beetje aansporen ook , helemaal los die dieren , alle stress eruit

Is heerlijk en voor de paarden ook heerlijk ,
die leven helemaal op dan en zijn dolblij met zichzelf als wilde Mustang *SNUIF!* hihihi.

Met Rena doe ik het niet. Die is dat type dat dus een waas voor de ogen krijgt en compleet aan de kletter gaat. Een normaal galopje pak ik al zelden met haar , ik maak te weinig kilometers nu waardoor ze veels te iebelig is.
Dan ga je in galop en denkt ze meteen dat ze ergens op een prairie loopt met in elk bosje een wolf , elk hoger graspolletje is reden om opzij te springen en daarna flink gas te geven , een overhangende brandnetel op het ruiterpad , een bankje in de berm....noem maar op.

Bij haar kan het minste of geringste dan ineens levensbedreigend zijn en ik heb niet echt zin in die rodeo dan.

Ze let ook niet op waar ze loopt verder , zou gerust in een kletsnatte / modderige / gladde berm vol met verraderlijke kuilen vol in galop weggaan. Dat is gewoon te link.

Remt dan ook niet af in mul zand maar gaat eerder over de kop.

Ze zou bij wijze van spreken een ravijn inspringen dan om een door iemand verloren handschoen te ontwijken , de sukkel

Dus met Rena hoef ik niet zo nodig , is te veel risico.

Heb je een wat constanter en wijzer paard die zelf nadenkt en zorgt dat hij geen brokken maakt , die niet helemaal flipt maar gewoon geniet : doen !!!!

Dan wel op een goede bodem en overzichtelijk stuk.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:52

Ik rij op een paardje die buiten graag heel hard in galop gaat. En ik kan hem altijd wel heel goed terugnemen. (het is niet mijn eigen paard)
Als ik toestemming krijg van de eigenaar, ga ik vaak met zijn 2en heel snel galloperen. Vindt Indy echt geweldig Dat merk je echt heel goed

Zazoo

Re: paard voluit laten gaan in heb bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:59

ik ben vast de enige met een pony die niet eens hard wil . ze is niet sloom, heeft een goede consitie, maar ze vindt een rustig galopje hard genoeg . eerst reageerde ze gewoon niet als ik harder wilde, nu reageert ze wat meer en versnelt wel maar enthousiast gaat het niet . ben geloof ik nooit verder gekomen dan middengalop . wel jammer maar aan de andere kant ook weer prettig dat ze altijd rustig galoppeert. met een ander paard erbij gaat ze wel harder maar we hebben ze toen niet laten gaan omdat ze ook beetje boos op elkaar werden .

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:07

Hier is geen bos en ook geen strand, maar in de zomer doe ik het ook weleens op een lang recht stuk(in de winter is het gras te nat). Dan rij ik er eerst een paar keer overheen in stap om te kijken of er geen enge dingen en kuilen zijn en dan laat ik haar gaan. Ze gaat dan wel heel erg hard , maar ik kan haar wel zo weer terugnemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:50

Moed, beleid en trouw gelden ook hier weer. Als je weet waar de rem zit, het pad goed kent en het paard lekker los is, gaaaaaaaaaan
Met mijn vorige paard hadden we daar enkele speciale paden voor. Gewoon platvloers gas-op-de-plank, zo hard als ze kon.

Ik heb het ook op het strand gedaan. Ook dit is niet zonder risico, maar als je weet wat je waar doet, dan kan het prima. Ooit eens met een manegepaardje gedaan. Die kreeg ik alleen mee, in de groep was hij niet te hanteren. Als het nou echt niet ging, moest ik maar terugkomen, was geen probleem (ik kende de manege-eigenaar goed). Ik met dat paard het strand, nou dat dier deed dus helemaal niks, behalve goed luisteren! Ik heb nog nooit zo'n geweldige rit gehad. Zo bloedstollend hard, dat ken ik maar van zeer weinig paarden. Als ik dan bij een drukker stukje kwam, ging ik rechtop zitten en zonder verder iets te doen, kwam dat paardje terug in een rustige draf en een prettige, ruime stap, geweldig!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:57

Heerlijk is dat !

Gek he , met Rena moet ik er niet aan denken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:58

Wij deden dat op Ponykamp, door de Drentse bossen.
Supergaaf, maar ook doodeng! Er lagen veel omgevallen boomstammen en die hingen relatief laag over de ruiterpaden, de Fjorden en IJslanders huppelden er met ruiter en al zo onderdoor maar op mijn Fries daar was het hartstikke link, kep m'n rug nog helemaal opgehaalt Maar verder is het super!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:02

Nee ikke niet. Toen ik mijn paard pas had ging ze er op een zandweg altijd vandoor (had de vorige eigenaar namelijk altijd toegestaan). Het heeft me veel moeite gekost om haar dat af te leren. Inmiddels zijn we 6 jaar verder en verstand komt bij haar ook met de jaren want tegenwoordig wil ze niet eens meer hard!

