Koliekoperatie, zouden jullie dat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:30

inderdaad, wat veel mensen zeggen: de rit naar de kliniek enz, is dat dier waardig?
Zo is van onze stal een paard geweest. Dier lag al tijd, DA geweest en gezegd: laat hem ajb inslapen, dat is wel zo eerlijk tegenover je beestje.
Nee, hij MOEST geopereerd worden. Dus in trailer gehesen, dier kon amper nog staan, maar nee, hij mocht niet dood, WANT ik houd zoveel van m.
In utrecht aangekomen en gezegd: laat hem ajb gaan.
Nee, opereren.

Paard is overleden. Maar dat had ook 4uur eerder kunnen gebeuren, dmv een spuitje.
Waar sta je dan met je diervriendelijkheid? Ik vind dat eerder dierenmishandeling eigenlijk....
als de kans klein is, nee, dan ga ik ze dus niet meer overeind halen en in een trailer zetten.
Deels financieel bekeken en deels omdat ik dat dus tegenover een paard niet meer eerlijk vind (nog even afgezien van de ellende die je na de opratie nog kan krijgen en het revalidatie proces enz)

Kan je zeggen dat, als ik dat financieel niet voor mn paard over heb ik geen paard waard ben, maar ik vind gewoon dat je realistisch moet blijven. Naar jezelf en naar je paard toe...

overigens wil ik hier niemand mee kwetsen, het is altijd je eigen keus en veel mensen zullen ook zeker hun argumenten hebben om wel te laten opereren. In veel gevallen respecteer ik dat ook.
Maar evengoed verwacht ik dat mensen mijn beslissing zullen respecteren als ik zeg dat ik niet laat opereren.

Ellebel

Re: Koliekoperatie, zouden jullie dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:35

Citaat:
Je moet ook kunnen inzien dat je paard er onder kan lijden en als hij complicaties heeft na de operatie omdat je niet wil dat hij insliep na een slechte diagnose en altijd maar pijn heeft ben je ook verkeerd bezig.

Je moet er ook rekening mee houden hoe het voor het paard is en niet alleen aan je zelf denken dat is pas humaan naar een dier toe.

Door hem te helpen als hij pijn heeft of door medicijnen en als dat niet werkt laten inslapen is heel dier vriendelijk

Ik denk dat ik prima weet wat de complicaties van een koliekoperatie kunnen zijn, en ook wel kan inschatten wat nog acceptabel is. Maar het komt een beetje over alsof dat als je een gokje zou wagen met een operatie, je dan een egoist bent. Je kunt tijdens de operatie ook nog stoppen als er veel darm afgestorven is of er iets anders serieus mis is. Het ligt er natuurlijk een beetje aan of je paard nog redelijk vervoerd kan worden, maar er zijn behoorlijk wat klinieken door het land heen verspreid, niet alleen Utrecht doet koliekoperaties . Bij een entrapment zou je bijvoorbeeld prima je paard kunnen opladen en naar de kliniek rijden, dan heb je ten eerste kans dat tegen de tijd dat je bij de kliniek aankomt het probleem voorbij is, en ten tweede geef je je paard nog wel een kans een langer leven te hebben. Ik vind het de gok wel waard bij meer dan 50%, ik ga er van uit dat zo'n paard een fijn leven heeft bij mij en dat het verlengen daarvan in principe een leuk iets is voor hem .
Wel grappig trouwens dat mensen hier zo snel zeggen dat ze niet meer voor behandeling gaan, terwijl ik het idee heb dat bij been-en rugproblemen juist weer veel te lang wordt doorgeprutst. Maar da's weer een andere discussie

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:40

Ellebel, als je praat over meer dan 50% kans ga ik wel met jou mee trouwens.
Ik ging in mijn redenaties uit van een kans van zo'n 30% en dat risico ga ik persoonlijk niet nemen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:43

Nou idd, maar volgens mij denken veel mensen dat de prognose altijd zo rond de 30% ligt. En dan maak je toch een beslissing op foute info, vooral als je niet zo'n hele zekere DA hebt.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:48

Je moet altijd proberen.

