Losgooien en opjagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:03

Ik denk dat het er om gaat hoe je hem opjaagt! keihard met een zweep achter hem aan rennen dat vraagt om blessures. wij lopen meestal gewoon rustig door de bak met een halster touw. op het moment dat ze stil gaan staan draai je met het touwtje (zijn ze gewend van longeren) en geef je een stem hulp. en dan gaan ze weer rustig blijven mee bewegen. en die van ons die stoppen op hun achterhand op commando. je moet het rustig houden en ze niet zo opjagen dat ze helemaal blind worden van angst.
En dat met afgezet longeren vind ik ook een erg leuk idee dan hoef je niet de het hele weiland door!
En vrijheidsdressuur of plastic en zo is erg leuk om mee te werken.
Vrijspringen of springen aan de longe.
Ik zou hem ook niet longeren als hij te sterk voor je is dat brengt alleen maar ongelukken met zich mee.......

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:52

De term opjagen is misschien niet helemaal juist. Persoonlijk als ik mijn paard losgooi stap ik altijd eerst 10 minuten om de spieren op te warmen. Dat kan blessures voorkomen! Ik vind het niet slim om hem vanuit de stal los te gooien. Daarbij moet hij ook als hij fris is gewoon normaal naast me lopen aan een halster. Als ik hem losgooi gaat hij eerst rollen. Dan kan er wel eens een bok uitkomen en een korte sprint. Maar ik coördineer zeg maar zijn gangen wel. Ik zeg net als bij longeren wanneer hij moet draven of galopperen. Hij is weleens onderuit gegaan maar is daardoor voorzichtiger geworden en nu kijkt hij wel uit en gaat niet meer plat door de bocht. Een paard heeft ook hersens: laat hem die maar gebruiken hoor. En hij moet ook leren van zijn eigen fouten, je kan hem niet voor alles behoeden. Maar ik ga hem niet als een idioot opjagen. Ik speel wat met hem en laat hem alle gangen doen, daarna weer goed uitstappen.
Ik jaag hem wel weg als jij als ik klaar ben niet uit zichzel fnaar mij toekomt. Nogmaal gesproken komt hij juist steeds naar me toe maar soms heeft hij een dwarse bui. Ik ga hem mooi nie thalen! Hij hoort naar mij te komen. ALs hij dat niet doe jaag ik hem weg (gewoon dafje dus geen gekkenhuis) net zolang tot hij het zat is en naar t vrouwtje komt!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 11:24

Als je paar niet extreem angstig/schuw is, vind ik dat er helemaal niets mis is met opjagen. Opjagen klinkt alsof je je paard bang gaat maken, maar de meeste paarden vinden het geweldig en zien het als een spelletje die ze normaal gesproken ook met elkaar in de wei doen. Ik zelf ga niet met zwepen zwieberen, ik klap gewoon een beetje in m'n handen en dan gaan ze al. Rennen, korte bochten, bokken, steigeren enz. En er is altijd een risico op blessures, maar die van mij zijn zo vaak gek bezig dat ik mij daar eigenlijk niet druk om maak. Ik maak mij eerder zorgen tijdens een intensieve training dan als die zich uit zit te sloven. Ik ben er ook stellig van overtuigd dat je paard veel en veel gevoeliger is voor allerlei beenaandoeningen als je er te tuttig mee omgaat, het is en blijven paarden en die kunnen echt wel wat hebben.

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:51

Citaat:
Losgooien kan inderdaad problemen opleveren omdat onze huidige paarden in veel gevallen toch minimaal 12 uur op stal staan. Als je ze dan uit de box trekt en direct losgooit heb je grote kans op allerlei blessures omdat de spieren nog niet warm en los zijn terwijl ze toch boordevol energie zitten en even lekker gaan sprinten en bokken. Ook voor paarden geldt dat ze eerst een warming up moeten hebben.Het verschil met paarden in de natuur is dat die dieren 24/24 buiten lopen en altijd in beweging zijn en dus al los zijn.

maar niet alle paarden staan veel op stal.sommige ook de hele dag in de wei ofzow. en dat onderstreepte gebeurt denk ik ook niet vaak!!!!en het betekent toch ook nie dat je je paard meteen ff alle hoeken van de bak moet laten zien!Je kan ook gwoon draven ofzoiets dergelijks.... Haha!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 14:25

fjordentinker schreef:
Citaat:
Losgooien kan inderdaad problemen opleveren omdat onze huidige paarden in veel gevallen toch minimaal 12 uur op stal staan. Als je ze dan uit de box trekt en direct losgooit heb je grote kans op allerlei blessures omdat de spieren nog niet warm en los zijn terwijl ze toch boordevol energie zitten en even lekker gaan sprinten en bokken. Ook voor paarden geldt dat ze eerst een warming up moeten hebben.Het verschil met paarden in de natuur is dat die dieren 24/24 buiten lopen en altijd in beweging zijn en dus al los zijn.

maar niet alle paarden staan veel op stal.sommige ook de hele dag in de wei ofzow. en dat onderstreepte gebeurt denk ik ook niet vaak!!!!en het betekent toch ook nie dat je je paard meteen ff alle hoeken van de bak moet laten zien!Je kan ook gwoon draven ofzoiets dergelijks.... Haha!

