Jullie paarden ook fris?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:43

Jep, hier zijn ze ook zeker frisser, als ik losgooi lopen ze zeker een half uur te crossen

MaraYvette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:47

ja hoor de mijne is ook wat srammiger en drukker maar wederom krijgt de mijne niet zoveel krachtvoer 3 keer half biks (prestatiebiks ) 3 keer goede plak nat hooi en na t rijden kwartje graan met brood en of onderhoudsbiks meer niet
ik weet ook niet hoeveel jij rijdt hoor en hoe lang per keer maar t is idd wel veel

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:56

willem is nog net zo sloom zelfs nu die geschoren is. hetis en blijft een luilak.
merel is ook niet frisser dan normaal. die is van haar eigen al een heethoofd

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:36

Emaartje schreef:
maar kan het ook door het kuilvoer komen?? hoorde ik van iemand

Yep, net weer proefondervindelijk aangetoond. Met voordroog geen beginnen aan, vasthouden, doordrammen, alleen maar hard willen buiten, overgegaan op droog hooi, niks aan de hand, gewoon normaal te rijden.
Voordroog leek droog genoeg, maar dus voor de zoveelste keer er weer ingestonken.

elady

Re: Jullie paarden ook fris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:49

We hebben nu andere muesli gehaald, minder eiwitrijk en hij staat op minder voer!

Vandaag ga ik het longeren vooraf maar proberen. Wie weet!

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:17

Die van mij is ook erg fris. Ze begon vandaag ineens te steigeren tijdens het rijden :S
Jammer genoeg kan ik haar niet ff losgooien, de wei is namelijk lekker blubberig .....

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:16

De mijne helaas ook..

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:21

heey

mijn pony is de laatste tijd ook zo druk
ze scgrik voor vanalles en dan racet ze dr vandoor terwijl ze dat
anders nooit deed

en ze bokt en stijgert nu suppersnel...zelfs als een ander paard in galop gaat...echt heel vervelend

gelukkig blijf ik zitten terwijl ze bokt...maar ik moet zonder zadel rijden
niet dat ik dat erg vind omdat ik wel goed blijf zitten maar toch

dus soms dan ga ik haar eerst goed laten lopen aan de longe en goed laten galloperen zodat ze wat energie kwijt is

groetjes

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:26

Als die van ons zoveel krachtvoer zou krijgen dan springt ze over de stal heen (en ze vind springen niet leuk)

Weet ook niet hoeveel werk ze moet verzetten ten opzichte van het voeraanbod.

Ja van te voren losgooien is ook een optie.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:07

Mijn paard is niet fris, hij is gewoon ronduit vervelend geworden onderhand. Hij krijgt gras (nou ja wat er nog op de wei staat die de kudde nu heeft) stro, hooi en een handje granenmix per dag. Meer heeft ie niet nodig maar meneer blijft maar klieren *zucht*

Ik hoop dat het binnenkort over is, als de bak weer wat opgedroogd is zodat ik weer wat beweging kan geven...

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:16

mexx is zeker frisser(lees:ondeugender/sterker) geworden met de koude en kan het beste voor rijden eerst losgegooid worden.
zij krijgt een handje biks per dag (basisbiks) en normaal hooi.

max is fris/loperig maar blijft keurig luisteren.met losgooien is hij wel rennerig.
hij krijgt een halve kilo en veel hooi.

gill is iets frisser/sterker maar blijft zich keurig gedragen.
hij krijgt een halve kilo en extreem veel hooi.

casanova is iets frisser.
hij krijgt een handje biks en normaal hooi.

bento is hetzelfde.
hij krijgt en handje biks en veel hooi.

wauw,goedkope vreters heb ik eigenlijk...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:55

Vonnie84 schreef:
IcePrincess schreef:
Fris is nogal zacht uitgedrukt bij Gaia, zo in de periode (tot halverwege de lente) is ze een gigantische bitch wat betreft rijden. Afgelopen weken alleen nog maar bokkend, steigered en rennend de polders door geweest . En dat dan standaard elke winter.
Van tevoren longeren helpt niet veel, maar voor de zekerheid doe ik het vaak toch. *zucht* was het maar vast weer zomer

Zou het kunnen dat je paard het koud heeft? Of dat ze spierpijn heeft door te snel afkoelen met de kou? Of te weinig warming-up? Of veel minder weidegang? Want dat is wel een heel extreme verandering.