Maar als het echt niet gaat moet je wel zo verstandig kunnen zijn om de juiste keuze te kunnen maken in belang van het paard.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:50

Kyle, tinker van vriendin van mij.
Heeft in februarie dit jaar ernstig zandkoliek gehad. Is accut geopereerd. Na 3 weken boxrust kreeg hij weer koliek en heeft weer een paar dagen in de kliniek gestaan. Toen hij na 6 weken boxrust thuis weer het land in mocht was alles goed.

Gisteravond had hij lichte koliek, hij zal denk ik altijd een zorgenkindje blijven.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:59

Denk dat sommigen hier mijn stukje niet goed gelezen hebben. Mijn merrie is acht jaar geleden geopereerd van koliek, heef daarvoor nooit koliek gehad en daarna ook nooit meer. Ze heeft dat toen gekregen door een samenloop van omstandigheden.
Het slagingspercentage hangt af van het soort koliek en van het moment van vertrek. Als je paard een gedraaide darm heeft (wat volgens mij vaak al kan gevoeld worden bij een rectaal onderzoek) dan is het binnen enkele uren voorbij en te laat.
Mijn merrie had een milt-nierband met een verstopping erachter. De dierenarts controleert een aantal parameters zoals polsslag en kleur van de slijmvliezen in de mond en de neus. Als dat nog allemaal goed zit en je vertrek onmiddellijk naar de kliniek dan is de slagingskans van zo'n operatie zo'n 80%.
Een milt-nierband of een verstopping kan zich vanzelf oplossen door het paard te vervoeren. Je krijgt dan wat extra stress waardoor zoiets vaak terug op zijn plaats springt of de verstopping alsnog oplost. Zo komen een aantal paarden aan in de kliniek en is de koliek voorbij.
Bij mijn paard zat er nog een verstopping achter dus dat had zich nooit vanzelf kunnen oplossen.
Haar dochter heeft vorig jaar een verstoppingskoliek gehad (stond op manege om te beleren, vers stro in de stal en zich vol gevreten). Op zich geen ramp, de olie die opgegoten was moest haar werk doen om de verstopping los te weken.
Toch heb ik ook haar na één nacht en dag naar de kliniek gebracht. Ik wist bijna zeker dat ze niet ging moeten geopereerd worden maar wilde het risico niet lopen en wilde dat ze onder permanente observatie was en dat onmiddellijk zouden kunnen ingrijpen indien nodig. Ik ben nl leerkracht dus kan niet zo maar een dag vrij nemen om met mijn paard te stappen.
Na een dag of twee was alles eraf en mocht ze terug mee naar huis.
Wat ik dus altijd zou proberen te doen, is naar de kliniek rijden voor de toestand te ver gevorderd is.
Uiteraard kan je dat bij een gedraaide darm bijna nooit nog redden.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:50

Ik heb toch besloten mocht er 1 van mijn paarden koliek krijgen en geopereerd moet worden, dat ik dat niet zal laten doen. Mijn DA weet dat. De moeder van onze fries was drachtig en had erge koliek. Ze wonen in Zeeland en hun DA zei rijden maar je hoort onderweg of het Roosendaal of Utrecht wordt. Het werd Utrecht. De merrie heeft de hele trailer verbouwd en lag in de trailer toen ze in Utrecht aan kwamen. De merrie is geopereerd en na de operatie in de Recovery kwam ze bij en ging staan. Een seconde later plofte ze op de grond dood neer. De merrie was dood en het veulen ook. Het veulen zouden wij dus kopen.

Ik bespaar een helse rit voor een doodziek paard. De kosten zijn hoog maar ik ben daar voor verzekerd. Ik heb met mijn DA afgesproken dat het een spuitje word. Hij zei: Gelukkig, iemand die niet haar paard in leven wil houden met in de achterhoofd dat het meer fout gaat dan goed. Ik wil niet dat mijn paard als een kasplantje door het leven gaat.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:54

ik denk toch echt dat je dit per geval moet bekijken.Vraag om een eerlijk antwoord aan VA voordat je daadwerkelijk naar kliniek rijd.Ik ben een paard verloren na een koliek operatie.we waren binnen 5 uur aanwezig in Kliniek,maar bij tweede operatie schuurde haar darm.Ze had zandkoliek en door het geschuur van zand is haar darm dus gescheurd.Was een verschrikkelijk dure grap,maar meer dan de helft werd vergoed door verzekering.Of ik het een volgende keer weer zou doen? Ligt gewoon helemaal aan de situatie...

