Sokken eraf bij fjord of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:02

rowo schreef:
vivanes schreef:
Ik denk wel dat ze dan weer zijn aangegroeid. Maar als je fjord veel buiten staat in de winter (in de modder waarschijnlijk), zou ik ze 's winters laten zitten. In het zomerseizoen haal ik ook altijd de sokken bij m'n fjord weg, maar 's winters laat ik ze lekker groeien. Ik zit niet te wachten op mok.

Ik haal de sokken er juist in de winter af, om mok te VOORKOMEN. De haren aan de benen blijven zo minder lang net en worden minder nat. Okee het gaat bij mij dan niet om een fjord of haflinger... T is mij aangeraden het zo te doen.

En ik rijd tegen een fries die helemaal geschoren is, maar waar ze de sokken hebben laten zitten. Vind het mooi staan.... T ligt ook aan je smaak wat je mooi vind. Op zich horen ze eraan bij een fjord, maar zonder is natuurlijk wel chiquer!

Die vetlok voert het vocht en water af en zorgt ervoor dat het niet in de kootholte komt. En dus kan er zo moeilijker mok ontstaan.

Allejandro

Re: Sokken eraf bij fjord of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:08

Ik vind het zelf ook veel verzorger staan, bij fjord maar ook bij een haflinger.
Bij een tinker dus niet

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:01

Afbeelding

en alleen de benen:
Afbeelding

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:03

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:12

Tsja ik zou ze laten zitten zeker omdat je paardje veel buiten loopt, maar ik zou helemaal niet scheren.

Je hebt met scheren kans dat je juist de wondjes weer openhaalt als je er langsgaat. Omdat je dus niet weet waar ze zitten. En bovendien ik weet niet hoe lang het geleden is. Je zegt na een tijdje en dan ga ik ervan uit dat dat al langer is dan 2 dagen. Dan zou ik nu vanuit gaan dat het allemaal prima geweest.

En wat het longeren betreft, vind ik 2,5 toch wel erg jong. Het is toch erg belastend.En bovendien hoe lang en hoe vaak longeer je dan wel niet dat het noodzakelijk zou moeten zijn om je paard te scheren.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:03

Ik heb bij mijn haf ze dr gewoon korter geknipt omdat er hele klonte aan gingen hangen.. Waarom scheer je ze niet weg maar knip je ze een beetje bij?

Saar01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:50

Ik zou ze er gewoon aan laten zitten, ze zitten er niet voor niks hij zal ze nodig hebben.
Tenzij hij natuurlijk veel op droge bodem staat, dan maakt het opzich niet zoveel uit.
Daarbij vind ik de sokken ook bij het ras horen.
Maar kun je niet alleen z'n lichaam scheren, en op de benen dan vooral de plekken waar z'n wondjes zitten (al lijkt me het niet zo best om daar met het scheerapparaat te gaan )
Ik vind het trouwens wel erg vroeg om je jonge fjord nu al in het zweet te jagen met longeren, doe het dan wat rustiger aan met longeren.
(maar dat is natuurlijk je eigen keuze)
Ik denk trouwens dat het stamboek er niet zo'n heel groot probleem van maakt, ze kijken vooral naar zijn beenwerk niet of er sokken aanzitten of niet.

succes ermee!

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 15:26

ja kijk mijn paardje jaag ik helemaal niet in het zweet ofzo en hard werken hoeft ie niet, gewoon af en toe 20 min. voor de gehoorzaamheid, en doet het heel goed. maar hij heeft echt een hele dikke vacht. ik ga die sowiezo scheren dat staat vast. maar de sokken. ja twijfel er nog over. ik ga eens naar het stamboek mailen. en horen wat die zeggen. anders gaan ze eraf, denk het wel. maar bedankt iedereen voor de reacties en voor de fotos.

er mag een slotje op weet genoeg!