Iemand ervaring met veiligheidsbeugels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

labe

Re: Iemand ervaring met veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:25

Als een paard er flink genoeg op losbokt, dan valt er weinig in de beugels te staan, tenminste, dat is mijn ervaring. Dan is het echt een kwestie van aftellen totdat je met een smak op de grond terecht komt. Een wappertje hier en daar gaat nog, maar ik heb het over paarden die het leuk vinden om hun hoofd tussen hun voorbenen te steken en zo even met hun rug bollend en kronkelend net zo lang doorgaan tot je ernaast valt.

Maar goed, wat de werking van de beugels betreft is dit wat ik me heb laten vertellen door de deskundige, ik heb er nog geen ervaring mee gehad.
Hoe beugels eruit zien is onbelangrijk, het gaat om veiligheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:39

Als hij zo bezig is zoals jij beschrijft
is de zin "jij zoekt de beugel weer op en drukt per ongeluk die punt in zijn buik" ook echt niet meer aan de orde

en op het moment dat jij de beugel aan zou kunnen doen, zit je met je voet op dat zooltje aan de onderkant, dus kan hij niet open.

En nogmaals, hij blijft bijna niet openstaan, hij klapt heel snel weer dicht

en ja, met een dressuurwedstrijd vind ik mooi ook wat hebben en dat kan dus samen met veiligheid
Want ik heb die beugels niet alleen met zadelmak maken aan mijn zadel, maar altijd.
Want eraf vallen, kan ook in een dressuurproefje

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:58

Hahaha, ja dat is zo, als een paard zich zo uitleeft is er geen houden meer aan, maar ik probeer toch altijd weer de beugels op te zoeken om maar te voorkomen op de grond te belanden, het is dan wel zo prettig als je weer de steun van de beugels vind. Niet dat dat zoveel zin heeft, maar als ik kan kiezen, dan blijf ik toch liever boven, je weet maar nooit hoe en waar je terecht komt

Maar wat vind jij dan een "lelijke" beugel? Ik heb me namelijk staan vergapen aan wat er tegenwoordig te koop is en er zijn ook beugels waar uiterlijk niet veel bijzonders aan te zien is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:03

Ik probeer ook altijd boven te blijven, alleen lukt me dat helaas niet altijd

Die met die elastieken vind ik enorm lelijk

en die nieuwe safty geval (ff naam kwijt) de half open beugel vind ik ook niet mooi.

Die jij hebt vind ik wel mooi
maar ik snap daar de werking niet van als je blijft hangen

want als je richting zijkant hangt (dus waar bij de andere de elastiek kant zit, of het stuk dat open gaat) gebeurt er toch niks met die beugel, of wel?

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:06

Ik heb ervaring met die veiligheids beugels met stioek, die vondt ik niet fijn, die schoten allemaal los en raakten kwijt of knapten tijdens het rijden.

Op de manege waar ik vrijwilligerswerk doe hebben we veiligheidsbeugels die opeklappen als je er teveel druk op zet, dit gebeurt echt nooit tijdens het rijden, maar als iemand met zn voet blijft haken bij het afstappen of vallen wel, perfect die dingen!

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:08

IK rijd zelf met ''IJslanderbeugels'', met zo'n slag erin. Daardoor kan je voet er bij een val veel gemakkelijker uit. En het is ook nog eens mooi.

Wat ook nog een goede optie is, om een korf in je beugel te doen. Er zijn beugels te koop met korf, maar je kunt ook een korf in je gewone beugel doen. Zr zijn oa te koop bij goedhard ruitersport.
Ik zal zo even hun site opzoeken.

Mirjam

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:09

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:31

oe, die korven vindt ik juist heel naar rijden, daar kan ik echt niet aan wennen!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:32

Runningkawa (quote werkt bij mij niet), stel dat je valt en je voet zit vast, dan druk je als het ware de zijkant of onderkant weg zodat je voet weer vrij komt.

Mmmm, weet niet of ik het echt logisch vertel.......misschien als je zo'n beugel eens in je handen krijgt snap je wat ik bedoel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:35

ik heb ze al meerdere malen in handen gehad, en ben te blonT
(ze lijken me zo wel erg fijn rijden )

de onderkant wegdrukken, dat kan ik snappen, maar die zijkant begrijp ik niet

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:45

door_ schreef:
oe, die korven vindt ik juist heel naar rijden, daar kan ik echt niet aan wennen!

Ik heb er een paar keer mee gereden, omdat ik een Startrekk zadel van iemand geleend had en daar zaten ze aan.
ik merkte er echt helemaal niets van! Je merkt totaal geen verschil.
Waarom vond jij het rot dan?

Mirjam

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:00

weet niet, ik vondt t gewoon niet lekker zitten, moest er heel erg aan wennen

PeaceGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:01

Tis wel heel erg wennen! Maar als je er eenmaal een tijdje mee rijdt, merk je het verschil niet eens meer.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:13

runningkawa schreef:
Als hij zo bezig is zoals jij beschrijft
is de zin "jij zoekt de beugel weer op en drukt per ongeluk die punt in zijn buik" ook echt niet meer aan de orde

en op het moment dat jij de beugel aan zou kunnen doen, zit je met je voet op dat zooltje aan de onderkant, dus kan hij niet open.

