Hoe maak ik het geslachtsdeel van een ruin schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 00:16

Ik heb pinky's Dingetje ook nog nooit schoongemaakt... Binnenkort dan toch maar babyolie kopen (vervolg op mijn baby-doekjes Haha!)

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 01:47

Tijden geleden, toen ik op Bokt kwam ongeveer Haha! , is hier ook al een topic over geweest. Iemand had toen een Engelse tekst geplaatst met een hele grappige uitleg van hoe je een "pielemoos" (wat een woord! *LOL* ) moet schoonmaken.

Ik kan het zogauw even niet vinden, maar ik slaap ook al half. Misschien dat iemand nog weet waar het stond?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 02:35

Heike"]
[quote="wodan schreef:
En in de natuur gebruiken ze ook geen handdoekjes enzo om het schoon te maken dus waarom zou het nu wel moeten Verward . Geen idee eigenlijk.


Maar in de natuur komt er ook geen hoefsmid langs. En ook geen dierenarts. Daar sterven ze gewoon als ze zwakker worden of niet meer mee kunnen in de kudde
[/quote]

Toch ben ik het grotendeels met Wodan eens ! Iedereen wil alles maar poetsen en wassen omdat het er vlg. onze normen niet zo fris uitziet soms.
De vergelijking met dierenarts en hoefsmid gaat mijns inziens mank in dit geval. We halen dieren UIT de natuur en moeten er natuurlijk voor zorgen dat we de negatieve effecten hiervan zoveel mogelijk compenseren.
WIJ kiezen voor de ondergrond waarop de dieren lopen en wanneer en hoelang. Hoefsmid dus.
Dierenarts is eigenlijk grotendeels gewoon luxe, vergeleken met de natuur dan, tenzij de "kwalen" weer het gevolg zijn van menselijk handelen of onnatuurlijk huisvesten.

Wat het onderwerp betreft gebeurt er mijns inziens weinig onnatuurlijks bij dieren in "gevangenschap" vergeleken met dieren in de vrije natuur.

Kortom.. persoonlijk denk ik dat er door al dat gepiel met die pielemoosen meer problemen (kunnen) ontstaan dan dat je ermee oplost.
Ik denk dat de natuur hier nog heel goed zijn eigen werk kan doen.
Hier heeft het in elk geval nog nooit problemen opgeleverd.

Bertus.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 04:27

Manon 2 schreef:
In de natuur kunnen ze dekken en daar blijft ie schoon van.

Maar ik weet nu nog steeds niet wat ik moet doen als ie weer terugtrekt. De enige tip die ik heb gelezen is spons erin en dan er weer uit laten komen, ik kan het natuurlijk proberen...



De ene schacht al uit als ik hem aan het poetsen ben of tijdens het longeren hem een knuffel geef. De ander heeft er gewoon geen problemen mee. En weer een ander is kriebelig en die hou ik gewoon vast,dan maak ik hem schoon, klinkt banketstaaf maar het helpt wel!
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 08-04-02 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 10:49


ikke

Berichten: 37683
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:51

lageveld"]
[quote="Heike"][quote="wodan schreef:
En in de natuur gebruiken ze ook geen handdoekjes enzo om het schoon te maken dus waarom zou het nu wel moeten Verward . Geen idee eigenlijk.


Maar in de natuur komt er ook geen hoefsmid langs. En ook geen dierenarts. Daar sterven ze gewoon als ze zwakker worden of niet meer mee kunnen in de kudde
[/quote]

Toch ben ik het grotendeels met Wodan eens ! Iedereen wil alles maar poetsen en wassen omdat het er vlg. onze normen niet zo fris uitziet soms.
De vergelijking met dierenarts en hoefsmid gaat mijns inziens mank in dit geval. We halen dieren UIT de natuur en moeten er natuurlijk voor zorgen dat we de negatieve effecten hiervan zoveel mogelijk compenseren.
WIJ kiezen voor de ondergrond waarop de dieren lopen en wanneer en hoelang. Hoefsmid dus.
Dierenarts is eigenlijk grotendeels gewoon luxe, vergeleken met de natuur dan, tenzij de "kwalen" weer het gevolg zijn van menselijk handelen of onnatuurlijk huisvesten.