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:26

Ik heb me sinds ik eigen paarden heb voorgenomen en duidelijk gezegt tegen de DA's die ik toen had en nu heb, dat ik geen sponsor van hun ben. Als ze iets hebben dat duidelijk blijvend is en dat ze er pijn aan hebben, dan is het einde oefening. Ik ga niet een paard in leven houden met pijn, omdat ik zo graag een paard wil hebben. Ik heb genoeg gezien dat er van alles in wordt gestopt om het paard "rijbaar" te houden. Veel DA's blijven ook maar pijnstillers geven of om de 4 maanden de gouden prik. Dan nog maar van een zenuwsnede te zwijgen. Waarom hou je dat paard dat pijn heeft en alleen pijnvrij is als je er maar troep in doet of zenuwen door laat snijden. Je doet je paard er geen plezier mee, je portemonix ook niet en die van je DA wordt als maar voller. Hij schrijft wel

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:28

Bij mijn oudste merrie werd de operatie ook afgeraden door de artsen, die is 3 maanden later ster geworden op de keuring.

Maar ik ben het er wel mee eens: als je een paard met de heftruck de trailer in mn ligte, hoe eerlijk is dat voor je paardje!?

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:42

ik kwam in op een dag naar stal in maart,

niemand was er, en de trailer was weg en simba ook.
simba was een koliek gevoelige haflinger,
ik had dus al een voor gevoel.

nancy ging 's ochtends voeren en trof hem liggend en zwetend aan.
dierenarts erbij en ze zijn gelijk naar utrecht gegaan.

zijn maagsappen waren al donkeroranje, en zijn dunne darm de wand ervan was al heel dun door het zuur.

de eigenaar wou dat hij werd geopereerd, maar toen ze hoorde dat de overlevings kans maar 35% was heeft ze hem in laten slapen.

ze had hem de reis kunnen besparen, want hij kon niet eens meer achteruit de trailer uitkomen.

ik zou bij mijn eigen pony's niet weten of ik ze laat opereren,
ze zijn niet verzekerd, mijn pony wil ik wel laten verzekeren.
maar de shetlander als die voor zware koliek naar de kliniek moet laat ik haar wel inslapen, want ze is ook al over de 20.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:48

Mijn fjord is overleden aan koliek. Ik kon ervoor kiezen om hem te laten opereren, maar dit had geloof ik maar 20% kans dat het aansloeg. Ik heb het toen niet gedaan, omdat we naar Duitsland moesten en als je daar alleen al binnenreed (op het terrein kwam) koste het al iets van 2500 euro. En omdat mn pony echt NIET vervoerd kon worden, zou hij niet overleven en zou steeds willen gaan liggen in de trailer. En 2500 plus de operatie is wel heel erg veel. Wou het hem ook niet aandoen om hem nog langer pijn te laten lijden. Toen heb ik hem maar in laten slapen! Het was super moeilijk

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:02

Mijn paard is 2 keer in haar leven aan koliek geopereerd.

Eenmaal als veulen, toen ze nog geen 24 uur oud was!
De andere keer als 4-jarige toen ze hoogdrachtig was. (De geboorte is toen opgewekt, veulen is geboren en merrie is toen meteen naar de operatietafel gebracht.)
Ze gaat dus aan alle slagingspercentages voorbij.

Doria is nu 20 jaar! Ik ben dus blij dat de vorige eigenaren het paard dus 2 keer de kans hebben gegeven om van de koliek te herstellen. Zonder operatie zou dat dus einde Doria zijn geweest.
(De merrie was toen nog niet van mij, maar ken haar wel al haar hele leven.)

