Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
russel schreef:Dat hij achter je aan loopt de wasplaats op en dat je hem dan laat omkeren en dat je naast hem staat. Ik zet mijn paard nooit vast op de wasplaats. Ik doe de 2 kettingen aan elkaar zodat er een lijn ontstaat. Hij staat dus los op de plaats anders komt er bij hem ook paniek als ik zijn hoofd vast zet.
Ik loop altijd enge dingen vooruit met mijn paard en dan durft hij mij wel te volgen en als ik dan een emmer met lekkers bij mij heb, is de emmer wel het belangrijkst. Nu nog steeds gaat hij niet de vrachtwagen op als ik niet helemaal tot aan het begin mee loop, kennelijk is dat eigen initiatief toch te eng. Hoop wel zo ver te komen, want dan kan ik eindelijk eens alleen op pad.
russel schreef:Dan is hij gewoon echt bang. Een keer uitgegleden of zeep in zijn ogen, niet los kunnen komen toen hij trok aan het halster. Je weet het nooit. Als je langsloopt steeds even stilstaan bij de wasplaats, laten kijken, laten ruiken, eventueel een stapje naar binnen en dan weer verder lopen, zadelen, naar de wei of naar stal. Ik denk langzaam opbouwen tot steeds wat meer. Zoals je het ook met de trailer zou doen.
russel schreef:Doet zij het op een andere manier? Een paar keer samen met haar doen? Het lopen met een paard is heel bepalend. Toen ik pas mijn paard had, had hij totaal geen respect voor mij, dat heeft even moeten wennen. Lichaamstaal is het enige waar ze naar kijken, volgen, vertrouwen of niet volgen, hangt af van de lichaamstaal die de leider uitstraalt. Als jij geen leider uitstraalt, zal je paard eigen initiatief nemen, tot over je heen lopen tot je niet vertrouwen. Wist je natuurlijk al, maar wellicht zie je zelf niet waar het fout gaat.