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:16

Ik rijd eigenlijk nooit buiten met mijn paard. Mijn paard is niet verkeersmak, schrikt van elke witte streep op de weg, elke brievenbus is eng om maar niet te spreken van het gevaar wat volgens haar in een bloemetje zit.

Ben wel met haar op vakantie geweest naar de Veluwe en dat ging gelukkig wel erg goed. Ik kon haar toen goed bij me houden maar toch ben ik niet in rengalop gegaan. Flink doorgalopperen vind ik fijn zat.

Nu is ze ietsje ouder en veel zelfverzekerder. De laatste keer dat ik een galopje wilde maken liet ze zo'n vreselijke knetterscheet en nam ze de benen. Hierbij gaf ze zo'n megabok dat het net een soort handstand was. Een vriendin die achter mij reed zij dat ik gewoon helemaal uit het zicht verdwenen was. Echt een geluk dat ik toen ben blijven zitten en dat ik haar daarna terug kon krijgen.

Maar dat is nu wel een reden voor mij om echt niet voluit te gaan...

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:24

Ja hoor, Lady mag buiten ook weleens voluit galopperen. En dat vind ze dan ook geweldig. Ze weet de plaatsen waar het mogelijk is dat ze hard mag (en dat doen we dus niet áltijd als we er langs komen) en als ik dan been geef en zeg dat ze mag gaan ("toe maar"), dan gaan d'r oortjes erop en voel je d'r echt zoals pmarena het beschrijft "uit een zit" weggalopperen vanuit stap, dat vindt ze echt geweldig, zowel alleen als met andere paarden. (Zonder andere paarden doet ze wel een wedstrijdje met d'r schaduw volgens mij )

Maar dit hoefde ik in het begin echt niet te proberen. Ben er eerst een tijd mee bezig geweest dat ze rustig kon galopperen (en draven en stappen), zowel met contact als aan een lange teugel en dat ze dan gewoon bleef luisteren. En van daar uit dan af en toe wat harder en weer rustiger.
Op een gegeven moment kan je ze dan gewoon laten gaan, terwijl je zeker weet dat ze makkelijk te stoppen is.
Lady vertraagt al naar een vlot handgalopje als ik ga zitten in m'n zadel (ik ga altijd staan omdat ze niet uit te zitten is als ze hard gaat ) en met m'n stem en eventueel een ophouding draaft ze zo weer. En met een grovere ophouding en een duidelijk stemhulp is ze bijna meteen terug in stap. Maar ik rij meestal met heel licht contact buiten, geen nageven o.i.d, gewoon lange teugel. (Dat heeft ook heel wat oefening nodig gehad) Dus dan heeft zo'n ophouding al snel meer effect dan als je de hele tijd veel contact hebt.

Maar zulke dingen moet je altijd pas doen als je het zelf vertrouwt, ik vond het in het begin al spannend om uberhaupt te galopperen buiten. En als je zelf geen vertrouwen hebt, dan is de kans vrij groot dat je paard niet luistert..

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:27

heb het heel vaak gedaan heeerlijk.
Maar doe het nu denk ik nooit meer met Bugs.
Kwam een keer terug van een bosrit na gecross in t bos
was ze kreupel

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:54

Ik doe het altijd met eigenlijk alle paarden die ik rijdt..

Maar ik rijdt geen paarden die van elk takje schrikken ofzo, dat vindt ik zelf echt niet fijn rijden.
En inderdaad, ik zorg wel dat het dier goed opgewarmd is, en ik laat hem/haar zo hard rennen als dat ie zelf wil; ga hem niet overjagen. En daarna lang uitdraven en goed uitstappen.

Maar in Frankrijk altijd, en dan natuurlijk richting huis, want dan gaan ze veel harder!!!
Zo hard dat je cap van je kop vliegt en de tranen recht naar achter lopen, heerlijk!!!

Ik heb het zelfs heel vaak gedaan zonder zadel en hoofdstel!
Alleen met een halstertouwtje om hun nek. Dat dan weer wel met de betrouwbaarste paarden, met Henzo zou ik het niet zo gauw doen zonder bit haha!

En met mijn 3 jarige de 5de keer dat ik erop zat gingen we het bos in, ook meteen lekker voluit. Ze moet ook plezier in het rijden hebben Ze wordt er lekker ontspannen van, ze vindt het heerlijk om even te strekken. Ze loopt daarna ook altijd ruimer en lekkerder.

Ik heb nog nooit gehad dat ik een paard niet terug kreeg, ik zet ze altijd gewoon op een volte. Ik heb ook nooit gehad dat een paard niet rustig wilt galoperen, of doordramt...