Ik bedoel ook alleen maar dat als een paard lang op stal staat en je 'm loslaat in de bak, dat ie dan zelf zoveel energie heeft dat ie even lekker gaat spetteren. Zoals ik hierboven al van iemand anders las is eerst 10 minuten rondstappen in de bak om 'm te laten warmstappen en z'n allereerste "gekte" te laten afvloeien een prima oplossing. En daarna kan je ze best loslaten en even spelend "opjagen". En dat onderstreepte gebeurt HELAAS veel vaker dan je denkt.[/b]

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 14:26

fjordentinker schreef:
Citaat:

Ik bedoel ook alleen maar dat als een paard lang op stal staat en je 'm loslaat in de bak, dat ie dan zelf zoveel energie heeft dat ie even lekker gaat spetteren. Zoals ik hierboven al van iemand anders las is eerst 10 minuten rondstappen in de bak om 'm te laten warmstappen en z'n allereerste "gekte" te laten afvloeien een prima oplossing. En daarna kan je ze best loslaten en even spelend "opjagen". En dat onderstreepte gebeurt HELAAS veel vaker dan je denkt.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 14:28

tsja, als ik Waldo in de wei zet dan stap ik hem ook niet eerst 10 minuten aan de hand. Dan mag ie gewoon naar buiten en wat ie daar doet bekijkt ie maar. Dat dat nou heel hard scheuren is, tsja. Ik heb er nog nooit blessures van gehad en denk dat een paard er wel op gebouwd is om uit het niets een sprintje te trekken (in het wild, ineens moeten vluchten)
Dus dat hoeft geen kwaad te doen.

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 14:32

Citaat:
Ik bedoel ook alleen maar dat als een paard lang op stal staat en je 'm loslaat in de bak, dat ie dan zelf zoveel energie heeft dat ie even lekker gaat spetteren. Zoals ik hierboven al van iemand anders las is eerst 10 minuten rondstappen in de bak om 'm te laten warmstappen en z'n allereerste "gekte" te laten afvloeien een prima oplossing. En daarna kan je ze best loslaten en even spelend "opjagen". En dat onderstreepte gebeurt [b]HELAAS veel vaker dan je denkt.[/b]

Keej Haha! ja je kan m eerst ff laten stappen, maar je kan m ook gwoon loslaten als ie net de wei uit komt! Lachen en onderstreepte is SOMS(!!) idd ook wel zo ja... helaas Boos! zoals ik ook al zei je kan m gwoon 'leuk' opjagen...idd spelend Haha! Maar niet alle paarden zijn meteen gek als ze de bak in komen met name sommige fjorden Schijnheilig ,haha Haha! *LOL*

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:59

Ik persoonlijk vind losgooien en opjagen zinloos. Wat schiet je ermee op?

Als je een paard longeert geef je hem gecontroleerde beweging, bij opjagen kan dat gewoon niet. Hoe goed je paard ook naar je luistert, hij zal toch eens uitglijden, noodstops maken, rare sprongen, etc.

Ik jaag mijn paard dus ook nooit op en al helemaal niet als plaatsvervanger voor gewone training. Ik zorg gewoon dat mijn paard elke dag zo'n 6 uur in de paddock staat met een groep merries. Ze gaan vaak genoeg met zijn allen rennen, daar hoef ik niks aan te doen.

En bij ons op stal is er inderdaad ook zo een die haar paard van stal plukt en meteen als een bezetene opjaagt. Zo belachelijk, dat doet ze ook met longeren trouwens, meteen galopperen enz. Dus het komt inderdaad vaker voor dan je denkt, helaas....

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:10

ik vind dat opjagen niks. eenrst bang maken en daarna ineens weer vertrouwen! beetje tegenstrijdig. als je hem als het ware los longeert vind ik dat wel goed.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:20

Citaat:
Ik persoonlijk vind losgooien en opjagen zinloos. Wat schiet je ermee op?

Losgooien vind ik een leuke aanvulling op het werk. Leuke afwisseling. Wanneer mijn springles niet doorgaat, laat ik Waldo losspringen. Ik doe het losgooien niet zozeer voor de beweging of training, maar meer voor 'de psyche'. Ik kan hel veel lol hebben met Iwaldo als ie los is. Hij doet lekker maf, houdt mij in de gaten, ik hem... dan rennen we naast elkaar, achter elkaar aan, etc. Dan mag ie even doen wat ie zelf wil en gaat ie lekker rollen. Uiteindelijk komt ie altijd naar mij toe om even te knuffelen. Als ie in een gekke bui is gaan we spelletjes doen. Wal'do's favoriet is 'pakkertje' Knipoog oftewel: hij staat voor me, draait met me mee als ik rechtsom naar hem toe wil, zelfde linksom. Dan schijnbewegingen, nou dat vínd ie leuk!

Citaat:
Als je een paard longeert geef je hem gecontroleerde beweging, bij opjagen kan dat gewoon niet. Hoe goed je paard ook naar je luistert, hij zal toch eens uitglijden, noodstops maken, rare sprongen, etc.
Heb jij je paard in de wei? Ik denk dat uitglijden, rare sprongen en noodstops maken bij paard-zijn hoort. Als ie dat niet meer mag doen kunnen we ze het beste inpakken aan alle kanten en maar niet meer de stal uitlaten Knipoog