Paard hele jaar in wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annemuts

Re: Paard hele jaar in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:02

Ik heb alle posts hier even zitten lezen, en nou vraag ik me een ding af. Het lijkt mij inderdaad voor een paard ideaal om zelf uit te kunnen maken of ie binnen of buiten kan staan. Maar als je zelf een beetje fanatiek rijdt met je paard, is ie dan niet na 10 minuten rijden al zeiknat van het zweet? En zet je hem dan na het rijden (en heeeel lang uitstappen) gewoonw eer buiten neer? Of komt ie dan eerst (eventueel met een deken op) op stal om weer een beetje af te koelen etc?
Sorry voor de vragen, maar een vriendin van mij zit er ook over te denken haar paard dag en nacht nuiten te laten (volgend jaar) en had nog niet over dit soort dingen nagedacht...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:08

Mijn paard staat in de winter op stal 's nachts, maar dat is de stal die in de wei staat (buitenstal dus). Zij vindt het heerlijk en staat overdag ook veel in de stal als het slecht weer is, ook al staat de deur open.
Ik ga mijn paard dit jaar wel scheren ivm een groot pak haar en ik wil weer aan de slag met haar. Maar goed, die gaan we lekker warm inpakken!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:08

Zoals iedereen hier al aangeeft, kun je de meeste paarden geen groter plezier doen dan ze het hele jaar door op de wei te laten staan, mits ze dus een schuilstal ter beschikking hebben.

Maar je moet inderdaad wel voorzichtig zijn met paarden in zo'n geval dekens op te doen, omdat ze dan inderdaad een dunnere wintervacht krijgen en je het risico loopt dat je waterdichte deken toch minder waterdicht is dan je hoopt. Na een dag met zware regenbuien is niet iedere waterdichte deken nog echt waterdicht. En er is niks slechter voor een paard dan met een natte deken rond te moeten lopen. Wees dus daar voorzichtig mee!

Onze pony staat ook het hele jaar door op de wei. De enige keren dat je haar in haar schuilstal ziet staan, is als ze doorweekt is van de regen, het hard waait en koud is, maar voor de rest zie je haar nauwelijks in haar schuilstal. Ons paard staat 's winters overdag op de wei en 's nachts op stal, maar ze is ook wat ouder en je merkt aan haar echt dat ze 's avonds graag naar stal wilt. Maar je straft haar echt als je haar overdag een dagje op stal laat staan, bv. als het heel slecht weer is.

Ja, als je fanatiek aan het rijden bent, is zo'n teddyberenvacht natuurlijk net wat minder praktisch. Je paard zweet erg tijdens het rijden (dus je moet erg lang droogstappen), maar als je paard erg vies is (en reken maar dat de kans daarop erg groot is, iig bij onze paarden is dat zo) moet je ook veel meer moeite doen om je paard schoon te krijgen.

Onze pony wordt na het rijden gewoon weer op de wei gezet; ons paard op stal. (moet er wel bij vertellen dat de lessen meestal 's avonds zijn en dat we 15 minuten moeten stappen om vanaf de manege naar huis te gaan. Tegen die tijd is ons paard/pony weer helemaal droog. Wel krijgen ze na het rijden en dus als we naar huis stappen een deken op!)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:56

Hey!
Volgensmij is het geen probleem om dag en nacht op het land te zetten hoor! ...mijn verzorgfjordje staat ook dag en nacht buiten..maar zorg idd dat er een schuilstal is en genoeg te eten...
Ze blijven lekker in beweging...heb je ook niet van die problemen als dikke stalbenen enzo

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:05

kris_ schreef:
Alytje schreef:
heey ik zit met hetzelfde 'dilemma' Alle paarden bij mij op stal staan 24/7 op de wei met schuilstal, maar dat zijn winterharde rassen. Ik ga dus een kwpner kopen en die wil ik ook 24/7 op de wei. Maar mijn moeder zei dus precies hetzelfde als jou moeder :p

Onze KWPN'er staat al 15 jaar dag en nacht buiten met mogelijkheid om te schuilen. Ze staat altijd buiten behalve als het zeer warm is, dan gaat ze zelf in de stal.
Enkele winters geleden heeft ze in een stal gestaan, bijna 24/24 en dan heeft ze een hele winter staan hoesten. Nu ze weer buiten staat heeft ze geen enkel probleem meer. Dus een KWPN'er is geen kasplantje }>

nee, een kwpner is zeker geen kasplantje, dat bedoel ik ook niet. maar de paarden waar ik bij heb gekeken stonden gewoon veel op stal. En ik denk, dat je meer kwpners tegenkomt die veel op stal staan dan 24/7 buiten.
dus dan is het ook een beetje l*llig om zo'n paard dan ineens altijd in de wei te laten, vandaar

@annemuts, mijn verzorg haf staat altijd buiten zonder deken. Ik stap hem gewoon uit, dan zweetdekentje op, ik wacht niet tot hij helemaal droog is, zolang het zweet koud is is het goed, dan gaat hij weer gewoon de wei op

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:15

Hoi, heb ook een kwpn-er die al 15 is en nu alweer de derde winter ingaat in de wei met een schuilstal. Ze ontwikkeld vanaf okt. een dikkere vacht en ik voer wel heel goed bij s'winters.
Ze is nog nooit ziek geweest. Wel rij ik wat minder lang door. Z'on 20 min.
dat gaat prima.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:17

mini_bienie schreef:
Liever het hele jaar buiten met een schuil stal en genoeg voer (zeker 's winters onbeperkt hooi of zo) dan 's winters de hele dag binnen hoor!

Amen!
Mijne staan alle dagen buiten, gaan overdag wel op stal omdat Memuska bang is in het donker ( ) maar ik zou het niet willen dat ze heel der dagen binnen moest!