Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:Je moet ook kunnen inzien dat je paard er onder kan lijden en als hij complicaties heeft na de operatie omdat je niet wil dat hij insliep na een slechte diagnose en altijd maar pijn heeft ben je ook verkeerd bezig.
Je moet er ook rekening mee houden hoe het voor het paard is en niet alleen aan je zelf denken dat is pas humaan naar een dier toe.
Door hem te helpen als hij pijn heeft of door medicijnen en als dat niet werkt laten inslapen is heel dier vriendelijk
. Bij een entrapment zou je bijvoorbeeld prima je paard kunnen opladen en naar de kliniek rijden, dan heb je ten eerste kans dat tegen de tijd dat je bij de kliniek aankomt het probleem voorbij is, en ten tweede geef je je paard nog wel een kans een langer leven te hebben. Ik vind het de gok wel waard bij meer dan 50%, ik ga er van uit dat zo'n paard een fijn leven heeft bij mij en dat het verlengen daarvan in principe een leuk iets is voor hem
.

wordt als maar voller. Hij schrijft wel

TheSam schreef:beantsje schreef:Wat zouden jullie doen? Wel of niet opereren? (en niet sentimenteel reageren in de trant van "Je hebt toch alles voor je paard over", want het moet ook op te brengen zijn)
Als je zoiets niet kan opbrengen moet je niet aan paarden beginnen
Snowytje schreef:Dat is heel moeilijk. Het ligt er helemaal aan wat de diagnose is. Als de DA denkt dat ze een goede kans maakt zou ik het denk ik wel doen, als het bijna uitzichtloos is kies ik denk ik voor euthanasie.
Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt maar wel een keer dichtbij. Een paard op een bedrijf waar ik stage liep kreeg hele erge koliek. Die is geopereerd en heeft daarna een week of 6 op de kliniek gestaan. Ze is wel hersteld maar het kostenplaatje was heel hoog: 17.500 euro (nee geen typefout!) Nu had dat paard geluk dat haar eigenaren behoorlijk wat geld hadden. Binnen een half jaar had ze weer kolieK, deze keer niet zo ernstig als de vorige keer maar ze moest weer geopereerd worden (kosten deze keer: 4500 euro). Nu doet ze het al 1,5 jaar goed maar voor hoelang? Ik denk dat ze er uiteindelijk wel een keer aan doodgaat.