Wat het onderwerp betreft gebeurt er mijns inziens weinig onnatuurlijks bij dieren in "gevangenschap" vergeleken met dieren in de vrije natuur.

Kortom.. persoonlijk denk ik dat er door al dat gepiel met die pielemoosen meer problemen (kunnen) ontstaan dan dat je ermee oplost.
Ik denk dat de natuur hier nog heel goed zijn eigen werk kan doen.
Hier heeft het in elk geval nog nooit problemen opgeleverd.

Bertus.
[/quote]


Dat ben ik dus niet met je eens. In de vrije natuur kunnen, moeten, ze rivieren oversteken, merries dekken, territoria afbakenen. Kortom, een hengst heeft z'n gereedschap nodig, en hard ook. Maar wij mensen vinden het op z'n minst eng en vies als een ruin een merrie dekt en vaak halen we ze nog uit elkaar ook. Zwemmen doet in NL vrijwel geen enkel paard, dus die kans tot reiniging wordt ook al gemist en het afbakenen van een territorium, dat doet de mens ook al voor hem. Dus wordt het gereedschap alleen nog gebruikt om afvalwater te lozen, hetgeen tegenwoordig eigenlijk ook al bij wet verboden is, maar ja, je kan er al moeilijk een kurkje in stoppen.
Hieruit mag dus blijken dat aandacht voor de penis niet onterecht is. Gewoon in de gaten houden en af en toe schoon maken, ziet er gewoon netjes uit als ie eens uitschacht in gezelschap. Oefen ook dat het paard het goed vindt dat je eraan zit, je weet nooit of het eens echt nodig is en dan kan het tenminste. Kokerontstekeingen komen gelukkig niet heel vaak voor, maar ik heb het eens gezien en dat is geen pretje, zowel voor het paard als voor de eigenaar, het is zeer pijnlijk, lastig te verhelpen en soms langdurig.
Schoon maken doe je met lauwwarm water en een sponsje, doekje washandje o.i.d. Bij voorkeur geen zeep gebruiken en anders zeeeer goed naspoelen i.v.m. jeuk en irritatie.
Een en ander geldt overigens ook voor merries en dan niet alleen de uiers. Ook hier geldt af en toe controleren en schoonmaken.

Om een ruin (hengst) uit te laten schachten zijn diverse mogelijkheden. Allereerst natuurlijk de meest natuurlijke manier, er een hengstige merrie bij zetten, succes niet verzekerd en niet iedereen heeft een merrie beschikbaar.
De massagetechnieken van Tteam hebben een ontspannende werking op het paard waardoor ze vaak uitschachten. Wel oppassen dat ze niet in slaap vallen, anders schiet je je doel weer voorbij *LOL*
Sommige paarden vinden het allemaal niet erg en schachten gewoon uit als je de koker zachtjes masseert, zorg wel dat je eraan mag komen, ik las al dat diverse mensen bedreigt zijn wegens "aanranding". Oefening baart ook hier kunst, succes.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 00:06

Citaat:
als een ruin een merrie dekt


Hmmm....een (klop)hengst dan zeker??? Want een ruin heeft geen seksuele gevoelens meer.

Zelf heb ik bij mijn ponyruin nooit de koker schoongemaakt.
Ik denk dat het aantal ruinen die een kokerontsteking krijgen gering is.
Bij een ruin met een vies geslachtsdeel zou je er idd voor kunnen kiezen om hem schoon te maken (met Betadine).

Mirjam

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 01:15

Westernfreak schreef:
Citaat:
als een ruin een merrie dekt


Hmmm....een (klop)hengst dan zeker??? Want een ruin heeft geen seksuele gevoelens meer.

Zelf heb ik bij mijn ponyruin nooit de koker schoongemaakt.
Ik denk dat het aantal ruinen die een kokerontsteking krijgen gering is.
Bij een ruin met een vies geslachtsdeel zou je er idd voor kunnen kiezen om hem schoon te maken (met Betadine).