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:56

soms doe ik het wel, maar dan ook express een aantal keer weer terug naar draf, zodat ik ze weet dat ik nog steeds de baas ben. Maar af en toe zo keihard, geweldig

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:59

Ik laat mijn paard het tempo bepalen heerlijk!!! ik zit en hij loopt (lees gallopeert) soms moet ik hem inhouden want hij stopt gewoon niet hij springt overal overheen en slaat kris kras overal rare weggetjes in...sommige mensen zouden dat mischien belachelijk vinden of irritand maar ik vind het heerlijk...hij rent maar door! en dat voor een tuiger gehehe

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:33

Toydoll schreef:
Ik heb nog nooit gehad dat ik een paard niet terug kreeg, ik zet ze altijd gewoon op een volte.

Hoe doe je dat, op een bospad?

Ik heb 1 keer een paard om moeten trekken, maar dat gaat nogal lastig op een bospad... je trekt ze eerder over de kop dan dat het echt een veilige rem is. Ik moest wel, er kwam een kruispunt aan, we kwamen in de struiken terecht...

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:57

ik ga morgen weer naar buiten met pablo, vind ze heerlijk!!!!
alleen als ik haar laat gaan gaat ze zoooo hard..ppfff en soms ziet ze dan inees iets wat ze eng vind waardoor ze opzij springt of in 1 keer op de rem gaat dus moet goed op mijn kont blijven zitten!!!!
maargoed ze vind het geweldig en laat haar ook lekker lopen!!!

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:51

Sowieso NOOIT telkens op de terugweg je paard volluit laten gaan, de kans dat ze het onthouden en jou volkomen negeren is erg groot. Verder alleen op paden die je kent en die overzichtelijk zijn. Heb het vroeger wel eens gehad, in een knoertharde rengalop door het bos en dan ineens een ree die uit de bosjes springt = paard op noodrem = of er naast of er bijna naast liggen.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:02

als ik me paard laat gaan doe ik dat op een bekend pad. en dan laat ik hem gaan. het is me nog nooit gebeurt dat ik hem niet terug krijg.

ik doe dat nooit op de terug weg. dan weet ik niet of ik hem terug kan nemen.omdat die dan naar stal wil.

je moet het pas doen, als je het zelf wil en het vertrouwe in je paard dat je haar terug kan nemen

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:15

Ik rij elke woensdag en zaterdag buiten en laat hem wel voluit gaan maar met korte stukjes. Hij heeft nog geen goede conditie
Al oewel,ik merk dat zijn condititie er zo erg is op verbeterd.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:40

Ik deed het op mijn oude vz-pony nooit, als ze ging, wist ik zeker dat ik haar niet meer terug kon krijgen...

Je moet idd gewoon goed kijken of het kan op het pad en of je weet dat je haar terug kan nemen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:20

Ik kreeg jaren geleden mijn paardje ook nooit terug na een race-galopje. Totdat ik er op een dag zo zat van was... (madame ging gewoon aan de kletter als ze dat leuk vond!), op een bekend enorm lang zandpad ben ik haar gewoon als een idoot gaan aandrijven in die ren-galop. Eerst ging ze nog harder, maar na een tijdje wou ze langzamer, ik ben gewoon doorgegaan met drijven totdat ze het 'snot voor de ogen had' zeg maar. Na deze rit ging kreeg ik haar altijd goed terug, gewoon been geven en dan terugnemen, je paard moet het idee hebben/houden dat jij initiatief neemt tot deze racepartij en dat jij bepaald hoe lang of kort een sprintje duurt.

Bovenstaande actie moet je uiteraard alleen toepassen op een bekend en ren-galop-veilig-zandpad.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:40

Ik heb dat wel vaak gedaan, maar nadat we een bijna botsing hebben gehad met een boom omdat m'n paard er vandoor ging en we er allebei aan een andere kant langs wilden.
Ik hou het dus bij een normaal galopje op ruiterpaden ed. Op maisvelden wil ik nog wel eens een eindje scheuren.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:07

Heel soms. Alleen als ze op het land staat. Nu in de winter staat ze op stal en als ik haar dan voluit laat gaan ontploft ze en gaat ze als een idioot bokken. En mijn pony bokt helaas niet zoals het gemiddelde paard. ( korte uitleg van mijn pony: je springt vanuit volle rengalop met je voorbenen recht omhoog de lucht in. Als je door de lucht vliegt sla je ineens je achterhand helemaal recht omhoog. Het is de bedoeling dat je na deze handelingen rechtop met je neus richting grond en je achterhoeven richting lucht een paar tellen boven de grond vliegt. Over de landing hoef je je geen zorgen te maken want die is meestal zonder baasje)
Da's iets minder geslaagd.

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:10

Ligt eraan met welk paard

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:07

Ja hoor, heerlijk
Heb hier geen grote lange paden of wegen, helaas, dus heel vaak kan het niet. Maar er loopt hier wel een lang recht fietspad door de polder, met een strookje gras ernaast, en dan heel af en toe, heel stiekem, als er niemand is, laat ik hem lekker gaan