bekappen vs ijzers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:01

Het liefst zonder, maar wel gewoon traditioneel bekapt. Maar in sommige gevallen moet je wel.

Mijn pony's doen het er super op, ook de weg op. Ik bekap mijn pony's zelf(doe een opleiding hoefsmid).

Anoniem

Re: bekappen vs ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:23

Ik heb mijn paard van de ijzers laten halen met het oog op de winter. In de zomer ga ik vaak in een buitenbak rijden die op ongeveer 45 minuten in stap verwijderd is. Mijn paard staat nl in de bossen en in de zomer is het vergeven van dazen. Het grootste gedeelte van die rit is over een fietspad waar geen berm naast ligt. Eigenlijk had ik altijd mijn paard 4kant staan. In de winter heb je weer het voordeel als het een beetje gevroren heeft je in de middag wel de zandpaden kunt nemen, niet als het keihard heeft gevroren maar met een graadje of zo wel. Ik bedoel dus de bospaden.

Nadeel vond ik altijd weer dat als er sneeuw ligt je dus niks kan. Paard gedoemd om op stal te houden en met de dooi is het ook weer glad, dan weer kans op ijzel, etc. en de paden naar de wei toe worden niet gestrooid, door de auto's die er over heen rijden is het dan een ijsbaan.

Dus deze winter wilde ik als proef mijn paard blootvoets zodat hij iig met sneeuw wel naar buiten kan, als ik dan ook al niet kan rijden. Als mijn paard 2 dagen achter elkaar op stal staat en alleen even gelucht wordt, kun je er de 3e dag niet meer opkomen.

Nu heb ik gemerkt dat mijn paard meteen al lekker liep, niks gevoelig of wennen. Elke dag ging hij beter lopen, ruimer, sneller nageeflijker. Net alsof hij zo iets had, van he ik heb voetjes... Nu zou ik graag willen dat hij blootvoets blijft. Vandaar mijn alarm post, dat ze zo kort aan het worden zijn.

Als het mij lukt zal ik fotoos zetten. Ik heb fotoo's de dag nadat hij van de smid kwam en dan nu.

idd zou het kunnen dat met de ijzers de tenen juist heel lang waren en dat het verschil nu zo groot is. Nou moet ik wel zeggen dat ik geen bewegingsmonstertje heb, hij kan wel wat sloffen, tilt ze wel beter op dan met ijzers. Liever lui dan moe want ach die paar grammen extra wordt je zo moe van.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:44

Citaat:
Voor degene die hun paarden laten bekappen, na hoeveel weken gaan jullie naar de smid?

de natuurlijk bekapper ( www.horsegonatural.com en niet de paardnatuurlijk manier) komt 1 x in de maand en verder houd ik het wekelijks bij met de vijl en dat al anderhalf jaar lang. De hoeven waren erg beroerd en dat was mijn eigen stomme schuld, waar ik mezelf nu nog voor voor m'n kop kan slaan:
paard op ijzers laten zetten onder druk van een aantal mensen die vinden dat dat zo hoort, ijzers eraf laten en een half jaar lopen doorkl**ien met een trad. smid. Nu ben ik al anderhalf jaar zoet om de hoeven weer gezond te krijgen en het gaat nog zeker wel een jaar duren.

Het paarse spul om de hoeven harder te maken heet hoef&zool en is te koop bij de paardendrogist, het is een zink/sulfaatoplossing en ik zou niet weten waarom het niet op je handen zou mogen komen, tenzij je buitengewoon ijdel bent en je handen schoon wilt houden

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:51

mijn pony heeft geen ijzers. ik heb haar nog niet zo lang en eerst liet ik haar elke 8 weken bekappen. bleek dus helemaal niet nodig te zijn... ze is nu sinds juli al niet meer geweest. af en toe vraag ik of het nodig is maar dat is het nog steeds niet en het ziet er ook nog goed uit. ik rij meestal buiten en draaf ook op het asfalt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:02

Vroeger werd mijn paard ook elke 8 weken bekapt. Maar nu begrijp ik echt niet meer hoe dat kon. Als ik nu 3 weken wacht met bekappen zijn de hoeven veel te lang.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:08

ik ken mensen die 2 x per jaar een smid bij hun paard halen, die haalt er dan met een tang 3 cm af en dat is het, ik kan dat echt niet begrijpen, maar goed, ik heb dan ook een hoeven-afwijking.....