Ze blijft een paard met gevoelige darmen, maar ze ziet er op haar 20e super uit! Zelfs op haar 20-jarige leeftijd zou ik een koliekoperatie laten uitvoeren als er ook maar enige kans van slagen was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:36

TheSam schreef:
beantsje schreef:
Wat zouden jullie doen? Wel of niet opereren? (en niet sentimenteel reageren in de trant van "Je hebt toch alles voor je paard over", want het moet ook op te brengen zijn)

Als je zoiets niet kan opbrengen moet je niet aan paarden beginnen

Dit bedoel ik dus; ergens moet je een grens trekken. Wij verzorgen onze paarden goed, bij de minste verdenking op ziekte komt de DA, we hebben een goede pensionstal en ontwormen, bekappen en enten keurig op tijd.
Maar hoever ga je? Mijn katten krijgen ook geen gouden tanden of een kunstheup, als dat nodig is.

Om eerlijk te zijn: ja ik heb al eens een paard aan koliek verloren. Die had al dagenlang verstoppingskoliek, en hoewel opereren genoemd is als optie, raadde de DA het eigenlijk af. Er kwam nog bij dat de kliniek in Emmeloord met trailer bijna 2 uur rijden is.
We hebben toen voor euthanasie gekozen.
In dit geval was de keuze niet zo moeilijk, maar dat kan ook heel anders zijn. Vandaar dit topic.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:56

Ja...!

In tegenstelling tot wat sommige koelbloedige mensen op bokt denken is koliek altijd een spoedgeval. Ook al zijn de symptomen mild, als je niet weet waar het vandaan komt (koud water na arbeid, teveel gras) dan moet je gewoon gelijk de DA bellen !

Hier een link naar een artikel (waarin 300 koliekgevallen zijn onderzocht) waaruit blijkt dat opereren in een vroeg stadium altijd de beste prognose geeft : 83% overlevingskans

Geld vind ik geen motivatie om niet te opereren, da's iets wat je van tevoren weet met paarden...ze kosten alleen maar veel geld.

http://www.evj.co.uk/archive/downloads/ ... 96_302.pdf

enne beantsje: 1 van mijn katten heeft een kunststof knie (geen raskat, nee een piskater die al 10 jaar mijn huis verruiineerd !) een andere kat heeft een facelift gehad (ingegroeide oogharen) weer een andere een gebroken poot en ingeklapte long (kat zit nu naast me) en nog een andere een liesbreuk.....en het zijn allemaal zwerfkatten

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:11

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:11

Dat is heel moeilijk. Het ligt er helemaal aan wat de diagnose is. Als de DA denkt dat ze een goede kans maakt zou ik het denk ik wel doen, als het bijna uitzichtloos is kies ik denk ik voor euthanasie.

Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt maar wel een keer dichtbij. Een paard op een bedrijf waar ik stage liep kreeg hele erge koliek. Die is geopereerd en heeft daarna een week of 6 op de kliniek gestaan. Ze is wel hersteld maar het kostenplaatje was heel hoog: 17.500 euro (nee geen typefout!) Nu had dat paard geluk dat haar eigenaren behoorlijk wat geld hadden. Binnen een half jaar had ze weer kolieK, deze keer niet zo ernstig als de vorige keer maar ze moest weer geopereerd worden (kosten deze keer: 4500 euro). Nu doet ze het al 1,5 jaar goed maar voor hoelang? Ik denk dat ze er uiteindelijk wel een keer aan doodgaat.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:24

Bedankt Mist, eindelijk iemand die met echt cijfermateriaal komt.

pintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:36

Snowytje schreef:
Dat is heel moeilijk. Het ligt er helemaal aan wat de diagnose is. Als de DA denkt dat ze een goede kans maakt zou ik het denk ik wel doen, als het bijna uitzichtloos is kies ik denk ik voor euthanasie.

Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt maar wel een keer dichtbij. Een paard op een bedrijf waar ik stage liep kreeg hele erge koliek. Die is geopereerd en heeft daarna een week of 6 op de kliniek gestaan. Ze is wel hersteld maar het kostenplaatje was heel hoog: 17.500 euro (nee geen typefout!) Nu had dat paard geluk dat haar eigenaren behoorlijk wat geld hadden. Binnen een half jaar had ze weer kolieK, deze keer niet zo ernstig als de vorige keer maar ze moest weer geopereerd worden (kosten deze keer: 4500 euro). Nu doet ze het al 1,5 jaar goed maar voor hoelang? Ik denk dat ze er uiteindelijk wel een keer aan doodgaat.

wie zei er ook weer dat je dat er dan maar voorover moet hebben ??
En dan te bedenken dat alss ik 3500 euro vraag voor een prachtig veulen, dat ik dan vaak te horen krijg dat dat duur zou zijn ?!!?
tot hiertoe zijn wij er altijd erg vroeg bij geweest als er koliekverschijnselen waren, en heb ik de beslissing tot opereren nooit moeten nemen, maar zoals het nu is kan ik dit gewoon niet betalen !!
IK vindt dit erg veel geld
Weet er iemand waar ik mij kan verzekeren voor dit soort operaties ??

