inslapen of slacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:09

Ik zou zelf voor inslapen kiezen... mijn lievelingspony is anar de slacht gebracht omdat ze vocht in haar hersenen had.. misshcien zit iemand haar nu wel op te eten... bah rare gedachte..

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 13:47

ja je moet ook niet denken aan dat ze opgegeten worden. maar ik denk dat IK LIEver in 1 keer dood ga dan eerst in slaap vallen enzo. k weet nie. ik zou kiezen voor slacht...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:55

Cassidy schreef:
Ik hoop dat mijn paarden me niet voor deze keus stellen, en gewoon vanzelf gaan.

Ja, dat hoop ik ook altijd maar.

Helaas heb ik al 2x de beslissing zelf moeten nemen. Heb voor inslapen gekozen. Groot voordeel is ook dat je paard niet meer op de trailer hoeft, zeker met een ernstige beenblessure is dat geen pretje.

KarinvdM

Re: inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:10

xxRavernaxx schreef:
Ik zou mijn paard echt nooit naar de slacht kunnen brengen. Ik zou haar laten inslapen. Je kan toch niet het paard waar je van houdt laten slachten en op laten eten. Nee mij niet gezien, maar respecteer ieder zijn eigen mening.

Na het inslapen moet je paard naar de weg gesleept worden, vervolgens komt Rendac en wordt je paard met een grijper opgepakt en in de laadbak "gelegd". Vervolgens moet het lichaam er bij de destructie weer uit, dat gaat ook niet zachtzinnig. Ten slotte wordt het beestje vermalen tot oa lijm.

Is slachten en opeten erger?

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:05

Inslapen, zeker weten.
Ik zou het niet aankunnen als ik wist dat mijn paardje zou worden geslacht.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:06

Die van mij gaat naar de slacht dat is 1000% zeker, heb te vaak meegemaakt dat paarden die ingeslapen werden bleven vechten tegen de dood, en dat is echt geen pretje om naar te kijken!!(ogen die heen en weer schieten, vallen/opstaan, paarden die de eigenaar aanvallen terwijl ze het laatste beetje lucht uit de longen blazen, nee voor mij geen spuit!!)

Als de slacht goed geregeld wordt kan jou dier als eerst waardoor er geen dood geur hangt en waardoor het paard er ook niets van merkt.

Als het paard daarvoor is behandeld met medicijn dan wordt je paard niet voor menselijke comsumptie aangeboden, je kan dit ook gewoon aangeven dat je dat niet wilt hebben.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:24

helaas heb ik ook al een aantal keren meegemaakt dat een paard zich bleef verzetten tegen het laatste spuitje, ik kies dus nu ook voor de slacht. Maar het zal ook aan de omstandigheden liggen. Mijn paard is niet gechipt, maar heeft een DNA onderzoek gehad en dan is slacht iets lastiger

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:33

Ik kies voor inslapen aangezien ik er tot de laatste ademhaling bij wil zijn. Wat er na afloop met het lichaam gebeurd dat is in beide gevallen niet fijn maar daar merkt het dier niets meer van.
Ik heb ooit eens geinformeerd hoe dat nou precies gaat als je zelf een paard naar de slacht brengt en daar werd ik niet vrolijk van.
Je kan natuurlijk fijn het halstertouw buiten afgeven aan de slager en weggaan, dan hou je daar geen trauma aan over ofzo.
Maar als je er echt tot het laatst bij wil zijn dan hou je dus je paard vast terwijl er een pin door zijn of haar hoofd geschoten wordt. Door die pin is het paard hersendood maar ligt dan nog wel even te ademen en het hart werkt ook nog gewoon.
Vervolgens snijden ze een halsslagader open zodat het paard leeg bloed en dan houdt het hart vanzelf een keer op met kloppen.
Toen ik dat verhaal gehoord had van een overigens zeer vriendelijke slager heb ik toch maar alles op alles gezet om mijn toenmalige verzorgpaard in te mogen laten slapen. Zoals bij eerdere reacties al te lezen is gaat dat bij een goede kliniek echt heel rustig en het ziet er voor jezelf ook niet zo dramatisch uit. Ik geloof dat ik nu nog nachtmerries zou hebben als ik zo´n slacht had moeten meemaken.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:35

Pfffffffffffff, gáán we weer

Slacht. Op aanraden van de DA.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:54

Idd, dit is al de zoveelste discussie over slacht of inslapen..
Ik weet het niet eens..Ligt helemaal aan de situatie..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:59

inslapen! ik vind dat mijn paarden allebei genoeg respect verdiend hebben om op een paardwaardige manier te gaan. ik zou het zelf fijner vinden, en mijn paarden ook, als ze lekker in hun eigen stalletje een slaapje doen, want zo voelt het voor het dier.

DraakjeII, na het in het hoofd schieten van die pin is het paard vaak nog niet dood, omdat de pin eigenlijk te klein is voor het hoofd van het paard. soms moet er wel 3 keer geschoten worden. plus dat ik het een barbaarse manier vind van het doden van een trouw dier.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:02

Ik zeg nu: slacht..
Maar als het zover zou komen denk ik er misschien heel anders over...
dat weet je niet van te voren...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:09

KarinvdM schreef:
xxRavernaxx schreef:
Ik zou mijn paard echt nooit naar de slacht kunnen brengen. Ik zou haar laten inslapen. Je kan toch niet het paard waar je van houdt laten slachten en op laten eten. Nee mij niet gezien, maar respecteer ieder zijn eigen mening.