Komt er een paard langs, dan kijk ik eerst naar de voeten en dan pas verder

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:27

smurf schreef:
Komt er een paard langs, dan kijk ik eerst naar de voeten en dan pas verder

Dat heb ik ook

Ik hou het liever elke week bij (ook voor m'n eigen rug) zodat er iedere keer maar een heel klein beetje af hoeft. En zo blijven de hoeven ook beter en contanter in "model"

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:04

Ik doe het eigenlijk ook elke week. 8 weken er tussen is echt veeeeelste lang, als je zo lang wacht met bekappen gaan ze geheid scheuren/brokkelen of gevoelig lopen.

Mijn paard loopt toch kilometers over asfalt (endurance en kar) en toch moet ik elke week weer even alles netjes vijlen.
Verschillende hoefsmeden (ik wil perse meerdere, verschillende meningen, als ik zie wat er allemaal fout gaat door debiele hoefsmeden heb ik teminste een soort 'second opinion') van verschillende stromingen (natuurlijk, natural balance en een traditionele) kijken om de 2 maanden wel even al haar hoeven en haar gangen na, maar allemaal zeggen ze dat ze perfecte hoeven heeft en goed loopt. Ze doen er nooit wat aan, niet nodig.

Ik kan er trouwens ook niet tegen als iemand de hoeven zo verwaarloosd hoor, snappen ze dan niet dat de hoef hét onderdeel van het paard is?

Een hoef slijt echt niet teveel van 45 minuten over asfalt, wij rijden met een hoop verschillende soorten maten paarden blootvoets elke dag 3 uur over de weg, en dat ook met paarden die zogenaamd niet zonder ijzers konden.

Ik denk eerder dat de hoef nu gewoon een mooie lengte heeft en mensen 'denken' dat ie tekort is.

Smurf : Dat heb ik ook heel erg, verschrikkelijk gewoon! Kijk altijd eerst naar de hoeven, dan pas zeg ik het paard gedag ofzo hahaha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:18

Quarterh0rse schreef:
Bij Clip bekappen we ze zelf (lees: zo nu en dan eens wat bijvijlen) Hij heeft altijd voor op ijzers gestaan, in het begin moest de hoefsmid wat vaker komen maar nu kunnen we het zelf bijhouden. Er bestaat inderdaad spul wat de hoeven hard maakt, wij hebben het ook op stal.. ben alleen de naam kwijt. Het is in elk geval paarsachtig spul en je mag er ook niet aanzitten met je handen. Zal als ik het niet vergeet zo eens even kijken wat de naam is.

Ik ben ook wel benieuwd naar dat spul.
Maar hoeven moeten toch flexibel zijn, anders krijg je juist scheuren. Smeer je dat spul over de hele hoef? Of is dit voor de onderkant?

Wat betreft bekappen. De smid komt voor mijn paard nu vaker (ik kan niet zeggen hoe vaak, is afhankelijk van de staat van de hoef, maar ong. elke 4 -6 weken), omdat ze een scheur in de hoef heeft tot boven aan toe en die wil er niet uit.
Maar normaal gesproken komt de smid ong. elke 12 weken. Ik hou dan zelf met de vijl de hoeven bij. Dit doe ik geregeld, elke dag controleer ik de hoeven en rafeltjes vijl ik direct weg. Soms hoef ik een paar weken niets te doen, soms dus een paar dagen achter elkaar.
De smid haalt als hij komt weinig tot niets van de zool en de straal (hooguit straal wat bijsnijden). Het enige wat hij doet is evt. ook de hoef bijvijlen en advies geven over hoe het nog netter bijgehouden kan worden (zeg maar het corrigeren).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:21

russel schreef:
Huertecilla schreef:

Waarom vraag je naar de bekende weg Is dit serieus of zit je te zieken?

Echt een reaktie van jouw, niet?

Hij kan het blijkbaar niet laten

Ik heb 3 (eh...oh nee 4 inmiddels) paarden, waarvan 1 op speciaal beslag, de rest wordt door dezelfde smid (hoofcare) gewoon bekapt, gelijk met de anderen, om de 9 weken- gaat prima.