Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:Losgooien kan inderdaad problemen opleveren omdat onze huidige paarden in veel gevallen toch minimaal 12 uur op stal staan. Als je ze dan uit de box trekt en direct losgooit heb je grote kans op allerlei blessures omdat de spieren nog niet warm en los zijn terwijl ze toch boordevol energie zitten en even lekker gaan sprinten en bokken. Ook voor paarden geldt dat ze eerst een warming up moeten hebben.Het verschil met paarden in de natuur is dat die dieren 24/24 buiten lopen en altijd in beweging zijn en dus al los zijn.
fjordentinker schreef:Citaat:Losgooien kan inderdaad problemen opleveren omdat onze huidige paarden in veel gevallen toch minimaal 12 uur op stal staan. Als je ze dan uit de box trekt en direct losgooit heb je grote kans op allerlei blessures omdat de spieren nog niet warm en los zijn terwijl ze toch boordevol energie zitten en even lekker gaan sprinten en bokken. Ook voor paarden geldt dat ze eerst een warming up moeten hebben.Het verschil met paarden in de natuur is dat die dieren 24/24 buiten lopen en altijd in beweging zijn en dus al los zijn.
maar niet alle paarden staan veel op stal.sommige ook de hele dag in de wei ofzow. en dat onderstreepte gebeurt denk ik ook niet vaak!!!!en het betekent toch ook nie dat je je paard meteen ff alle hoeken van de bak moet laten zien!Je kan ook gwoon draven ofzoiets dergelijks....
fjordentinker schreef:Citaat:Losgooien kan inderdaad problemen opleveren omdat onze huidige paarden in veel gevallen toch minimaal 12 uur op stal staan. Als je ze dan uit de box trekt en direct losgooit heb je grote kans op allerlei blessures omdat de spieren nog niet warm en los zijn terwijl ze toch boordevol energie zitten en even lekker gaan sprinten en bokken. Ook voor paarden geldt dat ze eerst een warming up moeten hebben.Het verschil met paarden in de natuur is dat die dieren 24/24 buiten lopen en altijd in beweging zijn en dus al los zijn.
maar niet alle paarden staan veel op stal.sommige ook de hele dag in de wei ofzow. en dat onderstreepte gebeurt denk ik ook niet vaak!!!!en het betekent toch ook nie dat je je paard meteen ff alle hoeken van de bak moet laten zien!Je kan ook gwoon draven ofzoiets dergelijks....

Citaat:Ik bedoel ook alleen maar dat als een paard lang op stal staat en je 'm loslaat in de bak, dat ie dan zelf zoveel energie heeft dat ie even lekker gaat spetteren. Zoals ik hierboven al van iemand anders las is eerst 10 minuten rondstappen in de bak om 'm te laten warmstappen en z'n allereerste "gekte" te laten afvloeien een prima oplossing. En daarna kan je ze best loslaten en even spelend "opjagen". En dat onderstreepte gebeurt [b]HELAAS veel vaker dan je denkt.[/b]
ja je kan m eerst ff laten stappen, maar je kan m ook gwoon loslaten als ie net de wei uit komt!
en onderstreepte is SOMS(!!) idd ook wel zo ja... helaas
zoals ik ook al zei je kan m gwoon 'leuk' opjagen...idd spelend
Maar niet alle paarden zijn meteen gek als ze de bak in komen met name sommige fjorden
,haha

Citaat:Ik persoonlijk vind losgooien en opjagen zinloos. Wat schiet je ermee op?
oftewel: hij staat voor me, draait met me mee als ik rechtsom naar hem toe wil, zelfde linksom. Dan schijnbewegingen, nou dat vínd ie leuk! Heb jij je paard in de wei? Ik denk dat uitglijden, rare sprongen en noodstops maken bij paard-zijn hoort. Als ie dat niet meer mag doen kunnen we ze het beste inpakken aan alle kanten en maar niet meer de stal uitlatenCitaat:Als je een paard longeert geef je hem gecontroleerde beweging, bij opjagen kan dat gewoon niet. Hoe goed je paard ook naar je luistert, hij zal toch eens uitglijden, noodstops maken, rare sprongen, etc.