Mirjam


Hahaha, dat denk jij! Sommige ruinen zijn nog goed wakker hoor. Ik heb het zelf al gezien. Ruinen kunnen volgens mij over het nog seksuele gevoelens hebben.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:12

Ik heb ook wel ruinen merries zien dekken hoor. Of het wat word is weer een ander verhaal Knipoog .
Dennis houd z'n zakie zelf redelijk schoon. Of, dat doen de meries voor hem Haha! .

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:23

hahahaha nou als obelix straks weer in het land staat dan is zijn zaakje zo schoon... want deze ruin dekt ook volop hoor! Haha! maar verder ja ik hou het wel in de gaten of ie erg vies is ja of nee en anders gaat de slang er effies op/in (?) xsandra!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:23

ikke schreef:
Een en ander geldt overigens ook voor merries en dan niet alleen de uiers. Ook hier geldt af en toe controleren en schoonmaken.


Slik... ik dacht dat ik er voor 2/3 vanaf was (heb 2 merries en 1 ruin Frusty ), maar niet dus? Tell me more...

ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:29

Hallo,

Ik maakte bij mijn hengst altijd de moos zoals iemand dat hier noemde regelmatig schoon.
Zogauw je ziet dat hij eruit komt je handen in je zak stoppen of in warm water want zogauw je met je koude handen eraan komt weg is moos weer logisch.
Ik had ook altijd olie bij de hand (baby olie of olie uit de keuken)
Daar deed ik veel van op mijn handen en de korsten laten vanzelf los.
De mijne had dus altijd een super schone moos.
Je kan inderdaad ook met een tuinslang in de koker maar dan het liefst met lauw water geen ijskoud water.

succes allemaal met de moosjes
gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:38

Citaat:
als een ruin een merrie dekt


Hmmm....een (klop)hengst dan zeker??? Want een ruin heeft geen seksuele gevoelens meer


Ik ken er ook een heleboel opnoemen die als ruin nog steeds dekken.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:54

ik maak het nooit schoon hoor! ik ken persoonlijk ook niemand die dat wel doet

ikke

Berichten: 37683
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:13

visje"]
[quote="ikke schreef:
Een en ander geldt overigens ook voor merries en dan niet alleen de uiers. Ook hier geldt af en toe controleren en schoonmaken.


Slik... ik dacht dat ik er voor 2/3 vanaf was (heb 2 merries en 1 ruin Frusty ), maar niet dus? Tell me more...
[/quote]

Ach allemaal niet zo spannend hoor, gewoon de huidplooien in de vulva af en toe nakijken en schoonmaken met een doekje en water. Meestal controleer ik het na de hengstigheid, ze heeft een vriendje, en die kent het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes zeer goed ook al is ie ruin.
Effe doekje erdoor halen, klaar is kees.

Ethelate

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:56

Mijn ruin denkt ook nog dat hij hengst is hoor!
Alleen de merries weten wel beter en trappen niet in die nephengst!
Haha!

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:07

ikke schreef:
Ach allemaal niet zo spannend hoor, gewoon de huidplooien in de vulva af en toe nakijken en schoonmaken met een doekje en water. Meestal controleer ik het na de hengstigheid, ze heeft een vriendje, en die kent het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes zeer goed ook al is ie ruin.
Effe doekje erdoor halen, klaar is kees.


Fleur krijgt regelmatig een zwitsal doekje over haar vulva.. niet omdat ik het nou zo geweldig vindt, maar omdat ze binnenkort moet bevallen en vaak dunne mest heeft. Die korsten lijken me niet fijn, helemaal niet als er een veulen uit moet komen Lachen
Voordeel van babydoekjes is dat het een beetje vettig blijft, en nieuwe restjes moeilijker blijven plakken..
Fleur vindt het trouwens geen enkel probleem (meer) als ik er aan zit..

