" tuigje" om paard makkelijker te laden op trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:27

Als mijn paard met een groot trauma die niet eens in de buurt van een trailer durfde te komen het in 2 weken kan leren zonder tuigjes enzo, moet een paard dat alleen een zetje nodig heeft het nog sneller kunnen leren zonder tuigje.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:35

ik weet niet wat voor idee jullie hebben bij dat tuigje, maar het stelt geen bal voor hoor..... ik kan er geen plaatje van vinden, maar het is een dubbellange longeeerlijn met een stukje dat je over de rug kan doen zodat ie niet op de hakken zakt, meer is het niet

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:10

Wat ook helpt..
Aan beide kanten van de trailer uiteinde een halstertouw hangen en uit hangen ( 2 personen) en dan loopt er nog een met de pony zo binnen..
Ook genoeg licht is belangrijk in de trailer

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:10

pferdtje schreef:
Anoniem schreef:
Die voorste balk moet dat aankunnen hoor!
Zo laad ik mijn paard namelijk ook en die gaat er rustig aan hangen.
En graag geen commentaar als je het beter kan ben je uitgenodigd om de uitdaging aan te gaan!
Ik heb geen standaard paard qua laden......

mwa daar ben ik toch echt anders van mening over ik heb een paard gezien wat met voorbalk en al weer naar buiten kwam zetten.

Je hoeft me ook niet meteen aan te vallen.

zoals de mijne de laatste keer toen ze eindelijk de trailer in liep na een kwartiertje kloten

en ik eindelijk dacht dat ze rustig genoeg stond om vast te maken , handige man die even langs kwam mij zag stopte en dacht ff te helpen door der een tikje op der kont te geven voor et allerlaatste stapje moet je vooral doen bij een paard die verstijfd van angst bij het geven van een tik
ze raakte volledig in paniek en kwam in 3 seconden met vorbalk en al de trailer uit gedenderd , de bouten uit de trailer want getrokken ...

heeft me daarna weer ruim 2 uur geduurd voordat ik der weer in had

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:25

Echt Nóóit vastzetten voordat de achterstang erachter zit. Dat is een klassieke fout.... Zonde, absoluut, en geen goede actie van die meneer, maar het had voorkomen kunnen worden.

Ik kan simpel laden, ook in m'n eentje, geen enkel probleem, maar ik blijf het volhouden: eerst de achterbalk op z'n plek (en geborgd!) en dan pas vastzetten. Je weet nooit...

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:51

@Margreet: inderdaad veiligheidsles nummer 1. Ook eerst losmaken voor de stang erachter weg gaat. Je paard kan enorme verwondingen oplopen als hij vaststaat zonder dat de stang erachter zit.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:05

Yep, ook met uitladen is dat de volgorde. éérst los, dan pas stang weg. Kleine moeite, groot plezier.
Als ik niet alleen ben vraag ik het ook altijd aan de ander.

belgikske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:27

je kan ook je paard zelf leren door hem in de trailer te voeren, let op leer hem er ook uit te komen.....[spreek van ondervinding] Na een tijdje weet je paard niet beter en loopt zo de trailer op. zorg wel dat de trailer vast staat zodat hij niet omkukeld of gaat schommelen in de lengte.
veel succes........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:38

kijk eens op cursus.totaal.nl daar staat ene Petra Vlasblom die via simpele methode op basis van vertrouwen paarden leert op de trailer te gaan en daarna zijn/haar mens traint om dit voortaan ook zelf te kunnen.

Ik heb een tijdje met de longeerlijn mee de trailer ingelopen, via het voordeurtje eruit, lijn in de hand en dan de stang erachter doen en dan verder klep dicht en vastzetten. Naderhand liep ze gewoon voor me uit de trailer op en kon ik stang erachter doen.

Anders paard deed ik ook longeerlijn over de voostangheen en zo naar binnen 'hengelen'. Leuk hoor die reactie, haal je er ff hulp bij, maar die moet dan wel voorradig zijn ik ben heel vaak alleen en wil/kan niet alijd iemand vinden die wil/kan helpen. Deze methoden werken prima, omdat je hiermee alleen het leidtouw verlengd.

Wat wel heel belangrijk is dat er ook rustig wordt gereden met het paard en dat er goed rekening wordt gehouden met lage snelheid in de bochten en over drempels en rotondes. Hier krijgen namelijk veel paarden schrik van.

succes,

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:00

Marijn 4045,

Ik denk dat je goed moet luisteren naar het verhaal van Anour15.
Ik heb haar paard getraind naar dat het verkeerd wat gegaan met het tuigje. Je wil niet weten hoe bang het paard was je.

Naar 2 weken wat alles opgelost. Het paardje had weer vertrouwen in de mensheid en de trailer en liep vrijwillig de trailer op. Ik denk dat dat van belang is.

Probeer te luisteren naar je paard hij kan niet praten.
Door er niet handig in te lopen probeert hij aan jou een boodschap duidelijk te maken. Ik vind het (steeds) eng(er) om de trailer op te lopen. Help mij voor het te laat is.

Ik denk dat jij op dit moment de signalen van je paard negeert. Het omdoen van een tuigje heet symptoom bestijding. Je doet niets aan de oorzaak. In de meeste gevallen die ik heb gezien is dat het begin van het einde en zal het alleen maar slechter gaan.

Ik wil je paard graag weer vertrouwen geven en jou helpen omdat te bereiken. Ik wil gewoon aan huiskomen om jullie te helpen want ik kan dit soort verhalen niet aanhoren waarbij er niet wordt gezocht naar oplossingen maar naar hulpmiddelen.
1 van mijn gevleugelde uitspraken van de laatste jaren is.
Investeer niet in spullen (hulpmiddelen) maar in de training.

Doe er je voordeel mee!

Groet
Conrad

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:37

Mensen, het enige dat ik wil is in mijn eentje mijn paard kunnen laden. Hij is niet bang of getraumatiseerd en heeft ook geen claustrofobie (ZUCHT) hij heeft gewoon een hand op zijn billen nodig... Als ik die hand kan vervangen door een stukje lijn dat hem net even een zetje geeft, ben ik klaar. Ik zou uiteraard het liefste hebben dat hij zonder makeren in een keer de trailer oploopt, het liefst nog zonder dat ik de trailer inloop. Het is dus niet zo dat ik het perse zoek in hulpmiddelen, maar om Tjalle nou 2 weken op kamp te sturen om hem van zijn onderwerkte jeurgdtrauma;s af te helpen...Ik geloof dat ik best mag zeggen dat ik mijn paard goed genoeg ken om te beoordelen wanneer iets angst is en wanneer een spelletje of een stukje machtvertoon of dominant gedrag.

@conrad, wie ben je en wat kan je? Ik heb best interesse, maar aangezien je je profiel totaal niet hebt ingevuld, weet ik niets van je. Stuur me anders een pm met hoe jij dit aan zou pakken en wat het me kost als je een dagje in het Brabantse komt helpen.

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:02

Marijn,

Ik ben van mening dat hij geen 2 weken op kamp hoeft. Een paar aanwijzingen zullen voldoende zijn denk ik. Ik stuur je even een pm met uitleg over mijn trailerlaad aanpak.

Groet
Conrad

Bjarni

Re: " tuigje" om paard makkelijker te laden op tra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:07

Conrad is als ik het goed begrepen heb de vroegere eigenaar van Dreamstables. Misschien dat dat je meer zegt?

Hoipipeloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:59

Hoezo vorige eigenaar?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:21

Hoipipeloi schreef:
Hoezo vorige eigenaar?

Dreamstables bestaat helaas niet meer