Na het inslapen moet je paard naar de weg gesleept worden, vervolgens komt Rendac en wordt je paard met een grijper opgepakt en in de laadbak "gelegd". Vervolgens moet het lichaam er bij de destructie weer uit, dat gaat ook niet zachtzinnig. Ten slotte wordt het beestje vermalen tot oa lijm.

Is slachten en opeten erger?

Een van onze pony's is ingeslapen op de uithof zelf, de ander is op stal gevonden (we hoefden dus niet te kiezen tussen spuitje of slacht), deze pony hebben we in de trailer geladen en naar de kliniek gebracht waar ze de koeling in ging. Na beide secties werden de pony's verbrand.
Neem aan dat er dan geen lijm (of iets anders) meer van wordt gemaakt?
Beiden hadden trouwens iets waardoor ze zowieso al niet naar de slacht mochten.

Op de site van Rendac wordt ik er in ieder geval niet wijzer van.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:21

Slacht, ik heb paarden zo enorm zien vechten tegen de spuiten, als je paard al ver heen is moet dat kunnen, maar anders zou ik gewoon voor de slager kiezen, veel diervriendelijker!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:28

Als een paard door medicijnen niet meer geschikt is voor consumptie mag hij nog steeds geslacht worden. Alleen mag het vlees dus niet meer voor consumptie gebruikt worden. En het zou zomaar kunnen dat ze dan alsnog naar de destructie gaan. Geldt net zo goed voor koeien e.d.

Mijn keuze is ook slacht als het kan. Idd al meerdere paarden zien vechten en dat hoop ik nooit meer mee te maken. Al helemaal niet met mijn eigen knollie.

Al zou het het mooiste zijn als je niet voor die keuze komt te staan.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:39

ik hoop dat ik nooit voor deze keuze kom te staan
maar als het ooit zover komt, dan kies ik voor de slacht

Miepmiept

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:58

Ik heb twee paarden en als ik om een of andere reden op dit moment een keuze zou moeten maken zou de ene een spuitje krijgen en de andere naar de slacht..

Mijn ouwe paard heeft waar ze staat haar rust gevonden en ik wil ook dat ze daar in alle rust sterft. Ik wil haar niet de stress geven van vervoer en vreemde omgevingen..

Mijn andere paard is panisch voor naalden en met de hoogst mogelijke toegestane dosis die veilig is niet suf te krijgen. (Ja zodra de DA weg is...) Dus ik wil haar die ellende en stress besparen en het liever in 1x met een pin laten gebeuren.. Ik weet hoe ze vecht tegen een verdoving dus ik ben bang dat ze dat ook met het inslaapmiddel gaat doen..

Mijn keuze is dus wat ik denk dat het beste voor hun is.. Ik vind het belangerijk om het met zo min mogelijk stress te laten gebeuren en voor mij is het sowieso ellendig, op welke manier het ook gebeurd..

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:58

merrieveulen schreef:
DraakjeII, na het in het hoofd schieten van die pin is het paard vaak nog niet dood, omdat de pin eigenlijk te klein is voor het hoofd van het paard. soms moet er wel 3 keer geschoten worden. plus dat ik het een barbaarse manier vind van het doden van een trouw dier.

Dat is onzin.
Meestal gaat het in 1x goed.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:20

Ik zou kiezen voor inslapen, gewoon omdat ik zou willen dat mijn paarden in hun eigen vertrouwde omgeving blijven. Wat er vervolgens mee gebeurt (rendac etc.) vind ik niet meer belangrijk.

Ik ken zowel verhalen dat het bij de slager als bij het inslapen door een DA niet helemaal volgens plan verloopt. Mijn keus is dus alleen gebasseerd op het feit dat ik een ziek/oud/gewond paard niet meer wil vervoeren.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:41

Ik hoop dat mijn paarden gewoon een keer dood in de stal of de wei liggen (als ze heel oud zijn). Maar als het moet kies ik voor inslapen. Dat vind ik diervriendelijker. Volgens mij weten ze het als ze naar de slacht gaan, ik heb verschillende verhalen gehoord van paarden die weigerden de trailer op te gaan.

Jorissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:48

ik hoop dat ik de keus nooit hoef te maken, maar als ik het wel zou moeten dan zou ik voor de slacht kiezen. omdat 9 van de 10 paarden door vechten tegen het spuitje en dat zou ik niet kunnen aanzien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:35

Snowytje schreef:
Volgens mij weten ze het als ze naar de slacht gaan, ik heb verschillende verhalen gehoord van paarden die weigerden de trailer op te gaan.

Ik denk eerder dat ze spanning bij het baasje voelen en daarop reageren.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:28

Dat zou ook kunnen maar toch het idee...........

Ik heb 1 keer een veulen in moeten laten slapen, het was van een tweeling en ze was helemaal gezond maar had een vergroeid achterbeen waardoor ze niet kon opstaan of lopen. Ik heb toen aan de DA gevraagd of ze niet tegen de spuit ging vechten. Maar de DA verzekerde me dat dit bijna nooit gebeurd, als het gebeurd is het meestal als een paard bijvoorbeeld een been breekt tijdens het rijden of crossen in de wei dan zit hij nog helemaal vol adrenaline en dan gaan ze er ooit tegen vechten. Maar als ze echt ziek zijn enz. dan doen ze dat niet.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:30

als het echt moet dan inslapen.
Zou het toch niet over me hart krijgen, te weten dat iemand anders haar op eet

simonezorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:31

Ik zou het dier laten inslapen.... Maar dat zou ik nu doen.