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 10:18

hey,

mijn pony heeft ook zo'n verimmpeld pikkie, met van die gele vellen eraan! bah!!
en ik doe af en toe, als het mooi weer is en ik spuit zijn lichaam af, doe ik wel met de slang ff het voorste schoonspuiten.
maar helpt dat echt dan?? met die baby olie? (kan er ook huidolie op?, dat is op zelfde wijze volgens mij, en ruikt ook hetzelfde)dat kan wel als hij aan het plassen is, dan kan die um ook niet weer terugtrekken zo snel, en dat ik er dan wat olie opspuit? end at werkt zelfreinigend? handig haha! ik ga het eens proberen.
hij loopt altijd bij de merries in, en hij is ruin maar kan altijd nog wel bespringen, dan moet hij dat maar doen haha.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:49

Tja....ik heb toch echt geleerd dat na een castratie de seksuele lust verdwijnt.
Dat heeft weer te maken met het aanmaken van bepaalde hormonen....lang verhaal....de meesten zullen de werking wel redelijk weten.
Misschien dat de DA er een antwoord op heeft??? Het is natuurlijk belachelijk dat ik dingen leer die niet kloppen, kan ik net zo goed niet meer naar school gaan!!! Dromen

Groetjes!!!

Mirjam

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:43

Bij mijn hengst en bij mijn ruin is het makkelijk:

er staat een flesje babyolie binnen handbereik. Zodra ze uitschachten grijp ik naar het flesje, spuit een flinke lading olie op het geslachtsdeel. De volgende keer dat ze uitschachten komt er een keurig, brandschoon pikkie naar buiten Knipoog
Die van hengstje is ook mooi schoon als hij heeft gedekt, maar als ik het goed heb wordt hij dan ook van te voren schoongemaakt door de hengstenhouder!

groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:52

Westernfreak schreef:
Tja....ik heb toch echt geleerd dat na een castratie de seksuele lust verdwijnt.

Tja dat heb ik ook geleerd, maar meerdere malen met eigen ogen gezien dat het niet altijd klopt Lachen
En dit waren paarden die als hengst nog nooit gedekt hadden, dus niet wisten van de hoed en de rand Haha!
Verder idd een interresante vraag voor een da

DubbelFun

Berichten: 88928
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:13

Het hengstzijn zit bij de meeste ruinen nog tussen de oren en dààr wordt met het ruinen niks weggehaald Haha!
Natuurlijk wordt de hormoonproduktie wel verminderd als er geen zaad meer aangemaakt kan worden, maar er blijft nog genoeg over om lekker de merries te pesten Knipoog

Overigens komt hengstengedrag ook bij merries voor. Als mijn ene merrie hengstig is en ze is even weggeweest met een buitenrit, dan wordt ze bij terugkomst door de andere merrie begroet met een echte hengstenknuffel (dikke nek en bijkomende geluidjes). Dit wordt beantwoord met de beroemde achterbeenstand, plasje en knipogen... Verward

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:23

Ik mag bij mijn pony dus echt niet aan zijn gevalletje komen hoor!

Het is dat hij niet kan telefoneren anders had hij me al aangeklaagd wegens ongewenste intimiteiten Haha!

Volgens mij herinnert het hem eraan dat hij ooit gecastreerd is. De veearts greep ook ineens tussen zijn benen. Kwartiertje later was hij ineens een je-weet-wel-hengst Haha!

manzano

Berichten: 24027
Geregistreerd: 22-10-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:06

Hmm, heb het inderdaad ook vaker gehoord van ruinen. Maar volgens mij heeft het ook te maken met de leeftijd waarop je de hengst castreert, want als dat erg laat is, houden ze vaak nog veel hengstenmanieren, dus misschien ook dat "dekken". Maar ja, heb wel vaker dit soort vage dingen meegemaakt, zo ook een shetlandhengst die alles dekt. Zo ook heel vaak zijn shetlandmaatje = ruin en hij is zelfs een keer bovenop mij gesprongen toen ik op de grond zat. Jaja, maak je ook niet vaak mee, heb je opeens een shet op je nek hangen Frusty. Heb volgens mij zelden zo hard gelachen. Was trouwens wel een heel geworstel om er onderuit te komen Haha!. Het was trouwens bij hem altijd een soort schijndekking, dus altijd erboven op klimmen, maar verder niets. Idioot beest. Haha.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:26

Nou Barbiano is er echt niet blij mee als ik daar loop te friemelen. Ik ben nu al zover dat hij zijn achterbenen niet meer optilt maar een keer met zijn staart zwiept. Hij schacht wel uit als hij ontspannen is maar zodra ik het zaakje aanraak is het verdwenen. Maar ik heb baby olie dus zodra hij uitschacht zal ik dat er eens opspuiten.