En nogmaals, hij blijft bijna niet openstaan, hij klapt heel snel weer dicht

en ja, met een dressuurwedstrijd vind ik mooi ook wat hebben en dat kan dus samen met veiligheid
Want ik heb die beugels niet alleen met zadelmak maken aan mijn zadel, maar altijd.
Want eraf vallen, kan ook in een dressuurproefje

eens..
En wou er nog aan toevoegen
Ik heb zelf de kwick out's ook en het is onmogelijk dat ze zomaar openklappen dan moet je er al in hangen, want als je voet eruit schiet staat de beugel niet open. Alleen als er zijwaarste druk ontstaat

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:27

runningkawa schreef:
Citaat:
Stel dat je met paard en al onderuit gaat en die opengeklapte punt komt in de flank van het dier........
Of je krijgt een geweldige boksessie om je oren, beugel schiet open, jij zoekt de beugel weer op en drukt per ongeluk die punt in zijn buik, zeker weten dat je vliegles krijgt

me bokken kunnen de quick outs nooit opengaan
je staat immers om dat zooltje wat ook omhoog/open gaat

en hij klapt ook weer makkelijk dicht
die punt erin krijgen, dan moet het wel heel erg raar gaan

Nee, nog geen nadelige gevolgens ondervonden en gezien

zou ze zo weer kopen

en ze zien er ook nog eens fatsoenlijk uit
veel van die andere vind ik maar lelijk

Hoi,

Waar kan je die quick out beugels kopen dan? Kan ze niet vinden!

Groetjes, Marloes.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:29

divoza, onimex.. eigenlijk bij de betere ruitersportzaken wel

labe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:30

Runningkawa, jij blond en ik onhandig met uitleggen..........
De zijkanten draaien ook weg van de druk, dus hoe je voet ook vast komt te zitten, hij moet er uit schieten. Ik geloof niet dat ik echt veel duidelijker ben....
Verder merk ik niet zo veel verschil met gewone beugels in het rijden, misschien dat ik mijn hiel iets makkelijker uitdruk, maar ik heb er eigenlijk niet zo op gelet, ik heb ze puur voor de veiligheid gekocht.

Yvonniej, ik vertelde wat mij is uitgelegd en geadviseerd door iemand met "verstand van zaken". Het is niet mijn bedoeling geweest indianenverhalen op te hangen, kwam dit wel zo over, dan daarvoor excuses.
Maar eerlijk gezegd, als ik zoiets hoor en ik denk daarbij aan de manieren waarop ik al van een paard geduveld ben, dan heb ik zoiets van "laat maar, ik kijk wel effe verder".

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:31

Bij de Divoza heten ze in ieder geval niet zo dan.. Zal nog eens kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:31

Bijna bij elke ruitersporzaak
Dan kun je daar eens kijken of het je wat lijkt

bij divoza hebben ze ze ook
Bij hypoweert heb ik ze ook gezien, dus vast bij meer horselover ketens.
Bij ingrid van berlo heb ze zien liggen

dus vast op veel meer plaatsen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:32

Citaat:
Runningkawa, jij blond en ik onhandig met uitleggen..........

komt dat toch mooi uit samen

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:35

Oh ok dan moet ik ze vinden.
Heb vandaag op stal ook weer iemand gesproken die erg goede ervaringen had met die beugels.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:39

Loesjuh het zijn de beugels die helemaal links onderaan de 1e pagina staan op de divoza site onder het kopje beugels. Ze heten daar gewoon veiligheidsbeugel en kosten 86.19

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:42

Ja ik zag het al. Maar ik was gaan zoeken op de naam omdat ik te lui ben om dat zelf te doen.

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:48

ik heb wel eens met die veiligheids beugels gereden emt elastiekjes. Ze vlogen er bij mij snel af. Bv. wanneer ik *lees op mn paard* over de hindernis sprong, en mn voet stootte er iets tegen aan, was ie al weg. Ik heb wel gehoord van die elastiekjes die van onder vastzitten en van boven loslaten..die lijken me dan wel wer goed..

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:27

labe schreef:
Heb toevallig pas veiligheidsbeugels gekocht, maar heb me eerst laten informeren over wat er zoal is en ook werkt.

Die met elastiek vertrouw ik niet, ik geloof nooit dat die los schieten als ik de bevestiging ervan goed bekijk.
De beugels die openklappen zijn, volgens zeggen, zelfs gevaarlijk. Stel dat je met paard en al onderuit gaat en die opengeklapte punt komt in de flank van het dier........
Of je krijgt een geweldige boksessie om je oren, beugel schiet open, jij zoekt de beugel weer op en drukt per ongeluk die punt in zijn buik, zeker weten dat je vliegles krijgt.
Die safestyle lijkt me helemaal top.
Ik heb zelf voor de Sprenger beugels gekozen die 4 kanten op kunnen buigen, als je blijft hangen, klapt de beugel om zodat je er alsnog uitschiet. Niet goedkoop, maar wat is nou 125 euro als je "veilig" van je paard valt?
Het schoeisel schijnt ook belangrijk te zijn, gladde leren laarzen met dito zolen zou het veiligst moeten zijn, maar ik heb al eens mensen ondersteboven aan hun paard zien hangen met leren laarzen.
Ik heb wel eens een standje gekregen omdat ik Ariat all terrain rijd, schijnt niet zo veilig te zijn...

Verder heb ik nog geen ervaring met vallen met deze beugels, het is niet echt mijn hobby om te vallen en het is gelukkig alweer heel lang geleden dat ik voor het laatst onvrijwillig het zadel verliet.

Inderdaad superfijne beugels ja! Een echte aanrader vind ik.