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:10

Buiten het feit of je je paard helpt met een koliekoperatie, vind ik dat je moet kijken hoe het leven van je paard eruit ziet na een "geslaagde" operatie.
Ik heb van dichtbij een paard meegemaakt die aan koliek geopereerd is. De operatie is gelukt, maar, hij is daarna zo gevoelig geweest voor koliek dat als er ook maar iets werdt afgeweken van zijn voederschema hij direct weer een koliek aanval kreeg. Vaak mild maar soms ook heftig. Hij heeft nog een paar jaar geleefd en lag van de een op de andere dag dood in zijn stal. Wat het is geweest? Niemand kan het vertellen, maar ik heb er zo mijn gedachten over.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:49

Een pony bij ons op stal is geopereerd aan koliek vorig jaar. De DA gaf r niet veel kans, maar de eigenaresse heeft t toch laten doen. Er is 1,5 meter darm uitgehaald, en sindsdien nooit meer ergens last van gehad. Er zijn zoveel soorten koliek. Deze pony had een soort verklevingen die om r darm waren gaan groeien. Die sloten de boel dus uiteindelijk af.
Gelukkig kunnen ze bij mij in de buurt dus wel opereren.
Interpolis vergoed koliekoperaties, ookal ben je niet voor ziektekosten verzekerd.
17.000 euro voor zo'n operatie?!! Hadden ze gouden handschoenen aan daar! Jezus! Het is prijzig, maar dit is geldklopperij!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:56

ook een "geval" gekent, geopereerd met succes en gevoelig gebleven, en een paar maand later alsnog moeten laten inslapen....

Ik heb een DA en aan hem de keus/inschatting het advies.
Ik ben nu zover dat opereren voor mij geen optie is..... als de kans zeer klein is of het paard heel ziek.
Ik heb geen zin mijn leven of dat van anderen weggebruikers te wagen door met een trailer afbrekend paard de weg op te gaan.
Ik heb de verantwoording op mij genomen voor mijn paarden en zal alles mogelijke doen om hun een zo aangenaam en vooral paardwaardig leven te bieden, maar ook euthanasie is een op sommige momenten een paardwaardige keuze.

Zeker zijn er succes verhalen, uitzonderingen bevestigen de regel, maar wat zijn de uitzonderingen en wat de regel... en het meeste is achteraf gepraat waarbij het ene geval niet het andere is.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:24

lastig hoor, bijna bij iedere reactie denk ik "ooh jaaaaa"...
momenteel gaat het weer goed met mijn paardjes maar ik heb een maandje gehad dat ik 2 paarden om de haverklap met koliek had. bleek achteraf aan het hooi te hebben gelegen...op dat moment heb ik ook tegen de DA gezegd, als ze geopereerd moeten worden en ze maken een eerlijke kans dat deze operatie slaagt zonder teveel pijn dan doe ik het. Kosten wat het kost....

ik kan begrijpen als je een paardje hebt van 1500 euro (even bij wijze van) je denkt, oke ik investeer niet in zo`n operatie (die toch al snel 4000euro kost???)...maar anderzijds, het zijn levende dieren, van ons afhankelijke, denk je dan emotioneel: het maakt niet uit hoe duur hij was in aanschaf kosten wat het kost moet hij gered worden. Of denk je: aanschaf prijs maakt niet uit, kosten gaan voorop, spuitje...

doe mij maar opereren, die paar rotcenten wegen niet op tegen het plezier wat mijn dieren mij geven...dat is onbetaalbaar. Zolang het maar op de minst pijnlijke manier allemaal gebeurd.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:30

Mee eens!