Koud heeft ze het niet, ze is verder ook gewoon gezond. Ik heb werkelijk geen idee waar het door kan komen, maar zodra het kouder wordt veranderd ze echt in het tegenovergestelde van was ze 's zomers is.
Ze staat nu op stal en 's zomers en als het echt vriest staan ze overdag gewoon in de wei, maar dat heeft er ook niets mee te maken want ook als ze in de winter wel op de wei staat doet ze het en als ze 's zomers op stal staat is er ook niets aan de hand. Warming up heeft het ook niets mee te maken, want ookal wil ik gewoon een rustig stapritje maken gaat zij halverwege gewoon uit het niets zo debiel doen.
Heb er ook nog aan gedacht dat het zadel niet goed zou liggen, maar dat is het ook niet, ze doet precies hetzelfde zonder zadel (en ook met vzh en westernzadel)
Gistren bijv. met alleen een halster om aan de longe en ze ging me toch tekeer, ze bokt dan ook echt gewoon gericht naar mij .
En in de zomer, helemaal niets aan de hand, dit wordt mijn 3e winter met haar en ik sta nog steeds voor raadsel, eigenaar weet ook niet er aan de hand is (bij haar doet ze het ook).
Op stal is ze gewoon hartstikke lief, hoewel ze me vorige week wel ineens beet toen ik aansingels (en dat heeft ze geweten ook ).

Ik denk dat ze gewoon een gespleten persoonlijkheid heeft .

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 07:33

Longeren kan idd wel helpen om er een beetje friisigheid uit te krijgen. Maar misschien voer je gewoon te veel brok ofzo, dat kan ook.

Mijn paard is niet echt fris vind ik. Gelukkig maar want m'n vroige pony hield swinters wel van een rodeotje....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 07:52

Bam is terug gezet in voer en gisteren tijdens het longeren super braaf, 1 keer ff een bokje, maar meer niet.

Vandaag ga ik erop zonder longeren!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:31

elady schreef:
Bam is terug gezet in voer en gisteren tijdens het longeren super braaf, 1 keer ff een bokje, maar meer niet.

Vandaag ga ik erop zonder longeren!

Ik denk dat dat wel de goede oplossing is
Ik vind het juist wel lekker dat Ot wat frisser is, is ie wat voorwaartser en heeft ie meer impuls

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:46

Ik zou de hoeveelheid krachtvoer halveren! Veel mensen voeren hun paard te veel waardoor ze zelf eerst een halfuur tegen de brokken mogen gaan vechten. (krijg je het wel lekker warm van natuurlijk )

Verder zijn paarden bij koud weer vaak wat rillerig, maar dit is goed te voorkomen door met een dekentje los te rijden. Zelf ga ik vrij snel een beetje draven zodat mijn paarden een wat warmer en daarmee minder rillerig zijn.

Zelf voer ik voordroogkuil (wel mooi droog ), hiervan krijgen ze onbeperkt te eten maar ze worden er niet fris van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:48

heb alleen de 1e post van de TS gelezen.

als 1e zou k zeggen draai de bix kraan eens een beetje dicht!
3 kilo is errug veel. mijn kwpn-er die iedere dag gelongeerd/gereden word krijgt "maar"2 kilo per dag en daar kan ik al aan merken dat het net niet teveel is.

verder merk ik wel dat mijn paarden nu wat fitten zijn dan normaal. met rijden ook wat niet altijd even handig is!

suc6 ermee

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:08

casanova schreef:
mexx is zeker frisser(lees:ondeugender/sterker) geworden met de koude en kan het beste voor rijden eerst losgegooid worden.
zij krijgt een handje biks per dag (basisbiks) en normaal hooi.

max is fris/loperig maar blijft keurig luisteren.met losgooien is hij wel rennerig.
hij krijgt een halve kilo en veel hooi.

gill is iets frisser/sterker maar blijft zich keurig gedragen.
hij krijgt een halve kilo en extreem veel hooi.

casanova is iets frisser.
hij krijgt een handje biks en normaal hooi.

bento is hetzelfde.
hij krijgt en handje biks en veel hooi.

wauw,goedkope vreters heb ik eigenlijk...

mijne pony heetook mexx

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:22

manie schreef:
Ik zou de hoeveelheid krachtvoer halveren! Veel mensen voeren hun paard te veel waardoor ze zelf eerst een halfuur tegen de brokken mogen gaan vechten. (krijg je het wel lekker warm van natuurlijk )

Gaia krijgt helemaal geen krachtvoer, en warm krijg je het ook niet echt van een half uur op een bokkend paard, hooguit pijn je rug.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:22

Bam liep gisteren erg braaf onder me. Geen gekke sprongen of wat dan ook!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:17

Mijne is soms erg fris. Daarom laat is hem van te voren meestal eerste los of longeer ik hem. Ook omdat hij nog jong is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:21

nee, mijne is juist superrelaxed....

krijgt ook minimaal krachtvoer, een halve schep brok, en dat is echt genoeg voor hem...

YennieJ_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:41

Ja ik merk het ook met mijn dravertje.. Als k ga rijden wil hij eerst even zijn energie kwijt. Hij staat nu binnen en het heeft ook te maken omdat het kouder wordt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:20

1) Ja
2) Ja

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:36

Bij mij valt het wel mee. Ze is ietjes sneller enzo, maar daar blijft het wel bij. Ze staat dag en nacht buiten. Ze krijgen veel hooi en na het rijden krijgt ze wat brokken.